Auteur Topic: De vrijgemaakt gereformeerde kerken, anders of beter?  (gelezen 651 keer)

hold Him tight

• Bekijk profiel
De vrijgemaakt gereformeerde kerken, anders of beter?
« Gepost op: oktober 30, 2003, 09:37:23 am »
Ik zou graag iedereen die nu toch deze topic bekijkt willen oproepen om stiekem ff snel z'n mening te uitten over dit onderwerp..

Ik ben enorm benieuwd naar de gangbare meningen over hoe men de GKV ziet..als een kerkvorm naast alle andere kerkvormen, als de enige ware kerk, of  als nog iets anders..

groet

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 30, 2003, 09:48:00 am »

quote:

op 30 Oct 2003 09:37:23 schreef hold Him tight:
Ik ben enorm benieuwd naar de gangbare meningen over hoe men de GKV ziet..als een kerkvorm naast alle andere kerkvormen, als de enige ware kerk, of  als nog iets anders..
Ik zie de gkv als kerkvorm naast andere kerkenvormen.. Ik ga uit van één kerk..
Omdat ik van mening ben dat er binnen de gkv veel dingen anders zouden kunnen, soms zelfs moeten, zou ik niet snel van 'beter' spreken.. Hoewel het wel de kerkvorm is waarbij ik me het meest thuisvoel, lees: die voor mij het beste is..
Onderzoek alles..

jfhorst

• Wij leven alleen uit Genade!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2003, 11:09:58 am »
Ik vind het zo ontzettend jammer dat we ons met z'n allen heel druk maken over allerlei regeltjes enzofoort.
wat kan ds. Luiten uit Zwolle het mooi verwoorden!!! Hier heb ik veel steun aan gehad. Waar leven we tegenwoordig nog van? Van onze eigen drang om alles maar zo goed mogelijk te doen en daarmee vanalles en nogwat om ons heen kapot te maken (familliebanden e.d.)???
Is het niet zo dat we meer moeten beseffen dat we hier puur uit GENADE op deze aarde mogen leven? En dat we DOOR deze GENADE de kracht van onze Vader ontvangen om HEM te dienen????
Het is toch niet andersom??? Verder denk ik dat onze Vader heel veel verdriet heeft wanneer Hij ons op deze manier bezig ziet. Laten we onze handen open aan Hem tonen. Hij legt erin wat goed voor ons is. Maar daar moeten we dan ook op vertrouwen en niet alsnog denken dat we van alles zelf moeten doen. God houdt zijn volk in leven, maar dan ook echt HIJ alleen. Wij kunnen daar uit onszelf niets aan toevoegen.
Dit wilde ik graag even kwijt omdat ik me soms zo boos kan maken over deze "zaak" terwijl er nog zoveel ander werk blijft liggen. Kijk eens wat meer naar de mensen, je naasten, in de kerk en in je omgeving! Wat kunnen we daar veel meer dingen beter doen als nu gebeurt!

jfhorst

• Wij leven alleen uit Genade!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2003, 11:12:26 am »

quote:

op 30 Oct 2003 11:09:58 schreef jfhorst:
Ik vind het zo ontzettend jammer dat we ons met z'n allen heel druk maken over allerlei regeltjes enzofoort.
wat kan ds. Luiten uit Zwolle het mooi verwoorden!!! Hier heb ik veel steun aan gehad. Waar leven we tegenwoordig nog van? Van onze eigen drang om alles maar zo goed mogelijk te doen en daarmee vanalles en nogwat om ons heen kapot te maken (familliebanden e.d.)???
Is het niet zo dat we meer moeten beseffen dat we hier puur uit GENADE op deze aarde mogen leven? En dat we DOOR deze GENADE de kracht van onze Vader ontvangen om HEM te dienen????
Het is toch niet andersom??? Verder denk ik dat onze Vader heel veel verdriet heeft wanneer Hij ons op deze manier bezig ziet. Laten we onze handen open aan Hem tonen. Hij legt erin wat goed voor ons is. Maar daar moeten we dan ook op vertrouwen en niet alsnog denken dat we van alles zelf moeten doen. God houdt zijn volk in leven, maar dan ook echt HIJ alleen. Wij kunnen daar uit onszelf niets aan toevoegen.
Dit wilde ik graag even kwijt omdat ik me soms zo boos kan maken over deze "zaak" terwijl er nog zoveel ander werk blijft liggen. Kijk eens wat meer naar de mensen, je naasten, in de kerk en in je omgeving! Wat kunnen we daar veel meer dingen beter doen als nu gebeurt!

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2003, 11:39:52 am »

quote:

op 30 Oct 2003 09:37:23 schreef hold Him tight:

ik zie de GKV als a)een vertegenwoordigende kerkvorm van de b)kerk van Christus c)hier op aarde.

a)een vertegenwoordigende kerkvorm
We zijn vertegenwoordigers van Christus. Door de jaren heen hebben we in Nederland een eigen vorm voor ontwikkeld. Door buiten de landsgrenzen te kijken zie je dat er qua vorm meerdere mogelijkheden zijn. Daarom ook een (...) vorm, ik claim niet (meer) dat we de enige goede vorm zijn.

b)kerk van Christus
Dat is onze basis. We zijn kerk van Christus. We zijn niet per definitie de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), maar we geloven een heilige, algemene, christelijke kerk, (de vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen).

c)hier op aarde
Hoe de kerk van Christus vervolgens op aarde wordt ingevuld is ondergeschikt aan het meta-begrip 'kerk van Christus'. Daarom kunnen we ook van andere gemeenten en kerken zeggen dat zij ook lokale kerk van Christus zijn.

Om te kunnen begrijpen wat we zeggen met 'een heilige algemene christelijke kerk' moeten we het aardse niveau overstijgen en vanuit Gods wereldwijde werk gaan denken. En natuurlijk zijn er inhoudelijke verschillen. En natuurlijk gaat het te ver om de verschillen te bagatelliseren. Was het niet Paulus die de gemeente van Efeze opriep om te waken voor dwaalleer etc? (ergens in Handelingen geloof ik). Toch wordt juist tegen deze gemeente in Openbaring 2 verteld dat zij weliswaar hard gewerkt hebben om de 'leer recht' te houden, maar dat zij hun eerste liefde verzaakt hebben.

hm. dus. De GK(v) als kerkvorm naast andere kerkvormen? Ja. (hangt er wel een beetje af wat je als kerkvorm definieert..)
de GK(v) als enig ware kerk? Nee, maar wel ware kerk van Christus.

Pipo de Clown

• schatje
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2003, 12:20:23 pm »
De GKV is een kerkvorm, net als alle andere, met zo nu en dan de neiging zich wel beter te voelen dan anderen, maar dat is naar meijn mening complete onzin. We zijn met zn allen christen, of je nu hervormd, christelijk gereformeerd of van de GKV bent.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2003, 05:34:33 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 12:20:23 schreef Pipo de Clown:
De GKV is een kerkvorm, net als alle andere, met zo nu en dan de neiging zich wel beter te voelen dan anderen, maar dat is naar meijn mening complete onzin. We zijn met zn allen christen, of je nu hervormd, christelijk gereformeerd of van de GKV bent.
ik had het niet beter kunnen zeggen
RR

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2003, 06:06:04 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 12:20:23 schreef Pipo de Clown:
Wat hij zegt.
Live vanuit de luie stoel

Eva

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2003, 04:53:45 pm »
Oke, GVK is dus een vorm van de kerk en volgens velen van jullie niet de enige ware...Toch jammer dat niet iedereen er zo over denkt. Bij ons op het dorp worden kinderen van de andere kerken gepest en getreitert omdat ze ' heiden' genoemd worden. Ikzelf wilde ooit eens een vrijgemaakte dienst bijwonen, maar ik werd vriendelijk verzocht weg te gaan want ik was van een andere kerk, dus niet goed genoeg...Dan denk ik maar weer: Gij zult niet oordelen!

Gelukkig kan ik in mijn nieuwe woonplaats naar mijn eigen kerk, maar ik ga ook af en toe met vrienden naar de gvk. Zo hoort het volgens mij ook. We roepen allemaal heel hard dat we elkaars keuzes respecteren, maar op deze manier komt dat ook tot uiting.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 19, 2003, 06:20:57 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 16:53:45 schreef Eva:

Oke, GVK is dus een vorm van de kerk en volgens velen van jullie niet de enige ware...Toch jammer dat niet iedereen er zo over denkt. Bij ons op het dorp worden kinderen van de andere kerken gepest en getreitert omdat ze ' heiden' genoemd worden. Ikzelf wilde ooit eens een vrijgemaakte dienst bijwonen, maar ik werd vriendelijk verzocht weg te gaan want ik was van een andere kerk, dus niet goed genoeg...Dan denk ik maar weer: Gij zult niet oordelen!

Gelukkig kan ik in mijn nieuwe woonplaats naar mijn eigen kerk, maar ik ga ook af en toe met vrienden naar de gvk. Zo hoort het volgens mij ook. We roepen allemaal heel hard dat we elkaars keuzes respecteren, maar op deze manier komt dat ook tot uiting.
ter bemoediging :) :) :)
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1724 O-) O-) O-)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God