quote:
op 26 Mar 2004 14:51:44 schreef Riemer Lap:
Ja, en Hij geeft mensen genezing die dat ontvangen door middel van homeopathie, fytotherapie etc.
Sorry maar ik vind toch dat er echt een essentieel verschil is tussen homeopathie enerzijds en fytotherapie/reguliere medicijnen anderszijds.
God geeft genezing imho door twee dingen:
1. bovennatuurlijk, door gebed
2. natuurlijk, door de natuurwetten die Hij zelf heeft geschapen, dus de werking van stoffen.
Bij
fytotherapie en reguliere medicatie is de werking van een middel rechtstreeks op moleculair niveau aantoonbaar. In mijn vakgebied, de maagzuurmiddelen, grijpen bijvoorbeeld stoffen aan op een bepaalde receptor op de celwand van een zuurproducerende cel, waardoor die cel geremd wordt in het produceren van zuur. Fytotherapie doet hetzelfde maar wint die stoffen uit planten in plaats van ze kunstmatig te fabriceren. In elk geval is ook daarvan de werking gebaseerd op de werkelijke aanwezigheid van een stof.
Bij
homeopathie wordt er van uitgegaan dat een bepaalde stof door oplossen, verdunnen en verticaal schudden (er zijn zelfs speciale schudmachines voor gebouwd) de "kracht" van de stof wordt overgedragen op het oplosmiddel. Er is dus niets meer van de oorspronkelijke stof over die kan inwerken op celprocessen, alleen "krachten" die inwerken op het individu. Dit zou dus een bovennatuurlijke werking, niet door gebed zijn.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat homeopathie flauwekul is, en dat het feit dat de kwaal terugkomt na homeopathische "behandeling" veroorzaakt wordt doordat homeopathie niets doet. Is homeopathie echter GEEN flauwekul, dan is het opppassen geblazen, want dan wordt iemand dus klaarblijkelijk genezen door allerlei "krachten" die NIET uit gebed afkomstig zijn, en ook niet simpelweg te verklaren zijn door biologie. In mijn ogen zijn dit (DUS) occulte krachten.
Nogmaals, ik denk niet dat het zo is want ik denk dat homeopathie niets doet, maar doet het WEL wat, pas dan op, want dan is de manier waarop iets waar een christen bij uit de buurt moet blijven.