quote:
op 20 Oct 2003 17:17 schreef Carl:
Nu dat offer heeft plaats gevonden, kunnen we met Paulus zeggen dat God een behouder is van alle mensen. En niet alleen alle mensen, maar in het bijzonder de gelovigen.
1 Tim 4:10 volgens de Statenvertaling (een behouder aller mensen. Dus niet slechts die in hem geloven)
Carl,
Als ik daarentegen Johannes 3:36 lees, wordt daar door Johannes gezegd over Jezus:
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.Ook op andere plaatsen in de Bijbel lezen we teksten waaruit blijkt dat het offer van Christus weliswaar 'voldoende' is voor de gehele mensheid, maar dat alleen zij daaraan deel hebben die in Christus geloven.
Nog 1 citaat:
Romeinen 1:16-17 - de kern van de brief van Paulus aan de Romeinen:
16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder DIE GELOOFT, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. 17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven.(Let op de 2 ter accentuering vetgedrukte woorden: die 2 woorden staan er echt.)
Dus zelfs
al zou hier in 1 Tim. 4:10 staan dat Jezus' offer voor alle mensen is, omdat Hij de zaligmaker van alle mensen is, dan nog worden daarmee die andere teksten niet ongeldig, en wil dat nog niet zeggen dat dus alle mensen behouden (= zalig) worden.
Maar: in 1 Tim. 4:10 staat
nu juist NIET dat Jezus' offer voor alle mensen IS.
Er staat
niet dat ALLE mensen behouden (= zalig) zullen worden.
Er wordt een woord gebruikt, dat betekent: behoeden, beschermen.
En Gods bescherming (misschien mag je daar ook wel verder denken aan termen als "onderhouding van de wereld") houdt niet op bij de gelovigen.
In Psalm 36:6-7 wordt de goedheid van God voor de Zijnen bezongen, en daar wordt gezegd dat Hij "mens en dier" verlost.
Maar ik neem aan dat wij ons realiseren dat hiermee een ander soort 'verlossen' wordt bedoeld, aangezien ik verder nog nooit iets heb gelezen / gehoord over het verlossen van dieren.
En dat God een behouder is van alle mensen:
Wat te denken van deze tekst in 2 Petrus 3:9:
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.Harry.