quote:
op 10 Feb 2003 23:36:41 schreef Mack Raven:
Het moet een mens zijn geweest die begonnen is.
Nee hoor... Jouw redenatie klopt als je vanuit de mens kijkt. En dat moet je juist niet doen, want de mens is er als gevolg van. Dan moet je dus terug naar de oorsprong.
En die oorsprong is God. Dat erken je volgens mij elders zelf ook al: Jij ziet God als de drijvende kracht in het universum (evolutie, de loop der dingen enz., of interpreteer ik jouw bijdragen nu verkeerd?)
Welnu: Als ik dat goed heb, en me in jouw gedachtengang probeer te verplaatsen, dan moet het mogelijk zijn dat die 'drijvende kracht' een persoonlijkheid heeft: God die Zich bekend maakt: Via het Woord, via de Bijbel.
Jij komt volgens mij tot dezelfde conclusie als ik: het universum is veel te ingewikkeld om 'vanzelf', bij toeval te zijn ontstaan.
Waar wij verschillen is, denk ik, op het punt dat jij de mens als meest intelligente wezen beschouwt, terwijl ik daar de Persoon God nog boven stel. In jouw visie is de God 'van de Bijbel' door mensen verzonnen, in mijn visie heeft deze God de mensen 'verzonnen' (en daarna gemaakt).
Klopt dat, of heb ik jouw standpunt verkeerd weergegeven?
En mijn vraag aan jouw is dan: wat kun je ermee, als je uitgaat van een verzonnen God, waar leef je dan voor? Wat doet het ertoe of je goed of slecht leeft?
Dit zijn niet zozeer vragen waar ik van jou een antwoord op hoef te krijgen, maar ze zijn meer bedoeld om aan te geven dat vanuit mijn visie, die ik uit de Bijbel probeer te halen, de jouwe eigenlijk 'absurd' is. Het kan volgens mij niet zo zijn dat deze hele ingewikkelde zaken als 'het leven', 'het universum', 'de mens' er zomaar toevallig zijn.
(Dit wil dus niet zeggen dat ik jou voor gek of dom verklaar, maar alleen dat jouw visie voor mij heel onnatuurlijk en onbegrijpelijk is, snappie

?)