quote:
op 30 Oct 2003 18:17:04 schreef Qohelet:
Chaveriem,
Ik meen al vaker duidelijk te hebben gemaakt dat de basis voor dat soort conclusies het onderwijs is van de apostelen, zoals we dat lezen in de evangelieën en de brieven in het NT.
Christus maakt niet vrij van de wet, maar wel van de beschuldiging van de wet, namelijk van zonde en schuld. Bovendien legt Hij de wet niet aan de hele wereld op, maar geeft wel zijn genade aan niet-Joden.
Een van Jezus' afgezanten, Paulus, gaat zo ver om te zeggen dat de Wet, die goed is, zijn dood is geworden. Maar Jezus is gekomen om leven te brengen en zo de wet zijn definitieve plaats te geven in de bedeling van genade.
Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
hmmmm, dan is de afstand toch kleiner dan ik dacht....
Ik heb je 'al eens' beschuldigd van grieks denken. Ik heb me verder niet verklaard, maar ik zal dat trachten te doen met het volgende voorbeeld:
Mr How is een Chinees, en gaat op reis naar portugal. Een hele cultuur s(c)hock.
Hij ontmoet mensen. Deze mensen spreken het gedachte goed van MR How bijzonder aan. Mr How richt een vereniging op en gaat terug naar huis. Een jaar later hoort hij hoe het er aan toe gaat, en hij is 'not amused'. Hij windt zich bijzonder op, ja, hij maakt zich kwaad, en begint een brief op hoge poten te schrijven. Vanuit zijn filosofie, gedachte, cultuur en achtergronden schrijft hij een brief. Daar hij een Portugese vader had, is hij het spaans machtig, maar het spaans biedt hem niet de mogelijkheden die het chinees wel biedt. Het blijft dus behelpen. Hij schrijft de brief en deze komt netjes aan. 200 jaar later vindt een Amerikaan deze brief. Vanuit zijn cultuur, achtergeronden e.d. vertaald hij deze brief naar het Engels.
Het behoeft weinig uitleg dat zijn slot conclusie weleens een hele andere kon zijn dan de gedacht die mr How had. De andere chinezen die mr How volgen zouden zich weleens gekleineerd kunnen voelen door de conclusies en interpretaties van onze Amerikaan.