Auteur Topic: Vanitas Vanitatum  (gelezen 1124 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Gepost op: november 04, 2003, 07:29:52 pm »
Ik las: Prediker 8:
14 Er is een ijdel ding, dat op aarde geschiedt: er zijn rechtvaardigen, wie het gaat naar de verdienste der goddelozen en er zijn goddelozen, wie het gaat naar de verdienste der rechtvaardigen; ik zeide, dat ook dit ijdelheid is. 15 Daarom prees ik de vreugde, omdat er niets beters is voor de mens onder de zon dan te eten en te drinken en zich te verheugen; en dat begeleide hem bij al zijn zwoegen gedurende de levensdagen die God hem geeft onder de zon.

Wat vinden wij hiervan? Eten, drinken, en vrolijk zijn (behalve op de dag des Heeren)?

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2003, 08:54:44 pm »
De mens heeft het niet in zijn macht om te eten en te drinken en zich te goed te doen bij zijn zwoegen; dit heb ik wel ontwaard, dat het van de hand Gods komt. (Pred 2,24)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2003, 09:50:03 pm »
Met andere woorden: jij bevestigt het 'eten, drinken en vrolijk zijn' als het beste wat je kunt doen in dit leven?
Nou, dat hoor/lees je niet vaak van gereformeerden!

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mart

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2003, 09:58:03 pm »

quote:

op 04 Nov 2003 19:29:52 schreef Carl:

Wat vinden wij hiervan? Eten, drinken, en vrolijk zijn (behalve op de dag des Heeren)?

Waarom behalve op de dag des Heren?

Juíst op de dag des Heren. De zondag is bij ons vaak de vrolijkste dag van de week, waarop het lekkerst wordt gegeten en gedronken.  :)

Dat maakt de rustdag ook zo speciaal. Anders dan tijdens de rest van de week maak je tijd voor familie en vrienden, voor gezelligheid, voor de eredienst aan God, voor eten, voor drinken!

Zo laat ons blij zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft van het Lam komt! (uit het avondmaalsformulier)

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2003, 10:37:35 pm »
Ach Mart,

Als je wilt eten.......dan moet gekookt worden. En wie draait daar doorgaans voor op? De vrouw des huizes.
En ook de vrouw dient zich aan het sabbatsgebod te houden.

Of niet?

:)
je
Carl

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2003, 11:25:52 pm »

quote:

op 04 Nov 2003 21:50:03 schreef Carl:
Met andere woorden: jij bevestigt het 'eten, drinken en vrolijk zijn' als het beste wat je kunt doen in dit leven?
Nou, dat hoor/lees je niet vaak van gereformeerden!

je
Carl

Prediker concludeert dat een focus op idealen of op genot of op wat dan ook op niets uitloopt; vandaar Vanitas Vanitatum -- alles is ijdelheid.
En juist omdat de mens niet in staat is zelf iets te bereiken is het beste wat hij kan doen genietend leven in afhankelijkheid van God.
Overigens, dat 'vrolijk zijn' heeft zijn basis in vreugde met God. De Joden noemen dat sjimchat Torah, vreugde der Wet; zoals Psalm 1 zegt, "Welzalig de man ... die aan des HEREN wet een welgevallen heeft". Een christen is een blij mens, om God en diens genadige liefde, in het bijzonder op de rustdag!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2003, 12:06:47 am »
Beste Qohelet,

Deze draad heb ik aangemaakt omdat nu juist uit deze verzen het omgekeerde blijkt. Het vergaat de goddeloze zoals het de rechtvaardige zou moeten vergaan, en de rechtvaardige vergaat het xoals het de goddeloze zou moeten vergaan. daarom: eten drinken en vrolijk zijn, een gave Gods! is het motto.
Voorwaar toch iets anders dan het trieste 'vanitas vanitatum'.
Het komt mij overigens voor dat de vreugde die prediker hier noemt van een ander kaliber is dan de vreugde uit psalm 1.

je
Carl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2003, 09:56:59 am »
Carl, ik vind jouw posts soms erg belerend overkomen.
Je toontje is een beetje zelfvoldaan, alsof je van grote, wijze hoogten op ons gestumper neerkijkt.

Aanheffen als "Beste Qohelet, ik heb je toch al eens eerder uitgelegd dat blabla..." en "Ach Mart, je weet toch dat blabla..." vind ik persoonlijk nogal neerbuigend.

Bij voorbaat mijn excuses als ik de enige ben die dit zo voelt, en dit is ook geen aanval op Carls persoon maar op de wijze van anderen aanspreken.
Misschien is het wel een gevolg van mijn eigen grondeloze hoogmoed dat dit me irriteert maar dan weet je dat tenminste.
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #8 Gepost op: november 05, 2003, 11:03:30 am »
Ik voel met je mee, bumblebee.

Zoals ik hier op dit forum en op diverse andere fora gezien heb worden er door (de meeste) "vrijzinnigen" telkens weer "christentje pesten" opmerkingen gemaakt, alsof je een arme stumper bent die het leven helemaal niet begrijpt.

Telkens weer komt men op de proppen met één of andere tegenstrijdigheid of met één of ander sociaal probleem, waarbij de toon al gauw heel neerbuigend wordt. Veelal gaat het er helemaal niet om om een antwoord te krijgen, maar slechts om de "onmogelijkheid" of de "gruwelijkheid" van het christendom te laten zien. Daarmee is het dus geen dialoog, maar eigenlijk een monoloog en zou het dus niet eens op een forum thuishoren.

En daar de verschillen tussen de meeste orthodoxe christenen en deze vrijzinnige groep (welke nog veel diverser is dan de orthodoxe) zo groot zijn, valt er op internet ook eigenlijk bijna niet over te praten. Vandaar de neerbuigendheid: men begrijpt elkaar gewoon niet.

En dat zal vanuit de "orthodoxe" hoek ook wel gebeuren, denk ik.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2003, 06:23:22 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 00:06:47 schreef Carl:
Beste Qohelet,

Deze draad heb ik aangemaakt omdat nu juist uit deze verzen het omgekeerde blijkt. Het vergaat de goddeloze zoals het de rechtvaardige zou moeten vergaan, en de rechtvaardige vergaat het xoals het de goddeloze zou moeten vergaan. daarom: eten drinken en vrolijk zijn, een gave Gods! is het motto.
Voorwaar toch iets anders dan het trieste 'vanitas vanitatum'.
Het komt mij overigens voor dat de vreugde die prediker hier noemt van een ander kaliber is dan de vreugde uit psalm 1.

je
Carl

Beste Carl,

Ik ben Qohelet wel niet maar het omgekeerde blijkt hier helemaal niet uit. Wat Prediker hier signaleert is hetzelfde als wat de dichter van Ps 73 constateert,
12  Zie, zo zijn de goddelozen, altijd onbezorgd vermeerderen zij het bezit.
13  Maar tevergeefs heb ik mijn hart rein gehouden, mijn handen in onschuld gewassen.
14  De ganse dag word ik geplaagd, mijn bestraffing is er elke morgen.
15  Indien ik gezegd had: Ik zal aldus spreken, zie, dan ware ik afvallig geweest van het geslacht uwer kinderen.
16  Ik tobde erover om dit te begrijpen, een kwelling was het in mijn ogen,
17  totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde lette.
18  Waarlijk, Gij stelt hen op glibberige plaatsen, Gij doet hen instorten tot puin.
19  Hoe worden zij in een oogwenk tot een voorwerp van ontzetting, zijn zij verdwenen, vergaan door verschrikkingen;
20  gelijk een droom na het ontwaken, o Here, versmaadt Gij, als Gij opwaakt, hun beeld.

We mogen van het goede dat God ons toebedeeld dus genieten. Wat we toebedeeld krijgen is Zijn autonome beslissing. Dat blijk ook uit Prediker 9:9  Geniet het leven met de vrouw die gij liefhebt, al de dagen des ijdelen levens, die Hij u geeft onder de zon, al uw ijdele dagen, want dat is uw deel onder de levenden en bij het zwoegen, waarmee gij u aftobt onder de zon.
Dat is een hele andere insteek dan: laten wij eten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij, van diegene die geen hoop op een leven na dit leven hebben.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #10 Gepost op: november 05, 2003, 07:36:39 pm »
Aanvullend hierop: als je kijkt naar de structuur van de tekst waarmee deze draad begon, dan kom je ook tot een dergelijke conclusie.

De Prediker constateert dat, als je welvaart beschouwd als beloning voor rechtvaardigheid, de wereld verkeerd-om lijkt te werken. Daarom, concludeert hij, is super-rechtvaardig zijn om een grotere beloning te krijgen, volstrekt zinloos: ijdelheid. Het heeft daarom domweg geen praktisch nut om activist te worden. Geloof in God als ontvanger, niet als activist, niet als Farizeeër: ontvang wat je krijgt als gave van God, geniet, geniet ervan!

In verband met psalm 1: ook daar wordt niet gesproken over iemand die als activist door het leven gaat. Hij is veeleer gelukkig, omdat hij plezier heeft in de wet van God en daar dagelijks op mediteert. Ook in psalm 73 komt dit naar voren. De uiteindelijke ontsnapping uit de frustrerende "omgekeerde wereld" vond Asaf, toen hij in het huis van de HEER kwam en zag (passief dus!) dat YHWH de Eeuwige is. Toen had hij er vrede mee. Dat is dezelfde ontwikkeling die je bij Prediker ziet. Rust vinden in de wijsheid van God, in het besef dat er een wereld na de wereld is, dat de oneerlijke verdeling van welvaart snel voorbij zal zijn als God in actie komt als Rechter.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2003, 07:41:25 pm door Qohelet »

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #11 Gepost op: november 05, 2003, 09:39:38 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 09:56:59 schreef Bumblebee:
Carl, ik vind jouw posts soms erg belerend overkomen.
Je toontje is een beetje zelfvoldaan, alsof je van grote, wijze hoogten op ons gestumper neerkijkt.

zo moet dat niet, Bumblebee.
Ik zal daar extra op letten. Bedankt voor je kritiek.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #12 Gepost op: november 05, 2003, 09:42:26 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 11:03:30 schreef Zwever:
Ik voel met je mee, bumblebee.

Zoals ik hier op dit forum en op diverse andere fora gezien heb worden er door (de meeste) "vrijzinnigen" telkens weer "christentje pesten" opmerkingen gemaakt, alsof je een arme stumper bent die het leven helemaal niet begrijpt.

Telkens weer komt men op de proppen met één of andere tegenstrijdigheid of met één of ander sociaal probleem, waarbij de toon al gauw heel neerbuigend wordt. Veelal gaat het er helemaal niet om om een antwoord te krijgen, maar slechts om de "onmogelijkheid" of de "gruwelijkheid" van het christendom te laten zien. Daarmee is het dus geen dialoog, maar eigenlijk een monoloog en zou het dus niet eens op een forum thuishoren.

En daar de verschillen tussen de meeste orthodoxe christenen en deze vrijzinnige groep (welke nog veel diverser is dan de orthodoxe) zo groot zijn, valt er op internet ook eigenlijk bijna niet over te praten. Vandaar de neerbuigendheid: men begrijpt elkaar gewoon niet.

En dat zal vanuit de "orthodoxe" hoek ook wel gebeuren, denk ik.

Zoals de orthodoxie het christendom ervaart, vind ik het inderdaad een gruwelijke zaak. Kindoffers, God die aanzet tot massamoord, etc.
Maar ik neem wel de moeite om in gesprek met jullie te komen, en te tonen dat er ook andere manieren zijn om met God om te gaan.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #13 Gepost op: november 05, 2003, 09:45:06 pm »
Beste Dingo,

het spijt mij, maar ik zie in psalm 1 echt niet het 'eten, drinken, en vrolijk zijn' als de veronderstelde vreugde weer gegeven.
Ook lijkt het einde van de goddelozen niet het einde te zijn zoals de predikerschrijver die veronderstelt. Het is eerder het tegenover gestelde.

je
Carl

dingo

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #14 Gepost op: november 05, 2003, 11:24:40 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 21:45:06 schreef Carl:
Beste Dingo,

het spijt mij, maar ik zie in psalm 1 echt niet het 'eten, drinken, en vrolijk zijn' als de veronderstelde vreugde weer gegeven.
Ook lijkt het einde van de goddelozen niet het einde te zijn zoals de predikerschrijver die veronderstelt. Het is eerder het tegenover gestelde.

je
Carl

Beste Carl,

De verwijzing naar psalm 1 is van Qohelet dus dat mag hij zelf toelichten. Ik greep terug op je eerste posting waar je aangeeft dat hier wat anders zou staan dan ijdelheid alles is ijdelheid. M.i. is dat niet zo, want je mag genieten van al het goede wat God je toebedeeld maar het is niet iets waar je "recht" op hebt. En ook niet iets wat je automatisch krijgt. Verder is dit tijdelijke genot ook ijdelheid, zeker ten opzichte van de heerlijkheid van de eeuwigheid.

Carl

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #15 Gepost op: november 06, 2003, 12:09:13 am »

quote:

op 05 Nov 2003 23:24:40 schreef dingo:
[...]

Beste Carl,

De verwijzing naar psalm 1 is van Qohelet dus dat mag hij zelf toelichten. Ik greep terug op je eerste posting waar je aangeeft dat hier wat anders zou staan dan ijdelheid alles is ijdelheid. M.i. is dat niet zo, want je mag genieten van al het goede wat God je toebedeeld maar het is niet iets waar je "recht" op hebt. En ook niet iets wat je automatisch krijgt. Verder is dit tijdelijke genot ook ijdelheid, zeker ten opzichte van de heerlijkheid van de eeuwigheid.

Beste Dingo,

ik verbaas me toch een beetje over je redenering.
Prediker laat merken dat hij het allemaal onlogisch vindt, immers de rechtvaardige vergaat het vaak zoals het de goddeloze zou moeten vergaan en andersom.
Laten we dan asjeblieft zoveel mogelijk plezier maken in het leven zegt hij.
Eigenlijk erkent hij het failliet van de logica.
Als hij van de redenering 'alles is ijdelheid' uit zou gaan, dan zou hij ons juist niet aan raden om plezier te hebben en lekker te feesten, want wat heb je daar nou weer aan?? Die raad geeft hij ons dus niet.

Overigens: waarom zouden wij geen recht hebben op het goede?
Ja, ik weet dat de bijbel op sommige plaatsen ons verdorven zondaars vindt die het helemaal verknald hebben.
Maar gesteld dat het nou gewoon niet zo is......
gesteld dat God de schepping gemaakt heeft om door middel van ons in alle verschillende iondividuele nivo's van onze wikkeling te "proeven"hoe het smaakt wat Hij 'gebrouwd' heeft...
.waarom zouden we er dan niet gewoon vrijmoedig geburik van maken?

je
Carl

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #16 Gepost op: november 06, 2003, 07:11:37 am »
"... gesteld dat het niet zo is ..."

Dat is net zoiets als met iemand in een concentratiekamp praten over zijn situatie. Hoe kom jij in deze ellende terecht? Dat heb je toch eigenlijk niet verdient?
"Ja, maar het is oorlog." "O ja, ik weet dat ze zeggen dat het oorlog is, ja dat zou iets kunnen verklaren. Maar gesteld dat dat niet zo is ..."

Over het algemeen geldt, dat praten over God, zijn schepping en de mens niet zinvol is, als je de basisgegevens uit de geschiedenis niet meeneemt. God schiep de wereld inclusief de mens, de mens kwam in opstand tegen God en de aarde is om zijnentwil vervloekt. Dat is gewoon zo. Prediker wist dat ook.

Hebben wij recht op een goed leven? Nou nee. Hebben de ongelovigen recht op een goed leven? Nee, ook niet. Moeten wij God verbieden goede gaven aan slechte mensen te geven? Nee, Hij is gelukkig genadig en barmhartig en royaal en heeft ook mij liefgehad toen ik zijn vijand was. Kunnen wij iets bij Hem verdienen? Nee, we hebbben het verknald en zijn niet in staat het zelf goed te maken. Heeft het dan zin om heel hard te proberen rechtvaardig te zijn? Nee, dat red je niet, het is zinloos. Maar wat moeten we dan? Gewoon, rusten en genieten van de genade die God je geeft. Dank je, prediker!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #17 Gepost op: november 06, 2003, 08:54:15 am »

quote:

op 06 Nov 2003 07:11:37 schreef Qohelet:
Heeft het dan zin om heel hard te proberen rechtvaardig te zijn? Nee, dat red je niet, het is zinloos. Maar wat moeten we dan? Gewoon, rusten en genieten van de genade die God je geeft. Dank je, prediker!
Het Oordeel van de Zoon der mensen: (Mattheus 25)
Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. 32 En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, 33 en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.

Hoe kijk jij dan tegen deze gelijkenis aan, Qohelet?
Ik vind hem nogal beangstigend, omdat het toch echt lijkt uit te maken wat we doen en niet doen.
We moeten leven uit genade, en we kunnen het zelf niet goed maken, maar we moeten ook oppassen geen bokken te worden.

Marnix

• Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #18 Gepost op: november 06, 2003, 01:24:10 pm »

quote:

Heeft het dan zin om heel hard te proberen rechtvaardig te zijn? Nee, dat red je niet, het is zinloos. Maar wat moeten we dan? Gewoon, rusten en genieten van de genade die God je geeft. Dank je, prediker!

Rechtvaardig wordt je door geloof in Christus, niet door het hard te proberen. Geloof in Jezus houdt echter wel in dat je tegen de zonde en de satan vecht en niet passief wordt. Je loopt een wedloop... het is niet zo dat je door Jezus al naar de finishline bent gebracht. Je moet wel lopen, anders haal je de finish niet.... Maar als je loopt mag je weten dat je die eindtsreep wel haalt.

Nog een stukje prediker 3:  11 Voor alles wat Hij heeft gemaakt, bestaat een geschikt moment. Ook al heeft God het besef van de eeuwigheid in het hart van de mensen geplant, toch kan de mens al Gods werk (vanaf het eerste begin tot het absolute einde) niet overzien. 12 Daarom trek ik de conclusie dat er niets beters voor een mens is dan blij te zijn en plezier in het leven te scheppen, zolang hij kan. 13 En daarnaast dat hij zou moeten eten en drinken en zou moeten genieten van alle vruchten van zijn werk, omdat dat alles een geschenk van God is.

Genieten mag zeker, als je maar beseft waar dat vandaan komt! En genieten en ondertussen wel bezig zijn met Gods opdrachten (God liefhebben met je hele hart en je naaste als jezelf, zie ook de voorbeelden in het geciteerde stuk uit mattheus)
sluiten elkaar niet uit, maar kunnen prima samengaan!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #19 Gepost op: november 06, 2003, 06:28:47 pm »
Bumblebee,

In die gelijkenis laat Jezus zien wat het concreet betekent om te leven met Gods genade. Je zou het kunnen vergelijken met wat Jacobus schrijft (Jac 2) over een levend geloof. "Echte religie voor God is: omzien naar weduwen en wezen en je onbevlekt houden van de wereld."

Jezus tekent Zichzelf in Mat 25 als Rechter; en dat is bijzonder, want in Joh 3 zegt hij niet als Rechter maar als Redder te komen. Inderdaad indrukwekkend. Je zult daar maar staan en afwachten aan welke kant je terechtkomt... In de gelijkenis is er verbazing bij beide groepen. Ik heb U toch nooit iets misdaan? En: ik heb U toch nooit een plezier gedaan? Het lijkt erop, dat Jezus bij zijn schapen elke gelegenheid aangrijpt om hen heilig te verklaren, terwijl Hij de bokken afrekent op elke fout.

Je kunt speculeren over wie precies de schapen en de bokken zijn in Mat 25; met het oog op de afloop kun je zeggen: de uitverkorenen en de verworpenen; of, met de boodschap van het evangelie in je achterhoofd: de gelovigen en de ongelovigen. In verband met deze discussie zou ik zeggen: de schapen zijn zij, die in de wei hebben gelegen, genietend van een goede wei en een goede herder. De bokken zijn degenen die hun hele leven gemeend hebben zelf rechtvaardig te worden, die geploeterd hebben om eigen heiligheid te krijgen. Ze hebben nooit iets fout gedaan -- nee, zegt Jezus, je hebt die arme man daar over 't hoofd gezien, ga weg van Mij, onheilige!

Prediker kende het evangelie niet zo, maar had het principe goed door. Eigen rechtvaardigheid is onbereikbaar. Rusten in God, die goed is, is het alternatief. Dat daarbij een heilig, "godly" leven hoort, krijgt in Prediker niet veel accent maar het is er wel. Bekend is natuurlijk 11,9: Verheug u, o jongeling, in uw jeugd, en uw hart zij vrolijk in uw jongelingsjaren; ja, volg de lust van uw hart en wat uw ogen aanschouwen, maar weet, dat God u om al deze dingen in het gericht zal doen komen.

Maar je kunt Prediker nooit voor een wettisch karretje spannen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #20 Gepost op: november 07, 2003, 08:56:25 am »

quote:

op 06 Nov 2003 18:28:47 schreef Qohelet:
In verband met deze discussie zou ik zeggen: de schapen zijn zij, die in de wei hebben gelegen, genietend van een goede wei en een goede herder.

Het is ook zeker niet mijn bedoeling om prediker voor een wettisch karretje te spannen (of voor wat voor karretje dan ook  ;)  ) en de boodschap van genade die door de hele Bijbel heen spreekt geloof ik ook helemaal.
Toch heb ik moeite met jouw uitleg van die vergelijking.
Het lijkt er hier op, dat die schapen helemaal niet relaxed in de wei hebben gelegen:

"Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen."

Nee, ze hebben de hongerigen gevoed, de dorstigen gedrenkt, de vreemdelingen onderdak gegeven, de naakten gekleed, de zieken en gevangenen bezocht.

Oftewel: Hun naaste liefgehad als henzelf.
Maar waar is: God als God erkennen en Hem aanbidden boven alles?
Het treffende is dat in dit verhaal zowel de schapen als de bokken Jezus "Heer" noemen. Het lijkt erop, in deze gelijkenis, dat dat alléén, toch niet genoeg is. Ik weet wel dat andere Bijbeldelen dat weer tegenspreken, maar Jezus zélf vertelt dit, dan is het toch wel extreem belangrijk.

Nogmaals: ik geloof in de genade. Maar ik begrijp deze vergelijking gewoon echt niet.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #21 Gepost op: november 07, 2003, 06:28:34 pm »
Alleen "Heer" noemen is niet genoeg voor Jezus. Ik denk aan Mat 7,21-23:
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Wat ik bedoelde is dit: de schapen in de geliljkenis zijn verbaasd over het oordeel dat positief uitvalt. Hebben wij u dan ooit geholpen, Heer? Het antwoord is: je hebt toen en toen je broeder geholpen... Op grond van één positieve daad van broederliefde worden ze de hemel ingeprezen. Daaruit concludeer ik niet dat we zorgzaamheid voor de ander kunnen minimaliseren, maar wel, dat Jezus geen activisme vraagt. Ik zie een grote tegenstelling met de bokken, die misschien wel heel hard gewerkt hebben aan perfectie; zij zijn ook verbaasd: Heer, we hebben U toch niet links laten liggen? Zíj worden afgerekend op het kleinste gebrek aan perfectie; want zij leefden onder het harde juk van de wet en niet onder het zachte juk van genade.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vanitas Vanitatum
« Reactie #22 Gepost op: november 08, 2003, 05:07:29 pm »
Hm, ik heb altijd moeite gehad met die gelijkenis, vond 'm eng: zou ik wel genoeg doen?
Het past nu beter in het beeld van genade dat ik uit de rest van de Bijbel krijg van onze God, en bovendien heb je me duidelijk gemaakt dat ik juist met die houding, me gedraag als een bok.

Dank je wel.