quote:
op 30 Oct 2003 09:37:23 schreef hold Him tight:
Ik ben enorm benieuwd naar de gangbare meningen over hoe men de GKV ziet..als een kerkvorm naast alle andere kerkvormen, als de enige ware kerk, of als nog iets anders..
ik zie de GKV als a)een vertegenwoordigende kerkvorm van de b)kerk van Christus c)hier op aarde.
a)
een vertegenwoordigende kerkvorm We zijn vertegenwoordigers van Christus. Door de jaren heen hebben we in Nederland een eigen vorm voor ontwikkeld. Door buiten de landsgrenzen te kijken zie je dat er qua vorm meerdere mogelijkheden zijn. Daarom ook
een (...) vorm, ik claim niet (meer) dat we de enige goede vorm zijn.
b)
kerk van Christus Dat is onze basis. We zijn kerk van Christus. We zijn niet per definitie de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), maar we geloven een heilige, algemene, christelijke kerk, (de vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen).
c)
hier op aarde Hoe de kerk van Christus vervolgens op aarde wordt ingevuld is ondergeschikt aan het meta-begrip 'kerk van Christus'. Daarom kunnen we ook van andere gemeenten en kerken zeggen dat zij ook lokale kerk van Christus zijn.
Om te kunnen begrijpen wat we zeggen met 'een heilige algemene christelijke kerk' moeten we het aardse niveau overstijgen en vanuit Gods wereldwijde werk gaan denken. En natuurlijk zijn er inhoudelijke verschillen. En natuurlijk gaat het te ver om de verschillen te bagatelliseren. Was het niet Paulus die de gemeente van Efeze opriep om te waken voor dwaalleer etc? (ergens in Handelingen geloof ik). Toch wordt juist tegen deze gemeente in Openbaring 2 verteld dat zij weliswaar hard gewerkt hebben om de 'leer recht' te houden, maar dat zij hun eerste liefde verzaakt hebben.
hm. dus. De GK(v) als kerkvorm naast andere kerkvormen? Ja. (hangt er wel een beetje af wat je als kerkvorm definieert..)
de GK(v) als enig ware kerk? Nee, maar wel ware kerk van Christus.