quote: op 07 Dec 2003 16:49:01 schreef cheese:
stukje tekst over dit fenomeen:
NEW AGE-BIJBEL
In november 1999 is de Nederlandse vertaling van 'A Course in miracles' (hieronder de Course genoemd) verschenen, namelijk 'Een Cursus in wonderen', een circa 1350 pagina's tellend boek, dat door sommigen in New Age-kringen als de New Age-bijbel wordt gezien,
De New Agers die ik ken, zijn gelovigen, die vertrouwen op God Zelf als innerlijke leidsman, en geen behoefte hebben aan een pseudobijbel.
quote: en dat de bijbelse boodschap (met als kern het verlossingswerk van Jezus Christus) als onjuist geïnterpreteerd en overbodig wil doen voorstellen. De inhoud van de Course is in de jaren 1965-1972 gedicteerd aan de Amerikaanse atheïstische klinisch-psychologe Helen Schucman, en wel door een innerlijke stem, die zich aandiende als 'Jezus'. In ons land zijn al tienduizenden exemplaren van dit f 125 kostende boek verkocht. Vele klinieken, opleidingsinstituten en psycho-therapeutische centra werken volgens de richtlijnen van de Course. In verschillende kerkgenootschappen wordt de Course zelfs gezien als het Derde Testament of als een correctie op het Nieuwe Testament.
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord.
Is er één enkel algemeen bekend kerkgenootschap te noemen dat 'a course' zo ziet?
quote:
Lezers van de Course vinden het boek beter en zuiverder dan de Bijbel. Reden om kort aandacht aan de Course te besteden, en erop te wijzen met welk een raffinement de duivel zijn bedrieglijke misleiding uitvoert. Helaas heeft niet iedereen dit door Eigenlijk zou het heel merkwaardig moeten zijn, als christenen deze misleiding niet zouden bemerken. Bij een eerste vergelijking zou men toch moeten inzien, dat de filosofie van de Course strijdig is met de boodschap van de Bijbel. Maar wat is dan het misleidende?
We zullen kort op enkele opvattingen van de Course (cursief gedrukt) ingaan.
INHOUD
Wat snel duidelijk wordt, is dat de Course een totaal andere visie op de werkelijkheid heeft dan men normaliter gewend is, en ook anders dan de Bijbel laat zien. Zo stelt de Course, dat liefde de enige realiteit is, en dat dood niet bestaat.
De Liefde is inderdaad de enige realiteit. Is er een ander motief te verzinnen waarom je iets zou doen?
Je gaat in de handel uit liefde voor het geld.
Je gaat profvoetballen uit liefde voor de sport.
Je doet iets, omdat je iets liefhebt.
Dat de dood niet bestaat, klopt ook.
Er bestaat wel zoiets als van vorm veranderen. Op zeker moment valt ond lichaam uiteen, maar de atomen -waaruit heel ons lichaam is opgebouwd- blijven behouden.
Ze verbinden zich in andere chemische samenstellingen, en krijgen dan ook andere vormen.
Onze geest maakt zich dan los van het lichaam, en verbindt zich weer met de Schepper, zijn Oorsprong.
quote: Ook stelt de Course, dat God de wereld, zoals wij die kennen, niet geschapen heeft. Zonde wordt gezien als een vergissing, die moet worden gecorrigeerd.
Ik zou het zo niet noemen; zonden worden immers vaak genoeg bewust gedaan zoals ze gedaan worden, en gepland. Ik zou het eerder een daad noemen die niet-gewenste effecten kent.
quote:
Door die correctie wordt de mens verlost van de illusie van het geloof in de werkelijkheid van de zonde. Zelfs wordt beweerd, dat vergeving onmogelijk wordt, als men de zonde als reëel ziet. De Course hanteert allerlei Bijbelse begrippen als schuld, verlossing en vergeving, en Heilige Geest, maar met een gedeeltelijk of geheel andere inhoud dan de Bijbel aangeeft. Ook diverse bijbelteksten worden op een wijze uitgelegd, die volstrekt vreemd is aan de bijbelse visie. Ik geef verkorte omschrijvingen van enkele begrippen.
De 'Heilige Geest' is Gods antwoord op de scheiding tussen God en Zijn afgescheiden zonen. Het 'laatste oordeel ' is het kunnen onderscheiden tussen waarheid en illusie. De 'opstanding' is het ontwaken uit de illusie, de doodsdroom. De 'redding' is het verlost zijn van het geloof in de realiteit van de zonde. De 'wederkomst' is de collectieve terugkeer van het besef van onze realiteit van de ene zoon van God, die we waren bij onze schepping.
Waar we anders allerlei zaken uit de bijbel ook als symbolisch geacht worden te zien (denk eens aan vele profetieen die daardoor aan Jesus van Nazareth kunnen worden opgehangen), zou je je af kunnen vragen of termen als 'het laatste oordeel' niet ook symbolisch zouden moeten worden gezien.
Zelf geloof ik in de alverzoening, aangzien ik er vast van overtuigd ben dat Gods wil zal geschieden. En Zijn wil is het 'behoud' van ieder mens.
je
Carl
We zien hier eigenlijk al waarom de Course misleidend is. Immers in veel opvattingen lijkt iets van waarheid te zitten, omdat het in zekere zin bepaalde noties van de bijbelse boodschap lijkt te bevatten
Wat betreft de bron van de Course wordt gesteld, dat Jezus de Course zou hebben doorgegeven. Maar wat zegt de Course? Jezus heeft niet het monopolie op de waarheid. Hij is een symbool van liefde en slechts een manifestatie van de Christus, net zoals vele andere leraren. Wat belangrijk is, is niet of het gaat over de historische Jezus, maar of we de boodschap van liefde en vergeving accepteren, de boodschap die alle symbolen en elke beperking van ruimte en tijd overstijgt
de rest was te veel om te refereren, maar zie link:
http://www.conf.nl/varia/010201.htm[/quote]