Auteur Topic: wie heeft er wel eens een engel ervaren?  (gelezen 9774 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
wie heeft er wel eens een engel ervaren?
« Reactie #50 Gepost op: mei 30, 2003, 07:01:35 pm »

quote:

op 30 May 2003 17:41:47 schreef cheese:
 Ch; ik dacht dat ik daarvoor een goochelende Marloes beschikbaar had toch
Vooruit dan maar.. ;)

quote:

'449 In this year Mauricius and Valentinian obtained the Kingdom and reigned seven years. In their days Hengest and Horsa, invited by Vortigern, King of the Britons, came to Britain at a place called Ebbsfleet at first to help the Britons, but later they fought against them. The king ordered them to fight against the Picts, and so they did and had victory wherever they came. They then sent to Angeln [i.e. Denmark]; ordered them to send them more aid and to be told of the worthlessness of the Britons and of the excellence of the land. They sent them more aid. These men came from three nations of Germany: from the Old Saxons, from the Angles, from the Jutes. From the Jutes came the people of Kent and the people of the Isle of Wight, that is the race which now dwells in the Isle of Wight, and the race among the West Saxons which is still called the race of the Jutes. From the Old Saxons came the East Saxons and South Saxons and West Saxons. From Angel, which has stood waste ever since between the Jutes and the Saxons, came the East Angles, Middle Angles, Mercians and all the Northumbrians.'
Bron: http://www.angelcynn.org.uk/history_invasion.html
[Prediker 7:29]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 30, 2003, 08:02:39 pm »

quote:

op 30 May 2003 19:01:35 schreef Marloes:
[...]

Vooruit dan maar.. ;)
[...]

Bron: http://www.angelcynn.org.uk/history_invasion.html
tja, dat is natuurlijk geen oplossing want nu weten we nog niet hoe Denemarken aan die naam gekomen is, dus nog even door googelen marloes :r
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 30, 2003, 09:21:30 pm »

quote:

op 30 May 2003 20:02:39 schreef cheese:
tja, dat is natuurlijk geen oplossing want nu weten we nog niet hoe Denemarken aan die naam gekomen is, dus nog even door googelen marloes
Helaas, ik kan 't niet vinden.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 30, 2003, 10:05:30 pm »

quote:

op 30 May 2003 21:21:30 schreef Marloes:
[...]

Helaas, ik kan 't niet vinden.

Overal in hun trektocht naar het noorden lieten de Israelische stammen hun spoor na. Vooral de Stam van Dan die [een van deze tien stammen] tot kampioen worden gekroond, als het komt tot het noemen van zijn stamvader's naam. In Hebreeuws wordt de naam 'Dan' geschreven als D-N, het Hebreeuws kent namelijk geen klinkers. Zo de Donau, Dnjepr Donetz en zelfs Denemarken is gedacht te zijn genaamd naar Dan, zowel als een hele reeks met minder bekende landmarken. Zo streken zij vòòr de gewoone jaartelling neer in de streek genaamd Juteland, tegenwoordig nog steeds bekend in Denemarken.

zo weer wat nieuws gevonden de 10e stam uit Israel, waren er ook niet twee kwijt geraakt? maar de naam engel ook nog steeds niet gevonden.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 30, 2003, 10:09:16 pm »

quote:

op 30 May 2003 22:05:30 schreef cheese:
Overal in hun trektocht naar het noorden lieten de Israelische stammen hun spoor na. Vooral de Stam van Dan die [een van deze tien stammen] tot kampioen worden gekroond, als het komt tot het noemen van zijn stamvader's naam.
Je bron is dus de legende volgens http://www.kivits.com/de-Saksen.htm?
Meer (ook tegenstrijdige info hierover & ik sta niet in voor de betrouwbaarheid) op http://members.lycos.nl/vandersleen/newpage6.html; http://www.eindtijd.com/isra6.html; www.vlichthus.nl/Vlichthu...ten/Kollossenzen%2018.doc; www.vlichthus.nl/Vlichthus/Word_documenten/Saksen.doc; http://www.wereldvanmorgen.org/brochure_wihvvaeb.htm#1; http://www.factmonster.com/spot/israel1.html;
http://www.pbs.org/wgbh/nova/israel/losttribes.html <-- Amerikaanse schooltv; http://www.fsf.nl/nl/show_nieuws.php?NieuwsId=320 .. enz

O ja.. Nederlanders stammen af van Zebulon; Friesen van Issachar :?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2003, 11:08:53 pm door Marloes »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 30, 2003, 11:15:53 pm »

quote:

SLIK 8)7 leesvoer!, ergens zag ik inderdaad deze legende maar was vergeten de bron te noemen, betrouwbaarheid? kweenie :? maar goed dat ik adsl heb en ik heb het vermoeden dat we afdwalen van het topic :z

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 30, 2003, 11:34:35 pm »
en als laatste: www.britam.org

quote:

op 30 May 2003 23:15:53 schreef cheese:
 ik heb het vermoeden dat we afdwalen van het topic :z
Je hebt gelijk, back to topic

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 30, 2003, 11:48:29 pm »

quote:

op 30 May 2003 23:34:35 schreef Marloes:
en als laatste: www.britam.org
[...]

Je hebt gelijk, back to topic
yes,
http://cf.hum.uva.nl/etymologie/home.html
ook hier lukt het niet mee, behalve dat ik op vishaken uitkom

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 01, 2003, 06:41:18 pm »
nou; vooruit dan maar;
ik heb in 1984 een ervaring bij lijve ondervonden
heb het nadien met geestelijken over gehad en het komt voor dat mensen engelen zien zoals ik;
ik ben toen aangevallen en bijna gewurgt
op het moment dat ik dacht; dit is het einde waren mijn gedachten niet bij de familie maar een schreeuw naar god ;
toen wist ik niets meer van deze wereld en voelde mij op dat moment zielsgeluk
.kig.
in de verte zag ik een sneeuwwitte gedaante als van een mens
alles was wit en helder om mij heen
dit heeft mij ook nader tot god gebracht en ben nu actief lid van de kerk
jezus leeft en wij met hem.
 :)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 02, 2003, 10:32:46 am »

quote:

op 01 Jun 2003 18:41:18 schreef geertje:
nou; vooruit dan maar;
ik heb in 1984 een ervaring bij lijve ondervonden
heb het nadien met geestelijken over gehad en het komt voor dat mensen engelen zien zoals ik;
ik ben toen aangevallen en bijna gewurgt
op het moment dat ik dacht; dit is het einde waren mijn gedachten niet bij de familie maar een schreeuw naar god ;
toen wist ik niets meer van deze wereld en voelde mij op dat moment zielsgeluk
.kig.
in de verte zag ik een sneeuwwitte gedaante als van een mens
alles was wit en helder om mij heen
dit heeft mij ook nader tot god gebracht en ben nu actief lid van de kerk
jezus leeft en wij met hem.
 :)

bedankt!, je eerste woorden geven aan dat je wat moest overwinnen om dit te
schrijven en zo vergaat het velen, maar het is goed dat anderen dit lezen kunnen....

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 02, 2003, 06:21:25 pm »
Veel mensen die stervende zijn zien engelen. Netzoals de mens door de geboorte verbonden is met de moeder door de navelstreng die vervolgens doorgeknipt wordt door deskundige mensen, zo heeft de mens ook een "geestelijke" navelstreng die verbonden is met ons etherisch en astraal lichaam. Zodra wij gaan sterven wordt dit zilveren snoer doorgeknipt door deskundige engelen. In prediker 12 lees je over dit zilveren snoer.
Engelen waken snachts over ieder mens. Engelen begeleiden mensen ook na de dood in de geestelijke wereld.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2003, 11:12:17 pm door lonneke »

jacqueline

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 02, 2003, 10:52:09 pm »
twee zaken: eerst over niet niet-topic!
Marloes, staat of valt jouw geloof met de bevestiging dat de naam die boven de evangelien staat daadwerkelijk de schrijver is van het geschrift? Net zoals dat Jezus in Bethlehem geboren zou zijn? Ik hoop het niet voor je want dan is je geloof heel kwetsbaar!

engelen: ik ben een tijd geleden beschermd op een bovennatuurlijke manier! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt en stond (en sta?) er altijd sceptisch tegenover. Ik werd fysiek aangevallen en toch was ik een soort van onschendbaar, ik kan het niet anders uitleggen. Om me heen brak er vanalles (heel eng, kasten enzo) maar niets raakte mij! Ik had het idee dat er boven een gevecht was tussen het kwade en het goede. Wat wel een keerzijde is, is dat wij het niet KUNNEN begrijpen. Er worden dagelijks zoveel mensen misbruikt of mishandeld en waar is dan die engel? Moeilijke en soms zelfs gevaarlijke vragen!

x

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 02, 2003, 11:10:04 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 22:52:09 schreef jacqueline:
Wat wel een keerzijde is, is dat wij het niet KUNNEN begrijpen. Er worden dagelijks zoveel mensen misbruikt of mishandeld en waar is dan die engel? Moeilijke en soms zelfs gevaarlijke vragen!

x

Niet kunnen begrijpen heeft meer te maken met of je wel of niet een bepaalde geloofs -of engelen ervaring hebt gehad, ik zie het meer als een openbaring. God opent bij sommige mensen hun ogen om engelen te kunnen aanschouwen. God openbaart ook het geloof in Hem.

Wat inderdaad heel moeilijk is, is het feit waarom de één dan wel beschermt wordt en de ander weer niet.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 03, 2003, 12:01:27 am »

quote:

op 28 May 2003 19:42:58 schreef Mientje:
[...]

Marloes mag ik hier uit opmaken dat je niet in engelen gelooft ?
Ten eerste wat moeten wij dan met Ps. 91 ?

...Hij zal aangaande U zijn engelen gebieden , dat zij u behoeden op al uw wegen...

Ik zal hier eens een getuigenis over geven:
Toen mijn man op sterven lag, zei hij plots op een avond : Er zijn engelen in de kamer, ik geloofde het niet zo en zei : hoeveel dan ? 28 zei hij, en als je naar de gang loopt ga je er dwars doorheen, en het sluit weer achter je toe.
Wij hadden het er de volgende dag niet meer over, maar savonds zei hij plots, Ze zijn er weer. maar nu zijn het er maar negen, en weer een dag later zei hij Nu zitten er twee op het voeteneind van je bed, maar zodra het licht werd, losten zij op.

En dan lees je in Ps 91 : Gij hebt niet te vrezen voor de verschrikkingen van de nacht.

Enige dagen later stierf mijn man.

Dus ik geloof wel degelijk in engelen.

Euhm, waarom geloof je het nu precies ?
Je hebt ze zelf niet gezien toch...
En wat heeft het sterven van je man er precies mee te maken ?
De link ontgaat me een beetje, het spijt me zeer...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 03, 2003, 01:17:55 am »
Engelen bestaan en helpen nu nog.
Natuurlijk!  Wij moeten er wel oog voor hebben, en dat ontbreekt er wel eens aan. We noemen het "een gelukkig toeval".
Welnee!  Niets is toeval.  
Wij hebben engelen om ons heen.  Ik heb zelf ook een onverklaarbare ervaring in groot gevaar, en het enige dat ik als uitleg kan aanvoeren, is dat engelen mij beschermd hebben.  Engelen of God zelf.       Gr. Anne-Marie

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 03, 2003, 08:36:13 am »

quote:

op 03 Jun 2003 00:01:27 schreef Joesoef:
[...]

De link ontgaat me een beetje, het spijt me zeer...

Ten eerste, omdat mijn man het de volgende dag helemaal er niet meer over had, maar plots zei : "Ze zijn er weer "

En het sterven heeft voor mij er mee te maken, dat zij al aanwezig waren om hem te begeleiden naar de eeuwigheid.( Want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden dat zij u behoeden op al uw wegen.) Oók naar de eeuwigheid.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 03, 2003, 12:39:53 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 22:52:09 schreef jacqueline:
Marloes, staat of valt jouw geloof met de bevestiging dat de naam die boven de evangelien staat daadwerkelijk de schrijver is van het geschrift? Net zoals dat Jezus in Bethlehem geboren zou zijn? Ik hoop het niet voor je want dan is je geloof heel kwetsbaar!
Ik snap niet helemaal waar ik aanleiding heb gegeven voor deze vraag...?

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 03, 2003, 04:21:02 pm »
Citaat
op 03 Jun 2003 00:01:27 schreef Joesoef:
[...]

De link ontgaat me een beetje, het spijt me zeer...[/quote

joesoef; mientje heeft gelijk.
twijfel daar vooral niet aan.ieder mens schijnt een beschermengel te hebben
tenminste als je godvrezend bent.
en als je toch iets overkomt dan roept god jou tot zich
en is het jou tijd om te gaan.dat lig t in zijn hand en niet in de onze.
mijn vader zag voor zijn dood ook engelen en zei  tegen mijn moeder;
zie je ze niet?ze komen mij halen.
mijn moeder lachte er ook om JAMMER
geertje

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 17, 2003, 03:26:25 pm »
http://users.pandora.be/k...oren%20der%20engelen.html

katholieke link naar de engelhierarchien

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 17, 2003, 10:07:58 pm »
Ik heb nog nooit een engel gezien.... Maar ik weet zeker dat ze er zijn. En dat als God dat nodig vindt ze ook zichtbaar aanwezig kunnen zijn. We zijn daar misschien wel eens wat te nuchter in als gereformeerden... we geloven wel dat engelen er zijn maar een engelenverschijning vinden we vaak wat eng... gebeurt dat nog wel tegenwoordig?

Reken maar van wel!

Een tip: Lees eens boeken van Peretti... Vooral Licht door de duisternis en de duisternis aanwezig. Hij schrijft een verhaal... maar laat ook het verhaal van een kant zien die wij niet zien... een strijd tussen engelen en demonen. Om mensenlevens. En hij laat ook zien wat voor invloed geloof, gebed, aanbidding etc. op engelen en demonen hebben. Of het klopt zoals hij het beschreven heeft valt niet te controlleren maar het is wel een eyeopene, door het lezen van die boeken ga je meer stilstaan bij de bovennatuurlijke strijd die er om je wordt gevoerd en die je zelf ook moet voeren (Efeze 6)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 10, 2003, 06:21:45 pm »
Een beetje late reactie maar toch... Ik lees dit topic nu voor de eerste keer...

Denemarken in het Deens is Danmark. Een "mark" is een "veld" of een "weiland". De vlag van Denemarken heet Dannebrog, en is volgens een legende uit de hemel komen vallen. Het symboliseert het kruis van Jezus en het bloed van Jezus, en gaf de strijders uit het huidige Denemarken in hun strijd tegen de Kozakken in het huidige Letland kracht. In die tijd is de naam Dannebrog verzonnen, mogelijk door toenmalig koning Gorm.

Sovetryne ("slaapkop" in het Deens)
--
Albert van Harten

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: augustus 08, 2005, 03:12:42 pm »
Dr. H.C. Moolenburgh schrijft wel geloofwaardig, maar is niet geloofwaardig.
1. Hij ondervroeg 400 patiënten als huisarts, Zes ervan beantwoorden aan zijn hoop.
    Zijn manier van vragen is altijd zo dat mensen hem graag in zijn artszijn bevestigen.
    Volgens zijn de meeste van die zes personen vleiers.
2. Hij is de huisarts geweest van Corrie ten Boom en laat zich daar zo op voorstaan dat hij na een ruzie in het bestuur van de stichting Corrie ten Boomhuis zijn eigen Corrie ten Boom stichting oprichtte. Via Corrie ten Boom als zijn ex-patiënte ging hij met haar veren en haar geloof pronken.
3. Hij weigert zijn engelenboeken te laten bekritiseren of bijbels of parapsychologisch te laten toetsen en het copy-right als men eruit citeert is hem heilig.
4. Zijn engelenleer is samengesteld uit de engelenleer van Dionysius de Areopagiet, een pseudoniem van een Syriër, die in de vierde eeuw het christendom wilde verzieken en voor welke leer de gereformeerden van twee eeuwen geleden al gewaarschuwd werden, en de Hebreeuwse elementenleer, dat is de kabbalah.

Uiteraard komt dr. Moolenburgh geloofwaardig over, want anders verkopen zijn boeken niet en slaat hij als arts een flater met zijn interessantdoenerij.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: augustus 08, 2005, 07:49:02 pm »
Het woord AGGELOS wat in de bijbel meestal wordt vertaald met engel, betekent boodschapper.

Een mens kan ook boodschapper zijn. Uit het verband zou je eigenlijk op moeten maken of er een bovennatuurlijke verschijning in het spel is. Meestal als er engel in de vertaling staat, is het niet duidelijk of het een gewoon mens is, of een verschijning uit de hemel.

Sommige teksten laten wel zien dat het een boodschapper uit de hemel is, zoals bv Gabriël. Maar je kunt niet bij elke keer dat er engel in de vertaling staat, weten of het een hemelse boodschapper is.

Als er bv. staat dat satan zich voordoet als een engel des lichts, dan kan dat heel goed een mens zijn.

Als er staat dat we gastvrij moeten zijn, omdat het wel eens zou kunnen dat we een engel te eten en een slaapplaats geven, dan betekent dat ook een evengelist, of iemand die ons iets te vertellen heeft waarvan God dat leidt.

Boodschappers uit de hemel worden zeker wel genoemd in de bijbel, maar ook aardse boodschappers wat geen engelen zijn zoals wij daar meestal aan denken.

zie ook http://www.biblestudytool...;version=kjv&type=str

Hartelijke groet,

Driepinter

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: augustus 08, 2005, 09:20:42 pm »

quote:

Driepinter schreef op 08 augustus 2005 om 19:49:
Het woord AGGELOS wat in de bijbel meestal wordt vertaald met engel, betekent boodschapper.

Een mens kan ook boodschapper zijn. Uit het verband zou je eigenlijk op moeten maken of er een bovennatuurlijke verschijning in het spel is. Meestal als er engel in de vertaling staat, is het niet duidelijk of het een gewoon mens is, of een verschijning uit de hemel.

Sommige teksten laten wel zien dat het een boodschapper uit de hemel is, zoals bv Gabriël. Maar je kunt niet bij elke keer dat er engel in de vertaling staat, weten of het een hemelse boodschapper is.

Als er bv. staat dat satan zich voordoet als een engel des lichts, dan kan dat heel goed een mens zijn.

Als er staat dat we gastvrij moeten zijn, omdat het wel eens zou kunnen dat we een engel te eten en een slaapplaats geven, dan betekent dat ook een evengelist, of iemand die ons iets te vertellen heeft waarvan God dat leidt.

Boodschappers uit de hemel worden zeker wel genoemd in de bijbel, maar ook aardse boodschappers wat geen engelen zijn zoals wij daar meestal aan denken.

zie ook http://www.biblestudytool...;version=kjv&type=str

Hartelijke groet,

Driepinter

Bedankt voor deze reactie. Ik heb deze topic opgediept uit het archief zonder dat alle zaken, die er boven staan daarop stonden. Op een bijna leeg vak werd gevraagd naar een reactie op dr. Moolenburgh en verder was er niets te vinden. Een voor mij onbegrijpelijk fenomeen, dat de websitehouder mogelijk uit kan leggen.
Driepinter, "angelos" is Grieks en het Oude Testament is in het Hebreeuws geschreven.
Er zijn in het Hebreeuws diverse namen voor engelen, cherubijnen, serafijnen, de Engel des Heren en sommige worden bij name genoemd. Loth herbergde engelen zonder dat hij dat wist en daarom worden wij tot gastvrijheid opgeroepen, maar ook Jezus doelt daarop als Hij spreekt over de "werken der barmhartigheid," hongeren voeden, e.d. Mensen, die dat pro Deo doen en niet als baan of uit berekening en daarover zwijgen worden door God niet vergeten. "Wat gij aan Mijn minste broeder gedaan hebt hebt gij aan Mij gedaan."
Engelen kunnen Godsgezanten zijn, maar wij zijn daar door Jezus toch ook toe geroepen?
Dat de satan zich kan voordoen als 'engel des lichts' is bekend. Wolven in schaapskleren zijn er altijd geweest in de kerkgeschiedenis, sekteleiders, valse herders, enz.
Dat engelen bestaan hebben een paar personen op deze topic beschreven.
Jezus is voor mij "de Heer der engelen." En voor jullie?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: augustus 09, 2005, 03:05:25 pm »
Marloes, ik ga je het verklappen: de Engelsen zijn inderdaad nakomelingen van de zonen Gods uit Genesis 6..................................................................net als jij en ik. ;-)

Enne ken je dat kinderliedje "Wie gaat er mee naar Engelland varen". Neem die tekst eens goed in je op en kijk naar de gelijkenis met het verhaal van Jezus.

On-topic
Engelen ervaren.....wie doet dat niet. Alleen herkennen wij ze niet altijd als engelen. Of we zijn snel geneigd vanwege het wat mystieke van de ervaring het af te doen als iets van kwade geesten, wat ook engelen zijn trouwens.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: augustus 10, 2005, 10:44:26 pm »

quote:

HenkG schreef op 09 augustus 2005 om 15:05:
Marloes, ik ga je het verklappen: de Engelsen zijn inderdaad nakomelingen van de zonen Gods uit Genesis 6..................................................................net als jij en ik. ;-)

Enne ken je dat kinderliedje "Wie gaat er mee naar Engelland varen". Neem die tekst eens goed in je op en kijk naar de gelijkenis met het verhaal van Jezus.

On-topic
Engelen ervaren.....wie doet dat niet. Alleen herkennen wij ze niet altijd als engelen. Of we zijn snel geneigd vanwege het wat mystieke van de ervaring het af te doen als iets van kwade geesten, wat ook engelen zijn trouwens.

De verchristelijking van dat liedje ken ik.
"Wie gaat er mee naar Engelland varen" slaat op de hemelvaart en die engelen ter plekke.
"Witte zwanen, zwarte zwanen" slaat op reinheid en vuiligheid.
"Engelland is gesloten, de sleutel is gebroken," slaat op de hemelpoort. Hoe die te openen?
"De smid in 't land, die de sleutel maken kan" slaat op Petrus als de "sleutelbewaarder."
"Wie achter is moet voorgaan" slaat op "vele eersten zullen de laatsten zijn."

Het is echter een heidens versje. Heidenen kennen ook "engelen," meestal los van Jezus.
"Witte zwanen, zwarte zwanen" slaat op witte magie en zwarte magie. Het Friese ûleboerd bestaat uit twee witte zwanen om via die witte magie de zwarte magie te bezweren of terug te sturen naar de afzender. Swami Vivekananda had als hindoezendeling de witte zwaan als symbool.
"Wie gaat er mee naar engelland varen," betekent het ten hemel opstijgen door zo'n zwaan.
"Engelland is gesloten, de sleutel is gebroken," slaat op de hemel boven het firmament.
Een hoog vliegende zwaan, als een stipje te zien, zit tegen het plafond van dat firmament.
Het zoeken naar de smid in 't land is een mystiek zoeken naar degene, die de hemel opent.

Wat betreft 'engelen in mensengedaante' is het goed dat te zijn, beter dan een 'duivel in mensengedaante', want die zijn er ook. Zo'n 'engel' kan aanbiddelijk zijn, maar Jezus is toch, hopelijk samen met zo'n 'engel,' onze aanbidding echt waard.