Auteur Topic: God en assertiviteit  (gelezen 1842 keer)

Iris

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Gepost op: juli 12, 2004, 01:56:35 pm »
Stel, je heet Iris  ;)   en je hebt de laatste tijd moeite met "nee" zeggen. Je doet het vaak wel, maar met knikkende knieën. Het gaat om kleine dingen. De buurvrouw vraagt of je koffie komt drinken, terwijl je even geen zin hebt, toch zeg je:"Ja, leuk!" En je baalt als een stekker omdat je al 37 bent en nog steeds moeite hebt met "nee" zeggen.

Hoe kan God een mens hierbij helpen?
Is dat mogelijk, denken jullie?
Kan ik assertiever worden met Gods hulp?
Of houdt God zich liever bezig met belangrijker zaken?
Helpt het om te bidden in dit geval?
Want ik heb er last van. Last van mezelf op zulke momenten.  ;(

Iris

Scholasticus

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2004, 02:21:28 pm »
Waarom kun je niet "nee" zeggen?
Misschien ben je wel bang dat andere mensen dan "nee" zeggen tegen jou.
Je gevoel van zelfwaarde is dan afhankelijk van andere mensen, en daar stem je je gedrag (en je leven en je gevoel) op af.

Stel nou eens dat God "ja" tegen jou zegt.
God is best belangrijk. Als Hij "ja" tegen je zegt, dan is het ook "ja".
Dan kan je zelfwaarde niet meer stuk.
Dan heb je het niet meer nodig dat andere mensen "ja" tegen je zeggen omdat jij nooit "nee" durft zeggen.

Zou dat kunnen helpen?

lonneke

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2004, 02:34:10 pm »

quote:

Iris schreef op 12 juli 2004 om 13:56:
Stel, je heet Iris  ;)   en je hebt de laatste tijd moeite met "nee" zeggen. Je doet het vaak wel, maar met knikkende knieën. Het gaat om kleine dingen. De buurvrouw vraagt of je koffie komt drinken, terwijl je even geen zin hebt, toch zeg je:"Ja, leuk!" En je baalt als een stekker omdat je al 37 bent en nog steeds moeite hebt met "nee" zeggen.

Hoe kan God een mens hierbij helpen?
Is dat mogelijk, denken jullie?
Kan ik assertiever worden met Gods hulp?
Of houdt God zich liever bezig met belangrijker zaken?
Helpt het om te bidden in dit geval?
Want ik heb er last van. Last van mezelf op zulke momenten.  ;(

Iris

Hoi Iris

Je zou je ook kunnen bedenken dat wanneer je iets doet waar je eigenlijk geen zin in hebt ( om die ander maar tevreden te stellen) dat je dan 1. niet eerlijk tegen jezelf bent en 2. niet echt eerlijk tegen zo'n buurvrouw. De meeste mensen waarderen het als je eerlijk bent en soms kan dat ook betekenen dat je gewoon iets niet wil of gewoon eens ergens geen zin in hebt.
Je kunt heel goed assertiever worden, er zijn ook wel boeken over geschreven. Ik heb er zelf ook ééntje thuis " Waarom moet ik altijd helpen?" over zelfhandhaving en zelfverloochening, geschreven door Nico van der Voet.
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jij zelf inzicht krijgt in deze materie zodat je met vallen en opstaan jezelf dit kunt leren. Het is een groeiproces maar het is geweldig dat je zelf al aangeeft dat je met dit probleem zit.
En net wat de vorige schrijver zegt, jij hoeft je eigenwaarde niet af te meten aan wat andere mensen over je zeggen of denken. Jij weet van jezelf dat je er mag zijn, dat je uniek bent, heel veel talenten hebt en dat God graag ziet dat je je gelukkig voelt.
In mensenogen kun je het toch nooit goed doen, zelfs niet als je denkt het perfekte te hebben bereikt, dus ga daar maar niet op af...

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2004, 03:03:40 pm »
"That women speaks eighteen languages, and can't say no in any of them."
-- Dorothy Parker
;)

Maar, serieus...
Ja, bidden helpt. En God houdt zich ook bezich met belangrijker zaken. Maar God is, gelukkig, niet zo beperkt als wij mensen zijn en kan zich prima bezig houden met die kleine ongemakken van een zekere Iris( ;) ) zonder dat belangrijke zaken daaronder leiden. Dus je kunt daar gerust om bidden zonder bang te zijn dat je God stoort in zijn werk o.i.d.

Maar ook bijbelstudie kan je helpen te leren wat belangrijk is en waneer je 'Ja' en waneer je 'Nee' moet zeggen en hoe je met anderen om moet gaan.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2004, 05:26:46 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 12 juli 2004 om 14:21:
Waarom kun je niet "nee" zeggen?
Misschien ben je wel bang dat andere mensen dan "nee" zeggen tegen jou.
Je gevoel van zelfwaarde is dan afhankelijk van andere mensen, en daar stem je je gedrag (en je leven en je gevoel) op af.

Stel nou eens dat God "ja" tegen jou zegt.
God is best belangrijk. Als Hij "ja" tegen je zegt, dan is het ook "ja".
Dan kan je zelfwaarde niet meer stuk.
Dan heb je het niet meer nodig dat andere mensen "ja" tegen je zeggen omdat jij nooit "nee" durft zeggen.

Zou dat kunnen helpen?
Prachtig verwoord! Ik moest het even twee keer lezen, maar YES!!!
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Iris

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2004, 05:27:27 pm »
Hai Scholasticus

Bedankt! Daar kan ik iets mee. Het klinkt gewoon GOED.  ;)

En hoi Lonneke

Ware woorden. Ik heb inderdaad al eens boeken hierover uit de bieb gehaald, en wanneer het echt "moet" zeg ik nee. Het gaat ook wel beter dan een paar jaar geleden, maar ik heb er nog steeds "last" van. Het is een soort lieve meisjes-syndroom waar wel meer vrouwen aan lijden. Zelfs het toegeven dat ik hier last van heb, is voor mij al heel wat.  :/
Ik heb de laatste dagen al een paar keer gedacht: Als God mij accepteert zoals ik ben, dan hoef ik me niet meer zo "druk" te maken om wat andere mensen vinden, en kan ik vanuit die gedachte "nee" leren zeggen.

En last but not least, Avee,

Ik ga in sept een Bijbelcursus doen, dus dat komt goed uit!  ;)
Ik "verwacht" (hoop) dat het mij een bepaalde rust zal geven. Een rust die ik nu niet heb. Ik heb tot nu toe eigenlijk niet zo'n gemakkelijk leven gehad. En ik verlang zo naar rust in mijn hoofd en in mijn hart.  ;(

Liefs Iris

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 12:50:42 pm »
Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven!

Een bekende tekst van onze Here Jezus Christus. Iris, ik hoop dat je de komende tijd deze rust mag vinden en dat je in september vanuit deze rust de cursus ook mag beginnen, zodat Gods Geest Zijn werk in jou kan doen!

De Heer JHWH zegene je en Hij behoede je!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Iris

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 01:35:09 pm »
Ik geef je een dikke zoen HenkG, jij bent een lief mens!!  :)

Iris

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2004, 02:31:29 pm »

quote:

Iris schreef op 12 juli 2004 om 17:27:
Ik heb de laatste dagen al een paar keer gedacht: Als God mij accepteert zoals ik ben, dan hoef ik me niet meer zo "druk" te maken om wat andere mensen vinden, en kan ik vanuit die gedachte "nee" leren zeggen.

Je hebt het zelf dus al helemaal door!  :*)  d:)b Dit is 'het' gewoon. Wel bijzonder hoor hoe God op dit moment met jou bezig is (volgens mij, ik kan het in ieder geval niet anders zien als ik lees wat je allemaal schrijft).  _/-\o_
Verder sluit ik me bij de overige posters aan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #9 Gepost op: juli 23, 2004, 10:42:46 am »
Hee Iris, beetje laat maar ik kwam toevallig dit tegen.

Wie weet heb je er wat aan, maar lees en kijk eerst eens goed rond op de homepage van deze lui want ze hebben hier en daar wat vreemde ideeën. Succes!
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #10 Gepost op: juli 23, 2004, 10:49:00 am »
Klopt het dat dit van dezelfde site komt als van de brief aan de teenage heks?
Dan lijkt het me niks!

In eerste instantie dacht ik: Ja, leuk, interessant.

Maar bij nader inzien denk ik dat ik er niet achter kan staan, gezien die vreemde ideeën.

Lief dat je aan me dacht, trouwens!  d:)b

Het gaat nu wel weer goed hoor. Ik merk dat ik wel degelijk assertief ben, maar soms heb ik weer even "last" van het lieve meisjes-syndroom.
(En dan gaat het altijd om kleine dingen)
Ik zat op dat moment ook even niet lekker in mijn vel.
NU WEL WEER!!  :)  :)  :)
(En jij mag raden hoe dat komt!  ;)  )

Liefs Iris

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #11 Gepost op: juli 23, 2004, 10:53:54 am »

quote:

Iris schreef op 23 juli 2004 om 10:49:
Klopt het dat dit van dezelfde site komt als van de brief aan de teenage heks?
Dan lijkt het me niks!

Dat klopt ja, we zijn het volledig eens  :)
Ik twijfelde al of ik het zou posten of niet.

Maarre je hebt helemaal gelijk, Jezus is beter dan welke workshop ook  O-)  en zéker zo'n rare!!!
Bombus terrestris Reginae

Tientje

• Bekijk profiel
God en assertiviteit
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2004, 11:26:46 am »
Hoi Iris,

Ik ben dan 'nog maar' 21 maar herken veel in wat je schrijft. Ook ik kan slecht 'nee' zeggen om verschillende redenen. Ik ken dus wel je onzekerheid hierover en telkens weer dat gevecht met jezelf. Kwaad zijn op jezelf als je weer geen 'nee' hebt gezegd..

Ik weet zeker dat God je hierbij kan helpen, God wil niets liever dan je overal bij helpen waar jij Hem nodig hebt. Hij hoopt dat jij het Hem vraagt..
Leg je probleem dus bij Hem neer in gebed, vraag Hem om de kracht om te zeggen wat je echt wil en bid of Hij bij de ander begrip kan geven. Ik doe dit regelmatig en heb ervaren dat Hij echt kan helpen.
Geen probleem is in Zijn ogen onbelangrijk.. want wees eerlijk, zoiets is in je dagelijks leven toch wel knap lastig en dat weet Hij echt wel.
Ook al ben je zenuwachtig voor een herkansing... je mag ervoor bidden, God wil je overal bij helpen en Hij KAN het ook! Hij is je Schepper..

Sterkte,
Martine xxx
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij!