Auteur Topic: Moeder Teresa, mijn zuster.  (gelezen 658 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Moeder Teresa, mijn zuster.
« Gepost op: oktober 21, 2003, 12:13:02 am »
Jl. zondag werd zij zalig verklaard door de RK kerk.
Wij protestanten kennen terecht geen zaligverklaringen; het zalig zijn is het gevolg van de relatie tussen God en één van Zijn kinderen, waarover een kerk domweg geen uitspraken heeft te doen.

Toch heb ik er een kanttekening bij.
Algemeen aanvaard is dat deze vrouw een voorbeeld was van hoe je God gestalte kunt geven in deze wereld.
Voor mij valt dan veel van mijn kritiek weg, en voor een moment voel ik me dan één met de héle christenheid, inclusief de rooms katholieken hoveel bezwaren ik tegen hun opvattingen heb.

Moeder Theresa is ook mijn zuster.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2003, 12:38:39 am »
mee eens. Ik ben het er niet mee eens dat de paus haar heilig zou mogen verklaren, dat kan alleen God... maar ze is denk ik een voorbeeld voor ons allen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2003, 12:49:09 am »
quote:
op 21 Oct 2003 00:38:39 schreef Marnix:

maar ze is denk ik een voorbeeld voor ons allen.

Toevallig hadden we het daar vanavond over met de jongerenkring. We kwamen tot de conclusie dat het beter is je niet te spiegelen aan mensen als moeder Theresa, omdat zij zo'n exeptioneel 'geval' is. Jezelf spiegelen aan anderen is sowieso niet iets wat erg gezond is denk ik. Van God hoeven we ook niet allemaal moeder Theresa-klonen te worden vermoed ik. Gelukkig maar.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2003, 10:33:04 am »
offtopic:Even voor de duidelijkheid, heilig is wat anders dan zalig. De Paus verklaart mensen zalig als er uit onderzoek blijkt dat de overledene in de hemel zal zijn (gelet op de leefwijze) en daar voor de christenen bemiddelt. Een stapje verder is de heiligverklaring. Hiermee wordt niet alleen aangegeven dat de overledene in de hemel is (enz.), maar ook dat die een geheiligd leven leidde en nu vereerd kan worden door de kerk. Hiermee wordt erkend dat God deze mens als heilig ziet. Er is dus een soort van standsverschil dat tot uitdrukking komt in de verering, de zaligen mogen alleen in de liturgie vereerd worden binnen een of meer bisdommen, een heilige kan in de RK over de hele wereld vereerd worden. De verwachting is dat moeder Theresa wel snel heilig verklaard zal worden..

edit: kzie dat dit in het ND ook mooi wordt uitgelegd; 'Heilige van de goot' gelukzalig
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2003, 10:55:30 am door emmy »
Onderzoek alles..

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2003, 07:55:31 pm »
quote:
op 21 Oct 2003 00:49:09 schreef Pleun:
[...]

Toevallig hadden we het daar vanavond over met de jongerenkring. We kwamen tot de conclusie dat het beter is je niet te spiegelen aan mensen als moeder Theresa, omdat zij zo'n exeptioneel 'geval' is. Jezelf spiegelen aan anderen is sowieso niet iets wat erg gezond is denk ik. Van God hoeven we ook niet allemaal moeder Theresa-klonen te worden vermoed ik. Gelukkig maar.

Beste Pleun,

maar aan Jesus mogen we ons wel spiegelen, neem ik aan?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.