quote:
HenkG schreef op 09 augustus 2005 om 15:05:Marloes, ik ga je het verklappen: de Engelsen zijn inderdaad nakomelingen van de zonen Gods uit Genesis 6..................................................................net als jij en ik.

Enne ken je dat kinderliedje "Wie gaat er mee naar Engelland varen". Neem die tekst eens goed in je op en kijk naar de gelijkenis met het verhaal van Jezus.
On-topic
Engelen ervaren.....wie doet dat niet. Alleen herkennen wij ze niet altijd als engelen. Of we zijn snel geneigd vanwege het wat mystieke van de ervaring het af te doen als iets van kwade geesten, wat ook engelen zijn trouwens.
De verchristelijking van dat liedje ken ik.
"Wie gaat er mee naar Engelland varen" slaat op de hemelvaart en die engelen ter plekke.
"Witte zwanen, zwarte zwanen" slaat op reinheid en vuiligheid.
"Engelland is gesloten, de sleutel is gebroken," slaat op de hemelpoort. Hoe die te openen?
"De smid in 't land, die de sleutel maken kan" slaat op Petrus als de "sleutelbewaarder."
"Wie achter is moet voorgaan" slaat op "vele eersten zullen de laatsten zijn."
Het is echter een heidens versje. Heidenen kennen ook "engelen," meestal los van Jezus.
"Witte zwanen, zwarte zwanen" slaat op witte magie en zwarte magie. Het Friese ûleboerd bestaat uit twee witte zwanen om via die witte magie de zwarte magie te bezweren of terug te sturen naar de afzender. Swami Vivekananda had als hindoezendeling de witte zwaan als symbool.
"Wie gaat er mee naar engelland varen," betekent het ten hemel opstijgen door zo'n zwaan.
"Engelland is gesloten, de sleutel is gebroken," slaat op de hemel boven het firmament.
Een hoog vliegende zwaan, als een stipje te zien, zit tegen het plafond van dat firmament.
Het zoeken naar de smid in 't land is een mystiek zoeken naar degene, die de hemel opent.
Wat betreft 'engelen in mensengedaante' is het goed dat te zijn, beter dan een 'duivel in mensengedaante', want die zijn er ook. Zo'n 'engel' kan aanbiddelijk zijn, maar Jezus is toch, hopelijk samen met zo'n 'engel,' onze aanbidding echt waard.