Auteur Topic: Adam een profeet of niet?  (gelezen 885 keer)

Parel

• Bekijk profiel
Adam een profeet of niet?
« Gepost op: oktober 26, 2003, 07:47:56 pm »
Ik weet het eigenlijk niet eens zeker.. ik dacht van niet..

Geloven Christenen, net als Moslims, dat Adam een profeet was?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2003, 09:19:55 pm »
Dat ligt eraan wat jouw definitie van een profeet en een christen is. Bij beiden wordt er nog al verschillend tegenaan gekeken na gelang met wie je spreekt.
M.i. was Adam geen profeet zoals bv. Elia etc...
Trouwens voor de moslims is zelfs Gods eigen Zoon een profeet. Blijkbaar een populaire titel in de koran?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2003, 12:25:10 am »
quote:
op 26 Oct 2003 19:47:56 schreef Parel:
Ik weet het eigenlijk niet eens zeker.. ik dacht van niet..

Geloven Christenen, net als Moslims, dat Adam een profeet was?

nee.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2003, 09:40:25 am »
Kennelijk was Adam de eerste mens die als woordvoerder van God optrad, aangezien hij aanvankelijk Gods instructies aan zijn vrouw Eva overbracht en in dat opzicht de rol van profeet vervulde. Die instructies hadden niet alleen met het heden (voor hen) te maken maar ook met de toekomst, aangezien in grote trekken werd aangegeven wat Gods voornemen met de aarde en de mensheid was en welke weg mensen moesten bewandelen om zich in een gezegende toekomst te verheugen (Ge 1:26-30; 2:15-17, 23, 24; 3:1-3).

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2003, 11:10:56 am »
Dag Explo,

waar staat dat Adam instructies van God aan Eva overbreacht?
Misschien had God het wel "in haar mond en in haar hart gelegd om het te doen", zoals Deuteronomium 30:11 het formuleert.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2003, 11:39:58 am »
Citaat
op 23 Nov 2003 11:10:56 schreef Carl:
Dag Explo,

waar staat dat Adam instructies van God aan Eva overbreacht?
Misschien had God het wel "in haar mond en in haar hart gelegd om het te doen", zoals Deuteronomium 30:11 het formuleert.

Beste Carl,

Adam was Jehovah’s vertegenwoordiger op aarde, aangezien hij van God een opdracht had ontvangen en het aardse hoofd was door bemiddeling van wie God instructies aan de menselijke familie doorgaf (1Kor 11:3).

Groetjes

Ik denk dat Deut. 30:11 iets anders is. Ik bedoel , je bedoelt waarschijnlijk een andere schriftplaats , is het niet  
« Laatst bewerkt op: november 23, 2003, 11:45:51 am door explo43 »
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2003, 11:48:03 am »
Beste Explo,

jij 'denkt' iets, en een ander 'denkt' wat anders.
Dat God Adam ionstructies gaf voor een 'menselijke familie' staat nergens vermeld.

Wel zijn er bijbelse voorbeelden te over dat God met vrouwen net zo makkelijk kontakt legt als met mannen.
Het is overigens nog maar sinds kort dat wij de vrouiw als gelijkwaardig aan de man beschouwen.
Opppsss.......dit wordt nog niet door alle organisaties zo gezien. In de RK-kerk bv niet. En in de SGP niet.
Wellicht weet jijzelf ook organisaties, die vrouwen minder achten dan de man?

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2003, 11:49:25 am »
Citaat
op 23 Nov 2003 11:39:58 schreef explo43:
quote:
op 23 Nov 2003 11:10:56 schreef Carl:

Ik denk dat Deut. 30:11 iets anders is. Ik bedoel , je bedoelt waarschijnlijk een andere schriftplaats , is het niet  

Inderdaad, ik bedoelde vers 14.

Bedankt voor de tip!

je
Carl

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2003, 11:53:23 am »
Citaat
op 23 Nov 2003 11:49:25 schreef Carl:
[...]

Inderdaad, ik bedoelde vers 14.

Bedankt voor de tip!

---------------------------------------
You welcome  

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2003, 12:01:25 pm »
Citaat
op 23 Nov 2003 11:48:03 schreef Carl:
Beste Explo,

jij 'denkt' iets, en een ander 'denkt' wat anders.
Dat God Adam ionstructies gaf voor een 'menselijke familie' staat nergens vermeld.

Wel zijn er bijbelse voorbeelden te over dat God met vrouwen net zo makkelijk kontakt legt als met mannen.
Het is overigens nog maar sinds kort dat wij de vrouiw als gelijkwaardig aan de man beschouwen.
Opppsss.......dit wordt nog niet door alle organisaties zo gezien. In de RK-kerk bv niet. En in de SGP niet.
Wellicht weet jijzelf ook organisaties, die vrouwen minder achten dan de man?

--------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Carl,

Zou dit niet beter in een ander topic belicht worden?

Groetjes

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2003, 12:32:47 pm »
Beste Explo,

Als Adam "profeet" was, dan moet hij ook geprofeteerd hebben. Volgens de bijbel kan dat niet tot anderen geweest zijn dan tot zijn vrouw Eva.
Daarmee kom je dus op de man-vrouw verhouding zoals de bijbel die ziet, enm die nogal discriminerend kan zijn.

je
Carl

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2003, 12:58:41 pm »
Citaat
op 23 Nov 2003 12:32:47 schreef Carl:
Beste Explo,

Als Adam "profeet" was, dan moet hij ook geprofeteerd hebben. Volgens de bijbel kan dat niet tot anderen geweest zijn dan tot zijn vrouw Eva.
Daarmee kom je dus op de man-vrouw verhouding zoals de bijbel die ziet, enm die nogal discriminerend kan zijn.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Beste Carl,

Profetie is een geïnspireerde boodschap; een openbaring van Gods wil en voornemen. Een profetie kan zijn: een voorzegging van iets dat in de toekomst ligt, een geïnspireerde zedenles, of een door God uitgesproken gebod of oordeel.

Groetjes