Auteur Topic: Voorlezing Tien Geboden  (gelezen 19366 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #50 Gepost op: februari 03, 2005, 12:46:01 am »
God heeft niets naar de achtergrond geplaatst, Hij heeft ons onder de straf van de wet vandaan gehaald niet de wet zelf. Het grote gebod om God en je naaste lief te hebben is nog steeds van toepassing. En ook ik lees wel eens in het Woord  van God bijvoorbeeld

quote:

Rom. 7:21  Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig;
22  want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods,
23  maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.
24  Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25  Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
En dat is ook de realiteit van elke dag, dan kun je wel proberen de gebrokenheid van dit leven weg te redeneren maar dan sluit je gewoon je ogen voor de werkelijkheid.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #51 Gepost op: februari 03, 2005, 10:23:09 am »
En als je je op Christus richt, moet je zijn bergrede ook ter harte nemen. Daarin zet Hij de wet niet naar de achtergrond, maar haalt Hij die juist heel erg naar voren, en verscherpt die.

Driepinter

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #52 Gepost op: februari 03, 2005, 12:24:26 pm »
Hoi dingo,

quote:

Driepinter, ik zou het prettig vinden als je ook ingaat op de rest van mijn post en niet alleen het laatste deel.
Ok dan :)

quote:

Wij zijn door Jezus als God's kinderen aangenomen we zijn geen slaven meer, zouden wij dan niet juist ons aan de wet (die goed is) houden die we voorheen als slaven van de zonde niet konden houden.
Niemand kon de wet ooit houden en niemand kan dat nog steeds. Christus heeft ons vrij gemaakt van die verplichting door de wet zelf te vervullen. Omdat wij in Christus zijn en Christus in ons, hebben we deel aan zijn vervullen van de wet.

quote:

Hoe kun je dan zeggen dat je de wet niet nodig hebt? Het klinkt mij zo hoogmoedig in de oren alsof je als kind van God je geen boodschap hebt aan zijn goede orde voor de mensen.
Met de wet probeer je het zelf te doen. Maar door op Christus te vertrouwen geef je het helemaal uit handen. Hoogmoedig is het denk ik om op jezelf te vertrouwen.

quote:

Natuurlijk mag je aanspraak maken op God's vaste beloften maar dat maakt je zonden niet minder zondig, integendeel zelfs, je weet beter en je hebt het niet gedaan.
De grootste en belangrijkste belofte is juist dat Christus voor onze zonden is gestorven, en dat God zo onze zonden van ons heeft weggedaan. Als dat je niet minder zondig maakt, dan is dat ontkenning van die belofte.

rom 6:10 Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God. 11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.

quote:

Hij heeft ons onder de straf van de wet vandaan gehaald niet de wet zelf.
De vloek van de wet is niet weg, de wet is (voor gelovigen) weg en daardoor is ook de vloek weg.

gal 3:10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
gal 5:25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.

Paulus heeft vlak voor dat stukje iets anders gezegd:
rom 7:4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen;
6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

We (eigenlijk de joden) zijn dus dood voor de wet.

Wat Paulus in die regel (rom 7:21-24) uitlegt, is wat er gebeurt als we wel met de wet leven. En dat eindigt met "ik ellendig mens".

rom 7:8 Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood. 9 Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; 11 want de zonde heeft uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood. 12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Dat de wet goed is, betekent niet dat we dus met de wet blijven leven:

1 tim 1:8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast, 9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en moedermoorders en doodslagers, 10 hoereerders, knapenschenders, zielverkopers, leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer, 11 in overeenstemming met het evangelie der heerlijkheid van de zalige God, dat mij is toevertrouwd.

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2005, 02:41:17 pm door Driepinter »

rietje

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #53 Gepost op: februari 03, 2005, 08:57:16 pm »

quote:

E-line schreef op 03 februari 2005 om 10:23:
En als je je op Christus richt, moet je zijn bergrede ook ter harte nemen. Daarin zet Hij de wet niet naar de achtergrond, maar haalt Hij die juist heel erg naar voren, en verscherpt die.
gelukkig nog iemand die het opmerkt...
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

inlijn

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #54 Gepost op: februari 03, 2005, 10:00:59 pm »

quote:

E-line schreef op 03 februari 2005 om 10:23:
Helemaal mee eens, maar zoals Driepinter (een klein stukje hierboven) heel mooi aangeeft is de inhoud van de Wet niet verandert, maar de plaats van de Wet wel. Daarom is m.i. de vraag of de plaats die de Wet in de gereformeerde liturgie heeft een goede plaats is een terechte vraag.

dingo

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #55 Gepost op: februari 04, 2005, 12:30:21 am »
De plaats van de wet is niet veranderd, wij zijn, als we Christus als onze verlosser aannemen, veranderd.  Wij zijn geen slaven van de zonde meer maar aangenomen als Gods kinderen. Kunnen we er nu dus maar op los zondigen? Of ons totaal niet druk maken over de wet omdat we nu automatisch weten wat goed is en wat niet, dat hoeft niet meer genormeerd te worden? Schakelen we ons verstand uit en toetsen we de geesten niet meer omdat we de Geest tot norm hebben?
Laat die wet maar gewoon op zijn plaats in de liturgie, hij heeft daar een functie!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #56 Gepost op: februari 04, 2005, 01:03:56 am »
De gereformeerde liturgie is 200 jaar geleden opgesteld, met andere woorden: de gereformeerden hebben al die tijd min of meer dezelfde liturgie. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het is net zo als bij heel veel dingen: als iets van generatie op generatie hetzelfde blijft, dan wordt het een leeg ritueel.

De voorlezing van de Wet heeft zeker een functie, het probleem is denk ik een beetje dat heel veel mensen van heel veel liturgische elementen niet weten wat de functie is. Denk maar aan het handenschudden vóór en ná de preek. Bijna niemand die weet waarvoor dat is.

Dus voor er iets veranderd wordt is het goed te weten met z'n allen wat het doel is van elk liturgisch element. Misschien, als iedereen weer bij de les is, hoeft er helemaal niet veel veranderd te worden :)

Ik zou het wel jammer vinden namelijk als eeuwenoude tradities zomaar overboord worden gezet omdat het wat flitsender moet.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 01:05:37 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #57 Gepost op: februari 04, 2005, 09:37:59 am »

quote:

Roodkapje schreef op 04 februari 2005 om 01:03:
De gereformeerde liturgie is 200 jaar geleden opgesteld,

Op de schooldag van de TH te kampen ging het o.a. over de onrust die wijzigingen in de liturgie meebrengen. Als voorbeeld werd de lezing van de wet genoemd die begin 20e eeuw is ingevoerd. Dus nog geen 100 jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 09:38:48 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Knee

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #58 Gepost op: februari 04, 2005, 11:45:07 am »

quote:

dingo schreef op 04 februari 2005 om 00:30:
De plaats van de wet is niet veranderd, wij zijn, als we Christus als onze verlosser aannemen, veranderd.  Wij zijn geen slaven van de zonde meer maar aangenomen als Gods kinderen. Kunnen we er nu dus maar op los zondigen? Of ons totaal niet druk maken over de wet omdat we nu automatisch weten wat goed is en wat niet, dat hoeft niet meer genormeerd te worden? Schakelen we ons verstand uit en toetsen we de geesten niet meer omdat we de Geest tot norm hebben?
Laat die wet maar gewoon op zijn plaats in de liturgie, hij heeft daar een functie!
Waarom deze tegenstelling: alsof we zonder de wet er dus maar op los gaan zondigen en met de wet niet?

Je zegt dat wij, en niet de wet, zijn veranderd, als we Christus aannemen. Helemaal mee eens. Maar is onze wil dan niet veranderd? Ik meen van wel. We zijn dan immers wedergeboren! Volgens mij zijn wedergeboren niet mensen niet meer geneigd tot elk kwaad.

Rom 7:14-25
14  Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15  Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

Hier zie je dat Paulus wel degelijk ervan uit gaat dat zijn wil vernieuwd is. Hij heeft immers in Rom 6 duidelijk aangegeven: wij zijn één plant met Christus geworden (6:5), onze oude mens is met Christus gekruisigd, en gestorven. Wij moeten het er voor houden dat wij dood zijn voor de zonde, maar levend zijn voor God, in Christus (6:11).

16  En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17  Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18  Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19  Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20  Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Vs 16ev. geeft de strijd aan, de spanning tussen de vernieuwde geest en het vlees, waar de zonde in woont. Deze twee staan tegenover elkaar. De wet is goed, want onze vernieuwde wil is daarmee in overeenstemming. Echter als we zondigen, wanneer we doen wat wij niet willen, dan zegt Paulus: niet ik doe dat, maar de zonde. Ik leid hieruit af dat dit gezegd wordt omdat de zonde niet langer heerst, de zonde heeft niet meer de macht. In plaats daarvan heeft Christus de macht. Hij zit op de troon van mijn hart.

21  Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22  Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

Mijn wil is zo anders geworden, zo vernieuwd, dat ik een vermaak heb, plezier heb in Gods wet. Dat is heel wat anders dan de wet als een spiegel zien waarin we duidelijk onze zonden zouden zien. Waarom? De basis is weer Rom 6. Wij zijn medegekruisigd, gestorven, dus dood voor de zonde en de wet. Nogmaals, het moet voor ons vaststaan dat wij dood voor de zonde zijn. Dat vergt geloof.

23  Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24  Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25  Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26  Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Strijd. Tussen mijn gemoed, mijn vernieuwde wil, en mijn vlees. Gelukkig maar dat ons behoud niet van de uitkomst van deze strijd afhangt! De strijd is al gestreden en Christus heeft overwonnen. En we hebben een prachtig vooruitzicht: we zullen eens verlost worden van ons lichaam waar de zonde in woont. Ook dat lichaam moet sterven, zoals we geestelijke gezien al gestorven zijn. Dan krijgen we een nieuw lichaam, vrij van de zonde!

We krijgen altijd te horen dat we ons behoud buiten onszelf moeten zoeken. In Christus dus. Ben ik het mee eens, wat ons behoud betreft. Iemand die Christus nog niet kent, zal in zichzelf nooit iets vinden wat hem kan behouden. Zo iemand kunnen we de wet als een spiegel voorhouden met als doel hem tot Christus te leiden. Maar iemand die Christus heeft leren kennen en die zijn Geest heeft ontvangen, die is behouden. Vervolgens mag hij wèl van alles in zichzelf vinden: de Geest van Christus, het nieuwe Leven.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Meindertd

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #59 Gepost op: februari 16, 2005, 02:17:20 pm »
Ik hoorde laatst een dominee een ilustratie gebruiken uit de griekse mytologie.

In het licht van deze discussie past die ilustratie:
Het gaat over het paseren van sirenen (verleidelijke wezens die je lokken met hun gezang)

Dit vergeleek hij met de verlokkingen van de zonde.

Odysseus ontsnapte, volgens het verhaal van Homerus, aan hun gezang door de oren van zijn bemanning te vullen met was en zichzelf vast te binden aan de mast van het schip. Odysseus legde zichzelf beperkingen op om niet in handen te vallen van de sirene. (Regels om zonde te voorkomen)

De Argonauten werden gered van de dodelijke verlokking door de zanger Orpheus, die het gevaar inzag en een lied speelde dat de stemmen van de Sirenen overstemde. (Door te luisteren naar een mooier lied heeft de zonde geen vat meer.)

Is dit niet de tegenstelling waarover hier gediscuseerd wordt? De ene mens kiest liever om zich te laten vastbinden door regels. De ander heeft vertrouwen dat het lied van de verlossing.

Maar beiden weten dat de zonde een verleiding is die hun niet weer in de eeuwige dood kan trekken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #60 Gepost op: februari 16, 2005, 03:14:46 pm »
Punt is dat het in de traditionele kerken bij het voorlezen van de wet (meestal) niet gaat om een keuze tussen een van de twee mogelijkheden, maar een combinatie van de twee, terwijl tegenstanders van het voorlezen van de wet denken dat het puur om 1 gaat en vervolgens mogelijkheid 1 met hand en tand gaan bestrijden. En dat werkt dan natuurlijk niet.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #61 Gepost op: maart 14, 2005, 10:37:36 pm »

quote:

fransje schreef op 21 januari 2005 om 16:25:
Onze predikant las bij ieder gebod, afgelopen zondag, een soort uitlegje.
bv. bij het  4e  gebod iets over het uitusten op de zondag en het vieren van de diensten. Daarin zei hij ook `ook een ander niet laten werken voor mij`. Ik wil nog steeds aan hem vragen waar hij dat uit voor las.
In ieder geval sprak mij dat zeer aan en kreeg zo antwoord op mijn vraag die speelde in ons gezin.
Toen dacht ik ook weer, daarom is het toch weer iedere week belangrijk je leven van de afgelopen week leggen naast Gods geboden.
Het is maar even een invals hoek en beantwoord natuurlijk niet direkt jouw punt  :)

Ben met je eens.

Jezus is de vervulling van de wetten.

DUS door Jezus aan te nemen ,heb je die last niet meer mee te dragen.

Maar door wedergeboorte wil je wel steeds meer op Jezus lijken !
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2005, 10:05:16 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #62 Gepost op: maart 15, 2005, 12:38:02 pm »

quote:

rinuz schreef op 14 maart 2005 om 22:37:
Ben met je eens.

Jezus is de vervulling van de wetten.

DUS door Jezus aan te nemen hoef je die last niet meer mee te dragen.

Maar door wedergeboorte wil je steeds meer lijken op Jezus!

Jezus sluit absoluut de wetten niet uit. Sterker nog: Hij geeft er zelf een.

quote:

Johannes 13:34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’
Verder geeft Jezus een samenvatting van de wetten in marcus 12 waar de reactie die Hij geeft aan de vragensteller mijns inziens het belang van de wetten eerder onderschrijft dan onderuithaald;

quote:

28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere God dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.
Resteerd de vraag hoe je dan de wetten moet lezen. In OT opmaak of meer zoals de farizeeer al enigzins aangeeft in een soort NT opmaak.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Driepinter

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #63 Gepost op: maart 16, 2005, 10:34:18 pm »
Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’

Wat Jezus niet zei is: U hebt goed geantwoord. Het antwoord was niet correct, maar wel verstandig. Het correcte antwoord bestond namelijk nog niet, want door de Heilige Geest zou God zelf zijn rechtvaardigheid in de mensen werken. God zou zijn liefde aan de wereld tonen doordat Christus zelf voor de mensen zou sterven. Dat was op dat moment nog geen werkelijkheid.

De schriftgeleerde had wel verstandig geantwoord door de weg die Jezus hem wees te beamen, hij was niet ver van het koninkrijk van God. Maar hij was er nog niet, wat nog ontbrak was de vervulling van het offer van Christus waardoor deze profetie waarheid zou worden.

De profetie wordt steeds duidelijker, de weg wordt steeds duidelijker.

Eerst een heel klein beetje:
DE WET

dan al iets duidelijker, iets grootser:
DE LIEFDE (waardoor de wet wordt vervuld)

dan de uiteindelijke liefde van God zelf:
DE LIEFDE DIE CHRISTUS DOOR DE GEEST  IN ONS WERKT

1joh 4:9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. 10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.

Wie terug gaat naar de wet, gaat terug naar het armste wat er bestaat in Gods woord!

Hebr 7:18 Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, 19 – immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen.

Hebr 8:6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2005, 10:36:38 pm door Driepinter »

Oogje

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #64 Gepost op: maart 16, 2005, 11:54:21 pm »
Je zou als gemeente eigenlijk eens de Bergrede moeten voorlezen. Die tien geboden zijn niet zo heel moeilijk te houden, met een gezonde portie inspanning lukt dat wel. Ze waren ook niet als onmogelijke opgaven bedoeld, maar gewoon als leefregels. De Joden zagen én zien die wet nog steeds als een heel goed iets, waaraan zeker wel goed te houden is. De vloek van de wet is niet zozeer dat hij onhoudbaar is, maar dat hij geen verlossing biedt. God liet Zijn volk niet het onmogelijke doen, dat zou wel érg flauw zijn, niet? Overigens vond én vindt Hij een oprecht hart altijd nog belangrijker dan een offer.

De Bergrede is echter een ander verhaal. Die is écht moeilijk en verkondigt een zeer hoge moraal. Maar het is wél de moraal, de mentaliteit die je als christen hoog mag houden. Alleen is het een flinke lap tekst om elke zondag voor te lezen. Eigenlijk moet je het ook niet elke zondag doen. Want dan wordt het een gewoonte die plichtsmatig wordt voorgedragen. Álsof je elke week dezelfde film met dezelfde spanningsboog ziet. Probeer je dán nog maar elke week heel oprecht in te leven...

Overigens zijn er maar twee geboden die we als christen dienen te houden: heb God lief met heel je wezen en je naaste als jezelf. Het verbond met Israël geldt niet voor heidenen en heeft ook nooit voor heidenen gegolden. Dus ook niet voor Christusbelijdende heidenen. Alleen als zij als vreemdelingen zich in Israël vestigden, waren er een aantal regels die ze moesten aanhouden. Het zou bijvoorbeeld wat wezen als de vreemdeling hard aan het werk was op sabbat, terwijl de Jood lijdzaam toekeek... En natuurlijk: als een heiden zich aansloot bij het verbond door de besnijdenis, dan moest hij uiteraard wél zich aan de bepalingen ervan houden.

Nu weet ik ook wel dat ik geen geformeerde christen ben en ik eigenlijk niet veel te zoeken heb in een topic over een onderdeel dat ik nog nooit heb meegemaakt in mijn gemeente, maar ik denk dat het toch wel aardig is als een buitenstaander er zijn unieke licht op laat schijnen. Het staat iedere gemeente vrij om te vinden dat je elke zondag die geboden moet voorlezen, maar stel je dan de vraag: helpt het écht bij mijn "zondekennis", heb ik daarvoor die voorlezing überhaupt nog nodig (zou wel erg magertjes zijn, niet?) en is het dus écht nog opbouwend, of meer plichtsmatig?

Als inderdaad voor de meeste gemeenteleden meer gewoonte dan opbouw is, dan kun je, hoe hard ook, je kostbare tijd meer aan nuttigere zaken besteden, mijns inziens. Want álles dient tot échte opbouw te zijn in de gemeente. Van de bloemencommissie tot de prediking, van huisbezoeken tot een mooie liturgische handeling als de voorlezing van welk vaststaand schriftgedeelte ook.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #65 Gepost op: maart 17, 2005, 01:03:51 am »

quote:

Oogje schreef op 16 maart 2005 om 23:54:
Je zou als gemeente eigenlijk eens de Bergrede moeten voorlezen. Die tien geboden zijn niet zo heel moeilijk te houden, met een gezonde portie inspanning lukt dat wel. Ze waren ook niet als onmogelijke opgaven bedoeld, maar gewoon als leefregels. De Joden zagen én zien die wet nog steeds als een heel goed iets, waaraan zeker wel goed te houden is. De vloek van de wet is niet zozeer dat hij onhoudbaar is, maar dat hij geen verlossing biedt. God liet Zijn volk niet het onmogelijke doen, dat zou wel érg flauw zijn, niet? Overigens vond én vindt Hij een oprecht hart altijd nog belangrijker dan een offer.

Dat zie je - denk ik - toch niet helemaal goed. NIEMAND kan zich aan de 10 geboden houden. Bij overtreding van één gebod ben je schuldig aan alle geboden, en je hoeft maar één keer een zondige gedachte te hebben, dan hang je al ;).
De offers in het OT dienden als voorafspiegeling van Christus, Die het enig werkelijk Verzoenende Offer was, voor een ieder die Hem aanneemt.

quote:

De Bergrede is echter een ander verhaal. Die is écht moeilijk en verkondigt een zeer hoge moraal. Maar het is wél de moraal, de mentaliteit die je als christen hoog mag houden. Alleen is het een flinke lap tekst om elke zondag voor te lezen. Eigenlijk moet je het ook niet elke zondag doen. Want dan wordt het een gewoonte die plichtsmatig wordt voorgedragen. Álsof je elke week dezelfde film met dezelfde spanningsboog ziet. Probeer je dán nog maar elke week heel oprecht in te leven...

Over de Bergrede is veel geschreven, ik zal je daar binnenkort wel wat over aanreiken.

quote:

Overigens zijn er maar twee geboden die we als christen dienen te houden: heb God lief met heel je wezen en je naaste als jezelf. Het verbond met Israël geldt niet voor heidenen en heeft ook nooit voor heidenen gegolden. Dus ook niet voor Christusbelijdende heidenen. Alleen als zij als vreemdelingen zich in Israël vestigden, waren er een aantal regels die ze moesten aanhouden. Het zou bijvoorbeeld wat wezen als de vreemdeling hard aan het werk was op sabbat, terwijl de Jood lijdzaam toekeek... En natuurlijk: als een heiden zich aansloot bij het verbond door de besnijdenis, dan moest hij uiteraard wél zich aan de bepalingen ervan houden.

Klopt, het sabbatsgebod geldt niet voor ons.

quote:

Nu weet ik ook wel dat ik geen geformeerde christen ben en ik eigenlijk niet veel te zoeken heb in een topic over een onderdeel dat ik nog nooit heb meegemaakt in mijn gemeente, maar ik denk dat het toch wel aardig is als een buitenstaander er zijn unieke licht op laat schijnen. Het staat iedere gemeente vrij om te vinden dat je elke zondag die geboden moet voorlezen, maar stel je dan de vraag: helpt het écht bij mijn "zondekennis", heb ik daarvoor die voorlezing überhaupt nog nodig (zou wel erg magertjes zijn, niet?) en is het dus écht nog opbouwend, of meer plichtsmatig?

Wat denk je dat de reden is voor het wekelijks voorlezen van Gods geboden?

quote:

Als inderdaad voor de meeste gemeenteleden meer gewoonte dan opbouw is, dan kun je, hoe hard ook, je kostbare tijd meer aan nuttigere zaken besteden, mijns inziens. Want álles dient tot échte opbouw te zijn in de gemeente. Van de bloemencommissie tot de prediking, van huisbezoeken tot een mooie liturgische handeling als de voorlezing van welk vaststaand schriftgedeelte ook.
Wie bepaalt wat nuttig is?

Oogje

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #66 Gepost op: maart 17, 2005, 01:36:03 pm »
Sjaloom Heidi,

Waarom zou God Zijn volk een wet geven die niet te houden is? En ze vervolgens straffen als het ze niet lukt? Dat zou niet eerlijk zijn. Lezen we de eerste verzen van psalm 119:

Gelukkig wie de volmaakte weg gaan
en leven naar de wet van de HEER,
gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
hem zoeken met heel hun hart.
Zij bedrijven geen onrecht,
maar gaan de wegen die hij wijst.

Uw regels hebt u gegeven
opdat wij ons eraan houden.
Laat toch mijn wegen recht zijn,
ik wil mij houden aan uw wetten.

Ik zal nooit beschaamd staan
als ik uw geboden in acht neem.
Ik zal u loven met een oprecht hart
als ik uw rechtvaardige voorschriften leer.
Ik zal mij houden aan uw wetten –
verlaat mij dan niet voorgoed.

Daarin zegt de psalmist toch iets anders. De hele psalm gaat erover hoe geweldig de wet wel niet is en hoe goed het niet is om je eraan te houden. Meerdere malen wordt in het OT het volk opgeroepen zich aan de wet te houden en... dat ze voor begane zonden dieren de dood kunnen laten sterven die ze zélf verdienden. Dat het Israël niet lukte ligt niet aan de wet, die prima te houden is, maar aan de koppigheid van de Joden destijds. Met de juiste mentaliteit en goede inspanning zijn de tien geboden te houden.

Wat ik van dit topic begrijp worden de tien geboden voorgelezen om je de zonde te laten kennen. Om je te laten inzien dat je je niet aan de wet kunt houden en je Christus nodig hebt ter verlossing. Het kan ook zijn dat gemeenten ze voorlezen, zodat je je aan die geboden kunt spiegelen en je bepaald wordt bij de vraag in hoeverre je je aan de wet hebt gehouden afgelopen week. Er zijn dus verschillende redenen voor en geen van deze redenen hoeven fout te zijn. God zal je beslist niet straffen als je meent dat je de tien geboden moet houden of zo. Zolang je als gemeente je vijf opdrachten maar vervuld.

Ik ben benieuwd wat je voor me hebt over de Bergrede, maar alvast mijn tipje van de sluier: Jezus droeg Zijn apostelen op te onderwijzen wat Hij opgedragen had. Dus ook de Bergrede. Hij zei niet: "Zeg hen het ene wel te doen en het andere niet." Maar goed, ik ben benieuwd. :) Overigens geloof ik dus wél dat we als christenen ons alleen aan die twee geboden hoeven te houden. Dus ook al zou de Bergrede niet voor ons gelden, de mentaliteit van de Bergrede heb je ook al als je serieus met die twee geboden aan de slag gaat en zodoende de vrucht van de Geest draagt.

Ook vraag je je af wie bepaald wat nuttig is. Welnu, elke gemeente-activiteit moet zijn ter opbouw van de gemeente. En het moet ter uitvoering zijn van minimaal één van de 5 gemeente-opdrachten. De tien geboden zullen daar zeker aan voldoen als het met oprechtheid elke week wordt voorgelezen, vanuit een bepaalde leer. Nergens hier keur ik het voorlezen af, iedere gemeente is daar volledig vrij in. Maar die twee criteria mag je dus zeker hanteren bij elke handeling die je als gemeente doet. Laat je daarin ook leiden door de heilige Geest.

Aanstaande zondag ga ik naar een gereformeerde kerkdienst, dus zie met spanning en oprechte nieuwsgierigheid tegemoet wat me te wachten staat. Wellicht vind ik de voorlezing schitterend en indrukwekkend, zou best kunnen. Ik ben wel in voor dat soort dingen. Maar dan kan deze post van mij gewoon blijven staan, ik hoef dan niet van visie te veranderen. Want ik sta er beslist niet negatief tegenover, alleen laat ik mensen graag nadenken. ;)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #67 Gepost op: maart 17, 2005, 02:20:46 pm »

quote:

Oogje schreef op 17 maart 2005 om 13:36:
Waarom zou God Zijn volk een wet geven die niet te houden is? En ze vervolgens straffen als het ze niet lukt? Dat zou niet eerlijk zijn.

Des HEEREN wet is volmaakt!
Geen enkel mens is volmaakt, er is niemand die goed doet, ook niet één....
De wet doet zonde kennen, en bewerkt berouw. De wet doet je beseffen hoezeer je Christus nodig hebt!

quote:

Daarin zegt de psalmist toch iets anders. De hele psalm gaat erover hoe geweldig de wet wel niet is en hoe goed het niet is om je eraan te houden. Meerdere malen wordt in het OT het volk opgeroepen zich aan de wet te houden en... dat ze voor begane zonden dieren de dood kunnen laten sterven die ze zélf verdienden. Dat het Israël niet lukte ligt niet aan de wet, die prima te houden is, maar aan de koppigheid van de Joden destijds. Met de juiste mentaliteit en goede inspanning zijn de tien geboden te houden.
Oogje, hoe kom je er toch bij dat de wet prima te houden is? Ook al zou je strikt de wet naleven, bv geen overspel plegen (om maar een voorbeeld te noemen), maar wanneer je een vrouw aanziet om haar te begeren heb je in je hart reeds overspel met haar gepleegd, en ben je toch een overtreder van de wet!
In het OT kreeg Israël verzoening voor hun overtredingen middels een zondoffer (er moest bloed vloeien). Echter.....dat moest steeds weer gebeuren, totdat Christus kwam als Plaatsvervangend Offer, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft.
Nooit is er één yota of tittel van de wet vergaan. Gods wet geldt nog steeds, en aangezien wij niet aan die wet kunnen voldoen, mogen we weten dat onze redding puur GENADE is, niets van onze "goede werken" kan iets toe- of afdoen aan ons behoud!

quote:

Wat ik van dit topic begrijp worden de tien geboden voorgelezen om je de zonde te laten kennen. Om je te laten inzien dat je je niet aan de wet kunt houden en je Christus nodig hebt ter verlossing.

Klopt!

quote:

Het kan ook zijn dat gemeenten ze voorlezen, zodat je je aan die geboden kunt spiegelen en je bepaald wordt bij de vraag in hoeverre je je aan de wet hebt gehouden afgelopen week. Er zijn dus verschillende redenen voor en geen van deze redenen hoeven fout te zijn. God zal je beslist niet straffen als je meent dat je de tien geboden moet houden of zo. Zolang je als gemeente je vijf opdrachten maar vervuld.

Wat bedoel je met "vijf opdrachten"? Over welke opdrachten heb je het?

quote:

Ik ben benieuwd wat je voor me hebt over de Bergrede, maar alvast mijn tipje van de sluier: Jezus droeg Zijn apostelen op te onderwijzen wat Hij opgedragen had. Dus ook de Bergrede. Hij zei niet: "Zeg hen het ene wel te doen en het andere niet." Maar goed, ik ben benieuwd. :)

Je nieuwsgierigheid zal spoedig bevredigd worden.

quote:

Overigens geloof ik dus wél dat we als christenen ons alleen aan die twee geboden hoeven te houden. Dus ook al zou de Bergrede niet voor ons gelden, de mentaliteit van de Bergrede heb je ook al als je serieus met die twee geboden aan de slag gaat en zodoende de vrucht van de Geest draagt.

Besef wel dat "God liefhebben boven alles en je naaste als jezef" alle andere geboden omvat, en feitelijk nog veelomvattender is dan de tien geboden.

quote:

Ook vraag je je af wie bepaald wat nuttig is. Welnu, elke gemeente-activiteit moet zijn ter opbouw van de gemeente. En het moet ter uitvoering zijn van minimaal één van de 5 gemeente-opdrachten.

Ik vroeg je hierboven ook al naar die 5 gemeente-opdrachten. Welke zijn dat en waar kan ik die in de Bijbel vinden?
Is dat iets wat jouw gemeente verkondigt?

quote:

De tien geboden zullen daar zeker aan voldoen als het met oprechtheid elke week wordt voorgelezen, vanuit een bepaalde leer. Nergens hier keur ik het voorlezen af, iedere gemeente is daar volledig vrij in. Maar die twee criteria mag je dus zeker hanteren bij elke handeling die je als gemeente doet. Laat je daarin ook leiden door de heilige Geest.

Ik mag inderdaad hopen dat je het voorlezen uit Gods Woord niet afkeurt ;) .

quote:

Aanstaande zondag ga ik naar een gereformeerde kerkdienst, dus zie met spanning en oprechte nieuwsgierigheid tegemoet wat me te wachten staat.

Ik ben ook heel benieuwd naar hoe je dat zult ervaren.

quote:

Wellicht vind ik de voorlezing schitterend en indrukwekkend, zou best kunnen. Ik ben wel in voor dat soort dingen. Maar dan kan deze post van mij gewoon blijven staan, ik hoef dan niet van visie te veranderen. Want ik sta er beslist niet negatief tegenover, alleen laat ik mensen graag nadenken. ;)
Ik begrijp prima wat je bedoelt :) .

Oogje

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #68 Gepost op: maart 17, 2005, 04:29:57 pm »
Sjaloom Heidi,

De vijf gemeente-opdrachten zijn niet zo moeilijk terug te vinden in de bijbel. Dit zijn ze:

Verkondig het goede nieuws onder de volkeren.
Doop bekeerlingen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Onderwijs hen alles wat Jezus heeft opgedragen.
Gedenk Zijn dood regelmatig met brood en wijn (Avondmaal dus).
Heb elkaar lief.

Je ziet, geen rare dingen van mijn kant, maar iets wat elke gemeente eigenlijk leert (behalve enkele gemeenten dan, die bijvoorbeeld niet dopen of geen Avondmaal vieren). Alleen verwoord ik het in vijf daadwerkelijke opdrachten, maak ik er een droge opsomming van. Ik denk dat je wel weet waar je ze kunt terugvinden in de bijbel. ;)

Wat de tien geboden betreft: of ze nu te houden zijn of niet, laat ik even in het midden. Dat kunnen we eventueel in een ander, of nieuw, topic bespreken. Wat nog wel even de aandacht verdient, is dat begeren een stuk existentiëler is dan naar een mooie vrouw kijken. Als je als getrouwde man naar een leuke vrouw kijkt, is dat iets anders als dat je écht met haar wil en ze een vaste, hele foute, plaats inneemt in je leven.

Maar goed, dat even terzijde. Het klopt inderdaad dat de meeste van de tien geboden al automatisch onder die twee geboden valt. Dus je hoeft je geen zorgen te maken als er ineens gezegt wordt dat die tien geboden niet voor ons gelden: je houdt je tóch al automatisch aan de meeste van die tien geboden als je de twee geboden in acht neemt. En met een vrije dag per week is natuurlijk nooit iets mis. ;)

Mijn posts zijn hier dus ook niet veroordelend bedoeld, laat dat even duidelijk zijn. Ik geef alleen enkele handreikingen vanuit wat ik geloof en hoop dat christenen hier er iets mee kunnen. Dat ze zelf éven nadenken van: "Hé, ik geloof wel zus en zo maar... waarom?" Meer niet. Nogmaals: iedere gemeente is vrij te doen wat hij of zij wil en als gemeenten geloven dat ze de tien geboden moeten voorlezen, dan juich ik ze dat van harte toe. Nogmaals: ik ben erg benieuwd naar aanstaande zondag, ik kijk er erg naar uit.

Ozzy

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #69 Gepost op: maart 23, 2005, 12:25:53 pm »
De wet laat inderdaad zien dat je zonder Jesus niks kan en totaal van genade afhankelijk bent!

Het lezen van de wet elke zondag kan een indruk opwekken dat je vooral je best moet doen om het goed te maken met God! Totaal legalisme! Om zijn liefde te verdienen! want dat kun je nooit!!!

Dicipline om een relatie met God te hebben komt uit het begrijpen want Jezus voor jouw over heeft gehad!!!  Wat een liefde Hij jouw gratis geeft! Genade!!! Onverdiend!

Het heeft niks te maken met jouw onderhouding van de de wet... dat je een relatie kan hebben met God!

Soms denk ik dat de Vrijgemaakte kerk te veel op een legalisme lijn zit... met alle regels en Formulieren... we missen het meest belangrijke punt dat het alleen bij Jezus begint!!!

Dus ben ik het eens dat de wet niet bij Sinai ophoudt maar een andere form geeft aan onze relatie met Jezus... want Hij heeft de wet vervult! Niet wij?!!!

Modbreak:
Overvloedig hoofdlettergebruik gewijzigd
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 03:00:03 pm door Zijnkind »

j@f@

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #70 Gepost op: maart 23, 2005, 06:46:45 pm »
[Ben ik absoluut niet met je eens. De zonde en ellende prediking is noodzakelijk om aan je zondige staat ontdekt te worden. En een gevolg van die ontdekking is het zoeken naar iemand die je er van kan verlossen. En dan pas kom je er achter dat je Hem nodig hebt.

Daarnaast leert de wet ons: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.

Het prediken van Jezus bestaan niet alleen uit het voorhouden dat Jezus er is. Je zult ook moeten voorhouden waarvoor je Jezus nodig hebt. En dan kun je mijns inziens niet aan de ellende voorbijgaan. Je kunt het hoofstuk Ellende niet overslaan en alleen de Verlossing en Dankbaarheid prediken.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2005, 07:27:50 am door j@f@ »

inlijn

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #71 Gepost op: maart 23, 2005, 10:20:22 pm »

quote:

j@f@ schreef op 23 maart 2005 om 18:46:
[...]

Ben ik absoluut niet met je eens. De zonde en ellende prediking is noodzakelijk om aan je zondige staat ontdekt te worden. En een gevolg van die ontdekking is het zoeken naar iemand die je er van kan verlossen. En dan pas kom je er achter dat je Hem nodig hebt.

Daarnaast leert de wet ons: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.

Het prediken van Jezus bestaan niet alleen uit het voorhouden dat Jezus er is. Je zult ook moeten voorhouden waarvoor je Jezus nodig hebt. En dan kun je mijns inziens niet aan de ellende voorbijgaan. Je kunt het hoofstuk Ellende niet overslaan en alleen de Verlossing en Dankbaarheid prediken.

Als je gelooft dat Jezus voor jou gestorven is, dan heb je die ontdekking van zonde en ellende al gedaan. Daarna moet je je op Jezus richten en zul je je er steeds meer over verbazen hoe groot zijn liefde is en hoe groot jouw schuld. Maar...
...als ik geloof in Jezus Christus sta ik niet meer zondig tegenover God!!!!
Ik ben rechtens vrij van de zonde en sta niet meer onder de wet.

Rom 6:5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

j@f@

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #72 Gepost op: maart 24, 2005, 07:25:59 am »

quote:

inlijn schreef op 23 maart 2005 om 22:20:
Als je gelooft dat Jezus voor jou gestorven is, dan heb je die ontdekking van zonde en ellende al gedaan. Daarna moet je je op Jezus richten en zul je je er steeds meer over verbazen hoe groot zijn liefde is en hoe groot jouw schuld. Maar...
...als ik geloof in Jezus Christus sta ik niet meer zondig tegenover God!!!!
Ik ben rechtens vrij van de zonde en sta niet meer onder de wet.

Graag wil ik voorop stellen dat er ook weer een verschil kan zijn dat Jezus voor jou gestorven is en dat je de ontdekking van zonde en ellende al hebt gedaan. Heel veel mensen denken dat Jezus voor hen gestorven is. Terwijl er duidelijk in de bijbel staan: velen die menen in te gaan, zullen buitengeworpen worden. Maar als je geloofd dat je echt bekeerd bent, dan heb je reeds ontdekking van zonde en elllende gehad. Maar dat houdt niet in dat je er dan vanaf bent. Deze ontdekking is dagelijks opnieuw. En steeds mag je dan weer je toevlucht zoeken bij hem.

Ook al geloof je in Christus Jezus, je blijft zondig staan tegenover God. En elke keer moet je daaraan herinnerd worden. Maar op het moment dat je naar Hem mag gaan, weet je Jezus er is, die voorspraak doet  bij de Vader en je gehele last van je afneemt.
En als je je op Jezus richt, dan wordt je inderdaad verbaast over Zijn liefde en jouw schuld. En hoe kom je achter die Schuld. Door je leven te spiegelen aan de bijbel en dat is ook de wet, waardoor je weer met je ellende in aanraking komt.
En pas als je in Christus sterft, dan pas ben je rechtens vrij van zonde.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2005, 10:18:49 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #73 Gepost op: maart 24, 2005, 10:23:31 am »

quote:

HenkG schreef op 23 januari 2005 om 09:32:
Er wordt denk ik teveel scheiding gemaakt tussen Christus en de Wet. Is het niet Jezus Zelf geweest Die gezegd heeft niet gekomen te zijn om de Wet te vervangen, maar te vervullen? De Wet is nog meer een sprekend leefboek geworden dan het al was.

Jezus is het levende Woord, wat in ons is. HIJ vervult dus in ons de wet. Hij is de enige die dat kon en in ons kan doen. Door de Geest..... Dat IS nl de Geest van Christus en is net zo volmaakt als Hij Zelf was.
Als je je op Hem richt, zul je nooit de wet van Mozes meer overtreden....

(Ik zal me niet met de wet in de kerkdienst bemoeien, maar het was zo'n mooie voorzet: een sprekend leefboek.. :) )
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

inlijn

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #74 Gepost op: april 22, 2005, 10:31:31 pm »
Beetje late reactie, maar na enige tijd afwezigheid voel ik toch de noodzaak om nog even te reageren. Met name op de onderstaande zinssnede van j@f@:
- je blijft zondig staan tegenover God
Volgens mij klopt dit niet met wat in de Bijbel staat.

quote:

j@f@ schreef op 24 maart 2005 om 07:25:
[...]

Ook al geloof je in Christus Jezus, je blijft zondig staan tegenover God. En elke keer moet je daaraan herinnerd worden. Maar op het moment dat je naar Hem mag gaan, weet je Jezus er is, die voorspraak doet  bij de Vader en je gehele last van je afneemt.
En als je je op Jezus richt, dan wordt je inderdaad verbaast over Zijn liefde en jouw schuld. En hoe kom je achter die Schuld. Door je leven te spiegelen aan de bijbel en dat is ook de wet, waardoor je weer met je ellende in aanraking komt.
En pas als je in Christus sterft, dan pas ben je rechtens vrij van zonde.
Rom 6:6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.

Wie gestorven is...daarvoor moet je niet lichamelijk dood gaan... maar geestelijk met Jezus sterven en opstaan...

Rom 6:13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade

Als je met Jezus gestorven en opgewekt bent klaagt de zonde jou niet meer aan. Je leeft onder de genade.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #75 Gepost op: april 22, 2005, 10:56:25 pm »
Ik ben het er niet helemaal mee eens, natuurlijk worden je zonden je niet meer aangerekend, maar dat neemt niet weg dat je desondanks nog steeds zondigt. Je bent nog steeds een zondig mens. Je zult niet om je zonden veroordeeld worden, maar dat betekent niet dat je dus niet meer zondigt, of je dan überhaupt niet meer zondig voelt.

We zullen de genade van God pas volledig proeven als we ook daadwerkelijk vrijgesproken zijn op de Jongste Dag, wanneer we ons intrek mogen nemen in het huis van de Heer, want dan zijn we helemaal bevrijd van de macht van de zonde.

Een heerlijk vooruitzicht! Maar de Tien Geboden houden ons op dit moment wel met beide benen op de grond en laten ons zien dat we, hoewel vrijgekocht door Christus, geen haar beter zijn dan onze ongelovige buurman. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

inlijn

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #76 Gepost op: april 22, 2005, 11:27:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2005 om 22:56:
Ik ben het er niet helemaal mee eens, natuurlijk worden je zonden je niet meer aangerekend, maar dat neemt niet weg dat je desondanks nog steeds zondigt. Je bent nog steeds een zondig mens. Je zult niet om je zonden veroordeeld worden, maar dat betekent niet dat je dus niet meer zondigt, of je dan überhaupt niet meer zondig voelt.

We zullen de genade van God pas volledig proeven als we ook daadwerkelijk vrijgesproken zijn op de Jongste Dag, wanneer we ons intrek mogen nemen in het huis van de Heer, want dan zijn we helemaal bevrijd van de macht van de zonde.

Een heerlijk vooruitzicht! Maar de Tien Geboden houden ons op dit moment wel met beide benen op de grond en laten ons zien dat we, hoewel vrijgekocht door Christus, geen haar beter zijn dan onze ongelovige buurman. ;)

Roodkapje, ik spreek alleen de Bijbel na: Als ik met Christus gestorven ben, ben ik rechtens vrij van de zonde. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar het staat gewoon in de Bijbel.
Waar jij over spreekt, dat zijn de zonden. Ook al ben ik rechtens vrij van de zonde, ik doe nog wel zonden. Lijkt wat krom, maar dat is het niet.
- Ik ben een zondig mens, ik doe zonden. (ik kijk naar mezelf)
- God ziet mij door Christus als zonder zonden. (God kijk naar mij)
Dit besef biedt de mogelijkheid om geestelijk te groeien en steeds meer op Jezus te gaan lijken. Hoe zou je ooit kunnen groeien als je je leven lang leeft in het besef dat God jou toch als een zondig mens ziet. God ziet mij als zijn geliefde en schone kind. Schoongemaakt door Christus. Dat besef geeft mij de kracht om te leven. Ik ben nu al gered en vrijgesproken:

Rom. 6 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu , bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2005, 11:33:20 pm door inlijn »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #77 Gepost op: april 23, 2005, 02:00:36 am »
Maar wat betekent met Christus gestorven zijn? Wij liggen nog midden in de dood (m.a.w. wij leven nog steeds in een zondige wereld). Het is een voltooid deelwoord dat daar gebruikt wordt. Dat proces is nog niet voltooid. Dus dat geldt (nog) niet direct voor ons.

Wij moeten eerst (letterlijk) sterven voordat we kunnen leven, of we moeten het meemaken dat Christus terugkomt. Als jouw redenering klopt zijn we niet gebonden aan de Tien Geboden of aan welk gebod dan ook. Toch geeft Paulus veel voorschriften waaraan de christen zich moet houden. Als we puur uit genade leven, zoals jij suggereert, zijn Paulus' voorschriften compleet onzinnig.

Als ik zeg, "Nu, wat zal ik eens gaan doen", bedoel ik dan: "Wat zal ik nu eens gaan doen?" Zo duidelijk is Paulus helemaal niet in dat stuk. Jouw geciteerde stuk is een uitwerkingen van Romeinen 3, waarin hij betoogt dat je door de Wet (de Tien Geboden) de zonde leert kennen. Hij zegt ook dat de Tien Geboden er zijn opdat wij het zouden breken. Ook op andere plekken zegt hij andere dingen. 1 Korinthiërs en Efeziers bijvoorbeeld.
We zijn geen slaven van de wet, we hoeven de wet niet meer te houden,  dat is correct. Maar, zoals Paulus ook in Romeinen 3 schrijft: door de wet leren we onze zondige natuur wel goed kennen. En dat is nodig om de omvang van onze redding te kunnen benaderen.

Met genade alleen kom je er niet in opzicht. Je kunt pas genade ervaren als je ook tegelijkertijd zonde ervaart. Door de Wet. Daarom wordt de Wet aan het begin van de dienst voorgelezen.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 02:11:36 am door Roodkapje »

inlijn

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #78 Gepost op: april 23, 2005, 10:24:19 pm »
OK, dat je alle teksten in hun context moet lezen lijkt me duidelijk. Zoek alle teksten die in het nieuwe testament het woord "wet" bevatten maar eens op via bijv. www.biblija.net
(Voor de liefhebber: in hun context lezen is helemaal mooi  d:)b , maar kost even tijd.)

Wat mij betreft de volgende conclusies:

- Het doel van de wet: zonde zichtbaar maken.
- De wet kon en kan ons niet redden.
- De wet is tot aan Christus.
- Onderwerping aan de wet van Mozes, is iets anders dan onderwerping aan de wet van Christus.
- De wet die vroeger voorgelezen werd, leeft nu in de harten van de mensen die Jezus volgen, Gods Geest werkt dat in hen. (puur genade)

Ik kan mij na het lezen van die teksten niet voorstellen dat je de wet een plaats geeft in de eredienst. Maar ooit is er wel iemand mee begonnen. Wie weet hoe de wet in de liturgie is gekomen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #79 Gepost op: april 25, 2005, 11:54:26 am »
Modbreak:
Omdat de discussie offtopic verder ging over de wedergeboorte en dit ook meer vanuit de bijbel dan vanuit de belijdenisgeschriften werd belicht - dus niet geheel volgens de gereformeerde leer - zijn deze berichten verplaatst naar een nieuw topic in CL:
wedergeboorte vanuit de bijbel/de belijdenisgeschriften
Hier kan men verder over dit onderwerp dicussieren en dan breder dan de gereformeerde leer dat toelaat.
In dit topic kunnen we verder praten over de voorlezing van de wet ja/nee in de eredienst vanuit gereformeerd standpunt
« Laatst bewerkt op: april 25, 2005, 12:42:45 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Theodoor

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #80 Gepost op: augustus 18, 2005, 08:59:36 pm »
Modbreak:
Nieuw topic waarvan hieronder de openingspost samengevoegd met dit al bestaande topic omdat beide over het voorlezen van de wet in de eredienst gaan.

Waarom lezen we de wet in de kerk voor, terwijl er staat in de bijbel dat er daardoor een sluier over ons hart komt?

Galaten 3:14-18

quote:

14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17 Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Is dit niet Satan de openlijk inkopper geven om ons aan te klagen, alsof we Jezus niet hebben. Vooral omdat we op dat moment met geen woord reppen over de genade en over de Heilige Geest die ons zal leiden.... misschien bedoelen we dat wel... maar dan nog.. we zeggen het niet of nauwelijks... de boodschap is je moet de wet onderhouden... Terwijl de boodschap mag zijn.. Je mag door Genade van Christus leven en de Heilige Geest zal het goede in je werken... niet eigen inspanning maar Christus werk.

Kortom het voorlezen van de wet moet worden afgeschaft want Christus genade werk komt onder een bedekking en Satan krijgt de ruimte om ons aan te klagen. Waar die expert in is.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 09:08:18 pm door Zijnkind »

Theodoor

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #81 Gepost op: augustus 18, 2005, 10:56:19 pm »
Cool dat er al een discussie was, deze tekst is mooie toevoeging en voor mij tegelijk ook het fundament van de bewering dat de wet niet thuis hoort in de christelijke eredienst. Het is nou jammer dat er al zoveel is gezegd, terwijl ik denk dat voor dit onderwerp deze tekst  heel specifiek sprekend is.

Per ongeluk galaten 3  :D neergezet, ook relevant ;)  maar bovenstaande tekst kom uit 2 kor 3

Het is echt heel erg mooi wat hierin 2 kor 3 14-18 tegenover de wet wordt gezet :*)
Door de Geest steeds meer Christus gaan weerspiegelen
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2005, 09:45:18 am door Theodoor »

Kerel

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #82 Gepost op: augustus 19, 2005, 04:49:17 pm »
Bij ons in de kerk waren "de tien geboden" eens hét onderwerp op een gesprekskring over "actuele onderwerpen." Ze blijven toch actueel voor wie er in God gelooft?
Wat de 'bedekking' erover betreft gaat dat volgens mij om de Wetgever achter de wet.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #83 Gepost op: augustus 19, 2005, 08:46:46 pm »
Wij hoiren de Tien Geboden nu niet meer als een sluier, want wij mogen ze verstaan in Christus. Hij heeft ze vervuld en nader uitgewerkt, dus ze zijn nog steeds van kracht! Door de Wet leert God ons onze zonden kennen. En kennis van zonden leidt tot berouw vanuit de werking van Gods Geest. En vanuit berouw mogen we delen in het werk van Jezus!
!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Theodoor

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #84 Gepost op: augustus 20, 2005, 10:08:52 am »
@Kerel
De wet is zeker actueel, denk maar aan de discussie over normen en waarden, ook nu is er nog veel wijsheid in de wet. Wat echter het grote probleem is dat door de wet voor te lezen in de eredienst, de indruk gewekt wordt dat we vervolgens weer in eigen kracht het moeten gaan proberen te houden.
Je gaat weer denken: ik moet mijn best weer doen om de wet te houden, terwijl in het nieuwe verbond, de Heilige Geest, die wet in ons hart zal leggen en ons zo zal veranderen. Hierdoor gaan we vanzelf Gods geboden onderhouden om zijn Geest het in ons werkt en dan zal het altijd met liefde gebeuren en worden we nu niet als farizeers of als schijnheiligen. Weet je, wat mensen van buiten denken als ze denken aan het christelijke geloof, dan denken ze dat het daar gaat om een heleboel wetjes te houden…. en dat vinden ze dan hypokriet… en terecht. Dus het gaat mij om het signaal wat we afgeven met het voorlezen van de wet. Elke zondag opnieuw!

Hieronder staat hoe we veranderd zullen worden.  Niet door de wet, maar door Gods Geest.
2 kor 3: 18

quote:

. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

ezechiel 11
19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe Geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven, 20 opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden; zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn.

ezechiel 36
25 Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen; 26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. 27 Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.

Theodoor

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #85 Gepost op: augustus 20, 2005, 10:15:12 am »
@henkg

quote:

Wij hoiren de Tien Geboden nu niet meer als een sluier, want wij mogen ze verstaan in Christus. Hij heeft ze vervuld en nader uitgewerkt, dus ze zijn nog steeds van kracht!

in 2 kor3 staat dat tot op de dag van vandaag (Christus is al gekomen) er een sluier over het hart komt telkens als de wet wordt voorgelezen. Bij het woordje telkens: denk ik aan: elke keer, ook nu nog. Die sluier is inderdaad voor ons weggenomen. Maar als je de wet weer gaat voorlezen komt ie weer terug.  

2kor 3:15

quote:

15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.

Hoe heeft Christus ze nader uitgewerkt?? de bergrede?? Hij heeft op scherp gesteld, totaal onmogelijk gemaakt voor iedereen die nog ze probeert te houden, zodat we zeker weten dat we alleen door Gods Geest, meer en meer op Christus kunnen gaan lijken.

De wet is van kracht?? welke wet?? Niet de wet op steen, maar de wet van de Geest! Kun je die voorlezen op zondag? Daar kun je om bidden. als we nu een elke zondag om vervulling met de Geest zouden bidden in plaats van de wet voor te lezen. Wat een radicale verandering zou dat brengen.  :) Dan verwachten we het echt van God en niet van onze eigen inspanning.

Romeinen 8

quote:

2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.

De Galaten waren ook christenen, die zich te veel met de wet bezig gingen houden. dit zegt Paulus tegen hen.

Nu dan toch galaten 3 ;)

quote:

1 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees?

Hoe versta je de tien geboden in Christus?
Moeten die geboden dan ook niet verkondigt worden in Christus. Of ligt dat horen in ieders eigen verantwoordelijkheid? Lijkt me niet. Dan lijkt me van groot belang om de tien geboden in Christus te verkondigen. Hoe verkondig je de tien geboden in Christus. Dank God voor zijn voltooide vergeving aan het kruis en bid om vervulling met de Geest. Dat is de tien geboden verkondigen in Christus.

quote:

Door de Wet leert God ons onze zonden kennen. En kennis van zonden leidt tot berouw vanuit de werking van Gods Geest. En vanuit berouw mogen we delen in het werk van Jezus!”

Deze zin begrijp ik goed. Ik heb hier veel tijd voor nodig om op in te gaan.
Maar eerste even een korte reactie. Helaas is het niet alleen de wet ons onze zonde doet kennen. Maar ook onze eigen ellende en pijn en moeite elke dag. De confrontatie met de dood op alle verschillende gebieden van het leven geeft een zeer helder beeld van wat zonde kapot maakt. Wanneer we leren welke liefde en zegen God hier door Jezus Christus tegenover wil stellen. Dan gaan we verlangen naar meer van God, meer van Jezus, meer van zijn Geest. De Heilige Geest zal dan ook vooral meer van God laten zien en laten weten dat je zijn kind bent, aan alle die in Christus geloven. Hij overtuigt de wereld van zonde en daarna staat er nog eens expliciet in Jh 16 ‘van zonde omdat zij niet in mij geloven’ voor gelovigen heeft de Heilige Geest iets veel mooiers in petto, namelijk de overtuiging dat we ondanks onze falen en gebreken, kinderen van God mogen zijn. Het delen in het werk van Jezus ligt dan ook vooral in het herstel van de relatie met God.
 :)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #86 Gepost op: augustus 20, 2005, 10:27:52 am »
Theodoor, op zich kan ik een eind met je meegaan in je redenering: Christus is inderdaad de vervulling van de wet, en wij moeten niet uit eigen kracht de wet proberen te houden, maar vervuld worden met de Geest. Die Geest zal ons ook steeds meer doen leven naar Gods wet. Welke wet is dat?
Volgens mij is dat geen andere wet dan de oude wet van Mozes. Hóe zorgt de Geest ervoor dat we steeds beter inzicht krijgen in Gods wet (waar we naar gaan leven)? Volgens mij juist ook door de prediking van die wet. Dat kun je dan niet loszien van de functie waarin die wet nu nog functioneert.
Aan de ene kant is de wet een middel om je eigen ellende te leren kennen en om naar Jezus Christus gedreven te worden, en aan de andere kant is de wet een middel om God te leren kennen en Gods wil voor ons leven nu, die we door de Heilige Geest ook gaan volgen.

Door de wet niet meer voor te lezen, ontneem je de Heilige Geest eigenlijk een middel waarmee Hij ons juist vormen wil. Hij werkt toch dóór het Woord?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #87 Gepost op: augustus 20, 2005, 11:13:58 am »
Theodoor....het is maar net hoe je naar die wet luistert. Als je ernaar luistert in de trant van "ik moet vanuit mijn verantwoordelijkheid naar God, mezelf en mijn naaste hier echt naar zien te leven" dan is er sprake van die sluier. Maar luister je naar de wet in de wetenschap dat God voor jou in Jezus betaald heeft voor de voldoening van de wet, dan blijft de wet een goede bewustmaker van je zonden.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Rene

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #88 Gepost op: augustus 25, 2005, 05:39:47 pm »

quote:

HenkG schreef op 20 augustus 2005 om 11:13:
Theodoor....het is maar net hoe je naar die wet luistert. Als je ernaar luistert in de trant van "ik moet vanuit mijn verantwoordelijkheid naar God, mezelf en mijn naaste hier echt naar zien te leven" dan is er sprake van die sluier. Maar luister je naar de wet in de wetenschap dat God voor jou in Jezus betaald heeft voor de voldoening van de wet, dan blijft de wet een goede bewustmaker van je zonden.

T is alleen wel vervelend als je zelf al vergeving van een bepaalde , of meerdere zonden , gevraagd hebt en er dan zondags toch weer aan herinnert wordt.
Als God de zonde vergeven heeft komt Hij er niet meer op terug, waarom wij dan wel?
RR

Pugna

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #89 Gepost op: augustus 25, 2005, 07:08:03 pm »

quote:

Theodoor schreef op 20 augustus 2005 om 10:15:
@henkg

[...]

in 2 kor3 staat dat tot op de dag van vandaag (Christus is al gekomen) er een sluier over het hart komt telkens als de wet wordt voorgelezen. Bij het woordje telkens: denk ik aan: elke keer, ook nu nog. Die sluier is inderdaad voor ons weggenomen. Maar als je de wet weer gaat voorlezen komt ie weer terug.  

Dat staat er niet. Er ligt een deksel op hun hart en daardoor verstaan ze (de geschriften van) Mozes niet, waneer die worden gelezen.

quote:

2 Korinthe 3:15 (SV)
Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.

Lees deze tekst eens:

quote:

Johannes 1:45  (1-46)
Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.
:)

quote:

Hoe heeft Christus ze nader uitgewerkt?? de bergrede?? Hij heeft op scherp gesteld, totaal onmogelijk gemaakt voor iedereen die nog ze probeert te houden, zodat we zeker weten dat we alleen door Gods Geest, meer en meer op Christus kunnen gaan lijken.

Dit is een uitstekende reden om de wet te lezen in de kerkdienst. De wet drijft de zondaar tot Christus. En daarbij niet iedereen in de kerk is in Christus, is bekeerd. En voor ieder buiten Christus is die wet van kracht.

quote:

Romeinen 6:14
Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Wie onder de genade is, dus in Christus is, die is niet onder de wet. Daaruit volgt dat wie niet in Christus is wel onder de wet is.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Theodoor

• Bekijk profiel
Voorlezing Tien Geboden
« Reactie #90 Gepost op: augustus 31, 2005, 03:45:41 pm »
Pugna schreef

quote:

Lees deze tekst eens:
Johannes 1:45 (1-46)
Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.

Er is in de wet en de profeten in brede zin dat is inclusief offervoorschriften en priesterdienst: zeker over Jezus geschreven. Het lam dat geofferd werd door de hoge priester en vervolgens de woestijn ingestuurd werd is bijvoorbeeld in prachtige verwijzing naar Jezus en zo zijn er nog veel meer prachtige dingen in het ot waar het werk van Jezus op een geweldige manier in beschreven is(zie ook hebreeen). Daar wordt hier naar verwezen. (luister eens naar Dato Steenhuis en zijn preken over leviticus). Dan zie je Jezus zo geweldig mooi uitgebeeld in deze boeken van Mozes. Dit alles is geen reden om heel specifiek de wet elke zondag in de kerk voor te lezen. Want dat doe je als je de wet bedient. Dat doen we ook niet met de rest van de boeken van mozes en met de profeten (die natuurlijk ook duidelijk over Jezus hebben geschreven)

Misschien is het goed om de context van 2 kor 3 er bij te pakken, en van mij mag dat ook wel in de SV, dan kun je zien at het niet gaat of die wet nu nog geld of niet het gaat erom: wat is je bediening. Waar bedien je mensen mee. Niet of de wet nog geld of dat er mooie verwijzing naar Christus in staan.

quote:

Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,
8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
9 Want indien de bediening der verdoemenis heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid overvloedig in heerlijkheid

Hieruit blijkt dat de bediening van letter de wet (zelf in stenen gedrukt: letterlijker kan de verwijzing naar de wet, in nauwe vorm, niet)  als bediening van de dood wordt neergezet. En de bediening van de Geest als bediening  van iets veel heerlijkers:overvloedig in heerlijkheid. Waarom zou je dan zeggen dat de wet en de Geest één en dezelfde bediening zijn.

Je bent het denk met eens dat we nu in het tijdperk zijn van de bediening van de Geest. Dat is het wel erg vreemd dat er zo veel aandacht uitgaat naar de wet en zo weinig naar de Geest. Dat is op zijn minst een heel kromme situatie. Helemaal als je leest dat de bediening van de Geest overvloedig in heerlijkheid is.

Hebreeën 8 laat het verschil tussen de twee bedieningen ook haarscherp zien

quote:

Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede. 8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

We kunnen de Geest bedienen en erop vertrouwen dat Hij de wet in ons hart legt. Dat is klein denken van mensenen groot denken van God die ons van binnen veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid.

quote:

Dit is een uitstekende reden om de wet te lezen in de kerkdienst. De wet drijft de zondaar tot Christus. En daarbij niet iedereen in de kerk is in Christus, is bekeerd. En voor ieder buiten Christus is die wet van kracht.

Heb jij wel eens geëvangeliseerd met de wet?
Wat hoor je Petrus zeggen in zijn pinkster toespraak waar 3000 man tot geloof  kwamen. Hou je aan de wet?  Nee hij vertelt dat Jezus gekruisigd is en is opgestaan en nu Heer is. Hij noemt nergens de wet. Wat hij wel zegt, dat ze de Geest zullen ontvangen wanneer ze zich bekeren van hun huidige leven. Dat bekern hoeven ze niet te bewijzen door de wet te houden: ze worden die dag nog gedoopt. Petrus heeft geen woord gezegd over wat er verkeerd is aan hun huidige leven. Al diegene die zich bekeerd hebben zijn door de Heilige Geest zelf overtuigt van de zonde. Dat is zoveel effectiever en bovendien iets van het hart (ze waren diep getroffen, staat er in handelingen). Wat is het evangelie: het goede nieuws van vrede met God door Jezus Christus. Wat er dan gebeurt dat de Heilige Geest je diep treft met de liefde van Christus en afkeer van het zondige leven in je werkt. Hoe meer je Christus kent hoe sterker de afkeer zal zijn. Dat is de bediening van de Geest.