Auteur Topic: Nieuw hier, vraagje  (gelezen 4921 keer)

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Gepost op: november 19, 2003, 07:28:09 pm »
Hallo allemaal,

mijn naam is Sophie, en ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben 30 jaar en Katholiek gedoopt, ook heb ik mijn 1e communie en het vormsel gedaan. Nu ben ik echter hevig teleurgesteld in de Katholieke kerk. Altijd ben ik actief geweest, begonnen als misdienaar, later meegedaan met bijbellessen geven, en tot voor kort was ik druk bezig als lector/koster/acoliet (ik hoop dat jullie deze termen ook kennen, want ik weet niet of het Katholieke termen zijn).
Altijd konden ze me bellen als er iets gebeuren moest. Helaas ben ik ziek geworden, ik heb Fibromyalgie, waardoor ik niet overal JA op kan zeggen, en ook eens nee moest zeggen. Ik kan niet altijd meer naar de vroege diensten, omdat het in de ochtend het ergst is de pijn, en ik dan niet zelfstandig naar de kerk kan. Ik ben getrouwd, mijn man is ook Katholiek, maar gaat al tijden niet meer naar de kerk, wat ik wel jammer vind. Wat nu mijn grootste probleem is... niemand van de kerk vraagt hoe het met me is, ik word niet meer teruggebeld, ik sta er alleen voor.

Ik weet dat ik niet alleen ben, dat God er ook voor mij is, mijn geloof in Jezus en God is er zeker niet minder door geworden. Maar wat moet ik nu doen?
Ik heb gemerkt dat de Katholieke kerk ons "dom" houdt. Geen katechesatie, bijbellessen beperken zich tot de namen van de evangelisten, en de bijbelboeken.

Wat moet ik doen? Waar kan ik heen? Ik heb namelijk een Kerk nodig, om bij God te kunnen zijn (dat heb ik ergens in de bijbel gelezen) Maar de kerk waar ik bij "hoor" die is niet thuis voor mij. Ik weet het niet meer, en ben eigenlijk op zoek naar een andere kerk, maar ja, ik ben katholiek...

Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bedankt alvast.

Sophie

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2003, 08:13:31 pm »
Ik weet niet waar jij woont, maar is een Alpha-cursus niet iets voor jou? Je leert dan meer over de christelijke leer, en leert ook andere christenen en christen-beginnelingen kennen. Verder krijg je wel een indruk van de verschillende chr. kerken.
Kijk op http://www.alpha-cursus.nl/ voor meer informatie; op http://www.alpha-cursus.nl/zoek/index.asp kun je zien waar ze gegeven worden.

/ edit
De cursus wordt trouwens door veel verschillende kerken gegeven, in sommige plaatsen ook door katholieke gemeentes. Je zou van te voren contact kunnen opnemen met de cursusleider om te vragen in hoe verre zij ook een soort kerkelijke oriëntatie geven.
[Prediker 7:29]

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2003, 08:18:53 pm »
De Alpha cursus heb ik 2 jaar geleden gedaan, niet bij mijn eigen Katholieke kerk, maar bij de Baptisten. Helaas kon ik daar niet blijven, omdat mijn man niet actief kerkgaand is, dus was ik ook niet welkom.
Mijn zoektocht houdt nooit op, maar de pijn van het "alleen" zijn wordt steeds heviger.

sorry dat ik bij mijn eerste bezoek hier al zo schrijf, maar het zit me hoog, en weet niet waarheen te gaan, of op welk gedeelte van het forum dit zou moeten, vandaar maar hier.

Sophie

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2003, 08:23:37 pm »
Tsja.. op dit forum ligt het voor de hand, maar persoonlijk kan ik je wel aanraden contact op te nemen met de GKV (= Gereformeerde Kerk vrijgemaakt)(verschilt wel behoorlijk van de Rooms-Katholieke Kerk, en ook van de baptisten, bijv. GKV heeft kinderdoop ipv baptisten volwassendoop).
Een korte beschrijving van wat we geloven vind je op www.gkv.nl (onder 'Start hier'); de adressen van de contactpersonen/predikanten per plaats vind je op http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=218. Succes...

/ edit
als je een plaatselijke gemeente ziet, zou je ook contact kunnen opnemen met de contactpersoon voor 'evangelisatie'.
Als je het makkelijker vindt om mij te emailen mag dat ook; m'n mailadres staat onder dit bericht.

/ edit 2
je kunt ook een indruk krijgen van de gkv door een kerkdienst online te bekijken: http://www.internetkerkdiensten.nl/. Ik zie net dat daar ook kerkdiensten van de Christelijk Gereformeerde Kerk bijstaan.

/ edit 3
Je hebt je topic trouwens wel op een goede plek gezet, hoor. Maar je daar ook maar niet druk om; als de moderators vinden dat je topic ergens anders thuishoort verplaatsen ze 'm wel.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2003, 08:39:23 pm door Marloes »

dingo

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2003, 08:25:18 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 19:28:09 schreef Sophie:
Hallo allemaal,

mijn naam is Sophie, en ik ben nieuw op dit forum.

Welkom op dit forum Sophie.

quote:

Ik ben 30 jaar en Katholiek gedoopt, ook heb ik mijn 1e communie en het vormsel gedaan. Nu ben ik echter hevig teleurgesteld in de Katholieke kerk. Altijd ben ik actief geweest, begonnen als misdienaar, later meegedaan met bijbellessen geven, en tot voor kort was ik druk bezig als lector/koster/acoliet (ik hoop dat jullie deze termen ook kennen, want ik weet niet of het Katholieke termen zijn).
Misdienaar en koster kan ik nog plaatsen, voor lector en acoliet zou ik een woordenboek moeten raadplegen. Maar je bent in ieder geval kerkelijk behoorlijk actief geweest begrijp ik hieruit.

quote:

Altijd konden ze me bellen als er iets gebeuren moest. Helaas ben ik ziek geworden, ik heb Fibromyalgie, waardoor ik niet overal JA op kan zeggen, en ook eens nee moest zeggen. Ik kan niet altijd meer naar de vroege diensten, omdat het in de ochtend het ergst is de pijn, en ik dan niet zelfstandig naar de kerk kan. Ik ben getrouwd, mijn man is ook Katholiek, maar gaat al tijden niet meer naar de kerk, wat ik wel jammer vind. Wat nu mijn grootste probleem is... niemand van de kerk vraagt hoe het met me is, ik word niet meer teruggebeld, ik sta er alleen voor.
Dat moet inderdaad een behoorlijke teleurstelling voor je zijn en helaas iets wat meer voorkomt, maar wat je (terecht) niet van mede-christenen verwacht.

quote:

Ik weet dat ik niet alleen ben, dat God er ook voor mij is, mijn geloof in Jezus en God is er zeker niet minder door geworden. Maar wat moet ik nu doen?
Ik heb gemerkt dat de Katholieke kerk ons "dom" houdt. Geen katechesatie, bijbellessen beperken zich tot de namen van de evangelisten, en de bijbelboeken.

Er zijn gelukkig heel wat mogelijkheden om je kennis aan te vullen dus daar zou ik me nu niet te druk over maken.

quote:

Wat moet ik doen? Waar kan ik heen? Ik heb namelijk een Kerk nodig, om bij God te kunnen zijn (dat heb ik ergens in de bijbel gelezen) Maar de kerk waar ik bij "hoor" die is niet thuis voor mij. Ik weet het niet meer, en ben eigenlijk op zoek naar een andere kerk, maar ja, ik ben katholiek...

Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bedankt alvast.

Sophie
Je bent natuurlijk welkom in een van de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt). Welke hangt natuurlijk af van welk deel van Nederland je woont, je kunt hier kijken of er 1 bij je in de buurt is. Verder mag je me natuurlijk altijd  [dingo.gkv@lycos.nl] mailen

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2003, 08:27:43 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:18:53 schreef Sophie:
De Alpha cursus heb ik 2 jaar geleden gedaan, niet bij mijn eigen Katholieke kerk, maar bij de Baptisten. Helaas kon ik daar niet blijven, omdat mijn man niet actief kerkgaand is, dus was ik ook niet welkom.
Mijn zoektocht houdt nooit op, maar de pijn van het "alleen" zijn wordt steeds heviger.

sorry dat ik bij mijn eerste bezoek hier al zo schrijf, maar het zit me hoog, en weet niet waarheen te gaan, of op welk gedeelte van het forum dit zou moeten, vandaar maar hier.

Sophie

Dat is dan redelijk hard van die baptisten en ook niet echt bijbels te onderbouwen, lees de brief op de Corinthiërs er maar eens op na baptisten.

Ik weet niet waar je woont, maar als de Gereformeerde kerken vrijgemaakt redelijk ver weg liggen, kun je ook nog eens kijken bij de christelijk gereformeerde kerk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #6 Gepost op: november 19, 2003, 08:30:09 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:18:53 schreef Sophie:

Sophie

Sophie, waarom zou jij niet in die kerk welkom zijn als je man niet aktief kerkgaand is ?
Ik kan me niet voorstellen dat dat gezegd is.

Maar dat je zo teleurgesteld bent in je kerk komt omdat je dank van mensen verwacht, dan zul je altijd teleurgesteld worden.
Maar God heeft je ijver gezien, en je deed het toch voor Hem ?

Maar wat wil je eigenlijk ? Naar een andere kerk gaan, en toch katholiek blijven ?
Dan kom je op den duur wél in problemen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #7 Gepost op: november 20, 2003, 08:58:41 am »
Mientje, ik ben blij dat je het je niet kan voorstellen dat het gezegd is. Aan de andere kant ook jammer, want dat betekend dat je nog niet hebt gemerkt dat ook Christenen niet altijd tolerant zijn, en niet altijd respect tonen.

Ik heb van God geleerd, dat ik respectvol met eenieder moet omgaan, ongeacht geloof, mening of andere dingen. Ik probeer dat zo goed en zo kwaad als ik het kan. Liegen mag ik ook niet van God, dus inderdaad, het is mij zo gezegd bij de baptisten. Als dit niet zo is, zou het betekenen dat ik lieg, en dat mag dan weer niet. Snap je?

Ik heb nergens gezegd dat ik Katholiek wil blijven en wel naar een andere kerk gaan, anders zou ik me ook niet bij de Baptisten hebben willen laten dopen.

Er is maar 1 nadeeltje, ook als ik me bij een andere kerk zou laten dopen, belijdenis zou doen, blijf ik volgens de katholieke kerkboeken altijd katholiek, daar kom ik niet vanaf.

Trouwens, er zijn meer problemen, want vind maar eens een kerkgemeenschap die mij wil ontvangen.  Ik besef maar al te goed, dat ik als Katholiek hele andere normen en waarden heb meegekregen, dan menig ander Christenmens. Ik verwijt mijn ouders niets, ik weet alleen dat ik nog heel erg veel moet leren...

Dus: nee, ik wil niet perse Katholiek blijven. Het gaat mij niet om de naam van het geloof. Ik wil duidelijk maken dat ik kies voor God en Jezus, ik wil dat delen met medechristenen.

Hoe ik dat ga doen? ik weet het niet, ik heb hier een start gemaakt, door via internet in contact te komen met jullie. Dat gaat makkelijker voor me, want ik heb een lichte sociale fobie, waardoor het "in het echt" bijna niet lukt.
Ik zoek verder

Groet, Sophie

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2003, 09:38:15 am »

quote:

op 20 Nov 2003 08:58:41 schreef Sophie:
Er is maar 1 nadeeltje, ook als ik me bij een andere kerk zou laten dopen, belijdenis zou doen, blijf ik volgens de katholieke kerkboeken altijd katholiek, daar kom ik niet vanaf.

Volgens mij is dat onzin! Wanneer je lid wordt van de GKV of de CGK, of welke kerk dan ook, vervalt je katholieke lidmaatschap.

Kijk eens rond, zoek mensen op die naar een Bijbelgetrouwe kerk gaan. Wanneer je op internet een kerkdienst wilt volgen, kan ik je de onderstaande link zeer aanbevelen.
http://gelooft.nl/diensten.htm

quote:

Trouwens, er zijn meer problemen, want vind maar eens een kerkgemeenschap die mij wil ontvangen.

Er zijn heel veel kerken die jou met open armen zullen ontvangen!

quote:

Ik wil duidelijk maken dat ik kies voor God en Jezus, ik wil dat delen met medechristenen.

Geweldig! Je mag er op vertrouwen dat God je zal helpen om een bij jou passende kerk te vinden!

quote:

Hoe ik dat ga doen? ik weet het niet, ik heb hier een start gemaakt, door via internet in contact te komen met jullie. Dat gaat makkelijker voor me, want ik heb een lichte sociale fobie, waardoor het "in het echt" bijna niet lukt.
Ik zoek verder

Internet is inderdaad een geweldig medium, om te vinden waar je naar zoekt. Er zijn veel Christelijke fora, waar je met mensen kunt praten, waar mensen je vragen beantwoorden en je willen helpen.
Succes!

Heidi
« Laatst bewerkt op: november 20, 2003, 10:11:34 am door Heidi »

Marnix

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2003, 12:29:13 pm »
Heej Sophie! Ik zou zeggen, bezoek eens wat kerken, kijk waar je achter de leer staat en waar je je thuis voelt.

En overleg veel met God, vraag Hem de weg te wijzen. Hij wil je zeker helpen! Ik zal ook voor je bidden.

Heel veel succes, vertrouw op God!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2003, 12:36:04 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 12:29:13 schreef Marnix:
Heej Sophie! Ik zou zeggen, bezoek eens wat kerken!

Kijk in de gouden gids of de gemeentegids naar kerken en bel gewoon eens en vraag of ze vervoer kunnen regelen of zo.... heb je gelijk ook wat aanspraak ;)

Het is natuurlijk wel wat eng, maar het lijkt me een verstandige oplossing. Krijg je ook gelijk een klein beetje een indruk van hun practisch christen zijn.... (direct willen helpen of juist heel afstandelijk en afwachtend en het aan de ander overlatend)
Pinkeltjefan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #11 Gepost op: november 20, 2003, 12:47:28 pm »

quote:

Ik zoek verder

Groet, Sophie

Beste Sophie, wil je via internet (mail) vertrouwelijk doorpraten met een predikant of andere vertegenwoordiger van onze kerken, dan kan dat ook. Dat houdt de drempel misschien wat lager. Ik wil ook wel bemiddelen met iemand in jouw buurt.
Groet, dsWim wvdschee@xs4all.nl" class="bbc_email">wvdschee@xs4all.nl
shoot me again, I ain't dead yet

explo43

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2003, 01:47:43 pm »
Beste Sophie, misschien kunnen we via email eens met elkaar redeneren?

Laat iets weten , tot wederhoren.
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #13 Gepost op: november 23, 2003, 03:47:33 pm »
Sophie jammer dat je teleurgesteld bent in mensen, maar ben ook blij om te lezen dat je zeker niet terleurgesteld bent in God :) maar ja voor de rest kan ik moeilijk wat toevoegen aan het verhaal van andere, blijf zoeken naar een kerk, ga eens langs de gkv of andere gerefoormeerde kerk ligt denk opzich wel dichterbij katholiek als baptist of evangelisch ;)

succes Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #14 Gepost op: november 23, 2003, 07:07:10 pm »
hallo allemaal,

ik vind het heel erg aardig dat ik via email contact met jullie mag opnemen, en zodra ik dat durf zal ik dat ook zeker doen, ik moet nog een beetje moed bij elkaar verzamelen.  Maar het zal me snel gaan lukken!

Bedankt voor jullie berichtjes!

Sophie
« Laatst bewerkt op: november 23, 2003, 07:14:12 pm door Sophie »

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #15 Gepost op: november 23, 2003, 07:12:00 pm »

quote:

Hallo Sophie,

Als je naar een andere kerk gaat zoals de Gereformeerde Kerk, blijf je niet alleen volgens de RKK katholiek. Katholiek is een woord wat 'algemeen' betekent, en dat is niet alleen maar een term die de RKK zich mag aanmeten.
De Protestanten, waaronder ik, menen dat zij de échte of ware Katholieke Kerk zijn, of in ieder geval naar op zoek zijn, en daarom is je verschuiving van de RKK naar één van de protestantse kerken in ieder geval zeker geen 'stap uit de Kerk', de vergadering van de gelovigen.

AW
Ps. 111:10

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #16 Gepost op: november 23, 2003, 07:16:40 pm »
Nou zeiden ze toch tegen mij dat ik altijd als Rooms-Katholiek ingeschreven zou blijven staan, maar dat maakt dus niet uit? ik kan ook in een andere kerk ingeschreven staan?

Dan nog een vraag over het mailen, explo, ik kan je emailadres niet vinden, waar kan ik dat vandaan halen?

Groeten, Sophie

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #17 Gepost op: november 23, 2003, 07:51:20 pm »
klik op 'Explo43' in het zinnetje 'door explo43 op 23 Nov 2003 13:47' (boven zijn berichtje), dan krijg je het te zien (tenzij explo43 z'n emailadres geheim wil houden).

Does

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2003, 07:51:31 pm »
Sophie?

FOTOS!!!
Live vanuit de luie stoel

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2003, 08:07:12 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 19:51:20 schreef Marloes:
klik op 'Explo43' in het zinnetje 'door explo43 op 23 Nov 2003 13:47' (boven zijn berichtje), dan krijg je het te zien (tenzij explo43 z'n emailadres geheim wil houden).
en dat wil hij dus :) :X
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2003, 09:55:33 pm »
Ach.. dan moet Explo43 maar óf Sophie óf mij mailen, evt wil ik wel bemiddelen met de emailadressen zodat ze voor de overige users geheim blijven.

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #21 Gepost op: november 23, 2003, 10:56:40 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 19:51:31 schreef Does:
Sophie?

FOTOS!!!

Foto's waarvan? van wie? en waarom?

Sophie

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #22 Gepost op: november 23, 2003, 11:01:43 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 22:56:40 schreef Sophie:
[...]

Foto's waarvan? van wie? en waarom?

Sophie

Ach sommige mensen zien een vrouwennaam en roepen dan "foto's"..... wat we daarvan moeten denken moet iedereen maar voor zich bepalen ;)

(Ik denk bijvoorbeeld, hee daar is die... eh.... does :P )

Oftewel niks van aantrekken :)
Pinkeltjefan

explo43

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #23 Gepost op: november 24, 2003, 07:07:44 am »

quote:

op 23 Nov 2003 21:55:33 schreef Marloes:
Ach.. dan moet Explo43 maar óf Sophie óf mij mailen, evt wil ik wel bemiddelen met de emailadressen zodat ze voor de overige users geheim blijven.

Beste Marloes,

hartelijk bedankt voor dat je als bemiddelaar wilt optreden, maar de link is al gelegd.

Groetjes ;)
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Marnix

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #24 Gepost op: november 24, 2003, 03:24:07 pm »
Mooi!

Sophie, hou je ons een beetje op de hoogte? Ik ben benieuwd wat je zult vinden tijdens deze zoektocht. Maar dat je wat zult vinden weet ik wel, want er staat inde bijbel: Zoek en je zult vinden!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #25 Gepost op: november 24, 2003, 03:45:16 pm »
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Zoekt en gij zult vinden.... Jazeker!

Sophie

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2003, 03:54:35 pm »
En nu hoor ik net een Opwekkingslied.. de tekst vind ik prachtig. Ik zet hem hierneer, want hij hoort bij mijn zoektocht.

Als dit topic elders gezet moet worden, hoor ik het graag, want ik zie hier door de bomen het bos (nog) niet.

Sophie

Abba Vader U alleen,
U behoor ik toe
U alleen doorgrond mijn hart,
U behoort het toe
Laat mijn hart steeds vurig zijn
U laat nooit alleen
Abba Vader U alleen
U behoor ik toe

Abba vader laat mij zijn
slechts van U alleen
laat mijn wil voor eeuwig zijn
Uw en anders geen

Laat mijn hart nooit koud zijn Heer
laat mij nimmer gaan
Abba vader laat mij zijn
slechts van U alleen

Does

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2003, 11:23:01 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 23:01:43 schreef Alfredt:
[...]

Ach sommige mensen zien een vrouwennaam en roepen dan "foto's"..... wat we daarvan moeten denken moet iedereen maar voor zich bepalen ;)

(Ik denk bijvoorbeeld, hee daar is die... eh.... does :P )

Oftewel niks van aantrekken :)
:D!

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #28 Gepost op: november 26, 2003, 09:40:06 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:27:43 schreef Jan W:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar als de Gereformeerde kerken vrijgemaakt redelijk ver weg liggen, kun je ook nog eens kijken bij de christelijk gereformeerde kerk.
Of anders een leuke samenopweggemeente of een oud-katholieke gemeente of statie? :)
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #29 Gepost op: november 26, 2003, 09:43:37 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 15:54:35 schreef Sophie:
En nu hoor ik net een Opwekkingslied.. de tekst vind ik prachtig. Ik zet hem hierneer, want hij hoort bij mijn zoektocht.
Wil je ook nog iets specifieks weten over dit lied? Bijvoorbeeld dat dit Opwekkingslied 136 is? Ik volg je namelijk niet helemaal :P.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #30 Gepost op: november 26, 2003, 11:26:37 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 21:43:37 schreef Harm:
[...]

Wil je ook nog iets specifieks weten over dit lied? Bijvoorbeeld dat dit Opwekkingslied 136 is? Ik volg je namelijk niet helemaal :P.

nee ze vindt het gewoon een mooi lied en passend bij haar zoektocht :P

't Is trouwens echt zo'n lied dat gelijk in je hoofd blijft hangen :)
Pinkeltjefan

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #31 Gepost op: november 27, 2003, 02:21:52 am »

quote:

op 19 Nov 2003 19:28:09 schreef Sophie:
Wat moet ik doen? Waar kan ik heen? Ik heb namelijk een Kerk nodig, om bij God te kunnen zijn (dat heb ik ergens in de bijbel gelezen)

Hadie Sophie

Tja meis... mensen falen, maar God faalt nooit! Maar eh... in principe heb je helemaal geen kerk nodig... weet je niet dat er geschreven staat dat God niet woont in een door mensenhanden gebouwd huis? Jij immers bent de tempel Gods... mits jij Hem wilt toelaten in je hart.. en dat gaat maar op 1 manier. De Here Jezus Christus zei: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven, wie tot Mij komt zal Ik rust geven. Jij kunt heel eenvoudig tot God bidden, je zonden belijden en zeggen: Vader? Wilt U in mijn hart wonen, want er staat immers geschreven dat U ons niet als wezen zou achterlaten en dat Uw Geest ons in heel de Waarheid zou doen leiden. Dus geeft Uw Geest opdat ik Uw Woord mag verstaan!
Gebeurt er dan iets? Voel je dan iets? Néé! Maar als jij met je hart durft te vertrouwen op God, zoals je nu eigelijk al doet, pas dan ga je echt een band met Hem krijgen, en dan zal Hij voor je zorgen, zoals een vader zorgt voor Zijn kind! Ik heb het ook ervaren, en ik zou je maar wat graag aanmoedigen... maar ik kan het niet voor je doen. In Openbaringen staat geschreven: Zie ik klop aan de deur... en wie opendoet, Ik zal maaltijd met hem/haar houden. God, of de Here Jezus klopt aan de deur van je hart... doe jij open, want de klink zit aan de binnenzijde. Zie anders eens de website: http://www.geocities.com/maranatha_beverwijk aldaar staat het wat ruimer omschreven door een simpele huisvrouw omschreven (zoals zij dat van zichzelf zegt, een schakeltje in Zijn werk te mogen zijn. Ik wens je Zijn glorierijke zegen toe, Sophie... je leven zal er stukken rijker op worden, als ze nog niet eerder is geweest! Groetjes van Hans ;)
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Jan Maarten

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #32 Gepost op: november 28, 2003, 01:43:08 pm »
Ik kreeg tijdens het lezen van dit topic een klein beetje kippenvel, aangezien ik, toen ik de post van Sofie over het opwekkingslied las, net dat opwekkingslied via WMP op mijn stereo kreeg! Noem het toeval, noem het leiding, mooi is het in ieder geval!

Maar goed, Sofie: zie het niet als negatief dat je geen kerk hebt gevonden die bij je past, zie het als een gave van God dat je zoekende bent! Echt goed dat je er zo serieus mee bezig bent, daar kan ik nog een puntje aan zuigen (spreekwoordelijk gezien). Ik kan je hier niet zo gek veel helpen, maar ik wil toch graag de gelegenheid aangrijpen om je een hart onder de (eveneens spreekwoordelijke) riem te steken, je aan God op te dragen en je de wijsheid van God (die Hij je belooft in Jacobus 1) toe te wensen bij je zoektocht. Waar je ook gaat, ga met Hem!

Does

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #33 Gepost op: november 28, 2003, 02:30:58 pm »
Zit nog steeds te wachten op foto's...

** Stampvoetend achter computer zittend **

Sophie

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #34 Gepost op: november 28, 2003, 02:40:22 pm »
Ja ik ben op zoek, en ik blijf zoekende, net zoals jij, Does, kan blijven wachten op foto's, want die krijg je toch niet. Stamp nou maar niet zo hard met je voeten, want anders doe je je nog pijn.

En een kerk die bij me past? die vind ik, daar ben ik van overtuigd!

Sophie

Does

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #35 Gepost op: november 28, 2003, 02:45:15 pm »

quote:

op 28 Nov 2003 14:40:22 schreef Sophie:
Ja ik ben op zoek, en ik blijf zoekende, net zoals jij, Does, kan blijven wachten op foto's, want die krijg je toch niet. Stamp nou maar niet zo hard met je voeten, want anders doe je je nog pijn.

Foto!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #36 Gepost op: november 28, 2003, 02:48:48 pm »
Speciaal voor Does: een foto van Sophie!

http://www.lostpaws.net/pics/sophie.jpg

(Google - images - sophie)
Bombus terrestris Reginae

Does

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #37 Gepost op: november 28, 2003, 03:05:52 pm »

quote:

op 28 Nov 2003 14:48:48 schreef Bumblebee:
Speciaal voor Does: een foto van Sophie!

http://www.lostpaws.net/pics/sophie.jpg

(Google - images - sophie)
Hairy pussy!  :+

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #38 Gepost op: februari 01, 2004, 04:46:01 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:27:43 schreef Jan W:
[...]
Dat is dan redelijk hard van die baptisten en ook niet echt bijbels te onderbouwen, lees de brief op de Corinthiërs er maar eens op na baptisten.

Fijn dat je daar zo over denkt! Besef echter dat er (helaas) redelijk wat vrijgemaakte gemeenten zijn waar je als niet-vrijgemaakte (of niet-gereformeerde) ook niet welkom bent! Misschien een goed idee om daar eens aandacht aan te besteden! In ieder geval mag je niet aan het avondmaal als niet-belijdend lid, omdat het avondmaal rein moet blijven.

quote:

Is hetzelfde verhaal!

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #39 Gepost op: februari 01, 2004, 05:09:43 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 16:46:01 schreef www.gelooft.nl:
Besef echter dat er (helaas) redelijk wat vrijgemaakte gemeenten zijn waar je als niet-vrijgemaakte (of niet-gereformeerde) ook niet welkom bent! Misschien een goed idee om daar eens aandacht aan te besteden! In ieder geval mag je niet aan het avondmaal als niet-belijdend lid, omdat het avondmaal rein moet blijven.
[...]

Vlgs mij heb je op deze uitspraak al eens antwoord gehad.
Het avondmaal "rein" houden is een term die je zelf hebt ontwikkeld en die niet klopt.

Wil je die opmerking dus niet meer te pas en te onpas gebruiken voordat je ook leest wat anderen (GKV-ers) je daarover vertellen?

Overigens is het BELIJDEN van je geloof een manier om toegang te krijgen tot  het avondmaal.
Asielzoekers kunnen bv. in sommige gemeenten voor de hun geloof belijden en daarna aan het avondmaal.

Sophie: stap gerust eens binnen, het zal je opvallen hoe normaal CGK-ers en GKV-ers zijn :)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2004, 05:21:07 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #40 Gepost op: februari 01, 2004, 10:59:33 pm »

quote:

[...]

Fijn dat je daar zo over denkt! Besef echter dat er (helaas) redelijk wat vrijgemaakte gemeenten zijn waar je als niet-vrijgemaakte (of niet-gereformeerde) ook niet welkom bent! Misschien een goed idee om daar eens aandacht aan te besteden! In ieder geval mag je niet aan het avondmaal als niet-belijdend lid, omdat het avondmaal rein moet blijven.

[...]

Is hetzelfde verhaal!

Misschien wordt ze wel met zoveel liefde ontvangen dat ze onmiddellijk vrijgemaakt wil worden.....
(Was het Avondmaal niet een ander topic?)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #41 Gepost op: februari 01, 2004, 11:11:08 pm »
Inderdaad. Discussie over het Avondmaal graag in dat andere topic.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #42 Gepost op: februari 01, 2004, 11:18:56 pm »

quote:

[...]

[...]

Is hetzelfde verhaal!
Ik kan me geen GKV of CGK voorstellen waar je niet welkom bent. Inderdaad moet je belijdenis van je geloof af leggen voordat je aan het avondmaal mag so what... Je moet toch ook rijexamen doen voordat je mag autorijden? En dat sommigen daarna toch nog fouten maken (bewust of onbewust) zegt niets over autorijden in het algemeen maar meer over die personen. Gelukkig zijn er ook middelen om die personen te corrigeren.

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #43 Gepost op: februari 01, 2004, 11:20:07 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 17:09:43 schreef Riemer Lap:
[...]
Het avondmaal "rein" houden is een term die je zelf hebt ontwikkeld en die niet klopt.

Was niet 'mijn' term....

quote:

Wil je die opmerking dus niet meer te pas en te onpas gebruiken voordat je ook leest wat anderen (GKV-ers) je daarover vertellen?

Ik ken de meningen van andere GKV-ers wel degelijk! Helaas, maar misschien begrijpelijk, zijn de meningen onder de GKV-ers erg verdeeld....

quote:

Overigens is het BELIJDEN van je geloof een manier om toegang te krijgen tot  het avondmaal.

Wanneer je dit breed ziet, ben ik het helemaal met je eens!

quote:

Sophie: stap gerust eens binnen, het zal je opvallen hoe normaal CGK-ers en GKV-ers zijn :)
Baptisten en Jehovagetuigen zijn ook hele normale mensen, dus daar kan je ook gerust een kijkje nemen!

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #44 Gepost op: februari 01, 2004, 11:22:34 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 23:18:56 schreef Merwekade:
[...]
Je moet toch ook rijexamen doen voordat je mag autorijden? En dat sommigen daarna toch nog fouten maken (bewust of onbewust) zegt niets over autorijden in het algemeen maar meer over die personen.

Goed voorbeeld! Het hebben van een rijbewijs is geen garantie tot veilig rijden. Zo is het doen van belijdenis geen garantie tot goed geloven. Zie je in dit vergelijk catechesatie als rijlessen?

quote:

Gelukkig zijn er ook middelen om die personen te corrigeren.

Zoals? Rijbewijs afnemen? Lidmaatschap van de kerk afnemen?

Voor mij is er slechts 1 'middel' en dat is vergeving van zonden door Jezus Christus! Daar heb ik geen lessen voor nodig, maar geloof!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #45 Gepost op: februari 01, 2004, 11:27:31 pm »
Hoi Sophie..
Ik hoop dat je een kerk vindt die bij je past! Ik zou je graag adviseren maar da's lastig.
Dit is een site van de GKv, een van de vele kerkverbanden in NL. En binnen de GKv verschillen de gemeenten van plaats tot plaats, en zul je soms ook bij hen dingen aantreffen die je juist bij de RK hebt willen ontvluchten. Mijn GKv gemeente, in Amsterdam, vind je -hoop ik- wel fijn. (Daar zingen we soms het opwekkingslied dat jij aanhaalde, en zou jij ook -itt wat www.gelooft.nl beweert- aan mogen aan het avondmaal (ik vermoed iig dat jij 'rein' zat bent)). Aan de andere kant: in het oosten des lands zijn er GKv gemeenten waar ik niet (meer) lid van zou willen zijn, omdat het daar maar een ongezellige en weinig vriendelijke bups is... Daar zou ik waarschijnlijk eerst een kijkje nemen bij de CGK of een evangelische gemeente.

Kortom: kijk eens rond in jouw buurt! Nadeel: de ochtenddiensten zijn over het algemeen een stuk leuker dan de middagdiensten, als ze die al hebben.

Sterkte met je fibromyalgie!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #46 Gepost op: februari 01, 2004, 11:31:00 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 23:22:34 schreef www.gelooft.nl:
[...]

Goed voorbeeld! Het hebben van een rijbewijs is geen garantie tot veilig rijden. Zo is het doen van belijdenis geen garantie tot goed geloven. Zie je in dit vergelijk catechesatie als rijlessen?

Ik zou het niet willen beperken tot catechesatie maar ook de wekelijkse erendiensten en bijbelstudieverenigingen etc. er bij willen betrekken. En het stopt niet bij het "examen" maar in het geloof moet je blijven studeren.

[...]

quote:

Zoals? Rijbewijs afnemen? Lidmaatschap van de kerk afnemen?

Voor mij is er slechts 1 'middel' en dat is vergeving van zonden door Jezus Christus! Daar heb ik geen lessen voor nodig, maar geloof!
Dit is wel het laatste middel. Inderdaad heb vergeving van je zonder door Jezus Christus nodig. En dat verkrijg je door geloof. Maar dat geloof moet je wel voeden, door gespreken, erediensten etc. En daarin leer je van je medegelovigen en wordt je soms gecorrigeerd in bepaalde gedachten. Maar dat werkt wederzijds en is dus alleen maar goed. Door discussies denk je na over je geloof en daardoor groeit dat.

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #47 Gepost op: februari 01, 2004, 11:34:29 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 23:27:31 schreef elle:
Dit is een site van de GKv, een van de vele kerkverbanden in NL. En binnen de GKv verschillen de gemeenten van plaats tot plaats, en zul je soms ook bij hen dingen aantreffen die je juist bij de RK hebt willen ontvluchten. Mijn GKv gemeente, in Amsterdam, vind je -hoop ik- wel fijn. (Daar zingen we soms het opwekkingslied dat jij aanhaalde, en zou jij ook -itt wat www.gelooft.nl beweert- aan mogen aan het avondmaal

Heel fijn! Maar dit is een andere discussie, toch?

quote:

(ik vermoed iig dat jij 'rein' zat bent)). Aan de andere kant: in het oosten des lands zijn er GKv gemeenten waar ik niet (meer) lid van zou willen zijn, omdat het daar maar een ongezellige en weinig vriendelijke bups is... Daar zou ik waarschijnlijk eerst een kijkje nemen bij de CGK of een evangelische gemeente.
Belangrijk is te toetsen of de Heilige Geest aanwezig is, en of het verlossende Woord van Jezus Christus verkondigd wordt!! En daar kom je snel achter!

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #48 Gepost op: februari 01, 2004, 11:36:21 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 23:31:00 schreef Merwekade:
[...]
Maar dat geloof moet je wel voeden, door gespreken, erediensten etc. En daarin leer je van je medegelovigen en wordt je soms gecorrigeerd in bepaalde gedachten. Maar dat werkt wederzijds en is dus alleen maar goed. Door discussies denk je na over je geloof en daardoor groeit dat.
Geloof voed je in de eerste plaats door een relatie met God op te bouwen. Dit doe je in de eerste plaats door gebed, toch?

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Nieuw hier, vraagje
« Reactie #49 Gepost op: februari 01, 2004, 11:46:49 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 23:36:21 schreef www.gelooft.nl:
[...]

Geloof voed je in de eerste plaats door een relatie met God op te bouwen. Dit doe je in de eerste plaats door gebed, toch?
Natuurlijk is het gebed belangrijk, zoniet het belangrijkste, in je relatie met God. Maar dat sluit het door mij gestelde niet uit. Vanuit je relatie met God die je onderhoud door gebed en bijbellezen heb je ook een taak naar je medegelovigen. De bijbel is geen eenvoudig boek. En voor alle zaken die we tegenkomen op onze weg staat er ook geen letterlijk antwoord in. Door met anderen te lezen, studeren etc. bouw je elkaar op. Maar dit moet altijd omringt worden door gebed. Bij ieder gesprek dat je aangaat over het geloof, waar dan ook, zal je altijd weer moeten vragen "God help mij de goede woorden te spreken/schrijven"