Auteur Topic: Behouden door het aanroepen van de Naam des Heren?  (gelezen 4851 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Behouden door het aanroepen van de Naam des Heren?
« Gepost op: december 02, 2003, 01:25:32 pm »
Afgelopen zondag in de kerk lazen we uit de Bergrede. Deze tekst viel mij op:

Mattheus 7:21 e.v.
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?  En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Maar verderop (en een stukje terug ;) ) in de Bijbel lezen we andere teksten:

Romeinen 10:9 e.v.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.  Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Joël 2:32
En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de HERE zal roepen.

Handelingen 2:21
En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.

Het lijkt wel of Jezus de rest van de Bijbel tegenspreekt: niet een ieder die Mijn naam aanroept zal behouden worden, maar zij die de wil doen van mijn Vader die in de Hemelen is. Ik schrok van deze tekst.
Worden we dan toch uit werken gerechtvaardigd?? Wie snapt dit?
Bombus terrestris Reginae

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2003, 01:35:24 pm »
Je kan toch de naam des Heren aanroepen zonder werkelijk in hem te geloven? De mensen waar Jezus het over heeft vertrouwen niet op hem maar op de bijzondere krachten die ze in Zijn Naam doen. Ze geloofden niet in Hem, maar in wonderen en tekenen die ze deden in Zijn Naam. Dát hadden ze voor ogen en daardoor dachten ze:'het zit wel goed met ons'.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2003, 01:45:40 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:25:32 schreef Bumblebee:
[...]
Het lijkt wel of Jezus de rest van de Bijbel tegenspreekt: niet een ieder die Mijn naam aanroept zal behouden worden, maar zij die de wil doen van mijn Vader die in de Hemelen is. Ik schrok van deze tekst.
Worden we dan toch uit werken gerechtvaardigd?? Wie snapt dit?

Het lijkt zo als je bij vers 21 begint maar je moet bij vers 1 beginnen :)
of bij vers 20  Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
Dit is een goed voorbeeld waarom je geen losse teksten uit de bijbel moet plukken maar altijd in hun verband moet lezen. En deze tekst geeft juist aan dat we niet uit werken worden gerechtvaardigd want deze mensen menen een plaatsje in de hemel verdiend te hebben omdat ze zo hard "gewerkt" hebben. Nee zegt Jezus alleen geloof (en werken uit dankbaarheid waaruit dat geloof blijkt) geeft toegang tot Mijn koninkrijk.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2003, 01:47:29 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:35:24 schreef Harrie:
Je kan toch de naam des Heren aanroepen zonder werkelijk in hem te geloven? De mensen waar Jezus het over heeft vertrouwen niet op hem maar op de bijzondere krachten die ze in Zijn Naam doen. Ze geloofden niet in Hem, maar in wonderen en tekenen die ze deden in Zijn Naam. Dát hadden ze voor ogen en daardoor dachten ze:'het zit wel goed met ons'.

Wat doe je dan met :"Gij werkers der wetteloosheid?" zie bumble bovenaan?
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 02, 2003, 01:48:44 pm »
Jezus zegt ook: niet een ieder... Dat wil zeggen: niet allemaal, maar een gedeelte wel...(namelijk degenen die dat zeggen omdat ze werkelijk op Hem vertrouwen)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2003, 01:49:44 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:45:40 schreef dingo:
[...]

Het lijkt zo als je bij vers 21 begint maar je moet bij vers 1 beginnen :)
of bij vers 20  Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
Dit is een goed voorbeeld waarom je geen losse teksten uit de bijbel moet plukken maar altijd in hun verband moet lezen. En deze tekst geeft juist aan dat we niet uit werken worden gerechtvaardigd want deze mensen menen een plaatsje in de hemel verdiend te hebben omdat ze zo hard "gewerkt" hebben. Nee zegt Jezus alleen geloof (en werken uit dankbaarheid waaruit dat geloof blijkt) geeft toegang tot Mijn koninkrijk.

Probleem: Yeshua zegt: gij weg gij werkers der wetteloosheid.
Iemand die Tora naleeft is in ieder geval niet wetteloos. En zij Yeshua niet: "Ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden?" Vervullen, Ja, afschaffen Nee.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2003, 01:53:10 pm »
genesis 4: 26 En ook aan Set werd een zoon geboren, en hij noemde hem Enos. Toen begon men de naam des HEREN aan te roepen.

ik vraag me altijd af hoe het toen eigenlijk zat. Er was geen wet op Horeb gegeven, Jezus was nog niet op aarde verschenen.

Israelieten leefden onder de wet, wij onder Jezus Christus.

Waar leefden die mensen voor de wet dan onder? Genade door uitverkiezing, geloof, gehoorzaamheid, of puur genade door het aanroepen van de Naam?

hoe wisten ze uberhaupt van het bestaan van God af, door overlevering vanaf de schepping? schrijven konden ze nog niet, en overlevering door mensen is meestal niet echt nauwkeurig.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2003, 01:54:31 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:49:44 schreef Chaveriem:
[...]

Vervullen, Ja, afschaffen Nee.
maar in principe is het toch voor ons behoud niet nodig dat we de wet houden?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2003, 02:04:34 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:49:44 schreef Chaveriem:
[...]
Probleem: Yeshua zegt: gij weg gij werkers der wetteloosheid.
Iemand die Tora naleeft is in ieder geval niet wetteloos. En zij Yeshua niet: "Ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden?" Vervullen, Ja, afschaffen Nee.

Ik zie niet helemaal wat het probleem is? :? Zij zijn werkers der wetteloosheid omdat ze bezig zijn in Zijn naam wonderen te verrichten om hun plaatsje in de hemel te verdienen en niet om God te dienen door Zijn wet te houden. Ze dienen dus alleen hun eigenbelang.

Wat betreft je citaat "Ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden?"  dat klopt als je Jood wil blijven (en welke Jood wil dat niet) dan zul je je aan de Torah moeten houden. (Je krijgt wel een druk leven met al die Joodse en christelijke feestdagen :) )

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2003, 02:20:44 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:04:34 schreef dingo:
Wat betreft je citaat "Ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden?"  dat klopt als je Jood wil blijven (en welke Jood wil dat niet) dan zul je je aan de Torah moeten houden. (Je krijgt wel een druk leven met al die Joodse en christelijke feestdagen :) )

Als je op al die dagen vrij bent, niet natuurlijk... ;)

Maar als je deze uitspraak van Jezus (niet iedereen die Mijn naam aanroept, maar diegenen die de wil van Mijn hemelse Vader doen) bekijkt, samen met bijvoorbeeld de gelijkenis van de schapen en de bokken, waarbij het  enige verschil tussen zij die de hemel in mogen en zij die in de buitenste duisternis worden geworpen, die dingen lijken te zijn die ze wel en niet hebben gedaan voor hun naaste, dan bekruipt mij het ongemakkelijke gevoel dat Christus veel meer van ons verwacht dan de apostelen beweren. En op zijn minst dat ik in elk geval veel te weinig doe.

Dit komt ook omdat de preek ging over gemakzuchtig christelijk leven overigens. Het loog er niet om. Een citaat: Bevinden we ons niet op een weg die smal lijkt, maar die in de loop van de tijd toch steeds breder is geworden? Weten we nog wel waar de weg waar wij op zitten, eigenlijk uitkomt? (Adrian Verbree)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2003, 02:21:14 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:04:34 schreef dingo:
[...]

Ik zie niet helemaal wat het probleem is? :? Zij zijn werkers der wetteloosheid omdat ze bezig zijn in Zijn naam wonderen te verrichten om hun plaatsje in de hemel te verdienen en niet om God te dienen door Zijn wet te houden. Ze dienen dus alleen hun eigenbelang.

Dat valt wel mee, want de christelijke feestdagen hebben geen bijbelse oorsprong, maar een bijbelse sausje en zijn afgeleiden van germaanse feestjes (licht en joel feest b.v.) en Joodse feesten (b.v. Pesach en pinksteren, zei het op een ander (fout dus) tijdstip gevierd).

Verder ben ik het niet met die scheiding is, want er is geen verschil ttussen Jood en griek, en als een Jood Tora mag doen, dan ook de griek. En de Jood doet het, zie Sha'ul.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2003, 02:23:42 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:54:31 schreef _Mart_:
[...]

maar in principe is het toch voor ons behoud niet nodig dat we de wet houden?
Ik zou het anders willen zeggen: De wet rechtvaardigd je niet en brengt geen (eeuwig) leven voort. Het geloof rechtvaardigt en vanuit het geloof is het een kleine moeite om de wet na te leven, aldus Sha'ul. (Deutr 30:11 e.v.)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 02, 2003, 02:39:47 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:20:44 schreef Bumblebee:
[...]

Maar als je deze uitspraak van Jezus (niet iedereen die Mijn naam aanroept, maar diegenen die de wil van Mijn hemelse Vader doen) bekijkt, samen met bijvoorbeeld de gelijkenis van de schapen en de bokken, waarbij het  enige verschil tussen zij die de hemel in mogen en zij die in de buitenste duisternis worden geworpen, die dingen lijken te zijn die ze wel en niet hebben gedaan voor hun naaste, dan bekruipt mij het ongemakkelijke gevoel dat Christus veel meer van ons verwacht dan de apostelen beweren. En op zijn minst dat ik in elk geval veel te weinig doe.
De apostelen beweren dat ook niet maar er wordt beweert dat zij dat beweren. Dat is ook gelijk de hele discussie. Omgekeerd bezig ik de stel regel dat wat Yeshua zegt is lijdend. Als er iets niet in overeenstemming zou zijn met Zijn woorden, dan Yeshua volgen, immers, wie is er meer, de meester of de knecht? En de knecht wordt niet meer dan de meester.... zegt Yeshua

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 02, 2003, 02:40:40 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:23:42 schreef Chaveriem:
[...]

Ik zou het anders willen zeggen: De wet rechtvaardigd je niet en brengt geen (eeuwig) leven voort. Het geloof rechtvaardigt en vanuit het geloof is het een kleine moeite om de wet na te leven, aldus Sha'ul. (Deutr 30:11 e.v.)

kleine moeite?

romeinen 7 vers 18 tot 26 dan? hij zegt toch juist dat hij de wet niet kan naleven? Jezus verlost hem van het lichaam des doods, maar op het moment dat hij dat schrijft leeft hij nog in de zonde. Ook met geloof is het onmogelijk om de wet na te leven.

[21 als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 02, 2003, 02:43:34 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:39:47 schreef Chaveriem:
Wat Yeshua zegt is lei ;) dend. Als er iets niet in overeenstemming zou zijn met Zijn woorden, dan Yeshua volgen, immers, wie is er meer, de meester of de knecht? En de knecht wordt niet meer dan de meester.... zegt Yeshua

Ja, ik vind ook dat dat wat Jezus zegt leidend is en dat we naar Hem moeten luisteren. Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven dat Jezus en de apostelen in feite niet iets verschillends zeggen en dat we nog steeds gerechtvaardigd worden door geloof. Want hiertoe ben ik ooit bekeerd:

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

O-)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 02, 2003, 02:45:03 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:21:14 schreef Chaveriem:
[...]
Dat valt wel mee, want de christelijke feestdagen hebben geen bijbelse oorsprong, maar een bijbelse sausje en zijn afgeleiden van germaanse feestjes (licht en joel feest b.v.) en Joodse feesten (b.v. Pesach en pinksteren, zei het op een ander (fout dus) tijdstip gevierd).

Verder ben ik het niet met die scheiding is, want er is geen verschil ttussen Jood en griek, en als een Jood Tora mag doen, dan ook de griek. En de Jood doet het, zie Sha'ul.
En over dat laatste zijn we het niet eens, in Handelingen en ook later Paulus in zijn brieven is heel duidelijk dat de gelovigen uit de heidenen zich niet aan de Joodse wetgeving hoeven te houden. De gelovigen uit de heidenen worden ook geen Joden of Jodengenoten. Paulus was een Jood en wilde dat ook blijven dus hield hij zich aan de Torah zo eenvoudig is dat voor mij.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 02, 2003, 03:29:58 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:20:44 schreef Bumblebee:
[...]

Dit komt ook omdat de preek ging over gemakzuchtig christelijk leven overigens. Het loog er niet om. Een citaat: Bevinden we ons niet op een weg die smal lijkt, maar die in de loop van de tijd toch steeds breder is geworden? Weten we nog wel waar de weg waar wij op zitten, eigenlijk uitkomt? (Adrian Verbree)
Ik kan uiteraard niet beoordelen wat jij zoal doet (en wil ik ook niet) maar het is voor ons mensen niet eenvoudig om iets zomaar gratis in ontvangst te nemen, we willen geen bedelaar zijn en toch zijn we dat. Stiekem verwachten we dan ook dat als we maar heel actief zijn we een beter plaatsje kunnen verdienen dan dat wij "gratis"  krijgen. Let maar 's op de gelijkenis over de arbeiders in de wijngaard: de arbeiders die als eerste de wijngaard in gaan verwachten meer te krijgen dan diegene al laatste gekomen zijn. Heel menselijk maar niet volgens de norm van het koninkrijk want die is dat we allemaal van de genade leven.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 02, 2003, 03:44:15 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:21:14 schreef Chaveriem:
[...]
Paulus keerde zich onder andere fel tegen het besnijden van heidenen. Dus het lijkt me niet dat ie verder erg voor 'verjodisering' van heidenen was.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2003, 03:45:24 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 15:29:58 schreef dingo:
[...]
Ik kan uiteraard niet beoordelen wat jij zoal doet (en wil ik ook niet) maar het is voor ons mensen niet eenvoudig om iets zomaar gratis in ontvangst te nemen, we willen geen bedelaar zijn en toch zijn we dat. Stiekem verwachten we dan ook dat als we maar heel actief zijn we een beter plaatsje kunnen verdienen dan dat wij "gratis"  krijgen. Let maar 's op de gelijkenis over de arbeiders in de wijngaard: de arbeiders die als eerste de wijngaard in gaan verwachten meer te krijgen dan diegene al laatste gekomen zijn. Heel menselijk maar niet volgens de norm van het koninkrijk want die is dat we allemaal van de genade leven.
Maar waarom legt Jezus in de gelijkenis van de bokken en schapen dan toch zo de nadruk op de dingen die je wel of niet gedaan hebt?

sander

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2003, 04:06:18 pm »

quote:

Maar waarom legt Jezus in de gelijkenis van de bokken en schapen dan toch zo de nadruk op de dingen die je wel of niet gedaan hebt?
Die nadruk wordt er niet gelegd om daarmee een beter plekje te verwerven. Het gaat hier om de dankbaarheid die je betoont, dat is ook niet iets vrijblijvends. Denk er aan dat dat Jezus zegt dat een ieder die echt in hem gelooft uit dankbaarheid goede werken gaat doen, denk bijvoorbeeld aan de ware wijnstok. dus het is een gevolg van ons geloof dat wij ook uit dankbaarheid goede werken gaan doen en dus kan Jezus in de gelijkenis van de bokken en schapen dit ook zo duidelijk benadrukken.
Wilt u eerst een bewijs van God? Moet men dan een fakkel aansteken om de zon te zien?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2003, 04:09:39 pm »
"Blijf uw behoud bewerken met vreze en beven (Pelagius), want Gods Geest is het, die in u werkt (Augustinus)."

:?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2003, 04:27:32 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 14:45:03 schreef dingo:
[...]

En over dat laatste zijn we het niet eens, in Handelingen en ook later Paulus in zijn brieven is heel duidelijk dat de gelovigen uit de heidenen zich niet aan de Joodse wetgeving hoeven te houden. De gelovigen uit de heidenen worden ook geen Joden of Jodengenoten. Paulus was een Jood en wilde dat ook blijven dus hield hij zich aan de Torah zo eenvoudig is dat voor mij.
Als er dan geen onderscheid is tussen Jood en griek, zit hier een probleem. Daarnaast is dat wat jij zegt over handelingen de gevestigde christelijke leer vanaf Nicea. De vraag is of dat klopt. Het is een interpretatie die nogal rammelt als je het nauwkeurig bekijkt. Ook in andere brieven gebruikt Sha'ul de Tora als maatstaf, ook naar grieken....

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2003, 04:30:19 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 15:44:15 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Paulus keerde zich onder andere fel tegen het besnijden van heidenen. Dus het lijkt me niet dat ie verder erg voor 'verjodisering' van heidenen was.

De galatenbrief..... Klopt, maar er zit hier een addertje...
De mensen hier beriepen zich op de besnijdenis als behoudenis, en dat is fout. Daarnaast gebruikten zij het besneden zijn als middel om onder de vervolging uit te komen, ze waren besneden 'dus konden het geen gelovigen zijn'.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 02, 2003, 04:32:15 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 16:06:18 schreef sander:
[...]

Die nadruk wordt er niet gelegd om daarmee een beter plekje te verwerven. Het gaat hier om de dankbaarheid die je betoont, dat is ook niet iets vrijblijvends. Denk er aan dat dat Jezus zegt dat een ieder die echt in hem gelooft uit dankbaarheid goede werken gaat doen, denk bijvoorbeeld aan de ware wijnstok. dus het is een gevolg van ons geloof dat wij ook uit dankbaarheid goede werken gaan doen en dus kan Jezus in de gelijkenis van de bokken en schapen dit ook zo duidelijk benadrukken.
Tevens duidt het op gastvrijheid, zeer belangrijk. Mede door het gebrek aan gastvrijheid is Soddom en Gomorra vernietigd, aldus wijsheid.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 03, 2003, 12:52:17 am »

quote:

op 02 Dec 2003 15:45:24 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Gemakshalve verwijs ik even naar het antwoord van Qohelet aan Bumblebee in dit topic onderaan waar de schapen en bokken ook aan bod komen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 03, 2003, 12:58:50 am »
Zullen we weer on-topic gaan? Chaveriem, die discussie is dezelfde die al in heel wat topics loopt / liep.

"Niet ieder die zegt: Here, Here ..."
"Ieder die de Naam des Heren aanroept ..."

Deze twee zijn niet in strijd, omdat "de Naam des Heren aanroepen" (of letterlijk: roepen in de naam YHWH) meer is dan Jezus Heer noemen.

Wie Jezus uiterlijk Heer noemt, maar Hem niet serieus neemt en Hem niet gehoorzaam volgt, handelt en spreekt niet vanuit de Naam van God en houdt geen rekening met die Naam (= reputatie). Hij is een huichelaar en zo iemand zal niet behouden worden.

Als je de context leest in Joël 2 en 3, zie je dat het vooral gaat om de verbreding van het heil naar de hele wereld. De nadruk ligt dus niet zozeer op het aanroepen, maar op een ieder, Jood of niet-Jood.

quote:

Ik zal wonderen geven in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.
En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de HERE zal roepen.
Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en van Jeruzalem, zal Ik alle volken verzamelen en afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik zal aldaar met hen in het gericht treden ter oorzake van mijn volk en van mijn erfdeel Israël, dat zij onder de volken verstrooid hebben, terwijl zij mijn land verdeelden, en over mijn volk het lot wierpen, en een jongen gaven voor een hoer en een meisje verkochten voor wijn, opdat zij konden drinken.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 03, 2003, 08:01:38 am »

quote:

op 03 Dec 2003 00:58:50 schreef Qohelet:
Zullen we weer on-topic gaan? Chaveriem, die discussie is dezelfde die al in heel wat topics loopt / liep.

Je hebt gelijk, ze beseder.

quote:

"Niet ieder die zegt: Here, Here ..."
"Ieder die de Naam des Heren aanroept ..."

Deze twee zijn niet in strijd, omdat "de Naam des Heren aanroepen" (of letterlijk: roepen in de naam YHWH) meer is dan Jezus Heer noemen.

Wie Jezus uiterlijk Heer noemt, maar Hem niet serieus neemt en Hem niet gehoorzaam volgt, handelt en spreekt niet vanuit de Naam van God en houdt geen rekening met die Naam (= reputatie). Hij is een huichelaar en zo iemand zal niet behouden worden.

Zo af en toe zijn we het eens ;)

quote:

Als je de context leest in Joël 2 en 3, zie je dat het vooral gaat om de verbreding van het heil naar de hele wereld. De nadruk ligt dus niet zozeer op het aanroepen, maar op een ieder, Jood of niet-Jood.
Zou ik moeten nalezen of ik me kan vinden in je uitleg (Joël). Wat de laatste zin betreft: Ook zonder Joël ben ik het van harte mee eens. Zonder nu off-topic te willen gaan, wil ik toch nog 'ns benadrukken dat het geloof van een mens, ongeacht ras en afkomst, rechtvaardigt, Jood of niet-Jood.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 03, 2003, 10:19:12 am »
Matthéüs 7:21

Het is niet voldoende als wij zeggen dat wij in Christus geloven en dan doen wat naar onze mening juist is. Het is absoluut noodzakelijk dat wij nagaan wat Gods wil in deze kwestie is. Jezus toonde dit aan in zijn Bergrede toen hij zei: „Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen ingaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.” Matthéüs 7:21.

Wij zouden zelfs in de naam van Christus dingen kunnen doen die naar onze mening „goede daden” zijn. Toch zou dat allemaal geen waarde hebben als wij niet Gods wil deden. Wij zouden in dezelfde positie verkeren als de mensen over wie Christus vervolgens zegt: „Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ En toch zal ik hun dan in het openbaar bekendmaken: Ik heb u nooit gekend! Gaat weg van mij, gij werkers der wetteloosheid” (Matthéüs 7:22, 23).

Ja, wij kunnen dingen doen waarvan wij denken dat ze goed zijn — dingen waarvoor anderen ons misschien bedanken en zelfs prijzen — maar als wij niet doen wat volgens God juist is, zullen wij door Jezus Christus als „werkers der wetteloosheid” worden beschouwd.

Daar veel religies in deze tijd Gods wil niet doen, kunnen wij niet zonder meer aannemen dat de leerstellingen van de religieuze organisatie waartoe wij behoren, in overeenstemming zijn met Gods Woord.
Louter het feit dat een religie de bijbel gebruikt, bewijst nog niet dat alles wat die religie leert en beoefent, ook in de bijbel staat. Het is belangrijk dat wij zelf onderzoeken of dit al dan niet het geval is.

Mensen in de stad Beréa werden geprezen omdat zij, nadat de christelijke apostel Paulus tot hen had gepredikt, de Schrift onderzochten om er zeker van te zijn dat hetgeen hij hun vertelde, waar was (Handelingen 17:10, 11). De religie die door God wordt goedgekeurd, moet in elk opzicht met de bijbel kloppen; ze zal niet bepaalde delen van de bijbel aanvaarden en andere verwerpen. 2 Timótheüs 3:16.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 03, 2003, 10:33:17 am »
Romeinen. 10:9

Wil men geloof stellen in Jezus Christus, dan moet men ook geloof stellen in Jehovah God. De apostel Paulus schreef: „Indien gij dat ’woord in uw eigen mond’, dat Jezus Heer is, in het openbaar bekendmaakt en in uw hart geloof oefent dat God hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij worden gered” (Rom. 10:9).
Dit soort van geloof is meer dan alleen maar in het bestaan van God te geloven. Het omvat geloof in al Gods beloften zoals die in zijn Woord de bijbel staan opgetekend. „Zonder geloof”, zegt Hebreeën 11:6, is het „onmogelijk hem welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.”
Merk op dat dit geloof door activiteit wordt gekenmerkt. Men moet iemand zijn die God oprecht zoekt en zich naar zijn wegen en wil wenst te schikken. Hierbij is elk aspect van het leven betrokken. De bijbel geeft de aansporing: „Doet alle dingen tot Gods heerlijkheid” (1 Kor. 10:31).
Dus hoewel iemand het recht op eeuwig leven niet door zijn eigen krachtsinspanningen kan verdienen, vormen voortreffelijke werken een essentieel onderdeel van de christelijke levenswijze. Zonder een duidelijk bewijs van juiste christelijke werken zou iemands geloof levenloos, dood, zijn.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.