Auteur Topic: Klassiek: Top 100  (gelezen 3548 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Klassiek: Top 100
« Gepost op: januari 03, 2003, 09:46:08 pm »
Wat is jouw favoriete top van muziek stukken?

Persoonlijk vind ik bijv. het Paasoratoruim van Bach erg mooi, en de muziek van John Rutter.

Wat vind jij?
| Ps. 8:5,6 |

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2003, 08:33:27 pm »
Gegeh.. ik zou ze niet uit mn hoofd weten.. maar mn oma kreeg ooit eens bij een winkel de Classical Top 25 ofzo.. op CD.. maar jah. ze heeft geen CD speler.. dus hebben wij die gekregen.. ik vind het niet erg als hij op staat.. (alst maar niet elke dag is..)

Dus ik denk/weet zeker dat het de allerbekendste deuntjes zijn.. die je tegenwoordig ook in de top 40 terug ziet... alleen dan met een beat

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2003, 10:45:42 pm »
Eigenlijk een onmogelijke vraag. Er is zo ontzettend veel interessante muziek.

Mijn top wisselt zeer regelmatig van inhoud. Er zijn periodes dat ik alleen renaissance muziek luister, maar dan kan ook plotseling de twintigste eeuw weer niet uit m'n cd-speler te branden zijn. En dan weer negentiende eeuwse kamermuziek. etc. etc

Toch zijn er wel een paar blijvers. Zo is de cd waarmee ik Bachs koormuziek leerde kennen (de motetten BWV 225-230 in een uitvoering onder leiding van Herreweghe) nooit weggeweest uit mijn top. Ook de andere muziek van Bach is wat mij betreft onovertroffen.

Verder ben ik op het moment nogal onder de indruk van de eerste symfonie van Rachmaninov.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2003, 11:22:20 pm »
Ja, die Bach is een blijvertje
Zal ik in mijn leven ooit alle cantates nog eens volledig kunnen genieten?
En dan te bedenken, dat er honderden verloren zijn gegaan!

Daarnaast krijg ik steeds meer interesse in de 16e eeuwse 'Vlaamse polyfonisten'.
Iemand nog tips voor mij?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2003, 02:16:40 pm »
Als het om 15e en 16e eeuwse muziek gaat, vind Ik de uitvoeringen van het Huelgas ensemble olv Paul van Nevel erg goed. Die cd's waren meestal erg prijzig, maar Sony heeft een aantal cd's in midprice uitgebracht, ongeveer elf euro.

Als je in de buurt van Den Haag woont, moet je eens naar Spui Records gaan (In de Markthof, tegenover het stadhuis aan het Spui). Daar hebben ze ongelofelijk veel cd's (ook veel klassiek) tegen zeer lage prijzen. Ik was er dinsdag nog. Ze hebben er een cd met muziek van Antoine Brumel (1460-1520) door het Huelgas ensemble. Voor 6 euro.

Het is trouwens ongelofelijk wat die lui allemaal in hun muziek verwerkten. De meest ingewikkelde canons, getallensymboliek, isoritmiek etc. Enorm boeiend.

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2003, 03:13:40 pm »
Ook een leuke tip: Barning in Leiden (vlakbij het station Leiden Centraal op de stationsweg). Die heeft ook erg veel.

Dan: wie heeft er voor mij nog een tip voor muziek van John Rutter? Zijn Requiem, Gloria en Te Deum ken ik, net als een heel aantal losse liederen (ook zijn kerst arr.). Wie weet andere muziek van hem op cd?
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2003, 05:35:18 pm door Auke »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2003, 06:42:05 pm »
Rutter... zoek... zoek... zoek.. Gloria, nee, zoek... zoek...
AHA ik wist het.

Het is maar één stuk: "For the Beauty of the Earth"
Staat op de cd "Sing We Merrily", St. John's Episcopal Cathedral Choir, o.l.v. Donald Pearson. label: Delos, nr: DE 3125
Op deze cd staan nog meer koorwerken in ongeveer dezelfde stijl

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2003, 06:44:34 pm »
Ah, die is mooi
Maar zoals je merkt ken ik die al. Volgens mij is het "probleem" dat Rutter nog leeft en zodoende nog niet veel op cd heeft. Maar toch ga ik wel even op zoek naar die cd (ik heb een andere uitvoering). Bedankt!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2003, 09:44:43 pm »
De enige twee werken van Rutter die ik ken zijn het Gloria en "For the beaty of the earth". Welk werk is het meest typerend voor zijn stijl? Ik vind ze namelijk nogal verschillend.

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2003, 10:57:55 pm »
Wat is typerend? Vind ik lastig.
Hij schrijft echt vanalles. Bekende liederen van hem als: "all things bright and beautifull", "the Lord bless you and keep you", "for the beauty of the earth", "Open thou my eyes" e.a. zijn 'erg' klassiek. Ook delen van het Gloria zijn erg klassiek. Daarnaast schrijft hij ook hele moderne werken, bijv. "Hymne to the creator of light". Beetje a-tonaal soms, met wat dissonanten, maakt het wel heel spannend. En als je bijv. zijn "te Deum" neemt, is dat bijna een standaard vorm met o.a. een fuga en op het laatst een koraal. Typisch Rutter is vooral dat het Engels is, en daarnaast dat het zowel modern of meer klassiek is, of door elkaar.
Een leuk voorbeeld van dat laatste is bijv. "I will worship the Lord". Een stukje van 40 sec. geschreven voor SATB, in een ruimte met veel akkoestiek. Klassiek intro: "I will worship the Lord, all the days of my life. I will tell of his glory, and wil show forth his praise;" en dan moderner "I will sing and rejoice, for the Lord is my stronghold." Achtste rust (8r) mezzopiano cresendo naar mf naar f naar ff: "Alleluia" (8r) "Alleluia" (8r) "Alleluia" waarbij S aanhoudt en ATB op achtsten "Alleluia" zingen en met een kwartnoot besluit het hele stuk waarbij de akoestiek het lied afmaakt.
Typisch Rutter, erg mooi. Schrijft en klassiek en modern en allebei, maar bovenal: Engels

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2003, 03:33:59 pm »
Bedankt voor je toelichting. Dat verduidelijkt het verschil dat ik opmerkte.
Jaja, die anglicanen, die kunnen er wat van! Ik vind het een verdienste van de hedendaagse anglicaanse kerkmuziek dat er zoveel continuiteit met het verleden is. Hoewel er af en toe erg moderne geluiden te horen zijn, heeft het nooit een avant-gardistisch karakter, maar het is toch ook weer niet ouderwets. Voor zover ik kan overzien, heb je in de rest van Europa nergens zo'n hoogstaande kerkmuziektraditie

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2003, 04:54:33 pm »
Bedankt voor de tips m.b.t. het Huelgas ensemble / Paul van Nevel. Heb vanochtend nog iets van op de radio gehoord.

Nog een nu al 'klassieke' componist die nog leeft: Arvo Pärt.
Iets minder toegankelijk dan Rutter, maar tijdloze muziek!
Voordeel, dat hij nog leeft is, dat hij zelf bepaalde uitvoeringen dirigeert, waardoor zijn bedoelingen er maximaal uit komen! Dit geldt trouwens ook voor Rutter.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2003, 12:29:55 am »
Met Pärt kan ik niet altijd uit de voeten. Ergens boeit zijn muziek mij, maar meestal vind ik het nogal "leeg". Als je begrijpt wat ik bedoel.
Misschien leef ik te jachtig?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2003, 08:59:10 pm »
Ik begrijp wat je bedoelt (denk ik).
Ongeveer hetzelfde effect als Palestrina o.i.d.?
Ook muziek die je even stil zet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2003, 12:29:57 am »
Ja, daar zit wel wat in....

bij beiden is het een stroom muziek, waar je als het ware in moet gaan zitten. Je wordt niet automatisch door een of ander opvallend effect bij die muziek betrokken. Het is meer een toestand waar je in verkeert.

(Ik hoop dat ik een beetje te volgen ben. Het is altijd moeilijk om muzikale ervaringen onder woorden te brengen. Maar het is des te leuker als je zulke ervaringen bij elkaar herkent.)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 14, 2003, 09:22:06 pm »
quote:
op 12 Jan 2003 16:54:33 schreef Peter:
Nog een nu al 'klassieke' componist die nog leeft: Arvo Pärt.
Iets minder toegankelijk dan Rutter, maar tijdloze muziek!
Voordeel, dat hij nog leeft is, dat hij zelf bepaalde uitvoeringen dirigeert, waardoor zijn bedoelingen er maximaal uit komen! Dit geldt trouwens ook voor Rutter.

Voor mij een onbekende, Arvo Pärt, d.w.z. ik heb wel van hem gehoord en op de cd-serie 'Aangenaam Klassiek' (overigens beveel ik die serie niet aan, de kwaliteit gaat de laatste jaren helaas achteruit...:(() heeft meen ik ook al twee keer een stuk(je) van hem gestaan. Wat ik overigens niet altijd mooi vond, maar daar wil ik niet alleen op af gaan.
Typeer Pärt eens, wat voor soort muziek schrijft en dirigeert hij (vocaal, instrumentaal etc.; klassiek, modern), en wat voor cd's kun je van hem krijgen?
Ik ben benieuwd!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 14, 2003, 09:23:59 pm »
quote:
op 13 Jan 2003 20:59:10 schreef Peter:
Ik begrijp wat je bedoelt (denk ik).
Ongeveer hetzelfde effect als Palestrina o.i.d.?
Ook muziek die je even stil zet.

Denk dan ook eens aan het 'Magnificat' van Monteverdi!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 14, 2003, 09:40:08 pm »
quote:
op 14 Jan 2003 00:29:57 schreef Pulpeet:
bij beiden is het een stroom muziek, waar je als het ware in moet gaan zitten. Je wordt niet automatisch door een of ander opvallend effect bij die muziek betrokken. Het is meer een toestand waar je in verkeert.

(Ik hoop dat ik een beetje te volgen ben. Het is altijd moeilijk om muzikale ervaringen onder woorden te brengen. Maar het is des te leuker als je zulke ervaringen bij elkaar herkent.)

Ik vind, dat je het uitstekend verwoordt!

Auke, ik vind het moeilijk om Pärt te typeren. Vooral zijn vocale muziek boeit mij. Meer info vind je op de mooie site www.arvopart.org of Google gewoon even met 'arvo part' (diacriet niet nodig).

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 14, 2003, 09:48:41 pm »
quote:
op 14 Jan 2003 21:22:06 schreef Auke:
(...) ik heb wel van hem gehoord en op de cd-serie 'Aangenaam Klassiek' (overigens beveel ik die serie niet aan, de kwaliteit gaat de laatste jaren helaas achteruit...

Hmm. Nog altijd een betere serie dan die andere, waarvan mij de naam nu even niet te binnen wil schieten. Klassiek kado o.i.d.

Ik heb 2 cd's gekocht met de kortingsbonnen:
- Huelgas Ensemble/Paul van Nevel: J. Richafort: Requiem
- de dubbelcd van Maria Callas

Nog meer aanraders?
De kortingsbonnen zijn nog geldig t/m 18 januari, dus graag een snelle reactie!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 14, 2003, 09:53:44 pm »
Ik zeg niet dat de serie slecht is, maar wel dat het steeds verder achteruit gaat. Een aantal jaren geleden was 85% van de cd(s) interessant, aanbevelenswaardig o.i.d., nu vind ik dat nog maar ± 50% (helaas).

Persoonlijk vond ik dit jaar (en dat is mijn voorliefde voor Engelse koormuziek) het King's College Choir erg goed!

Wat betreft Pärt: Ik zal eens op de website kijken, dank voor de tip!

En: Wie weet er nog leuke muziek uit de tijd van Montverdi (zie eerdere reactie)?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 14, 2003, 11:40:55 pm »
Interessante website over Pärt. Ik wist niet dat die bestond. De opsomming onder "elements of style" geeft m.i. wel een redelijk idee van zijn stijl.

Als je op zoek bent naar cd's met muziek van hem: Bij Donner (in Rotterdam) liggen de cd's "De Profundis" en "I am the true Vine" in de aanbieding (13 euro). Ik vermoed dat dat elders ook wel zo zal zijn. De uitvoeringen zijn door het Theatre of Voices olv Paul Hillier, die ook een boek over Pärt geschreven heeft.

Ik vind het werk "De Profundis" erg indrukwekkend. Je kruipt als het ware door de psalm heen. Dat geldt ook voor "And one of the Pharisees" (Luk 7:36-50) op dezelfde cd. De tekst wordt zo uitgerekt (het hele stuk duurt 10 minuten) dat elk woord aandacht vraagt. Een heel aparte manier om zo'n bijbelgedeelte tot je te nemen.

Maar toch is het niet muziek die ik al te vaak hoef te horen. Af en toe is het even heerlijk, maar dan toch ook weer een tijdje niet. Dan wil ik toch weer wat meer leven in de brouwerij....
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2003, 12:18:26 am door Pulpeet »

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 14, 2003, 11:48:24 pm »
Pärt wordt ook door veel moderne muziekliefhebbers gekocht. Laatst stond nog een hele recensie van de nieuwste cd van Pärt in de platomania. Een blad dat alleen recensies geeft over moderne muziek. Klassieke muziek behandelt met eigenlijk niet. Maar ook collega's van mij die niet zoveel van klassiek moeten hebben kiezen nog wel eens voor Pärt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2003, 12:00:44 am »
quote:
op 14 Jan 2003 21:53:44 schreef Auke:
En: Wie weet er nog leuke muziek uit de tijd van Montverdi (zie eerdere reactie)?

Ik vind de engelse tijdgenoten van Monteverdi altijd erg goed. William Byrd bijvoorbeeld. Die heeft een paar schitterende missen geschreven, 3, 4 en 5-stemmig.

Maar ook John Dowland spreekt me (soms) wel aan. Als je wilt wegzinken in oneindige melancholie, moet je z'n liederen beluisteren. De titels spreken al voor zich: "Flow my tears", "In darkness let me dwell" etc.

John Bull, een engelsman die naar de zuiderlijke nederlanden verhuisde, heeft enkele zeer fraaie orgel- en clavecimbelwerken geschreven.

Zo kan ik nog even doorgaan. Maar dan wordt het waarschijnlijk wat veel van het goede...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 15, 2003, 12:09:16 am »
quote:
op 14 Jan 2003 23:48:24 schreef Jan W:
Pärt wordt ook door veel moderne muziekliefhebbers gekocht. Laatst stond nog een hele recensie van de nieuwste cd van Pärt in de platomania. Een blad dat alleen recensies geeft over moderne muziek. Klassieke muziek behandelt met eigenlijk niet. Maar ook collega's van mij die niet zoveel van klassiek moeten hebben kiezen nog wel eens voor Pärt.

In een artikel over "Nieuwe spiritualiteit in de moderne muziek" schrijft Chris de Jong daar het volgende over:
"De notie van heiligheid die zo veel mensen aan zijn muziek toekennen, zou kunnen ontspringen uit de impressie dat zijn muziek zo ver van de alledaagse werkelijkheid lijkt te staan. Met deze drukke, profane wereld vormt de muziek van Pärt een antithese, met alle kenmerken van de wereld tegenover de onze, namelijk de eeuwige, onveranderlijke hemelse wereld."

In onze tijd, waarin zoveel mensen op zoek zijn naar religieuze ervaringen, is het dus niet zo heel vreemd dat Pärts muziek populair is.

(Het geciteerde artikel staat in Beweging, december 1999, pag 18-20.)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 15, 2003, 12:17:17 am »
quote:
op 14 Jan 2003 21:48:41 schreef Peter:
Nog meer aanraders?
De kortingsbonnen zijn nog geldig t/m 18 januari, dus graag een snelle reactie!

Aanraders is moeilijk. Hangt natuurlijk helemaal van je smaak af. Ik zou gaan voor het Nederlands Kamerkoor of voor Wispelwey. Maar dat is persoonlijk.

Ik vind het trouwens vreemd dat de clavecimbelconcerten van Bach omschreven worden als pianoconcerten.  In onze tijd, waarin de historische uitvoeringspraktijk nog steeds zo belangrijk gevonden wordt, zou je dat niet verwachten. Of zou die authenticiteitsbeweging eindelijk weer een beetje voorbij aan het gaan zijn?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 15, 2003, 09:49:16 pm »
Een vraagje aan Jan W: jij bent toch moderator van dit forum? Vraag: waarom heet dit forum eigenlíjk 'klassiek EN ZO'? Waarom niet gewoon 'klassieke muziek'?

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 15, 2003, 11:30:33 pm »
Jan W, is niet de moderator, dat ben ik.
Waarom het forum zo heet? euh........ Eindredactie, weet u het??? 8|

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 15, 2003, 11:35:11 pm »
quote:
op 14 Jan 2003 23:40:00 schreef Pulpeet:
Als je op zoek bent naar cd's met muziek van hem: Bij Donner (in Rotterdam) liggen de cd's "De Profundis" en "I am the true Vine" in de aanbieding (13 euro). Ik vermoed dat dat elders ook wel zo zal zijn. De uitvoeringen zijn door het Theatre of Voices olv Paul Hillier, die ook een boek over Pärt geschreven heeft.

Ik vind het werk "De Profundis" erg indrukwekkend. Je kruipt als het ware door de psalm heen. Dat geldt ook voor "And one of the Pharisees" (Luk 7:36-50) op dezelfde cd. De tekst wordt zo uitgerekt (het hele stuk duurt 10 minuten) dat elk woord aandacht vraagt. Een heel aparte manier om zo'n bijbelgedeelte tot je te nemen.

Maar toch is het niet muziek die ik al te vaak hoef te horen. Af en toe is het even heerlijk, maar dan toch ook weer een tijdje niet. Dan wil ik toch weer wat meer leven in de brouwerij....

Dank voor de tip, al is Rotterdam wel wat ver weg voor mij.......
Ik zal 'ns kijken of ik er aan kan komen! Lijkt me boeiend.

quote:
op 15 Jan 2003 00:00:44 schreef Pulpeet:
Ik vind de engelse tijdgenoten van Monteverdi altijd erg goed. William Byrd bijvoorbeeld. Die heeft een paar schitterende missen geschreven, 3, 4 en 5-stemmig.

Maar ook John Dowland spreekt me (soms) wel aan. Als je wilt wegzinken in oneindige melancholie, moet je z'n liederen beluisteren. De titels spreken al voor zich: "Flow my tears", "In darkness let me dwell" etc.

John Bull, een engelsman die naar de zuiderlijke nederlanden verhuisde, heeft enkele zeer fraaie orgel- en clavecimbelwerken geschreven.

Zo kan ik nog even doorgaan. Maar dan wordt het waarschijnlijk wat veel van het goede...

Nou, ik vind het wel wat! Fantastisch, hier kan ik weer mee verder.  Heb dank!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2003, 11:15:08 pm »
Ik probeer even het 'topic' terug op te pakken.
Wat is je persoonlijke top-100? Iets wat nogal persoonlijk is, dus moeilijk om met elkaar over te discussiëren. Hoewel er al wel veel mooie dingen langskomen in dit forum, daarover geen kwaad woord. Maar toch, er is geen echt verband in de bijdragen te ontdekken. Wat doen we hieraan?

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 16, 2003, 11:45:09 pm »
Klinkt misschien flauw, maar open een nieuwe discussie .

Plaats hier je top 100;

En discussier over andere klassieke interessante zaken op dit forum onder een nieuw topic.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 16, 2003, 11:56:41 pm »
quote:
op 16 Jan 2003 23:45:09 schreef Auke:
Klinkt misschien flauw, maar open een nieuwe discussie

Klinkt inderdaad flauw. Maar ... hoe doe ik dat?

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 17, 2003, 03:22:58 pm »
Als je op de homepage bent klik je op 'klassiek en zo' rechtsboven aan staat een knopje 'nieuw' daar open je een nieuwe discussie. Zie dit topic.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2003, 08:17:50 pm door Auke »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 19, 2003, 10:39:22 pm »
OK, bedankt. Het knopje was me nog niet opgevallen.

cmbos

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 04, 2003, 12:32:12 pm »
Kijk voor meer muziek van John Rutter op CD op:

http://www.collegium.co.uk