quote:
Des HEEREN wet is volmaakt!
Geen enkel mens is volmaakt,
er is niemand die goed doet, ook niet één....De wet doet zonde kennen, en bewerkt berouw. De wet doet je beseffen hoezeer je Christus nodig hebt!
quote:
Daarin zegt de psalmist toch iets anders. De hele psalm gaat erover hoe geweldig de wet wel niet is en hoe goed het niet is om je eraan te houden. Meerdere malen wordt in het OT het volk opgeroepen zich aan de wet te houden en... dat ze voor begane zonden dieren de dood kunnen laten sterven die ze zélf verdienden. Dat het Israël niet lukte ligt niet aan de wet, die prima te houden is, maar aan de koppigheid van de Joden destijds. Met de juiste mentaliteit en goede inspanning zijn de tien geboden te houden.
Oogje, hoe kom je er toch bij dat de wet prima te houden is? Ook al zou je strikt de wet naleven, bv geen overspel plegen (om maar een voorbeeld te noemen), maar wanneer je een vrouw aanziet om haar te begeren heb je in je
hart reeds overspel met haar gepleegd, en ben je
toch een overtreder van de wet!
In het OT kreeg Israël verzoening voor hun overtredingen middels een zondoffer (er moest bloed vloeien). Echter.....dat moest steeds weer gebeuren, totdat Christus kwam als Plaatsvervangend Offer, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft.
Nooit is er één yota of tittel van de wet vergaan. Gods wet geldt nog steeds, en aangezien wij niet aan die wet kunnen voldoen, mogen we weten dat onze redding puur GENADE is, niets van onze "goede werken" kan iets toe- of afdoen aan ons behoud!
quote:
Wat ik van dit topic begrijp worden de tien geboden voorgelezen om je de zonde te laten kennen. Om je te laten inzien dat je je niet aan de wet kunt houden en je Christus nodig hebt ter verlossing.
Klopt!
quote:
Het kan ook zijn dat gemeenten ze voorlezen, zodat je je aan die geboden kunt spiegelen en je bepaald wordt bij de vraag in hoeverre je je aan de wet hebt gehouden afgelopen week. Er zijn dus verschillende redenen voor en geen van deze redenen hoeven fout te zijn. God zal je beslist niet straffen als je meent dat je de tien geboden moet houden of zo. Zolang je als gemeente je vijf opdrachten maar vervuld.
Wat bedoel je met "vijf opdrachten"? Over welke opdrachten heb je het?
quote:
Ik ben benieuwd wat je voor me hebt over de Bergrede, maar alvast mijn tipje van de sluier: Jezus droeg Zijn apostelen op te onderwijzen wat Hij opgedragen had. Dus ook de Bergrede. Hij zei niet: "Zeg hen het ene wel te doen en het andere niet." Maar goed, ik ben benieuwd.

Je nieuwsgierigheid zal spoedig bevredigd worden.
quote:
Overigens geloof ik dus wél dat we als christenen ons alleen aan die twee geboden hoeven te houden. Dus ook al zou de Bergrede niet voor ons gelden, de mentaliteit van de Bergrede heb je ook al als je serieus met die twee geboden aan de slag gaat en zodoende de vrucht van de Geest draagt.
Besef wel dat "God liefhebben boven alles en je naaste als jezef" alle andere geboden omvat, en feitelijk nog veelomvattender is dan de tien geboden.
quote:
Ook vraag je je af wie bepaald wat nuttig is. Welnu, elke gemeente-activiteit moet zijn ter opbouw van de gemeente. En het moet ter uitvoering zijn van minimaal één van de 5 gemeente-opdrachten.
Ik vroeg je hierboven ook al naar die 5 gemeente-opdrachten. Welke zijn dat en waar kan ik die in de Bijbel vinden?
Is dat iets wat jouw gemeente verkondigt?
quote:
De tien geboden zullen daar zeker aan voldoen als het met oprechtheid elke week wordt voorgelezen, vanuit een bepaalde leer. Nergens hier keur ik het voorlezen af, iedere gemeente is daar volledig vrij in. Maar die twee criteria mag je dus zeker hanteren bij elke handeling die je als gemeente doet. Laat je daarin ook leiden door de heilige Geest.
Ik mag inderdaad hopen dat je het voorlezen uit Gods Woord niet afkeurt

.
quote:
Aanstaande zondag ga ik naar een gereformeerde kerkdienst, dus zie met spanning en oprechte nieuwsgierigheid tegemoet wat me te wachten staat.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe je dat zult ervaren.
quote:
Wellicht vind ik de voorlezing schitterend en indrukwekkend, zou best kunnen. Ik ben wel in voor dat soort dingen. Maar dan kan deze post van mij gewoon blijven staan, ik hoef dan niet van visie te veranderen. Want ik sta er beslist niet negatief tegenover, alleen laat ik mensen graag nadenken.

Ik begrijp prima wat je bedoelt

.