Tja... Vroeger had ik ook wel een beetje een hekel aan catechesatie, maar dat kwam, vermoed ik, vooral door de manier waarop het gegeven werd. Bij ons was het een v&a leren en een lesje uit een boekje maken: weinig inspirerend dus.
Daarnaast speelde het niveauverschil mij behoorlijk parten. 't Is naar mijn mening een slechte zaak om te denken dat je zowel VBO- als VWO-leerlingen tegelijkertijd, in 1 uurtje, dezelfde stof kunt uitleggen. 't Gaat al snel de VBO-ers boven hun pet, en spreekt het de VWO-ers niet aan/kunnen de VWO-ers hun kritische vragen niet kwijt.
Catechesatie was altijd een verplicht nummer, en dus vervelend, voor veel lieden. Door dat idee zaten erg veel jongeren daar met tegenzin. Je voelde je ook gecontroleerd in je mening, en hield je eigen mening dus wel voor je (ik in ieder geval). Stel voor dat er bericht naar je ouders ofzo ging, daar zat je toch niet op te wachten. Vereniging was in mindere mate een verplichting, maar je deed er toch wel goed aan om daarheen te gaan, zo was de sfeer. Het zorgde voor een iets openere, betere sfeer, ook omdat er meer mogelijkheid was om je eigen mening te geven (de leiders waren vaak ook geen lid van de kerkenraad, dat werkte ook positief).
Nouja, dat was mijn ervaring dus ('kheb 8.5 jaar geleden belijdenis gedaan).
Ik denk dat het slecht is om catechesatie en vereniging ineen te stoppen. Catechesatie is de plek voor catechese, het uitleggen van Gods Woord. Da's een goede zaak.
Vereniging is volgens mij de plek om als jongeren te praten over Gods Woord en je eigen leven en te leren van verhalen/ervaringen van anderen. Ook erg waardevol.
Als ik jouw reactie lees, heb ik het idee dat de motivatie van die jongeren nou niet bijster groot is. Dat kan, vermoed ik, alleen als ze geen wedergeboren gelovigen zijn (die kenmerken zich namelijk ook door honger naar de bijbel).
Daarom heb je meer aan een soort alphacursus, vermoed ik. Dus een eigentijdse, gezellige cursus waarbij de basale dingen van het christelijk geloof behandeld worden. Als je na elke avond kunt blijven instemmen met het behandelde, dan ben je hard op weg om een gelovig christen te worden.
Tijdens die cursus wordt dus een schifting gemaakt tussen wel-geinteresseerden en niet-geinteresseerden. De catechesatie is dan een doorstartcursus, voor hen die ook echt zich tot God willen bekeren en daarnaast willen weten wat 'gereformeerd zijn' inhoud. Doordat er dan vooral gemotiveerde lui zitten, zal de sfeer veel opbouwender zijn.
Tot slot: moet de HC nog wel geleerd worden?
Ik vind van wel, want het laat zien hoe gereformeerden de bijbel lezen. Het hoort thuis in onderwijs dat door een gereformeerde kerk verzorgd wordt.
Echter, het taalgebruik van de HC staat soms nogal veraf van wat jongeren snappen. Droogweg een v&a leren is niet genoeg. Ook de essentie moet duidelijk besproken worden. En als je de essentie bespreekt, kom je vanzelf uit bij de bijbel, vermoed ik. De HC mag dan, net als de DL en NGB, een soort samenvatting zijn, de link naar de bijbel hoort duidelijk te zijn. Dan laat je niet slechts een stukje HC leren, maar een stukje bijbel. En als jongeren dat stukje bijbel kunnen reproduceren, al dan niet in HC woorden, zou ik tevreden zijn.