Auteur Topic: Heerlijkheid des Heren  (gelezen 930 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Gepost op: november 28, 2003, 11:43:12 am »
Met een flinke groep werkers uit de gemeente doen wij één maal per maand een cursus, met als doel samen een gemeente op weg te zijn.
Dit doen we aan de hand van het boekje:
"Een gemeente op weg", geschreven door Jack Hayford en vertaald door Henk Rothuizen.
Bij hoofdstuk drie aangekomen lezen we over Jack, dat hij op een gegeven moment oog in oog komt te staan met "de heerlijkheid des Heren"

Een tastbare zilvergrijze nevel die zijn gemeente voor een aantal minuten vervuld. Dit gebeurt in het boek tot twee maal toe.
Zoekend in de bijbel komen we dit verschijnsel veel vaker tegen dan ik tot voor kort had gedacht.
Vooral het verlangen in de bijbel van velen om ook eens die heerlijkheid te mogen zien, heeft mij verrast.

Weet iemand hier meer over te vertellen? Zijn er preken over gemaakt, of heeft iemand hier meer over gehoord, of het zelfs wel eens aan de lijve ondervonden?

Alle info is welkom.

Scholasticus

• Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2003, 12:43:22 pm »
Even een paar lijntjes proberen:

1. In het OT kom je de heerlijkheid van de HERE tegen die bv. de tent der samenkomst vervult. Maar bijv. bij Ezechiël (1:28, 3:12, 9-10) is het gedeeltelijk weer anders: de overweldigende persoonlijke uitstraling van God. Mensen reageren vaak met huiver en angst op deze heerlijkheid.

2. De heerlijkheid des HEREN concentreert zich in Jezus Christus: Joh. 1:14, 17:1,5,24, Col. 1:15-20, Hebr. 1:3, 2 Petr. 1:16-18.

3. Over de gelovigen zegt Paulus dat zij delen zullen in de heerlijkheid van Christus (Rom. 8:17-18). Bovendien, dat "wij allen, die met een aangezicht waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren (= Here Jezus) weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is" (2 Kor. 3:18, vgl. 4:4-6).

Echter, over een soort grijze nevel lees ik niets. Lijkt me ook haast een terugval naar het OT.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Reactie #2 Gepost op: november 28, 2003, 01:49:18 pm »
quote:
op 28 Nov 2003 11:43:12 schreef Wilhelmina:
Een tastbare zilvergrijze nevel die zijn gemeente voor een aantal minuten vervuld. Dit gebeurt in het boek tot twee maal toe.
Zoekend in de bijbel komen we dit verschijnsel veel vaker tegen dan ik tot voor kort had gedacht.
Vooral het verlangen in de bijbel van velen om ook eens die heerlijkheid te mogen zien, heeft mij verrast.

Afgelopen woensdag sprak ik met een vriendin die vorig weekend naar het congres 'Muziek in de gemeente' is geweest. Eén van de sprekers had het daar toen ook over zo'n gebeurtenis die hij eens had gemaakt. Ik weet zo 1-2-3 zijn naam niet meer, maar ik zal daar wel even een mailtje achteraan sturen. Toen ik dat hoorde had ik echt zo iets van: wow! dat God zich op bepaalde momenten zo laat zien! Echt heel erg cool! Teksten die die spreker daarbij aanhaalde waren onder andere de inweiding van de Tempel uit 2 Kronieken 5-7 en Handelingen 2. Als je er meer over wil weten, moet je dat maar even laten weten. Dan zal ik dat even navragen aan die vriendin .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2003, 04:52:18 pm »
quote:
op 28 Nov 2003 13:49:18 schreef Harm:
[...]

Afgelopen woensdag sprak ik met een vriendin die vorig weekend naar het congres 'Muziek in de gemeente' is geweest. Eén van de sprekers had het daar toen ook over zo'n gebeurtenis die hij eens had gemaakt. Ik weet zo 1-2-3 zijn naam niet meer, maar ik zal daar wel even een mailtje achteraan sturen. Toen ik dat hoorde had ik echt zo iets van: wow! dat God zich op bepaalde momenten zo laat zien! Echt heel erg cool! Teksten die die spreker daarbij aanhaalde waren onder andere de inweiding van de Tempel uit 2 Kronieken 5-7 en Handelingen 2. Als je er meer over wil weten, moet je dat maar even laten weten. Dan zal ik dat even navragen aan die vriendin .

Ja heel graag, wij hebben het ook over kronieken gehad.
Vooral omdat er zo zuinig gekeken kan worden als er veel muziekanten aantreden op het podium. Moet je eens lezen hoeveel honderden muziekinstrumenten daar aan de lofprijzing meedoen. En dat daarop ook die heerlijkheid verschijnt.
Veel mensen bagatelliseren die heerlijkheid ook door te zeggen dat het iets is wat met Gods Geest te maken heeft.
Of als je God ervaart in de natuur, of in een mooi lied, of een wonderlijke gebeurtenis. Allemaal prachtig maar de heerlijkheid des Heren is méér. Het is zichtbaar, of tastbaar, of voelbaar.
In Kronieken was al een enorme eenheid, er wás al een verlangen om God te prijzen, er wáren al veel broers en zusters in liefde bij elkaar.
De heerlijkheid verscheen daar nog bovenop. De mensen konden niet op hun benen bl;ijven staan, en vielen op hun gezicht, ze konden niet meer praten , en in het nieuwe testament wordt daar nog aan gekoppeld: En zij vreesden met grote vreze.
Vaak spreken mensen in de bijbel hun diepe verlangen uit om die heerlijkheid óók een keer te mogen aanschouwen. |Het was dus een bekend fenomeen, iets om heel erg graag mee te maken.
En de laatste tijd lees ik boeken of hoor ik getuigenissen van mensen die dit ook vandaag de dag mee hebben mogen maken, Ook ik denk dan WOW, Heer toon mij Uw heerlijkheid.

Scholasticus

• Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2003, 06:57:50 pm »
Nog een verwijzing als aanvulling:
prof. C. Trimp heeft een opstel over De heerlijkheid van God geschreven in zijn bundel Bevindingen, verschenen bij Van Wijnen te Franeker in 1991. Het artikel staat op pag. 11-32.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Heerlijkheid des Heren
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2003, 08:57:38 pm »
Een mooie ervaring werd mij gegund oten ik Jesaja 6:3 eens goed tot mij door liet dringen:

'de ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol'

Deze tekst versterkt bij mij regelmatig het besef dat het niet de vraag is waar of hoe je God zou kunnen ontmoeten, maar dat je je eerder af kunt vragen hoe je Zijn heerlijkheid zou kunnen ontlopen.

Kortom: een totáál ander Godsbesef dan dat ons is bijgebracht.

Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.