Auteur Topic: Waarom geloof je in God ?  (gelezen 19527 keer)

de dromer

• Bekijk profiel
Waarom geloof je in God ?
« Gepost op: januari 05, 2003, 01:55:01 am »
Iemand stelde mij deze vraag eens : Waarom geloof je in God ?

Ik vond het wel een interesante vraag. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Waarom geloof JIJ eigenlijk in God ? (Of waarom niet ?)

De Dromer.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2003, 12:46:21 pm »
Voor mij telt de opvoeding erg sterk mee. Het is er bij mij zo sidns mijn geboorte ingegoten. Dat speel toch een belangrijke rol. In de loop van de tijd heeft de kennis die ik van ouders, op school, in de kerk etc kreeg over God zich dat steeds meer ontwikkeld tot gevoel (Het geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het bewijs van wat je niet ziet). En God laat ook door gevoel en gebeurtenissen merken dat hij er werkelijk is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2003, 02:02:10 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 12:46:21 schreef Marnix:
Voor mij telt de opvoeding erg sterk mee. Het is er bij mij zo sidns mijn geboorte ingegoten. Dat speel toch een belangrijke rol. In de loop van de tijd heeft de kennis die ik van ouders, op school, in de kerk etc kreeg over God zich dat steeds meer ontwikkeld tot gevoel (Het geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het bewijs van wat je niet ziet). En God laat ook door gevoel en gebeurtenissen merken dat hij er werkelijk is.
Opvoeding,school, kerk, gevoel, gebeurtenissen, Oké, hartstikke mooi, maar waarom geloof JIJ in God ? Wat heb je er aan, wat kun je er mee ? Word je er gelukkiger van ? Een beter mens ? Om in de hemel te komen ?
Wat wil je er mee bereiken ?

De Dromer.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2003, 02:34:56 pm »
Ik geloof in God omdat ik er van overtuigd ben dat de aarde geschapen moet zijn. Dat is een mening die gebasseerd is op wat ik zie in de natuur. De evolutietheorie is in mijn ogen een groot verzinsel waar ik alleen maar om kan lachen....

Ook de reden dat ik geloof in de God van de Bijbel èn in Jezus als middelaar is gebasseerd op aannames. De opvoeding heeft mij natuurlijk wel in die aannames gestuurd, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb zelf die aannames over genomen.
Pinkeltjefan

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2003, 04:20:46 pm »
Hierbij een link waarin ook stevig gediscussieerd wordt in het geloven over God en de waarom vraag. Na een aanvankelijke mededeling dat dit forum actief was, ontspon zich een hele discussie. Lees als je geïnteresseerd bent in zienswijzen van een ander: http://forum.planet.nl/ubb/Forum8/HTML/001788.html
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2003, 05:55:35 pm »
Zoals jullie mischien al weten ben ik geen christen,moslin,joods en geen Athesist.
Ik geloof wel in god
Maar mijn betekenins van god is een hele andere.
God is voor mijn het leven zelf
God is de drijvende kracht achter de Evolutie.
God is geen Superwezen die kan denken maar een Superkracht die voor stuurt.
Maar elke beslissing die wij maken,maken we zelf.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2003, 06:13:29 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 17:55:35 schreef Mack Raven:
Zoals jullie mischien al weten ben ik geen christen,moslin,joods en geen Athesist.
Ik geloof wel in god
Kun je uitleggen wat 'God' dan wel is? Want ik kan me er nooit echt goed een voorstelling van maken wat er bedoeld wordt met 'een kracht'.
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2003, 06:16:25 pm »
Voor mij is het de kracht die bomen laat groeien en weer laat sterven.
het is de kracht die de bergen verrijzen en weer afbrokkelen.
het is de kracht die de zonnen laat stralen en weer laat doven.
ik bedoel die kracht
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2003, 08:14:39 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 17:55:35 schreef Mack Raven:
Ik geloof wel in god

Ik vind het leuk dat je op dit forum bent, welkom welkom! (ben er zelf nog maar net, maar goed...). Hoop dat we elkaar kunnen respecteren hier.
Zal de discussies wel interessant maken :)

Ik kan me ook niet goed een voorstelling maken bij wat jij gelooft. In elk geval geloof je in de evolutie?
Een kracht... dus iets wat overal is? Niet IEMAND maar IETS?
Enne.. waarom geloof je dit? Is het voor jou aanwijsbaar?

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2003, 12:46:55 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 20:14:39 schreef Rianne:

Ik kan me ook niet goed een voorstelling maken bij wat jij gelooft. In elk geval geloof je in de evolutie?
Een kracht... dus iets wat overal is? Niet IEMAND maar IETS?
Enne.. waarom geloof je dit? Is het voor jou aanwijsbaar?

Het is nogal moeilijk om op te schrijven wat ik in mijn gedachten en mijn hart geloof.

Ik geloof inderdaad niet in een iemand maar een iets.
En ja het is overal,in iedereen,in alles wat beweegt en leeft.

En waarom ik dit geloof?
De weterschap in visie heeft meer en meer gelijk dan de dogmatische visie van de kerk.
maar ik zag ook dat er een paradoxen waren ontstaan die niet te verklaren valt.
ik ben toen na gaan denken en ben overtuigt geraakt dat er een god moest bestaan maar het kon niet de god zijn uit de bijbel want dan had de weterschap ongelijk.
en uit het lange denken kwam mijn overtuiging.

ik weet het, dit is een verklaring waar weinig mensen mee hebben.

laten we zeggen dat ik nu zeer gelovig ben maar niet relileus
(sorry dat ik wat fouten heb in mijn verklaring maar ik ben dyslekt)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2003, 03:02:59 pm »

quote:

op 05 Jan 2003, lunchtijd, schreef Marnix:
(..). In de loop van de tijd heeft de kennis die ik van ouders, op school, in de kerk etc kreeg over God zich steeds meer ontwikkeld tot gevoel (..) En God laat ook door gevoel en gebeurtenissen merken dat hij er werkelijk is.
Een zeer wezenlijk aspect van het persoonlijk geloof lijkt me het niet alleen verstandelijk weten maar het gevoelsmatig beleven en het ervaren van Gods aanwezigheid. Het grote gebod is immer dat wij God zullen liefhebben met ons hele hart, ons verstand en al onze kracht. Kortom met je hele mens zijn.

Daarom ben ik heel benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Ik denk dat we elkaar enorm kunnen helpen door uit te spreken hoe God in jouw leven laat merken dat Hij er werkelijk is, dat Hij je helpt enz. Hoe verloopt zo'n proces als Marnix beschrijft van "gevoelsontwikkeling"?

Wie kan en wil er heel concreet te worden?
Maarten van Loon

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2003, 02:02:34 pm »
Omdat het mijn leven zin geeft. Het is voor mij waarheid. Jezus heeft zijn leven voor mij gegeven, dat is realiteit voor mij.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 07, 2003, 07:53:15 pm »

quote:

Opvoeding,school, kerk, gevoel, gebeurtenissen, Oké, hartstikke mooi, maar waarom geloof JIJ in God ? Wat heb je er aan, wat kun je er mee ? Word je er gelukkiger van ? Een beter mens ? Om in de hemel te komen ?
Wat wil je er mee bereiken ?

Wat ik omschreef was juist het grootste deel van het antwoord. De enige reden waarom ik in God geloof is omdat hij voor mij koos.... al bij mijn geboorte. En hij gaf mensen die mij over God vertelden.... Bij mijn belijdenis heb ik zelf ook ja gezegd op God's keuze voor mij..... Wat ik er mee wil bereiken? Ik wil bereiken wat God met mij wil bereiken. En dan wordt ik een beter mens en kom ik op de nieuwe aarde... en wordt ik er in dit leven al gelukkiger van en daarna nog gelukkiger. Ik kan zelf niks bereiken.... God kan wel wat met mij bereiken. Het enige wat ik kan is proberen dankbaar te zijn naar God toe, maar ook in mijn gedrag naar anderen toe.... wat klinkt dat allemala toch simpel.... en wat is het uiteindelijk toch moeilijk.

quote:

Daarom ben ik heel benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Ik denk dat we elkaar enorm kunnen helpen door uit te spreken hoe God in jouw leven laat merken dat Hij er werkelijk is, dat Hij je helpt enz. Hoe verloopt zo'n proces als Marnix beschrijft van "gevoelsontwikkeling"?
Kennis en gevoel gaan juist heel sterk samen. Het gaat om een relatie met God. Je kunt het vergelijken met een relatie met iemand anders. Hoe meer je van iemand leert, des te beter ga je hem/haar kennen en des te sterker wordt je relatie met hem/haar... Daarom is de relatie tussen man en vrouw ook zo sterk... je kent elkaar goed, je weet veel van elkaar, je begrijpt elkaars moeiten en problemen ook... daarom voel je elkaar aan en voel je iets speciaals voor elkaar. Zo is het ook met de relatie met God. Uit de bijbel kun je God leren kennen, en door die kennis ga je steeds beter zien hoe God en kan je realtie met hem sterker worden, waardoor je steeds meer je van God gaat voelen in je hart.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2003, 08:00:48 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 07, 2003, 08:25:38 pm »
Op het CDB (www.cdb-online.nl) had ik de vraag gesteld 'Bestaat God'?

Toen werd er halverwege de discussie dit gezegd:

quote:

Wat moet je hier nou weer op zeggen, Tuurlijk bestaat God, daar twijfel je toch niet aan? Volgens mij weet de meest verstokte Atheïst diep in z'n binnenste wel dat God wel bestaat.

Het punt waar het eigenlijk altijd om draait is volgens mij: Wil ik God (er)kennen? Wil je dat niet dan ga je natuurlijk ontkennen dat Hij bestaat, of verdraaien wie Hij is, of uitvluchten bedenken waarom je Hem niet zou hoeven dienen.
Dat vond ik wel een heel mooi antwoord!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2003, 10:21:36 am »
Volgens mij geloven de meesten van jullie in God omdat je dat vanuit huis uit meegekregen hebt. Je bent gelovig opgevoed. Maar wat houdt dat verder dan in geloven in God? Volgens mij is geloven in God helemaal niet makkelijk. Want als dat het wel was dan deden wel meer mensen dat. Dus misschien is het nog wel een veel aardiger vraag om te stellen. Hoe komt het eigenlijk dat je in God gelooft?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2003, 11:45:31 am »
Weet je waarom geloven makkelijk is? Je hoeft Hem alleen maar aan te nemen als je Verlosser...

Weet je waarom geloven zo ontzettend moeilijk is? Je moet het aan een Ander overlaten.. je hoeft niets zelf te doen.. alleen je zelf maar verloochenen.. erkennen dat je slecht bent...

en dàt is zó ontzettend moeilijk voor een mens..

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2003, 12:26:55 pm »
Slecht?... Als je hiermee mensen wilt overtuigen zal het lastig worden. Iedereen maakt fouten jij en ik. Met slecht zijn schiet ik vandaag de dag niet zoveel meer op. Post moderne mensen bereik ik daar zeker niet mee. Die denken helemaal niet in kaders van goed en slecht. Misschien doen een flink aantal mensen in de kerk dat nog wel. Maar denken in goed en kwaad daarmee bereik je geen postmoderne mens mee. Hoe leuk ook geprobeerd. Ik vind zo'n antwoord ook een beetje een 'cathechesatie' antwoord. Waarom geloof jij nu persoonlijk in God?
Ik geloof ook niet in alleen maar in God omdat ik slecht ben, dat proces is toch wel wat anders verlopen. Ofwel mijn slechtheid is echt niet mijn 'enige' probleem.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2003, 04:29:45 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 11:45:31 schreef nitpicker:
erkennen dat je slecht bent...

Ho ho
Het geloven in iets of iemand maakt je nog niet goed.
Het zijn de daden die je doet of niet doet die uit maken of je goed of slecht bent.
Maakt het uit of je nou in God,Alliah,Jewhe of Ongelovig bent?
Je geloof is maar een onderdeel van je leven en niet het leven zelf.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2003, 07:14:33 pm »
Daar zit nu juist de kneep waarom er steeds minder Christenen zijn. De erkenning dat de mens slecht is. Dat is een van de essenties van het Christendom.
Het klopt dat de post-moderne mens daar niet meer in geloofd. Vanuit mijn standpunt zeg ik dan; "Heel knap werk van de duivel."

Daardoor maakt hij evangelisatie bijna onmogelijk, mede omdat hij er nog iets aan toegevoegd heeft. "Er is geen absolute waarheid."
Nu ben ik sowieso al een slechte evangelist omdat ik mij zelf nou ook niet echt als goed Christen zie die wel weet hoe het zit. Ik ben gewoon door en door hypocriet en fout bezig. Ik heb vaak (lees meestal) niet eens zin om Christus te volgen. Het leven op aarde is ook wel lekker en makkelijk.

Waarom ik daar toch niet volledig aan toe geef is omdat ik er van overtuigd ben dat Jezus de enige weg naar de verlossing is. Dat is het. Niet meer en niet minder, ik geloof omdat ik weet. En dat weten is niet een weten als door middel van bewijs. Men heeft mij ook nooit kunnen bewijzen dat de slag bij nieuwpoort ooit gehouden is. Toch geloof ik dat omdat er bronnen voor zijn. Zo erken ik de bijbel als bron voor mijn weten dat Jezus mijn redding wil schenken.

Oh ja een kleine toevoeging voor Mack Raven:

Ik geloof ook niet dat een Christen goed wordt door te geloven, ik geloof ook niet dat een christen goed wordt zoor zijn daden. Ik geloof dat een Christen goed wordt door het offer van Jezus Christus. (en ik geloof ook dat dat voor jou (bijna) niet te bevatten is :) )
Pinkeltjefan

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2003, 12:52:53 am »
Ik kan hier heel Alfredt zn post quoten.. maar dat heeft geen zin...

tlijkt misschien een beetje zwak.. khad nog niet gereageerd op dat 'slecht' zijn.. kzat er namelijk een beetje mee.. wist niet goed hoe en wat te antwoorden (jullie hadden me klem ;) ) Daarom denk ik dat Alfredt zn post zo ongelooflijk goed is! Zijn antwoord had ik willen geven, maar ik had er denk nog een paar dagen over moeten denken... :-/

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2003, 02:53:26 am »
Waarom geloof je in God?
Die vraag is toch niet iets waar je na over hoeft te denken als je gelooft in God?

Heel simpel gezegd.
God liet zien aan mij wie Hij was, Hij liet ook al de werken van Zijn hand zien.

De vraag is beter te stellen waarom geloof je niet in God. Verzin daar maar eens een goed antwoord op.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2003, 09:44:24 am »
Beste picardijn, nitpicker en alfredt,

Ik raad jullie aan om eens het boek te lezen van Stefan Paas "Jezus als Heer in een plat land" en daarna een lezing van hem te bezoeken. Dan zul je merken dat je meer dan voldoende gesprekstof hebt voor een gesprek over het waarom geloof je in God. Alleen ik denk dat het startpunt dan niet  bij het "slechte" in de mens komt te liggen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2003, 11:15:54 am »
Kun je misschien in kort bestek aangeven wat hij hierover zegt dan?

Voor mij is Jezus als verlosser namelijk de essentie van het behoud. Dat wil niet zeggen dat je alsmaar de nadruk moet leggen op de slechtheid van de mens, zeker niet zelfs. Alleen als je wilt uitleggen waar Jezus voor gestorven is kom je bijna direct uit bij de slechtheid van de mens.
Daarbij geef ik ook aan dat die slechtheid voornamelijk gericht is op het niet dienen van God zoals hij dat wil. En niet zo zeer in slechte daden zoals vaak gedacht wordt.
Pinkeltjefan

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2003, 11:18:48 am »
izzewizze, geef jij eens een samenvatting op wat hij verteld in zn boek en op zo'n lezing.. kunnen wij misschien nu alvast reageren op 'waarom geloof je in God?'

En voor mij persoonlijk, waarom ik in God geloof, daar hoef ik niet over na te denken.. kijk om je heen.. niet alleen naar de kleine dingen, maar ook naar de grote dingen.. er kan niets anders zijn dan een God die dit gemaakt heeft en in stand houdt.. Tuurlijk, er gebeuren dingen die niet te rijmen zijn met dat er een God is, maar dat komt door ons.. mensen..
De één is te trots om te erkennen dat hij ooit iets fout doet/heeft gedaan en de ander te eigenwijs om een keer zijn verontschuldigen aan te bieden, terwijl hij wel weet dattie fout is..
Je krijgt al een veel leefbaardere samenleving als je gewoon eens erkend dat je dingen doet die niet goed zijn voor jou en je omgeving!

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2003, 11:19:20 am »
Kom ik op terug...
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 09, 2003, 11:21:45 am »
tnx!

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 09, 2003, 02:31:34 pm »
Trouwens Mensen zeggen die zeggen dat ze zeker weten dat god bestaat begaan eigelijk een zonde
Door de zeggen dat zeker weten dat god bestaat, geloven ze niet meer.
Als god zeker bestaat is het een weterschap geworden en geen geloof meer.
Geloven en zeker weten is een paradox, het is niet te verenigen
Ik geloof dat god bestaat in de vorm dat ik denk dat het heeft maar zeker weten doe ik niet
;)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 09, 2003, 03:13:24 pm »
nee dat is een misvatting. Als ik zeg dat ik jou geloof dan zeg ik dat ik er van overtuigd ben dat je gelijk hebt.
Het zelfde geldt ook voor geloven in God.

In de Cathechismus (dat is een soort dogmatische samenvatting van de bijbel) staat ook dat "geloven een zeker weten en een vast vertrouwen is waardoor ik alles voor betrouwbaar acht etc etc."
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 09, 2003, 03:57:14 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 15:13:24 schreef Alfredt:
nee dat is een misvatting. Als ik zeg dat ik jou geloof dan zeg ik dat ik er van overtuigd ben dat je gelijk hebt.
Het zelfde geldt ook voor geloven in God.

In de Cathechismus (dat is een soort dogmatische samenvatting van de bijbel) staat ook dat "geloven een zeker weten en een vast vertrouwen is waardoor ik alles voor betrouwbaar acht etc etc."

Hier maakt je toch een denk fout.
Ik GELOOF dat je gelijk hebt = ik denk dat je gelijk heb maar ik weet het niet zeker.
Ik weet dat je gelijk heb = ja je hebt gelijk.
GELOOF = TWIJFEL = GOED

Ik bedoel het is goed om te twijfelen, een critische vraag stellen(is dat zo? enz)

Want blindelings volgen van dingen heb vaak tot vreslijke dingen geleid.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 09, 2003, 07:09:51 pm »
Geloven betekend niet meteen twijfel...

en blindelings vertrouwen betekend niet meteen geen kritische vragen meer stellen...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 10, 2003, 12:26:39 am »

quote:

op 09 Jan 2003 15:57:14 schreef Mack Raven:
Hier maakt je toch een denk fout.
Ik GELOOF dat je gelijk hebt = ik denk dat je gelijk heb maar ik weet het niet zeker.
Ik weet dat je gelijk heb = ja je hebt gelijk.
GELOOF = TWIJFEL = GOED

Ik bedoel het is goed om te twijfelen, een critische vraag stellen(is dat zo? enz)

Want blindelings volgen van dingen heb vaak tot vreslijke dingen geleid.

Ok definitiekwestie van geloven dus.
Als ik tegen iemand zeg dat ik hem geloof, dan twijfel ik niet meer. Dan heb ik aanvaard als de waarheid wat hij mij verteld. Hij heeft mij overtuigd daarvan.

Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer van dat standpunt af zou kunnen en hem maar blindeling zou volgen. En ik hoef ook niet te twijfelen om kritische vragen te kunnen  stellen....

(Het woord geloven is gewoon op verschillende manieren in te kleuren. Voor mij zit er een groot verschil tussen "eh ja ik geloof het wel ja" en " ja ik geloof je". In het eesrte geval denk ik iets en in het tweede geval neem ik iets voor waar aan en definieer het dus als waarheid. Maar netzoals wetenschappelijk bewijs door later wetenschappelijk bewijs toch wel eens een fout 'bewijs' blijkt te zijn, is ook mijn waarheid niet altijd een bewezen waarheid. Maar de slag bij waterloo heeft men mij ook nog steeds niet kunnen bewijzen. Toch geloof ik dat Napoleon hem toen verloren heeft. (geloven als zeker weten ;)  ))
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 10, 2003, 01:34:02 am »
Volgens mij kan je beter vragen waarom iemand niet in God gelooft.

Mensen die niet in God geloven vormen maar een kleine minderheid. In alle culturen is religie. Ik geloof niet dat al die mensen van lotje getikt zijn. Het is blijkbaar een algemene menselijke ervaring dat er meer is dan het zichtbare. Het zal dan van de cultuur waarin je leeft afhangen hoe je dat ingevuld wordt.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 11, 2003, 06:06:24 pm »
Er is wel een zeker onderzoek gedaan naar het geloof hier in Nederland. Ongeveer een procent of 15 is zeg maar 'orthodox gelovig'  een zelfde percentage is ongeveer overtuigd atheïst. Dan heb je nog een procent of 10 mensen die sterk vanuit de termen 'goed en fout' denken. De rest zo'n procent of 60 van de mensen denkt postmodern. Hierin bevinden zich heel veel mensen met allerlei religeuze gevoelens. Maar ook een groot aantal christenen. Het kenmerk van deze groep is dat ze niet in termen van 'goed of fout' denken. Dit maakt een discussie met mensen die wel zo denken dus extra lastig. Bij de Christelijke Gereformeerde Kerk bijvoorbeeld heeft men ontdekt dat atheïsten en orthodoxen het beste met elkaar kunnen discussiëren omdat ze vanuit een bepaalde overtuiging met elkaar discussïeren. Discussïeren met postmoderne mensen is veel lastiger omdat die niet of in weinig absolute waarheden denken. Dit proces loopt ook door in de orthodoxe kerken. Vandaar dat bepaalde groepen mensen elkaar zo slecht begrijpen. Iemand die aan de lijve ervaren heeft hoe 'gestructureerd' wij discussiëren  is Michel Gouman van de EO "Kaarten aan tafel". Hij heeft ontdekt dat veel waarheden weinig voorstellen in discussies met niet gelovigen. Een van de weinige waarheden die hij overhield was zijn vast vertrouwen in Christus, dat hij door Hem was gered.

Stefan Paas heeft wel eens gezegd dat het grootste probleem voor christenen is dat zij zich niet echt kunnen verdiepen in het leven van de postmoderne mens. Als we dat wel zouden willen dan zullen we moeten beginnen met het opbouwen van een relatie met onze naaste. Actief worden in het buurthuis, weten welke films er draaien en er inhoudelijk over mee kunnen praten. Alleen dat kost tijd. Tijd voor buiten. Wat dat betreft heeft onze tegenstander :[] het goed voor elkaar. Als christenen zijn we vooral druk met onszelf. Tijd voor het opbouwen van een luisterende (en dus niet oordelende) relatie hebben wij meestal niet. Vandaar dat we ook op de hoek van de straat gaan evangeliseren. Een folder met een bijbeltekst "als snack". En dan maar verontwaardigd zijn dat die mensen niet met je willen meedenken en in Christus gaan geloven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 21, 2003, 12:52:57 pm »
Hee Mack,

Ik wil even wat van jou citeren:

"God is geen Superwezen die kan denken maar een Superkracht die voor stuurt".

Dit is een zin die ik totaal niet snap.
Jij ziet God als een voortstuwende kracht. De drijvende kracht achter evolutie. Het is geen iemand, maar een iets.
Jouw God die de evolutie voortstuwt is dus verantwoordelijk voor het proces van 1 cellige naar een mens. Het stuurt het evolutie proces waardoor de meest complexe wezens op aarde zijn ontstaan: de mens. Nou denk ik: als je dat voor elkaar kunt krijgen. Ook al stuur je het alleen maar, dan kun je juist ONTZETTEND goed nadenken. Als je natuurprocessen kunt sturen naar een organisme zo complex als een mens, dan moet je ontzettend veel intelligenter zijn dan een mens.

Als die kracht niet kan denken, hoe kan het dan dat mensen wel kunnen denken?Dit terwijl die kracht verantwoordelijk is voor de evolutie van die mens?

Ik denk dat als je iets stuwt in een richting, dan moet je datgene wat vooraf gaat kunnen begrijpen. Stel de voortstuwende kracht heeft ervoor gezorgd dat een aap ontstaat. Hoe kan diezelfde kracht nu ervoor zorgen dat uit de aap de mens evolueert als hij niet kan nadenken over hoe een aap in elkaar zit. Snap je? Als je verder wil dan een bepaald organisme, dan moet je dat organisme minstens helemaal kennen, omdat je anders ook de verkeerde kant op kan stuwen. Een kracht die intelligentie voortbrengt moet naar mijn mening meer dan die intelligentie hebben. Een mens kan bijvoorbeeld ook niets voortbrengen wat slimmer is dan een mens.

Wat ik dus wil zeggen: als er iets verantwoordelijk is voor het ontstaan van de ontzettende complexheid van deze wereld (of het nu een kracht achter de evolutie is of een Christelijke God) dan moet het intelligenter zijn dan alles wat op aarde leeft en dus een voor onze begrippen oneindige intelligentie bevatten. Dit omdat iets dat dom is, niet iets kan voortbrengen dat over meer intelligentie beschikt dan hijzelf.

Ik denk dat jouw godsbesef helemaal niet zo ver van het Christelijk godsbesef vandaan ligt, al lijk je dat zelf misschien niet op die manier te zien.

Waar veel mensen over nadenken is dat men wel denkt dat er iets is. Maar niet dat dat de God van het Christendom is.
en daar zijn juist goede argumenten voor te verzinnen.
Het is superflauw van mij want dit zul je wel vaker gehoord hebben, maar ik zou je graag een boek willen aanraden.

'Bewijs genoeg' van Lee Strobel. Dit boek gaat over de bertrouwbaarheid van de 4 evangelien in heel veel verschillende opzichten. en kan de link zijn van 'een' godsbesef naar het christelijk godsbesef. Het beschrijft hoe 13 topwetenschappers argumenteren dat de evangelieen in heel veel verschillende opzichten erg betrouwbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Gerben

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 21, 2003, 01:21:09 pm »
het consept god is niet to omvatten.
het prbleem met kerkelijke mensen is dat ze god kunnen begrijpen maar dat kunnen we niet.
daarvoor denk ik dat dat god een superkracht is.
kan het niet zo zijn dat we maar een gedeelte zien en daarom we niet kunnen bevatten waarom we zo anders over god denken.
mischien komt de volgende die zegt dat god geen superwezen of superkracht is maar alle stoffen in het helaal is.
IK geloof in god in deze wijzen.
IK denk dat jullie het fout hebben.
maar ik heb respekt in de wijze dat jullie geloven.
God is de drijvende kracht achter het leven,helaal en de evolutie.
Dat geloof ik.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2003, 02:01:52 pm »
Daar valt weinig tegenin te brengen, hoe jammer ik dat ook vind. MAar goed, ik heb ook niet gezegd dat ik verschillende denkwijzen niet respecteer. Toch hoop ik stiekem dat je ooit nog eens anders gaat denken.

:|

groet,
Gerben

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2003, 04:22:06 pm »

quote:

op 21 Jan 2003 14:01:52 schreef gerbenn:
Daar valt weinig tegenin te brengen, hoe jammer ik dat ook vind. MAar goed, ik heb ook niet gezegd dat ik verschillende denkwijzen niet respecteer. Toch hoop ik stiekem dat je ooit nog eens anders gaat denken.

:|

groet,
Gerben
dat is het zelfde als 'een steen leren dat hij een boom is' ;)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 07, 2003, 08:37:40 am »

quote:

op 09 Jan 2003 11:19:20 schreef izzewizze:
Kom ik op terug...

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Tevens ben ik ook benieuwd naar gedachten over Picardijn's vraag:
Waarom geloof je NIET in God.
Er schijnen namelijk ook mensen te zijn die het niet geloven ;) En dat snap ik echt niet. Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen.
Altijd in voor verbeteringen!

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 07, 2003, 08:45:17 am »

quote:

op 21 Jan 2003 16:22:06 schreef Mack Raven:

Oh, Mack, 'gelukkig voor jou' is het niet zo simpel.
Er zijn wel voorbeelden te noemen van mensen die zo overtuigd waren van hun eigen 'waarheid' dat ze zeker weten dat ze gelijk hebben, terwijl de werkelijkheid anders aangeeft. Wat zei Michael Jackson in die documantaire ook weer? Dat hij maar één, oh nee twee keer, aan zijn gezicht geopereerd is. En dan nog alleen aan zijn neus... Geloof jij het? Ik niet, maar Jackson zelf wel hoor!

Als je maar lang genoeg tegen iemand zegt dat die bruine stoel oranje is, dan kan hij zich op een gegeven moment niet meer herinneren wat bruin is, en dus is voor hem die stoel oranje.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 07, 2003, 10:56:55 am »

quote:

op 07 Feb 2003 08:45:17 schreef DoubleUP:
op 21 Jan 2003 16:22:06 schreef Mack Raven:
Oh, Mack, 'gelukkig voor jou' is het niet zo simpel.
Er zijn wel voorbeelden te noemen van mensen die zo overtuigd waren van hun eigen 'waarheid' dat ze zeker weten dat ze gelijk hebben, terwijl de werkelijkheid anders aangeeft. Wat zei Michael Jackson in die documantaire ook weer? Dat hij maar één, oh nee twee keer, aan zijn gezicht geopereerd is. En dan nog alleen aan zijn neus... Geloof jij het? Ik niet, maar Jackson zelf wel hoor!

Als je maar lang genoeg tegen iemand zegt dat die bruine stoel oranje is, dan kan hij zich op een gegeven moment niet meer herinneren wat bruin is, en dus is voor hem die stoel oranje.

Kan dat dan ook niet met jullei zijn gebeurt, he ;)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 07, 2003, 01:19:45 pm »

quote:

op 07 Feb 2003 10:56:55 schreef Mack Raven:
Kan dat dan ook niet met jullei zijn gebeurt, he ;)
Heb je gelijk in. Theoretisch zou dat kunnen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 10, 2003, 04:45:16 pm »
'Een steen leren dat hij een boom is' -- doet me denken aan wat Jezus zegt tegen de Farizeeën, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken (Mat 3,9); en aan wat Ezechiël profeteerde, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven (Eze 11, 19).

God kan een steen niet alleen leren dat hij een boom is, maar ook een stenen hart leren te geloven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 10, 2003, 07:16:04 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 16:45:16 schreef Qohelet:
God kan een steen niet alleen leren dat hij een boom is, maar ook een stenen hart leren te geloven.
Thumbs up voor deze associatie!

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 10, 2003, 11:36:41 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 16:45:16 schreef Qohelet:
'Een steen leren dat hij een boom is' -- doet me denken aan wat Jezus zegt tegen de Farizeeën, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken (Mat 3,9); en aan wat Ezechiël profeteerde, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven (Eze 11, 19).

Wie hebben jullie dat geleerd.
En begin ik jullie aan jullie te twijfelen.
Het moet een mens zijn geweest die begonnen is.
en geloof hem maar eens op zijn echtheid.
en als er nu mensen zijn die door de hand van god boeken schrijven hoe kunnen jullie die geloven???
Nee, geloven in god leer je niet uit boeken of van andere mensen maar dat leer je van god zelf.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 11, 2003, 08:22:29 am »

quote:

op 10 Feb 2003 23:36:41 schreef Mack Raven:
Het moet een mens zijn geweest die begonnen is.

Nee hoor... Jouw redenatie klopt als je vanuit de mens kijkt. En dat moet je juist niet doen, want de mens is er als gevolg van. Dan moet je dus terug naar de oorsprong.
En die oorsprong is God. Dat erken je volgens mij elders zelf ook al: Jij ziet God als de drijvende kracht in het universum (evolutie, de loop der dingen enz., of interpreteer ik jouw bijdragen nu verkeerd?)

Welnu: Als ik dat goed heb, en me in jouw gedachtengang probeer te verplaatsen, dan moet het mogelijk zijn dat die 'drijvende kracht' een persoonlijkheid heeft: God die Zich bekend maakt: Via het Woord, via de Bijbel.
Jij komt volgens mij tot dezelfde conclusie als ik: het universum is veel te ingewikkeld om 'vanzelf', bij toeval te zijn ontstaan.

Waar wij verschillen is, denk ik, op het punt dat jij de mens als meest intelligente wezen beschouwt, terwijl ik daar de Persoon God nog boven stel. In jouw visie is de God 'van de Bijbel' door mensen verzonnen, in  mijn visie heeft deze God de mensen 'verzonnen' (en daarna gemaakt).
Klopt dat, of heb ik jouw standpunt verkeerd weergegeven?

En mijn vraag aan jouw is dan: wat kun je ermee, als je uitgaat van een verzonnen God, waar leef je dan voor? Wat doet het ertoe of je goed of slecht leeft?

Dit zijn niet zozeer vragen waar ik van jou een antwoord op hoef te krijgen, maar ze zijn meer bedoeld om aan te geven dat vanuit mijn visie, die ik uit de Bijbel probeer te halen, de jouwe eigenlijk 'absurd' is. Het kan volgens mij niet zo zijn dat deze hele ingewikkelde zaken als 'het leven', 'het universum', 'de mens' er zomaar toevallig zijn.

(Dit wil dus niet zeggen dat ik jou voor gek of dom verklaar, maar alleen dat jouw visie voor mij heel onnatuurlijk en onbegrijpelijk is, snappie :|?)

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 11, 2003, 12:40:35 pm »
De verschillende visie's

dat is het hele probleem.
Stel je voor de wereld is getuigen van iets en de hele wereld gelooft het.
dan na een paar generatie's onstaan er twee groepen met verschillende visie's omdat de ene verklaring niet tot tevredennis is van een van de twee groepen.
en dan onstaat een paar generaties een meer breuken.
aan het einde heb je aan het einde 20 verschillende visie's.
die verschillende visie's zijn niet meer tevergelijken.

dat is ons probleem we hebben verschillende visie's.
maar in mijn ogen kan het zijn dat we bijden gelijk hebben.
hoe onnatuurijk de andere visie ook lijkt in onze ogen.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 11, 2003, 03:00:53 pm »
Als je deïst bent wat betreft godsopenbaring (d.w.z., God heeft zich eenmaal geopenbaard en laat de rest aan de mens en de natuur over), is dit een realistische conclusie.

Maar als God inderdaad degene is die erbij is (JHWH!), zal Hij dan passief blijven afwachten hoe mensen zijn daden interpreteren? Zou Hij die de geschiedenis maakt en stuurt, niet ook de voortgang van zijn openbaring sturen door zijn Geest?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 11, 2003, 11:45:41 pm »
De enige reden waarom ik geloof in God, is dat Hij zo aardig is geweest om het geloof aan mij te geven. Waarom Hij dat gedaan heeft weet ik niet, maar het is nu eenmaal zo. Daarbij heeft Hij mij ook een opdracht gegeven om het evangelie (dat is de blijde boodschap =  Christus heeft jou zo lief dat Hij de band met God weer goed gemaakt heeft) te vertellen aan iedereen, zodat mensen behouden kunnen worden. De mensen die niet in God geloven zullen ook niet zomaar in God gaan geloven omdat ik dat wel doe. Dat zullen ze alleen doen als ik laat merken dat God iemand voor mij is. Ofwel ik heb er een relatie mee. Als ik laat merken dat ik echt op Hem vertrouw wat er ook gebeurd. Belangrijkste aandachtspunt bij de relatie met mijn medemensen is dan "de liefde". Wanneer nu alle christenen eens dat liefdegebod daadwerkelijk in de praktijk zouden brengen, dan zouden nog heel wat mensen nieuwsgierig worden naar wat ons beweegt.

Dat Mack niet zomaar in God gaat geloven kan ik goed begrijpen. Ik ga toch ook niet in Allah geloven ook al doet de Islam nog zo'n zijn best om mij daarvan te overtuigen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 11, 2003, 11:56:53 pm »
Ik geloof wel in god maar niet de poespas er om heen wat kerkelijken wel in geloven.
ik geloof niet wat geschreven staat want is door mensen handen gemaakt.
ik geloof wel maar niet de zelfde wijze als jullie.

ik vind het best dat jullie,jullie geloof uitdragen maar dring het niet op.
dat vind ik een van de foutste dingen die een mens kan doen
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 12, 2003, 10:27:31 am »
Waarom zou je wel geloven in de conclusies die je uit eigen ervaring trekt in een paar tientallen jaren?

Waarom zou je niet geloven in de getuigenissen die in eeuwen tijd te boek zijn gesteld en al duizenden jaren hun waarde hebben bewezen?

Wat betreft het uitdragen van geloof: als je gelooft dat iets de werkelijkheid is én van levensbelang voor iedereen (niet alleen jezelf, ook de ander), moet je het toch wel uitdragen?