Auteur Topic: Plaatselijk doorspreken met bezwaarden en 'niet' bezwaarden.  (gelezen 623 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Plaatselijk doorspreken met bezwaarden en 'niet' bezwaarden.
« Gepost op: november 29, 2003, 06:09:36 pm »
Hoe meer ik er over doordenk hoe meer ik er van overtuigd ben dat het goed is om op plaatselijk niveau initatieven te nemen om met bezwaarden, gedeeltelijk bezwaarden en niet bezwaarden door te spreken. Door te spreken over de gezamenlijke zorgen en door te spreken over de verschillen. Door te spreken om elkaar vast te houden. Door te spreken omdat er uiteindelijk meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt. Dit topic is vooral bedoeld om ervaringen van plaatselijke gesprekken weer te geven. Genomen initiatieven. Hindernissen die je tegenkomt (bijvoorbeeld kerkenraden die tegenwerken), of hele mooie gebeurtenissen.

Op 22 november vondt er een landelijke bespreking plaats waarvan hier een verslag te vinden is.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2003, 09:46:57 pm »
Behalve die landelijke ontmoeting, heb ik ook ervaring opgedaan met een themagroep binnen mijn studentenvereniging over de hot-items van de bezwaarden / GKvv (hoe moet ik het noemen?).
Dit was misschien niet direct een gesprek tussen bezwaarden en niet bezwaarden. Maar indirect wel: doel van die themagroep is vooral kennis te maken met de bezwaren en de discussieargumenten. We hebben inmiddels 2 avonden gehad, en behalve dat we tijd tekort komen, kan ik wel concluderen dat er meer begrip voor de bezwaarden is ontstaan. Niet dat alle argumenten en zorgen even hard gedeeld worden, maar ze worden wel begrepen, en dat is op zich al positief. Heel veel van de deelnemers hadden wel geluiden opgevangen, maar zich er niet echt in verdiept. Wel gehoord van 'Reformanda', maar niet echt geluisterd naar de argumenten.
Het interesseerde veel niet echt. Maar nu het zulke gevolgen heeft, dat mensen zich niet meer thuisvoelen bij de GKv, zijn er toch ogen open gegaan voor de noodzaak om door te praten.
Over deze themagroep is ook op mijn site informatie te vinden, inclusief notulen en materiaal.
Voor een aantal is in dit kader ook het artikel dat op mijn startpagina te vinden is, een eye-opener geweest.

Ik ondersteun trouwens Jan's oproep van harte!

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2003, 10:59:23 pm »
Komende maandag avond is er weer een gespreksavond in onze gemeente.
Deze keer gaat het over het thema "Het vierde gebod".

De vorige avonden heb ik zelf als zeer nuttig ervaren. Het is goed om met elkaar in gesprek te gaan. Wat voor gevolgen hebben de synodebesluiten nu eigenlijk voor een plaatselijke gemeente?

Ik heb vandaag een vluchschrift ontvangen over het vierde gebod van de heer W. Dijkstra. Lijkt me goed om door te lezen. Naast alle besluiten, forum discussies etc. is het goed om je ook te verdiepen in de standpunten van de bezwaarden.
Een betere kerk begint bij jezelf.