En dan de hoofdvraag van dit topic: "heeft de synode bezwaren inhoudelijk weerlegd?"
De indruk die ik er (op een afstand) van heb, is "nee".
Uit de gegeven argumentatie leid ik af dat er weliswaar op alle bezwaren is gereageerd, maar niet iedereen heeft specifiek op zijn/haar bezwaar antwoord gekregen: men heeft blijkbaar een soort 'algemene' beantwoording gekregen.
Tevens wordt als argument een kerkrechtelijk element ingebracht,
namelijk dat een bezwaarschrift "niet-ontvankelijk" kan worden verklaard, omdat er niets nieuws naar voren wordt gebracht.
In de argumentatie van de GS lees ik namelijk (in de gronden bij besluit 2):
quote:
1. bezwaarden hebben zich niet of onvoldoende geconfronteerd met wat deputaten als argumentatie op de Generale Synode Leusden 1999 hebben aangedragen;
En even ingaand op een opmerking van arendpleysier (16 okt - 11:06):
quote:
Wat me bij veel bezwaarden opvalt is de sterk aanwezige vooronderstelling van lichtzinnigheid en een alles-moet-kunnenmentaliteit. Ik zou 'de' bezwaarden op willen roepen daar voorzichtig mee te zijn.
Laten we a.u.b. eerlijk zijn tegen elkaar:
Er zitten nogal wat 'twijfelachtige' liederen bij de selectie van 117 uit het Liedboek voor de Kerken (LvK).
En daar kun je op twee manieren mee om gaan:
1. Bij twijfel NIET vrijgeven voor gebruik.
2. Bij twijfel WEL vrijgeven voor gebruik.
En ik ben er zeker van dat de deputaten voor manier 2 hebben gekozen, en ik ben er
bijna zeker van dat ook de GS voor manier 2 heeft gekozen.
En dan is dus de argumentatie: zolang je er maar een goede bedoeling (en pin me niet vast op het gebruik van het woord "bedoeling"; ik weet zo snel even geen beter woord) in een lied kun leggen, een goede uitleg aan de tekst kunt geven, dan mag je het lied wel zingen.
Terwijl vele mensen (waartoe ik ook behoor) veel liever manier 1 zouden zien.
Waarbij de argumentatie dus is: als je ergens verkeerde bedoelingen in kunt leggen, is het raadzamer om het lied maar
niet vrij te geven en te gebruiken; er zijn immers toch vele andere liederen om uit te kiezen, en desnoods vragen we een hedendaags componist/dichter om een wel-boven-alle-twijfel-verheven variant van het dubieuze lied te maken.
Harry.