quote:
op 03 Aug 2003 04:32:22 schreef Qohelet:
[...]
Gezien de lezing die ik gehoort heb van een lid van de NGK te Houten en de andere verhalen die ik over die gemeente hoor, vraag ik me serieus af waarom zij überhaupt nog "Gereformeerd" willen zijn.
De Alpha-cursus is ook niet het schoonheidsideaal van een gereformeerde cursus. Kernpunten van de gereformeerde leer van vierhonderd jaar worden erin genegeerd en de focus schuift richting de charismatische beweging. Het is helemaal niet verkeerd om te bedenken, dat deze invloeden afkomstig zijn uit groepen die al lang, lang geleden bewust gebroken hebben met de gereformeerde traditie.
Zeer interessante discussie hier op het GKV forum!
Lees hier wat over de NGK te Houten en denk eerlijk gezegd dat deze gemeente een goed voorbeeld kan zijn voor andere kerken.
Wat mij vooral aanspreekt is dat deze gemeente een duidelijk veel waarde hecht aan het Gereformeerde denken en dit toch op een wat meer evangelische manier dan we gewent zijn van de NGK de wereld inbrengt.
De rector van de middelbare school De Passie in Utrecht heeft het eens omschrijven met: "Het is een evangelische gemeente met een reformatorisch randje"
Dat de Alpha cursus niet veel diepgang heeft is wel bekend, de cursus is er ook niet voor om in 10 avonden de hele Christelijke religie uitteleggen, maar die in een notendop aantebieden aan mensen die opzoek zijn naar informatie over ons geloof. Met de meest positieve uitwerking dat de cursisten daarna zich verder gaan verdiepen en zich aansluiten bij een kerk.
Dat het werkt is denk ik wel te zien aan de enorme groei in de NGK Houten ed, waar andere kerken in Nederland met vergrijzing en leegstroming te maken hebben, zie je in Houten het tegenovergestelde gebeuren, misschien wordt het tijd om te kijken of vernieuwing in de NGK nodig is.
Maar om nog even terug te komen op de rede waarom ik begonnen ben met deze post, ik denk dat de NGK in Houten zeker Gereformeerd wil blijven, omdat zij zoveel hecht aan Bijbel getrouwheid en andere Gereformeerde waarden.
Erwin Mol