Auteur Topic: Toekomst voor Nederlands Gereformeerde Kerken?  (gelezen 2749 keer)

arjan1

• Bekijk profiel
Toekomst voor Nederlands Gereformeerde Kerken?
« Gepost op: juli 31, 2003, 11:23:33 am »
Zijn de Nederlands Gereformeerde Kerken op langere termijn levensvatbaar? Dat is de vraag die bij mij rijst als ik de statistieken zie over deze kerken en vergelijk met verwante kerken.

Al jaren ligt het ledental rond de 30.000. Daar verandert de laatste tijd weinig aan. Dat betekent dat er relatief veel plaatselijke kerken zijn met bescheiden omvang. Op zichzelf is daar niets mis mee, maar ik heb de indruk dat er relatief veel ouderen deel van uitmaken. Demografisch zitten daar dus risico’s. Zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Bond binnen de Nederlands Hervormde Kerk.

Daarnaast kennen deze kerken m.i. minder honkvastheid dan bij andere kerken, zodat er minder continuïteit is dan je soms zou wensen.

Hoe groot is de kans dat de leden van de Nederlands Gereformeerde Kerken binnen een aantal jaren uiteengaan richting de vrijgemaakten, de Christelijke Gereformeerden, de PKN of nog anders?

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2003, 11:32:17 am »
Zelf ben ik lid van de Nederlands Gereformeerde kerk te Vlaardingen en deze gemeente is nogal zieltogend. Er zijn een hoop leden de afgelopen jaren onttrokken om verschillende redenen.  Onze gemeente is redelijk vergrijsd en we hebben al een jaar of twee geen eigen dominee.
Maar in de gemeente Ede bijvoorbeeld hebben ze meer dan 1000 leden dacht ik, dus er zullen een hoop plaatselijke verschillen zijn.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2003, 11:34:24 am »
Klopt, hier in Ede zijn ze rijkelijk vertegenwoordigd. We zien ze ook regelmatig op de 'vrijgemaakte' soos.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2003, 12:35:14 pm »
Ze komen toch wel weer terug bij de GKv, tenminste als deze laatste -terecht- schuld gaan belijden over '67. En dat zou goed zijn.

We moeten toch maar eens een nieuwe doleantie krijgen, waarin alle orthodox gereformeerde kerken een worden.
Ps. 111:10

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2003, 02:22:32 pm »
Ik vind het discussieren over het voortbestaan van bestaande kerkverbanden redelijk overbodig.

Daarbij wil ik opmerken dat de NGK meer plaatselijk gericht zijn dan bijv. de GKV (hierdoor zijn ook grotere verschillen ontstaan dan tussen GKV-gemeenten).
Omdat de plaatselijke gemeente een grote rol speeld kun je niet zeggen dat een compleet verband niet voort zou kunnen bestaan door een stilstaand, zoniet teruglopend ledenaantal. Ik zie in mijn gemeente (R'dam Overschie) en samenwerkingsgemeente(n) een hoop (actieve) jeugd en zelfs groei.

Het voortbestaan van een verband zou niet de vraag moeten zijn, maar het voortbestaan van Christus' kerk.

Mocht een gemeente zichzelf niet meer in stand kunnen houden dan juich ik samenwerking met andere kerken/gemeenten in de regio sterk toe aangezien wij allen een lichaam in Christus vormen.
Een dergelijke samenwerking mag ik van dichtbij zien maar niet vanwege een te klein ledenaantal maar juist vanwege een te groot leden aantal van de plaatselijke NGK (Overschie) en CGK (Centrum) (in Alexanderpolder is een samenwerkingsgemeente die noch NGK noch CGK is, maar een samentrekking van leden uit beide kerken)
In mijn eigen gemeente mag ik redelijk vaak ook GKV verwelkomen die een dienst komen bijwonen en vergaande contacten leggen en onderhouden.
Op deze manier hoop ik dat de fictieve muren die nu tussen onze kerken staan, komen te vervallen in verloop van tijd, en op die manier vervalt ook jou vraag/zorg.

Een vraagje, wat is in jou optiek "honkvast"?
Het enige wat de NGK als "Honk" zien is, net als CGK en GKV, Gods Woord, dat is m.i. voldoende. Ik zie in dat niet-honvast-zijn meer de wil en het verlangen (en op kleine schaal de practisering) naar eenheid binnen de verschillende verbanden, dat is iets wat ik bij de GKV nogal eens gemist heb.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2003, 04:41:08 pm »
Het is het verontrustend dat velen in de GKv even pessimistische gedachten hebben over de toekomst van de GKv, als de topicstarter (Arjan1) die heeft over de NGK. Ook in de GKv is de groei er zo'n beetje uit, terwijl steeds meer mensen vertrekken naar andere kerken en gemeentes (NGK, CGK, evangelisch). GKv'ers hebben blijkbaar niet zoveel vertrouwen in de kracht van eigen overtuigingen en identiteit; 'slagen de evangelischen er niet beter in een christelijke gemeente te zijn, dan wij? Moet het niet allemaal veel beter, spontaner, liefdevoller?'  Met in het achterhoofd natuurlijk de duizelingwekkende snelheid waarmee de leegloop in de geref. kerken (synodaal) verlopen is, waar de GKV 60 jaar geleden nog bijhoorde.

Is de hele 'kleine oecumene' in crisis? Heeft de gereformeerde manier van geloven en kerkzijn wel toekomst?
as blunt as Ockham's razor

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 31, 2003, 08:14:43 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 16:41:08 schreef gesp:
Is de hele 'kleine oecumene' in crisis? Heeft de gereformeerde manier van geloven en kerkzijn wel toekomst?

Jazeker wel!

Als we maar niet bang zijn om kritisch naar onszelf te kijken en behalve kijken ook (actief) conclusies trekken en durven trekken.

Als we maar met het woord van god in onze handen in deze (nieuwe?) maatschappij durven staan.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2003, 03:09:27 am »

quote:

op 31 Jul 2003 11:23:33 schreef arjan1:
Zijn de Nederlands Gereformeerde Kerken op langere termijn levensvatbaar? Dat is de vraag die bij mij rijst als ik de statistieken zie over deze kerken en vergelijk met verwante kerken.

Even kort, voor mij is de NGK in Houten een voorbeeld. Het is eigenlijk de Alpha gemeente in Nederland. Erg vernieuwend.

Ik heb vorig jaar ds. Bottenbleij eens horen zeggen, en het werd een dezer dagen ook op een van de draden op dit forum weer gezegd, als de bijbelkennis en het schuldbesef van de reformatorische kerken en de geloofsbeleving en overgave van de evangelische kerken elkaar vinden hebben we opwekking in Nederland.

Daar moet ik vaak aan terugdenken. En ik ervaar zelf ook duidelijk het gat wat er zich in mijn GKV manifesteert als het gaat om geloofsbeleving, vrijmoedigheid van spreken over Gods grote daden in de dagelijkse dingen.

Ik zie de NGK op dit moment beter gepositioneerd om de brug te slaan dan de GKV of CGK. Voor mij kunnen zij in zekere zin bruggenbouwers zijn. Voor mij is de ontwikkeling rond de Alpha cursus daar een goed teken van.

Ja, volgens mij is er dus zeker wel plaats en toekomst voor de NGK. Alleen hoop en bid ik dat zij zichzelf overbodig gaat maken als zelfstandig kerkgenootschap.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2003, 06:22:33 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 03:09:27 schreef bert:
Even kort, voor mij is de NGK in Houten een voorbeeld. Het is eigenlijk de Alpha gemeente in Nederland. Erg vernieuwend.

Ik zie de NGK op dit moment beter gepositioneerd om de brug te slaan dan de GKV of CGK. Voor mij kunnen zij in zekere zin bruggenbouwers zijn. Voor mij is de ontwikkeling rond de Alpha cursus daar een goed teken van.

Ja, volgens mij is er dus zeker wel plaats en toekomst voor de NGK. Alleen hoop en bid ik dat zij zichzelf overbodig gaat maken als zelfstandig kerkgenootschap.

Het gaat dan wel om de keuze die zowel de NGK, als de CGK en de GKV hebben te maken.

De NGK in Houten heeft, om de gemeente te zijn die zij is, er wel voor gekozen om te breken met de gereformeerde traditie en de gereformeerde belijdenis. Of andere NGK-gemeenten, het GKV en de CGK hiertoe eveneens bereid zijn, is maar de vraag.

Off-topic: De NGK Houten typeren als een alpha(cursus)gemeente lijkt mij onjuist: zij heeft deze niet uitgevonden (sinds 1979 worden er alphacursussen in Nederland aangeboden door de minderbroeders capucijnen, alleen noemen ze die anders) en de alphacursus is een methode die vooral bedoeld is voor de persoonlijke vorming van (gemeente)leden en niet zozeer voor gemeente-opbouw en gemeente-zijn.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2003, 06:38:44 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 18:22:33 schreef Lutheraansch:
[...]

Het gaat dan wel om de keuze die zowel de NGK, als de CGK en de GKV hebben te maken.

De NGK in Houten heeft, om de gemeente te zijn die zij is, er wel voor gekozen om te breken met de gereformeerde traditie en de gereformeerde belijdenis. Of andere NGK-gemeenten, het GKV en de CGK hiertoe eveneens bereid zijn, is maar de vraag.

Breken met de traditie is niet zon punt.
Breken met de gereformeerde belijdenis zal geen optie zijn.

Dat neemt niet weg dat de NGK een brugslaande functie kan hebben, het is iets wat ik ook in mijn gemeente zie, die brug die tussen de GKV en de CGK ligt loopt via onze (NGK) gemeente. Dit zonder te breken met de gereformeerde belijdenis en met de vrijmoedigheid en overgave die aan evangelische gemeenten doet denken.

Ik denk dat dit soort situaties erg plaatselijk zijn en niet doorslaggevend zijn in het landelijk oordeel over de positie van welk kerkverband dan ook.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2003, 04:32:22 am »

quote:

op 01 Aug 2003 03:09:27 schreef bert:
[...]

Ik heb vorig jaar ds. Bottenbleij eens horen zeggen, en het werd een dezer dagen ook op een van de draden op dit forum weer gezegd, als de bijbelkennis en het schuldbesef van de reformatorische kerken en de geloofsbeleving en overgave van de evangelische kerken elkaar vinden hebben we opwekking in Nederland.

Daar moet ik vaak aan terugdenken. En ik ervaar zelf ook duidelijk het gat wat er zich in mijn GKV manifesteert als het gaat om geloofsbeleving, vrijmoedigheid van spreken over Gods grote daden in de dagelijkse dingen.

Gezien de lezing die ik gehoort heb van een lid van de NGK te Houten en de andere verhalen die ik over die gemeente hoor, vraag ik me serieus af waarom zij überhaupt nog "Gereformeerd" willen zijn.

De Alpha-cursus is ook niet het schoonheidsideaal van een gereformeerde cursus. Kernpunten van de gereformeerde leer van vierhonderd jaar worden erin genegeerd en de focus schuift richting de charismatische beweging. Het is helemaal niet verkeerd om te bedenken, dat deze invloeden afkomstig zijn uit groepen die al lang, lang geleden bewust gebroken hebben met de gereformeerde traditie.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2003, 09:38:49 am »
Vermoedelijk komt de meest sceptische post van Laurens, maar juist hij benadert het meest de gedachten die in mijn hoofdje rondspoken.

Vraag
Hebben de Nederlands Gereformeerde Kerken een unieke identiteit, wat een langdurig voortbestaan aannemelijk maakt?
Ja en nee.
Ja, omdat het ontstaan van deze kerken (de strijd in de jaren ’60) voor veel Nederlands Gereformeerden een samenbindend element is.
Nee, omdat een dergelijke historische gebeurtenis onvoldoende basis geeft aan het langdurig voortbestaan van een kerkgenootschap.

Het volgende scenario is dus denkbaar:

De (30.000) Nederlands Gereformeerden splitsen zich op naar die kerken die het meest verwant zijn.

Voor de groep Nederlands Gereformeerden die ‘gewoon’ gereformeerd wil blijven, zal dat de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn. Immers, ook deze kerken kenmerken zich aan het serieus nemen van de Bijbel en gereformeerde belijdenis. Dit betreft vermoedelijk 10.000 ngk’ers.

Daarnaast is er een groep die ook gewoon gereformeerd denkt, en het liefst weer ‘vrijgemaakt’ zou willen worden. Zij kunnen dus terug gaan naar de gkv. Dit betreft ± 10.000 ngk’ers. Maar vanwege het belaste verleden, zal slechts de helft dit daadwerkelijk doen; de andere helft gaat eveneens naar de CGK.

Vervolgens is er een groep die zich zal aansluiten bij de PKN (5.000) en een groep die naar een Evangelische gemeente zal gaan (eveneens 5.000).

Saldo: 30.000.

Tijdpad.
Uiteraard zal een en ander wel een tijdje in beslag nemen. Stel dat je als startpunt neemt de publicatie van de ‘Open Brief’, 31 oktober 1966. Dan zou bovenstaand scenario zich kunnen voordoen in de periode tot aan 31 oktober 2016. Dan hebben de Nederlands Gereformeerde Kerken precies 50 jaar bestaan.

Nadelen:
Het einde van een kerkverband dat een duidelijke eigen plaats heeft in de Nederlandse kerkgeschiedenis.
Het einde van bestaande structuren/culturen die voor veel mensen waardevol kunnen zijn.

Voordelen:
Aanzienlijke beperking van het aantal zieltogende gemeenten.
Aanzienlijke vereenvoudiging van het samenwerkingsproces binnen de ’kleine oecemene’.
Gelovigen van dezelfde geestelijke ligging, maken deel uit van dezelfde gemeente.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2003, 05:26:23 pm »
Toch een beetje jammer dat je de mogelijke (redelijk waarschijnlijke) tijdspaden van de dichtbijliggende verbanden niet meeneemt in je verwachtingspatroon.

Ik denk eerder dat CGK en GKV en NGK meer en meer bij elkaar te vinden zullen zijn (het gebeurd nu al, CGK en GKV op Synodaal besluitkundig niveau en lokaal op praktisch niveau, en de NGK en CGK op lokaal niveau en hier en daar ook al NGK en GKV op lokaal niveau en op synodaal/LV niveau zijn al basisleggende contacten), en na verloop van tijd de grenzen weg zullen vallen op lokaal niveau en vervolgens op landelijk niveau weggehaald worden.

Misschien niet in een keer en misschien dat het langer duurt, maar het zal m.i. ooit gebeuren (hoop het althans ;)).

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2003, 10:08:43 pm »

quote:

op 04 Aug 2003 09:38:49 schreef arjan1:

Vraag
Hebben de Nederlands Gereformeerde Kerken een unieke identiteit, wat een langdurig voortbestaan aannemelijk maakt?
Ja en nee.
Ja, omdat het ontstaan van deze kerken (de strijd in de jaren ’60) voor veel Nederlands Gereformeerden een samenbindend element is.
Nee, omdat een dergelijke historische gebeurtenis onvoldoende basis geeft aan het langdurig voortbestaan van een kerkgenootschap.

Interessant dat deze vraag op dezelfde ook voor de vrijgemaakte kerk te beantwoorden is. Je hoeft de jaren '60 alleen maar te vervangen voor de jaren '40 en je kunt hetzelfde verhaal houden.

Wie weet heffen de Vrijgemaakte kerken zxich op en komen zij deels bij Ned. Gereformeerden, Chr. Gereformeerden, Evangelischen en de PKN terecht.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2003, 12:09:09 pm »
Dat is hard Wiering!
Ik heb hier een artikel liggen waarin de vrijgemaakten zeggen dat het niet nodig is historisch onderzoek te doen naar wat er gebeurd is bij de afscheiding van de Nederlands gereformeerden, omdat er geen reden is terug te komen op wat er toen besloten is. En dat terwijl er maar 1 (!!) boek is over wat er toen is gebeurd en dat is geschreven door twee dominees van de NGK. En als je dat boek gaat lezen, word je echt verdrietig...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 14, 2003, 09:27:41 pm »
Wiering heeft wel een beetje gelijk. Maar het mes snijdt wel aan twee kanten: zowel de 'binnenverbanders'als de 'buitenverbanders' moeten zich kritisch op hun verleden bezinnen. Om eerlijk te zijn, in de vrijgemaakte kerken zijn ze daar verder mee gekomen dan in de Nederlands Gereformeerde kerken. In de vrijgemaakte kerken wordt tenminste nagedacht over het erkennen van hun schuld in de jaren '60, in de Nederlands Gereformeerde Kerken wil er nog niemand over het erkennen van hun aandeel in de Kerkscheuring spreken. Daar moet de bezinning op hun eigen verleden nog steeds op gaan worden gebracht.

Er zijn overigens ook meer geschiedeniswerken verschenen over de breuk van 1967; de meeste zijn echter uit vrijgemaakte kring afkomstig en ook wel goede.De bundel In vuur en vlam geeft een goede objectieve beschrijving van het vrijgemaakte leven en de breuk in de jaren 60. In ieder geval stukken beter dan het boekje waar jij naar refereert. Dat boekje is namelijk niet veel meer dan het Ned. Ger. traditionele moddersmijterij naar de vrijgemaakten.

Johannes2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 09, 2003, 09:45:40 pm »
mensen mensen ik wist niet dat de scheuring van bijna 40 jaar geleden nog zo levend was. Natuurlijk dat was een verdrietige zaak (ongeacht wie waarom schuldig  zou moeten zijn). Kunnen we niet in de samensprekingen die er in veel gemeenten zijn iets goeds zien zonder het verleden er zo bij te halen? Laten we ons eerder druk maken over de totale flauwekul die in een hoop gemeenten (vrijgemaakt, Ned geref,CGK) wekelijks over gelovige wordt uitgestort. Daardoor lopen de kerken vanzelf wel leeg want meer dan eens gaat het eenvoudig weg helemaal nergens meer over.
Misschien moet je de startvraag wel breder nemen: is er nog toekomst voor een belijdende christelijke kerk in west europa. Is de Paus misschien nog niet zo gek (oeps wat zeg ik nou in vrijgemaakte kring :-) ) als hij zijn aandacht meer en meer verplaatst naar Azie en Afrika? Zou God het niet een beetje hebben gehad met West-Europa?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 09, 2003, 10:02:26 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 21:45:40 schreef Johannes2:
mensen mensen ik wist niet dat de scheuring van bijna 40 jaar geleden nog zo levend was. Natuurlijk dat was een verdrietige zaak (ongeacht wie waarom schuldig  zou moeten zijn). Kunnen we niet in de samensprekingen die er in veel gemeenten zijn iets goeds zien zonder het verleden er zo bij te halen?
Tja, het werkt nu eenmaal zo bij mensen dat traumatische gebeurtenissen je altijd bijblijven en een kerkscheuring als dit zou je in zekere zin traumatisch kunnen noemen. Realistisch gezien, KAN je dus gewoon niet over de NGK spreken zonder het over het verleden te hebben. Er zit ook een hele goeie kant aan, want wat er toen is gebeurd stempelt de NGK nog steeds en wie zijn geschiedenis vergeet, is gedoemd haar over te doen.

ErwinMol

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:29:02 pm »

quote:

op 03 Aug 2003 04:32:22 schreef Qohelet:
[...]

Gezien de lezing die ik gehoort heb van een lid van de NGK te Houten en de andere verhalen die ik over die gemeente hoor, vraag ik me serieus af waarom zij überhaupt nog "Gereformeerd" willen zijn.

De Alpha-cursus is ook niet het schoonheidsideaal van een gereformeerde cursus. Kernpunten van de gereformeerde leer van vierhonderd jaar worden erin genegeerd en de focus schuift richting de charismatische beweging. Het is helemaal niet verkeerd om te bedenken, dat deze invloeden afkomstig zijn uit groepen die al lang, lang geleden bewust gebroken hebben met de gereformeerde traditie.
Zeer interessante discussie hier op het GKV forum!
Lees hier wat over de NGK te Houten en denk eerlijk gezegd dat deze gemeente een goed voorbeeld kan zijn voor andere kerken.
Wat mij vooral aanspreekt is dat deze gemeente een duidelijk veel waarde hecht aan het Gereformeerde denken en dit toch op een wat meer evangelische manier dan we gewent zijn van de NGK de wereld inbrengt.
De rector van de middelbare school De Passie in Utrecht heeft het eens omschrijven met: "Het is een evangelische gemeente met een reformatorisch randje"

Dat de Alpha cursus niet veel diepgang heeft is wel bekend, de cursus is er ook niet voor om in 10 avonden de hele Christelijke religie uitteleggen, maar die in een notendop aantebieden aan mensen die opzoek zijn naar informatie over ons geloof. Met de meest positieve uitwerking dat de cursisten daarna zich verder gaan verdiepen en zich aansluiten bij een kerk.
Dat het werkt is denk ik wel te zien aan de enorme groei in de NGK Houten ed, waar andere kerken in Nederland met vergrijzing en leegstroming te maken hebben, zie je in Houten het tegenovergestelde gebeuren, misschien wordt het tijd om te kijken of vernieuwing in de NGK nodig is.

Maar om nog even terug te komen op de rede waarom ik begonnen ben met deze post, ik denk dat de NGK in Houten zeker Gereformeerd wil blijven, omdat zij zoveel hecht aan Bijbel getrouwheid en andere Gereformeerde waarden.

Erwin Mol

s.de graaf

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 20, 2003, 09:41:25 pm »
Ik draag de NGK op bepaalde punten een warm hart toe. Bijvoordbeeld omdat ze een gereformeerde kerk willen zijn in deze tijd.
Maar het heeft me de afgelopen jaren zo verbaasd dat ze nooit een radicale keuze voor de kleine gereformeerde oecumene heeft willen maken.
Ze lijken zich voort te zetten op een manier die wat lijkt op een synodaal gereformeerd evangelische voet. Daarmee lijken zij in mijn ogen te zijn doorgeschoven naar de synodale kerken met een evangelische inslag.
Ook bij synodaal gereformeerden koos men liever niet, maar liet het aan de synode over. Vrijgemaakten waren uit den boze, chr. geref. halstarrig vanwege de vereniging.
De NGK hebben nu een beetje dezelfde houding. Vrijgemaakten, daar kunnen ze weinig mee, want die hebben hen verstoten en zijn te kritisch, Chr. geref. kunnen geen keuze maken tussen gkv en ngk.
Ngk-ers willen ook zelf geen keus maken. Nu lijken zij een toevluchtsoord te worden voor bezwaarde syn. geref. gemeenten. Maar of dit nu gebeurt met de goede reden is voor mij een vraag

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:25:02 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 21:41:25 schreef s.de graaf:
Ik draag de NGK op bepaalde punten een warm hart toe. Bijvoordbeeld omdat ze een gereformeerde kerk willen zijn in deze tijd.
Maar het heeft me de afgelopen jaren zo verbaasd dat ze nooit een radicale keuze voor de kleine gereformeerde oecumene heeft willen maken.
Ze lijken zich voort te zetten op een manier die wat lijkt op een synodaal gereformeerd evangelische voet. Daarmee lijken zij in mijn ogen te zijn doorgeschoven naar de synodale kerken met een evangelische inslag.
Ook bij synodaal gereformeerden koos men liever niet, maar liet het aan de synode over. Vrijgemaakten waren uit den boze, chr. geref. halstarrig vanwege de vereniging.
De NGK hebben nu een beetje dezelfde houding. Vrijgemaakten, daar kunnen ze weinig mee, want die hebben hen verstoten en zijn te kritisch, Chr. geref. kunnen geen keuze maken tussen gkv en ngk.
Ngk-ers willen ook zelf geen keus maken. Nu lijken zij een toevluchtsoord te worden voor bezwaarde syn. geref. gemeenten. Maar of dit nu gebeurt met de goede reden is voor mij een vraag

De redenen om je bij een bepaalde gemeente te voegen zijn zeer persoonlijk en naar ik mag aannemen weloverwogen, en in de situatie die je schetst vrij logisch aangezien de NGK het dichtst bij de oude situatie liggen.

Ik vraag mij een beetje af wat je verstaat onder de 'kleine gereformeerde oecumene' en op welke manier de NGK volgens jou een radicale keuze zou moeten maken en dat zou moeten laten blijken.

Besef ook dat bij de NGK de nadruk ligt op de gemeenten opzich en hun eigen identiteit, daaruit vloeit voort dat er op landelijk niveau in veel gevallen geen harde keuzes gemaakt worden maar adviezen worden gegeven of centraal onderzocht worden. De ene gemeente is niet tevergelijken met de andere, zoals in vorige posts al blijkt zijn er binnen de NGK gemeenten waar zeer sterk bepaalde evangelische invloeden te herkennen zijn, zo ken ik ook NG gemeenten die meer neigen naar de traditionele gereformeerde kerken.

Johannes2

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 08, 2003, 01:43:34 pm »
Ik ben het eens met veel van de kritische geluiden over de NGK. Maar om ze nu helemaal allemaal over 1 kam te scheren doet geen recht aan veel NGK kerken die lokaal nauwe banden hebben met de CGK en GKV. Er zijn overigens 3 bewegingen in de NGK. 1 die meer op weg is van het samen op weg verhaal (of je nu gelooft of niet kom bij de klub want het is zo leuk) en een meer evangelisch getinte beweging (Houten). de derde beweegt zich op een zelfde weg als GKV met wat nuance verschillen.
En laten we eerlijk zijn, de 1e stroming kennen we ook binnen de GKV

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 11, 2003, 10:21:01 pm »
In feite zijn de 3 stromingen die je hier noemt er twee: de samenopwegbeweging en de evangelisch getinte beweging in de NGK zeggen namelijk hetzelfde: Of je nu gelooft of niet, kom bij de club, want het is hier zo leuk.
Daarnaast heb je inderdaad die andere stroom die meer de klassiek-gereformeerde koers aanhoudt in de lijn van CGK en GKV. Deze stroming heeft eigenlijk weinig (meer) te zeggen omdat de klassiek-gereformeerde leer en zeden haast geen antwoord heeft of een handreiking kan bieden voor gelovigen in een geseculariseerde en postchristelijke samenleving. Daarvoor zijn ze nog te veel op personen als Kuyper, Bavinck en Schilder georiënteerd.
Omdat beide stromingen langs elkaar heen praten, verwacht ik binnen 10 jaar een grote botsing tusen deze twee stromingen, omdat een middengroep ontbreekt die de impasse kan doorbreken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 13, 2003, 12:15:28 am »
Die middengroep is er wel omdat er zijn die zich niet expliciet tot 1 der 2 (of 3) stromingen rekenen. Ze hebben van alle stromingen wel iets dat hen aanspreekt. Deze mensen voelen zich vaak een spin in het web. Er wordt aan beide kanten aan ze getrokken. Ik heb geen idee hoe groot deze groep is. Maar dat de 2 of 3 stromingen nog bijelkaar zitten geeft wel aan dat de verdeling niet zo zwart/wit ligt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

OvermatigAkkoord

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 13, 2003, 12:27:05 am »
Het grappige is dat in mijn omgeving (twintigers, pas-afgestudeerden) juist veel toeloop is naar de NGK, en wel door het volgende scenario:
jongen ontmoet meisje (of vice versa zo u wilt) op een interkerkelijk iets (studentenvereniging bijv, Ichthus of zo), ze vinden elkaar leuk en willen trouwen. Rozengeur etc.
Vraag: welke kerk wordt 't?
Als de een bijv. Hervormd (ger.bond) is en de ander evangelisch, komen ze elkaar in het prachtige midden dat NGK heet tegen! Maar ook Ger.Bond+CGK blijkt op NGK uit te komen. En GKV+Evangelisch....
etc.

De NGK's die ik redelijk goed ken (ben zelf NGK 'van geboorte') zijn eigenlijk helemaal niet zo vergrijsd. Vergrijzing zie ik vooral in sommige zieltogende SoW-kerken in mijn woonplaats Amsterdam, waar een vriend van mij regelmatig orgel speelt voor "30 grijze hoofden en 3 betaalde krachten" zoals hij het formuleert.

Johannes2

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 20, 2003, 09:49:13 pm »
zijn er geen NGK´ers die meedoen aan het forum? ben benieuwd hoe ze zelf hier tegenaan kijken.
Als ik het zo kan beoordelen zijn er inderdaad stromingen maar is per lokale kerk een van die stromingen bepalend: of SOW/evangelisch of meer traditioneel gereformeerd (volgens mij spelen kuyper, schilder en andere niet echt meer een rol in de geloofsbeleving van die laatste groep)
die middengroep heb je dus helemaal niet nodig want het is altijd het 1 of het ander.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 20, 2003, 10:15:55 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 21:49:13 schreef Johannes2:
zijn er geen NGK´ers die meedoen aan het forum? ben benieuwd hoe ze zelf hier tegenaan kijken.
Als ik het zo kan beoordelen zijn er inderdaad stromingen maar is per lokale kerk een van die stromingen bepalend: of SOW/evangelisch of meer traditioneel gereformeerd (volgens mij spelen kuyper, schilder en andere niet echt meer een rol in de geloofsbeleving van die laatste groep)
die middengroep heb je dus helemaal niet nodig want het is altijd het 1 of het ander.

Ik ben lid van NGK (GKV opgegroeid).
Zo trak als het hier door jou en anderen word geschetst is het niet denk ik, nou ken ik niet idioot veel gemeenten, maar wel diverse redelijk uit elkaar liggende.
Ondanks de 'evangelische' tinten aan de ene kant en de 'traditionele' tinten aan de andere kant, zie ik dat de kerken toch samen staan, de overeenkomsten zijn er weldegelijk, de meeste verschillen zijn uiterlijk.

Auke Doornbosch

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2003, 10:57:19 pm »
Het lijkt niet voor de hand liggend dat de ngk het eeuwige leven (in deze vorm) zal hebben. De geschiedenis leert in dat. Belangrijker is de vraag wat er met het Christendom gaat gebeuren. Als je het mij vraagt zie ik alleen kans voor een kerk die op basis van het grootste gebod ( die over de liefde) zich niet afscheidt van anderen en vol liefde en respect voor iedereen probeert dit gebod in praktijk te brengen. Hoe we dan ook mogen heten, hoe we ons geloof ook vieren, want uiteindelijk is dat voor het grootste deel cultureel bepaald.  :)
Auke