Auteur Topic: woorden van Christus  (gelezen 1472 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Gepost op: oktober 29, 2003, 10:44:44 pm »
weet iemand of er een boekje is of liever nog een website, waar de woorden die Christus zelf gesproken heeft verzameld zijn?
ik bedoel dus niet wat de evangelisten zeggen, dat Hij gedaan heeft of wat andere mensen deden of gezegd hebben, maar louter alleen datgene wat uit de mond van Christus zelf gekomen zou zijn, wat met zekerheid aan Hem toegeschreven wordt...

zoals bijv. het onze vader, het hogepriesterlijke gebed, de 7 ik-ben woorden om een voorbeeld te noemen, maar er is natuurlijk nog veel meer...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marloes

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2003, 11:05:13 pm »
Boekje: kijk eens in een chr. boekhandel; veel engelse bijbels (bijv NIV) drukken Christus' woorden in een ander kleurtje af.
[Prediker 7:29]

cheese

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:03:07 am »

quote:

op 29 Oct 2003 23:05:13 schreef Marloes:
Boekje: kijk eens in een chr. boekhandel; veel engelse bijbels (bijv NIV) drukken Christus' woorden in een ander kleurtje af.
na zoeken op internet zal ik daar eens kijken, maar ik zoek wel nederlandse tekst, dacht het hier gevonden te hebben
http://www.oneway.nl/joanneverhulst/profetie_nl.htm, maar helaas niet in zuivere vorm

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:51:21 am »

quote:

op 29 Oct 2003 22:44:44 schreef cheese:
weet iemand of er een boekje is of liever nog een website, waar de woorden die Christus zelf gesproken heeft verzameld zijn?
ik bedoel dus niet wat de evangelisten zeggen, dat Hij gedaan heeft of wat andere mensen deden of gezegd hebben, maar louter alleen datgene wat uit de mond van Christus zelf gekomen zou zijn, wat met zekerheid aan Hem toegeschreven wordt...

zoals bijv. het onze vader, het hogepriesterlijke gebed, de 7 ik-ben woorden om een voorbeeld te noemen, maar er is natuurlijk nog veel meer...
Ik zou geen enkel boekje geloven dat de woorden die Christus zelf gesproken heeft zou pretenderen te verzamelen. Je hebt alleen maar wat de evangelisten zeggen dat Jezus gezegd heeft. Daarachter terugvragen op zoek naar wat 'met zekerheid' aan Hem toegeschreven wordt heeft geen enkele zin. Je kunt kiezen: òf ervan uitgaan dat wat de evangelisten zeggen dat Jezus gezegd heeft zakelijk klopt, òf totaal niet weten wat Jezus ooit gezegd heeft. Tertium non datur.
shoot me again, I ain't dead yet

cheese

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:56:05 am »

quote:

op 30 Oct 2003 00:51:21 schreef dsWim:
[...]

Ik zou geen enkel boekje geloven dat de woorden die Christus zelf gesproken heeft zou pretenderen te verzamelen. Je hebt alleen maar wat de evangelisten zeggen dat Jezus gezegd heeft. Daarachter terugvragen op zoek naar wat 'met zekerheid' aan Hem toegeschreven wordt heeft geen enkele zin. Je kunt kiezen: òf ervan uitgaan dat wat de evangelisten zeggen dat Jezus gezegd heeft zakelijk klopt, òf totaal niet weten wat Jezus ooit gezegd heeft. Tertium non datur.

dat bedoel ik dus ook niet, maar die gedeelten in de bijbel, waar Christus zelf aan het woord is geisoleerd van datgene wat er omheen geschreven is,
mogelijk ga ik het zelf doen door deze stukjes uit een digitale versie van de bijbel te verzamelen,
het gaat me nu ook even niet om de kontext waaruit, mar zuiver alleen om datgene wat Hijzelf gesproken heeft en natuurlijk zijn we dan op de evangelisten aangewezen...

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:04:48 am »

quote:

op 30 Oct 2003 00:56:05 schreef cheese:
[...]
dat bedoel ik dus ook niet, maar die gedeelten in de bijbel, waar Christus zelf aan het woord is geisoleerd van datgene wat er omheen geschreven is,
mogelijk ga ik het zelf doen door deze stukjes uit een digitale versie van de bijbel te verzamelen,
het gaat me nu ook even niet om de kontext waaruit, mar zuiver alleen om datgene wat Hijzelf gesproken heeft en natuurlijk zijn we dan op de evangelisten aangewezen...

Mooi dat je dat niet bedoelt. Dat scheelt een hoop onzin ;)
Toch denk ik nog dat je op die evangelisten blijft stuiten. Je merkt in alles dat die jongens zakelijk weergegeven hebben en dat je hoogstens in uitzonderingen op eigen woorden stuit (dan meestal in het Aramees). Neem de Bergrede: Matteüs geeft zakelijk weer en vat tegelijk samen. Als je de hoofdstukken hardop leest ben je echt niet zo lang bezig als het geduurd heeft. Lucas geeft allerlei onderdelen uit de Bergrede op andere plaatsen weer. Wat heeft Jezus nu met zoveel woorden gezegd?
En dan nog: juist de context van een evangelie is vaak van belang om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Gelijkenissen kun je op zichzelf genomen meestal helemaal niet begrijpen, bijvoorbeeld... Pas in setting gaan ze spreken.
Misschien kun je wat meer vertellen over waar het je om gaat. Anders vraag ik me alleen maar af waar je eigenlijk naar op zoek bent - en waarom. Tenslotte zijn die evangeliën zo lang niet.
shoot me again, I ain't dead yet

Chaveriem

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2003, 08:30:46 am »

quote:

op 30 Oct 2003 01:04:48 schreef dsWim:
[...]

Mooi dat je dat niet bedoelt. Dat scheelt een hoop onzin ;)
Toch denk ik nog dat je op die evangelisten blijft stuiten. Je merkt in alles dat die jongens zakelijk weergegeven hebben en dat je hoogstens in uitzonderingen op eigen woorden stuit (dan meestal in het Aramees). Neem de Bergrede: Matteüs geeft zakelijk weer en vat tegelijk samen. Als je de hoofdstukken hardop leest ben je echt niet zo lang bezig als het geduurd heeft. Lucas geeft allerlei onderdelen uit de Bergrede op andere plaatsen weer. Wat heeft Jezus nu met zoveel woorden gezegd?
En dan nog: juist de context van een evangelie is vaak van belang om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Gelijkenissen kun je op zichzelf genomen meestal helemaal niet begrijpen, bijvoorbeeld... Pas in setting gaan ze spreken.
Misschien kun je wat meer vertellen over waar het je om gaat. Anders vraag ik me alleen maar af waar je eigenlijk naar op zoek bent - en waarom. Tenslotte zijn die evangeliën zo lang niet.

Interessant...... Hoe komt het dan dat mensen op basis van die samenvattingen conclusies trekken zonder de ciultuur van de schrijver in ogenschouw te nemen, en dan roepen: Je bent vrij van de wet!!!!!!
G'd geeft je iets, en vervolgens moet je daarvan bevrijdt worden....... :? :? :?
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #7 Gepost op: oktober 30, 2003, 06:17:04 pm »
Chaveriem,

Ik meen al vaker duidelijk te hebben gemaakt dat de basis voor dat soort conclusies het onderwijs is van de apostelen, zoals we dat lezen in de evangelieën en de brieven in het NT.
Christus maakt niet vrij van de wet, maar wel van de beschuldiging van de wet, namelijk van zonde en schuld. Bovendien legt Hij de wet niet aan de hele wereld op, maar geeft wel zijn genade aan niet-Joden.
Een van Jezus' afgezanten, Paulus, gaat zo ver om te zeggen dat de Wet, die goed is, zijn dood is geworden. Maar Jezus is gekomen om leven te brengen en zo de wet zijn definitieve plaats te geven in de bedeling van genade.

Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #8 Gepost op: oktober 30, 2003, 07:41:14 pm »

quote:

op 30 Oct 2003 18:17:04 schreef Qohelet:
Chaveriem,

Ik meen al vaker duidelijk te hebben gemaakt dat de basis voor dat soort conclusies het onderwijs is van de apostelen, zoals we dat lezen in de evangelieën en de brieven in het NT.
Christus maakt niet vrij van de wet, maar wel van de beschuldiging van de wet, namelijk van zonde en schuld. Bovendien legt Hij de wet niet aan de hele wereld op, maar geeft wel zijn genade aan niet-Joden.
Een van Jezus' afgezanten, Paulus, gaat zo ver om te zeggen dat de Wet, die goed is, zijn dood is geworden. Maar Jezus is gekomen om leven te brengen en zo de wet zijn definitieve plaats te geven in de bedeling van genade.

Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

hmmmm, dan is de afstand toch kleiner dan ik dacht....
Ik heb je 'al eens' beschuldigd van grieks denken. Ik heb me verder niet verklaard, maar ik zal dat trachten te doen met het volgende voorbeeld:
Mr How is een Chinees, en gaat op reis naar portugal. Een hele cultuur s(c)hock.
Hij ontmoet mensen. Deze mensen spreken het gedachte goed van MR How bijzonder aan. Mr How richt een vereniging op en gaat terug naar huis. Een jaar later hoort hij hoe het er aan toe gaat, en hij is 'not amused'. Hij windt zich bijzonder op, ja, hij maakt zich kwaad, en begint een brief op hoge poten te schrijven. Vanuit zijn filosofie, gedachte, cultuur en achtergronden schrijft hij een brief. Daar hij een Portugese vader had, is hij het spaans machtig, maar het spaans biedt hem niet de mogelijkheden die het chinees wel biedt. Het blijft dus behelpen. Hij schrijft de brief en deze komt netjes aan. 200 jaar later vindt een Amerikaan deze brief. Vanuit zijn cultuur, achtergeronden e.d. vertaald hij deze brief naar het Engels.
Het behoeft weinig uitleg dat zijn slot conclusie weleens een hele andere kon zijn dan de gedacht die mr How had. De andere chinezen die mr How volgen zouden zich weleens gekleineerd kunnen voelen door de conclusies en interpretaties van onze Amerikaan.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2003, 10:23:30 am »

quote:

op 30 Oct 2003 19:41:14 schreef Chaveriem:
Daar hij een Portugese vader had, is hij het spaans machtig.

Dat is zoiets als: "Daar hij een Noorse vader had, is hij het Nederlands machtig."
Spaans en portugees zijn toch echt twee verschillende talen.
Ik kan me goed voorstellen dat ze er in Portugal niet veel van begrepen...    ;)

verder vind ik je vergelijking erg interessant, zeker iets om over na te denken!
Bombus terrestris Reginae

Mart

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2003, 02:02:34 pm »

quote:

ik bedoel dus niet wat de evangelisten zeggen, dat Hij gedaan heeft of wat andere mensen deden of gezegd hebben, maar louter alleen datgene wat uit de mond van Christus zelf gekomen zou zijn, wat met zekerheid aan Hem toegeschreven wordt....

Het is wel engelstalig, maar ik hoop dat dat geen belemmering voor je is:

http://www.discipleship.net/

de maker van de site zegt erbij:

Of course, there is a problem, in that the context is removed. I'm presenting the Words of Jesus alone. No setting. No Gospel Author commentary or setting. However, I'm impressed by the POWER of Jesus' Words by themselves.

Yet, I hasten to encourage the reader to go back and read the Words in context as soon as possible after reading this edited version of His Words alone.

tis trouwens wel een beetje een dubieuze site..
kritiek op protestantisme enzo

There is a radical difference between what Jesus says is required to be a disciple, and what institutional Christianity teaches about discipleship. I hope that you will stick with reading and studying Jesus' Words long enough to realize that you are called to be what Jesus defines as a disciple, rather than following the religious institutional model of being a churchian.

Jesus does not call us to do church things, He calls us to follow Him and do His works. He does not define one set of works for "clergy", and another set of works for the "laymen". He does not call us to forgiveness without repentance. Indeed, the first thing Jesus calls us to do is to turn from our independence and enculturation, and to turn to the culture and government of the Kingdom of God over every aspect of our lives. Failure to understand and accept this will lead us into deception and spiritual hardness of heart.

:?

misschien dat je dit soort problemen krijgt als je de woorden van Jezus zonder de context gaat lezen???
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2003, 02:16:08 pm door Mart »

cheese

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2003, 02:20:16 pm »
bedankt!

de volgende links geven nog meer op de door jou genoemde site, maar hoe vreemd, net niet in het nederlands, wel in 24 andere talen

http://www.thewords.com/ en
http://www.thewords.com/german-part1.htm

voor mij is duits beter te lezen als engels,
maar helaas daar niet vermeld welk evangelie en welk nummer tekst etc.
ik ben er ook geen voorstander van om de evangelien allemaal op een hoop te gooien en dan maar een soort compromis te sluiten als er in meerdere evangelien verschillende uitspraken staan die hetzelfde betreffen, maw ik zou dan niet een (1)tekst ervan willen maken, maar gewoon alle 4 naast elkaar laten staan,
ik ben ervan overtuigd, dat elk evangelie zijn eigen belichtingshoek heeft en dat ze complementair tov de andere bronnen zijn,
zouden 4 mensen een en dezelfde boom beschrijven vanuit noord-oost-zuid-west,
dan krijg je hoewel het dezelfde boom is toch vier verschillende ruimtelijke beschrijvingen en dan praat ik nog niet eens dat die er in lente-zomer-herfst-winter nog weer anders uitziet in tijdsdimensie en bijv.  het zaad, de jonge spruit, de volwassen boom en de oude boom ook nog steeds dezelfde boom zijn..
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2003, 03:29:50 pm door cheese »

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2003, 10:47:03 pm »

quote:

Het evangelie van Thomas is een aaneenschakeling van jezus-citaten.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2003, 09:15:00 am »
Voor zover ik weet (en dat is in dit geval niet zo heel veel geef ik onmiddellijk toe) wordt het evangelie van Thomas, evenals die van Petrus en van Maria Magdalena enzo, niet historisch betrouwbaar geacht.

Wie weet er het fijne van?

Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
woorden van Christus
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2003, 10:50:00 am »

quote:

op 04 Nov 2003 09:15:00 schreef Bumblebee:
Voor zover ik weet (en dat is in dit geval niet zo heel veel geef ik onmiddellijk toe) wordt het evangelie van Thomas, evenals die van Petrus en van Maria Magdalena enzo, niet historisch betrouwbaar geacht.

Wie weet er het fijne van?

http://www.google.nl/sear...=site:forum.gkv.nl+Thomas

kijk dit kun je allemaal vinden mbv google-toolbar terwijl je zoekt in gkv-forum,
dat spaart veel herhalingen :+

wil je minder hits, moet je bijvoorbeeld ipv Thomas, evangelie van Thomas invoeren om te voorkomen dat je Thomas v. Aquino ook krijgt,
en als je aangeeft in cache, dan is de betreffende passage ook nog gehighlight, zodat je hem sneller vinden kunt

http://www.google.nl/sear...v.nl+evangelie+van+Thomas
« Laatst bewerkt op: november 04, 2003, 10:57:53 am door cheese »