Auteur Topic: Stem voor God in de Europese Grondwet  (gelezen 1871 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Stem voor God in de Europese Grondwet
« Gepost op: november 19, 2003, 12:35:27 pm »
Onder het motto alle beetjes helpen:

Op ondergenoemde pagina is een poll te vinden waarin je kunt stemmen over de vraag of er een verwijzing naar God dient te komen in de europese grondwet.

Onder het motto "Alle beetjes helpen" wil ik jullie vragen of jullie even willen stemmen, er stemt nu al 85 procent voor en dat kan nog meer worden... lijkt me een duidelijk signaal als dat gaat lukken!

http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=MBZ302486
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2003, 02:07:43 pm »
ik vind dat goddienst en politiek niet samen kunnen.

Je kunt niet regeren in de naam van god als er meerdere culturen in je land leven.
lijkt mij niet eerlijk.
je krijgt wat je verdient

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2003, 02:47:49 pm »
discriminatie :)
« Laatst bewerkt op: november 19, 2003, 02:59:39 pm door reller »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2003, 02:49:22 pm »
heeft dat zin als er mensen stemmen die niet weten wat of wie God is?

er zijn namelijk mensen, die in feite Mammon hun god noemen, dus als ze stemmen op wie stemmen ze dan eigenlijk, op een woordje g o d?,
maar het gaat natuurlijk om de levende realiteit achter het geschreven woord,
maw zal de uitslag van de enquete ook maar iets uitmaken voor de politieke handelingsrealiteit?

de vorst dezer wereld zal zich namelijk ook laten aanbidden en g o d laten noemen
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2003, 02:57:37 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 14:07:43 schreef Jan Hova:

Je kunt niet regeren in de naam van god als er meerdere culturen in je land leven.
lijkt mij niet eerlijk.
Dit is nou typisch een reactie van een Nee-stemmer die niet begrijpt waar het hier om gaat. Het enige waar het hier om gaat is een verwijzing in de grondwet naar de invloed die het christelijk geloof op het ontstaan van Europa heeft gehad. Die invloed valt niet te ontkennen. Dus moet dat ook beschreven mogen worden, vind ik. Anders ontken je je eigen kristalheldere geschiedenis.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2003, 03:22:33 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 14:57:37 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dit is nou typisch een reactie van een Nee-stemmer die niet begrijpt waar het hier om gaat. Het enige waar het hier om gaat is een verwijzing in de grondwet naar de invloed die het christelijk geloof op het ontstaan van Europa heeft gehad. Die invloed valt niet te ontkennen. Dus moet dat ook beschreven mogen worden, vind ik. Anders ontken je je eigen kristalheldere geschiedenis.

Worden de kruistochten en de slavernij ook beschreven?
die hebben toch ook een belangrijk deel uitgemaakt in onze europese geschiedenis.
je krijgt wat je verdient

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 19, 2003, 04:49:37 pm »
Om even te prikkelen:

Waarom zou je als je bezig bent de toren van Babel te bouwen, daaraan de naam van God verbinden?
HarmW

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2003, 09:23:06 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 16:49:37 schreef HarmW:
Om even te prikkelen:

Waarom zou je als je bezig bent de toren van Babel te bouwen, daaraan de naam van God verbinden?
en om mijn eerdere vraag wat duidelijker te maken, stemmen voor de God van de katholieken, of van de gereformeerden of van de hervormden of de baptisten,de orthodoxen, de europeanen :? :? :?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2003, 12:43:19 pm »
Als ik op dit punt naar Amerika kijk zie ik dat het best mogelijk is... ik zou het mooi vinden als God erkent wordt in de grondwet, als er naar Hem verwezen wordt. Kijk eens naar de nederlandse grondwet.... je kunt in een rechtzaak een eed zweren bij God.... das toch mooi? Stel dat dat niet meer mogelijk zou zijn? Zou toch jammer zijn?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2003, 04:13:00 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 12:43:19 schreef Marnix:
Als ik op dit punt naar Amerika kijk zie ik dat het best mogelijk is... ik zou het mooi vinden als God erkent wordt in de grondwet, als er naar Hem verwezen wordt. Kijk eens naar de nederlandse grondwet.... je kunt in een rechtzaak een eed zweren bij God.... das toch mooi? Stel dat dat niet meer mogelijk zou zijn? Zou toch jammer zijn?
dus een ongelovige kan gewoon liegen in een rechtszaal ?  |:(

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2003, 04:21:04 pm »
Je kunt, je hoeft niet.
Artsen kunnen tegenwoordig ook kiezen tussen het afleggen van de eed ("zo ware helpe mij God almachtig) of de belofte ("dat beloof ik") van Hippocrates.
Bombus terrestris Reginae

ikkie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 20, 2003, 05:00:00 pm »

quote:

33 Wederom hebt gij gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult uw eed niet breken, doch aan de Here uw eden gestand doen. 34 Maar Ik zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de troon van God is; 35 bij de aarde niet, omdat zij de voetbank zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote Koning is; 36 ook bij uw hoofd zult gij niet zweren, omdat gij niet één haar wit kunt maken of zwart. 37 Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze.

Dit staat trouwens in Matt. 5

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 21, 2003, 12:16:33 am »
EEn beter idee zou zijn om de Europese grondwet helemaal zonder preambule uit te geven. Zijn we meteen van dit geruzie af. Om eerlijk te zijn: als Europese Unie van 25 staten en nog veel meer volkeren hebben we geen gemeenschappelijke cultuur, geschiedenis, idealen, normen en waarden. Een preambule in de Europese Grondwet veronderstelt een ideaal en een eenheid die in feite niet bestaat.

Trouwens, de Nederlandse Grondwet heeft ook geen preambule en dat werkt prima.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 21, 2003, 02:26:39 pm »
Volgens mij is het juist de grap van de preambule die aan moet geven dat we toch wel iets gemeenschappelijks hebben. Niet dat we ook daadwerkelijk wat samenhebben met al die mensen uit -tig verschillende landen, maar het is toch leuk van de politici dat ze ons dat willen laten denken. Om een verenigd Europa tot een succes te maken is het noodzakelijk dat er iets is dat ons samenbindt, hoe klein ook, en vanuit dat puntje kan dan verder gebouwd worden. Jep, dat is moeilijk om te doen en daarom is de grondwet ook zo belangrijk voor de heren politice in de Europese Commissie :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2003, 04:58:56 pm »

quote:

op 21 Nov 2003 14:26:39 schreef Harm:
Volgens mij is het juist de grap van de preambule die aan moet geven dat we toch wel iets gemeenschappelijks hebben. Jep, dat is moeilijk om te doen en daarom is de grondwet ook zo belangrijk voor de heren politice in de Europese Commissie :).

De vraag of die grondwet er moet komen daargelaten; in aanmerking genomen dat die grondwet er komt denk ik dat het voor weinigen kwaad kan als er een verwijzing naar de Christelijke wortels van de Europese samenlevingen in komt te staan. Vergeet niet dat het vanaf de oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal tot de samenvoeging van alle gemeenschappen tot de EEG alleen maar gedraaid heeft om economische belangen.

Nu het met de meeste Europese economieën wel redelijk loopt en nu we zelfs in staat zijn om landen waar het wat minder gaat daarvan mee te laten profiteren, lijkt het me een goede zaak dat de nadruk wat minder op het materiële gedeelte komt te liggen. Als het er dan toch op neer komt dat er een verregaande mate van integratie tussen de verschillende Europese naties gaat ontstaan, dan lijkt het me een goede zaak als de nadruk verschuift richting de geloofszaken en andere belangrijke waarden.

Als er namelijk één ding is dat gemeenschappelijk is (geweest door de eeuwen heen) aan een grote meerderheid van de inwoners van Europa, dan is het wel het Christelijk geloof. Hoezeer er ook verschillen waren in taal, afkomst, politieke visie of anderszins, het geloof in Christus in welke vorm dan ook bestond bij velen. Nu in de veranderende samenlevingen Christus steeds vaker ingeruild wordt voor Allah, Buddha of welke god dan ook, betekent dat niet dat de Christen geen waarde meer zou hoeven hechten aan de naam van God in het algemeen.

De preambule moet gezien worden als een inleiding op de grondwet. Als een uitleg en motivering. Dat zal vast uitmonden in een verheven verhaal over hoe Europa in de afgelopen twintig eeuwen meermaals verenigd en verscheurd is geweest. Nu voor het eerst dan aan een vreedzame vereniging gebouwd lijkt te worden, is het passend om juist op die plaats de naam van God aan te roepen. Zonder dat is het proces sowieso een torenbouw van Babel.

Naar mijn mening hoeft Europa zich niet te verenigen. Verdragen om economische voordelen te behalen zijn voldoende. De verschillen in karakter tussen de onderscheiden volken zijn te groot om door enkele wijze mannen in een grondwet overbrugd te worden. Nu dit proces echter onstuitbaar lijkt, is het een goede zaak als er aandacht gegeven wordt aan de religieuze aspecten van de verschillende samenlevingen.

De toevoeging in de preambule zal een ongelovige niet dwingen om te gaan geloven. De gelovige hoeft de zinsnede dus volstrekt niet te vrezen... Wel zal het de gelovige enigszins in een onaantastbare ruimte moeten kunnen zetten. De ongelovige zal zich van aantasting van die ruimte moeten onthouden, iets dat ook zonder grondwet overigens het geval zou moeten zijn. Het komt er dus op neer dat niemand in zijn vrijheden beperkt wordt, maar dat de gelovige een explicitere plaats zou moeten kunnen krijgen.

Het komt er naar mijn idee op neer dat niemand er slechter van zal worden, dus dat ook niemand principiële bezwaren zal hebben tegen dit refereren aan het historisch perspectief. Ik ben juist blij dat de gelovige zich in deze tijd niet op z'n kop laat zitten om de grote waarde en verdienste van het Christelijk geloof door de eeuwen heen te verzwijgen op last van de antichrist. De Naam van God mag gehoord worden! Oók dát is Evangelie! Al is het in de Europese grondwet. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Scotfan

• De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 21, 2003, 06:15:53 pm »

quote:

Het is in een democratische rechtstaat zo dat Kerk en Staat gescheiden dienen te worden. Amerika is hét voorbeeld waar dat níet zo is.
Wat moeten Moslims, Hindoestanen, Boedhisten enz.. dan wel niet. Door het invoeren van een godsdienst in een grondwet sluit je anders-/niet-gelovigen uit. En volgens de Nederlandse Grondwet is discriminatie in zake van godsdienst niet toegestaan.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 21, 2003, 06:18:14 pm »
Ik heb net even tegen gestemd, maar geen nood, ik was zwaar in de minderheid.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 21, 2003, 06:33:59 pm »

quote:

op 21 Nov 2003 18:15:53 schreef Scotfan:
[...]
Het is in een democratische rechtstaat zo dat Kerk en Staat gescheiden dienen te worden. Amerika is hét voorbeeld waar dat níet zo is.
Wat moeten Moslims, Hindoestanen, Boedhisten enz.. dan wel niet. Door het invoeren van een godsdienst in een grondwet sluit je anders-/niet-gelovigen uit. En volgens de Nederlandse Grondwet is discriminatie in zake van godsdienst niet toegestaan.

In het juist weergeven van historische ontwikkelingen van een bepaald grondgebied is op geen enkele wijze een vorm van discriminatie te ontdekken. Daarbij lijkt het me niet correct als niet-gelovigen gelovigen verbieden om hun geloof te uiten, terwijl de niet-gelovige er verder zelf niet door gebonden of geraakt wordt. Dat lijkt mij een rare gang van zaken.

Overigens, om de zaken in een juist verband te zien: het hoeft natuurlijk geen zwart-wit oplossing te worden. Ik weiger te geloven dat er geen formulering te vinden is waar ongelovigen en alle soorten gelovigen zich goed in kunnen vinden. Als dát namelijk al niet mogelijk is door middel van een goede dialoog, dan kun je wat mij betreft de hele Europese vereniging wel op je buik schrijven. En samenwerking op mondiaal niveau erbij.

Aangezien het volgens mij allemaal niet zo negatief hoeft, denk ik dat er uiteindelijk best wel een mooie oplossing voor gevonden wordt. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2003, 02:41:01 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 14:07:43 schreef Jan Hova:
Onzin, we moeten God betrekken in alles wat we doen toch?
Live vanuit de luie stoel

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2003, 05:17:10 pm »

quote:

op 21 Nov 2003 18:15:53 schreef Scotfan:
[...]

Wat moeten Moslims, Hindoestanen, Boedhisten enz.. dan wel niet.
Het Islam, het Hindoeisme en het Bhoeddisme hebben niet of nauwelijks een rol gespeeld in de geschiedenis van Europa. Het christendom heeft dat wel. Het is dus geschiedvervalsing als je dat ontkent/verzwijgt.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2003, 08:25:04 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 14:41:01 schreef Does:
[...]

Onzin, we moeten God betrekken in alles wat we doen toch?

Ben ik helemaal met je eens...... Sterker nog, onze Politici zouden bij God te rade moeten gaan hoe ons land te regeren.
De overheid is in dienst van God.......en door God over ons gesteld en dan zeggen wij dat er geen relatie tussen religie en politiek zou moeten zijn??

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 24, 2003, 12:14:18 am »
Prima om God te noemen in de pre-ambule. Als dat dan maar wel komt omdat iedereen God erkent. En dat is natuurlijk niet het geval. Het noemen van God in een Europese Grondwet is dus, omdat een minderheid hem ook als Heer erkent, dus een historisch aardigheidje. Zo u wilt, een nostalgisch zinnetje. De naam van God noemen uit nostalgie lijkt me ijdel gebruik.

Scotfan

• De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 24, 2003, 09:35:08 am »

quote:

op 23 Nov 2003 17:17:10 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Het Islam, het Hindoeisme en het Bhoeddisme hebben niet of nauwelijks een rol gespeeld in de geschiedenis van Europa. Het christendom heeft dat wel. Het is dus geschiedvervalsing als je dat ontkent/verzwijgt.

De basis van de westerse beschaving werd gelegd door de Grieken en de Romeinen. De Moren is Spanje (Islamieten) hebben ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de westerse beschaving. Even als culturen als de Noorse en Keltische.

Verder is het ook het christendom dat voor enorm veel leed in Europa heeft gezorgd. Uitroeiing van culturen (Noorse), vervolgingen van joden (pogroms), godsdienstoorlogen tussen katholieken en protestanten. Moeten we daar dan ook trots op zijn?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 24, 2003, 10:55:43 am »

quote:

op 24 Nov 2003 09:35:08 schreef Scotfan:
[...]
De basis van de westerse beschaving werd gelegd door de Grieken en de Romeinen. De Moren is Spanje (Islamieten) hebben ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de westerse beschaving. Even als culturen als de Noorse en Keltische.

Verder is het ook het christendom dat voor enorm veel leed in Europa heeft gezorgd. Uitroeiing van culturen (Noorse), vervolgingen van joden (pogroms), godsdienstoorlogen tussen katholieken en protestanten. Moeten we daar dan ook trots op zijn?
Het gaat niet om trots zijn, maar om 'geschiedbeschrijving'. Je kijkt nu eenzijdig naar het enorme leed dat het christendom Europa berokkent heeft, maar het christendom heeft Europa ook veel mooie dingen bezorgd. Maar dat is dus off-topic.

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 24, 2003, 08:53:29 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 00:14:18 schreef Bert Jan Souman:
Het noemen van God in een Europese Grondwet is dus, omdat een minderheid hem ook als Heer erkent, dus een historisch aardigheidje. Zo u wilt, een nostalgisch zinnetje. De naam van God noemen uit nostalgie lijkt me ijdel gebruik.

Dat is een vrij negatieve benadering. Zoals ik reeds eerder betoogde is het ook te beschouwen als een vorm van evangelieverspreiding. De Christenen die de eerste gemeenten vormden waren ook in de minderheid. Dat maakte hun prediking (vaak tegen beter weten, ja zelfs tegen de verdrukking in) natuurlijk niet tot ijdel gebruik van Gods naam. Volstrekt niet!

Ik ben het dan ook niet eens met de stelling als zou een dergelijke toevoeging op de pre-ambule slechts kunnen gebeuren nádat er zich in Europa een aanwijsbare meerderheid heeft gevormd die de naam van God als Allerhoogste en de naam van Jezus als Verlosser belijdt. Een dergelijke toevoeging, hoe triviaal ook, kan weer een kleine bouwsteen zijn in de bekendmaking van de Goede Boodschap aan allen. :)

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 01, 2003, 08:25:15 pm »
Lui,
Het wordt leuk met de Europese grondwet. Turkije wil ook de Islam en het Jodendom opgenomen hebben in de Preambule. Mogen we daar ook ergens op een webpagina voor stemmen? :P

zie:euobs.com/?aid=13737&rk=1
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 01, 2003, 11:28:19 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 20:25:15 schreef Lutheraansch:
Lui,
Het wordt leuk met de Europese grondwet. Turkije wil ook de Islam en het Jodendom opgenomen hebben in de Preambule. Mogen we daar ook ergens op een webpagina voor stemmen? :P

zie:euobs.com/?aid=13737&rk=1

moet geen probleem zijn , er is toch maar 1 God O-),
kunnen ze alleen nog strijden hoe die genoemd zal worden:
Heere, God, Jehovah, Allah, Adonai, etc. of een kompleet nieuwe naam waarin allen zich kunnen vinden,

ik pleit voor:
IK BEN DE IK BEN

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 05, 2003, 03:45:55 pm »
Je kunt, als je wilt, deelnemen aan een echt debat over dit onderwerp op 20 februari.