Naar mijn idee voegt een visie-loos forum niets toe aan de enorme brei van nederlandstalige webfora die er al bestaan. Het etiketje: "gkv" in de url, en de titel "Gereformeerde Kerken in Nederland" in de header geven slechts een indicatie van de gastheren, niet van de richting die 't forum op moet.
Ook christelijke fora zijn er in Nederland genoeg. De waarde van dit forum kan er juist in liggen dat het een platform is voor een specifieke groep, die weliswaar probeert om contact met de buitenwereld te leggen, maar ook interne problemen (of nauwkeuriger: onderwerpen die samenhangen met datgene wat ze tot groep maakt, namelijk het lidmaatschap van de vrijgemaakte kerk) kunnen bespreken.
Om alles in goede orde te laten verlopen denk ik dat er over een aantal dingen moet worden nagedacht:
De doelgroep Zoals er nu geformuleerd staat in de FAQ is iedereen welkom. Dat lijkt een prachtig principe, maar het slaat helemaal nergens op. Stel dat ik een computerforum zou beheren met 60.000 gebruikers, en ik zou op zoek zijn naar gratis hosting, dan roep ik gewoon iedereen op om hier te komen, want iedereen is welkom. Naar mijn idee zou iedereen welkom moeten zijn die mee wil praten over onderwerpen die direct of indirect gerelateerd zijn aan de vrijgemaakte kerk. Dat hoeven dus zeker geen vrijgemaakten te zijn, maar het moeten wel mensen zijn die bereid zijn om de 'gastheer', de leden van de vrijgemaakte kerk, te respecteren als gesprekspartner.
De policy De huidige policy is op zich wel ok, maar niemand houdt er de hand aan. De regel We zijn hier op een christelijk forum en wij vinden het niet nodig dat je vloekt, vulgaire taal gebruikt etcetera. Als je dit wel doet, kun je er zeker van zijn dat je een waarschuwing krijgt. wordt stelselmatig overschreden, maar geen moderator die er tegen op durft te treden. Ik denk dat de gastheer mag laten zien dat hij baas is in eigen huis, en dat sommige zaken domweg niet getolereerd worden. Elke vorm van 'op de man spelen', vulgaire taal, foute icoontjes, of ander aanstootgevend gedrag, zou geweerd moeten worden.
De onderwerpen. Persoonlijk ben ik een tegenstander van al te veel aandacht voor de chatfora, maar ik besef dat ze noodzakelijk zijn om orde te handhaven in de overige fora. Wel stel ik voor om de chatfora alleen zichtbaar te laten zijn voor ingelogde gebruikers, en niet in de active topic-lijst. (een willekeurige bezoeker die nu langskomt moet wel heel goed in de actieve topicslijst kikjen om te zien dat er ook nog zinnige gesprekken gevoerd worden). Verder denk ik dat mensen gewezen zouden mogen worden op de belangen van de hosters. Te vaak zie ik 'interne' discussies -over de plaats van 't liedboek ofzo-, uit de hand lopen door 'externen' (ja, ik blijf die 2deling handhaven) die vinden dat respectloze opmerkingen als: "ach, wat zijn jullie zielig dat jullie je daar druk om maken, prijs de heer gewoon en doe niet zo moeilijk" menen te moeten plaatsen.
Kortom: Laat dit een forum zijn dat zijn oorsprong waard is. Laten vrijgemaakten hier kunnen praten over dingen die ze bezig houden, en laat niet-vrijgemaakten zich niet afgewezen voelen als ze willen meepraten, mits ze in gesprek willen over de onderwerpen die in de vrijgemaakte kerk spelen. Voor al het andere lijken er mij genoeg andere plekken op 't wereldwijde web.