Auteur Topic: huishoudelijk werk op zondag  (gelezen 3680 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
huishoudelijk werk op zondag
« Gepost op: april 20, 2003, 03:35:33 pm »
In dit topic werd het volgende gepost:

quote:

op 12 Apr 2003 23:59:24 schreef Arjan:
Ramen lappen gebeurt bij ons een a twee keer per jaar als mijn schoonzusje er is of als ik het echt niet meer kan aanzien (en dan gebeurt het gewoon op zondag, want dat is zo'n dag dat ik me daar aan kan ergeren als ik in de tuin zit).

quote:

op 20 Apr 2003 13:29:20 schreef nitpicker:
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
En dat dan?
Hoe denken jullie over (huishoudelijk) werk op zondag? Wat mag wel en wat mag niet? Of is het stellen van de vraag 'wat mag' al verkeerd, en 'moet' je die dag in vrijheid/blijheid leven?
[Prediker 7:29]

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2003, 03:54:41 pm »
Ik vind dat er niks mis is met huishoudelijk werk. Op zondag ben ik meestal toch zo lui dak het nooit doe ook besef ik me nu pas :)
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2003, 04:11:06 pm »
Stofzuigen: wel
Ramenlappen: niet
Afwassen: wel
Kleren wassen: wel
Tuin werken: niet
Schilderen e.d. : niet

Dat is mijn mening...
Niet dat ik er echt op tegen ben als het wel gebeurd, maar ik vind dat je die dingen ook best op een andere dag kunt doen...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2003, 06:00:04 pm »
Ja laten jullie ook de afwas staan trouwens? Degene die niet huishoudelijke dingen doen op zondag dus... inruimen van de vaatwas is natuurlijk ook afwassen..
Live vanuit de luie stoel

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2003, 09:51:59 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 16:11:06 schreef Joesoef:
Doe ik ook, maar in mijn flat is 't verboden om je was op zondag buiten te hangen :).

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2003, 11:05:00 pm »
Ik ga dat eens controleren de volgende keer dat ik op zondag langs de Parel rij. :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2003, 11:19:04 pm »
Rustig maar, mijn was hangt netjes binnen (gisteravond opgehangen na 00:00 uur) ;).

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2003, 02:13:56 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 15:35:33 schreef Marloes:

Hoe denken jullie over (huishoudelijk) werk op zondag? Wat mag wel en wat mag niet? Of is het stellen van de vraag 'wat mag' al verkeerd, en 'moet' je die dag in vrijheid/blijheid leven?

Dat is nou echt iets dat me zal jeuken. Persoonlijk doe ik het liefst op zaterdag het huishouden, de zondag is een relaxdag. Maar ik heb er niks op tegen om op zondag huishoudelijke klusjes te doen.

Ik ben opgevoed met de gedachte dat zondag een rustdag is. Als kind mochten we bijv. nooit buitenspelen op zondag en huiswerk maken was uit den boze. Zelf denk ik er dus heel anders over. Weg met de door mensen bedachte regeltjes en dogma's die het leven van een christen tot een keurslijf maken!
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2003, 02:39:12 pm »

quote:

Ik ben opgevoed met de gedachte dat zondag een rustdag is. Als kind mochten we bijv. nooit buitenspelen op zondag en huiswerk maken was uit den boze. Zelf denk ik er dus heel anders over. Weg met de door mensen bedachte regeltjes en dogma's die het leven van een christen tot een keurslijf maken!

Laatst heb ik bij de marathon van Rotterdam aangemoedigd.
Ik voelde me een beetje stiekem.
Maar dit gevoel heb ik bewust van me afgezet omdat ik mijn schuldgevoel aan de regeltjes te danken heb.
Ik ben vrij in Christus!!!!:)
Dus geniet ik van rust op zondag, heerlijk weldadig, en soms ga ik wel 2 keer naar de kerk om God te ontmoeten!!!
(daar geniet ik extra van omdat ik door mijn werk ook wel eens helemaal niuet ga)

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2003, 02:42:31 pm »

quote:

Maar dit gevoel heb ik bewust van me afgezet omdat ik mijn schuldgevoel aan de regeltjes te danken heb.
Dus geniet ik van rust op zondag, heerlijk weldadig, en soms ga ik wel 2 keer naar de kerk om God te ontmoeten!!!
(daar geniet ik extra van omdat ik door mijn werk ook wel eens helemaal niuet ga)

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2003, 02:43:32 pm »

quote:

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2003, 05:31:29 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 14:39:12 schreef Babbo:

Het enige dat ik op zondag nooit zal doen is naar het voetballen gaan, ook omdat ik weet dat ik m'n moeder er erg mee zou kwetsen. Verder heb ik nergens moeite mee.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2003, 09:55:18 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 14:13:56 schreef Pleun:
[...]

Dat is nou echt iets dat me zal jeuken. Persoonlijk doe ik het liefst op zaterdag het huishouden, de zondag is een relaxdag. Maar ik heb er niks op tegen om op zondag huishoudelijke klusjes te doen.

Pleun,

Ik zit me af te vragen, wat is jouw christelijke achtergrond precies. Geen huiswerk maken en nooit buitenspelen op zondag en zo?
Komt me wel bekend voor :)

Maar om er even op te reageren,

Ik vind dat de zondag moet worden geheiligd. Het moet een andere dag zijn dan de normale dagen. En ook de invulling moet anders zijn. Maar op zo'n dag mag je ook genieten van de goede dingen die er op deze wereld zijn.
En zeker vind ik dat je je moet afvragen: als ik nu God zou moeten ontmoeten, kan ik dan verantwoorden waar ik ben, waar ik mee bezig ben.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2003, 01:02:54 am »
Wat denk ik ook meespeelt is het volgende:

Langzamerhand verdwijnt het moeten en het niet mogen. Het maakt plaats voor een willen.

Het willen Heiligen van de zondag is een hele andere insteek. Het leidt wel tot andere keuzes.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2003, 06:43:28 pm »
Voor mij betekent de zondag als rustdag een dag waarop je je kunt ontspannen.
En dat kan betekenen dat ik lekker in de tuin ga werken als ik daar zin aan heb, of naar het strand ga, of ook naar de stad (R'dam) met de marathon. Een keer naar Ikea (veel te druk op zondag) en wel es naar de film is ook wel eens voorgekomen.
Ik hoor bij een evangelische gemeente en wij hebben (gelukkig) één dienst op zondag.
In principe is zondag een lummel dag, niks moeten. Geen boodschappen doen, je niet druk maken om het huishouden (wat niet betekent dat dat lukt, heb zojuist de badkamer nog een beurt gegeven :> )
Maar ik heb me "vrijgemaakt" van al die dingen die niet zouden mogen op zondag.
Alleen al die discussies vroeger of je wel een ijsje mocht kopen of mocht tanken op zondag !
Mijn dochter heeft 2 jaar op de GSR gezeten, en daar werd gezegd dat van huiswerk dat op zondag gemaakt was, daar rustte geen zegen op :(   Laat dat soort dingen alsjeblieft aan de ouders over !
Ik ben als kind van God VRIJ !!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 15, 2003, 06:59:35 pm »
Roos, ik kan een eind in je 'ontspan-verhaal' meegaan, maar vraag me toch af: heeft het vierde gebod ons helemaal niets meer te zeggen? Het is/was wel Gods gebod!

FirstRule

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 15, 2003, 09:40:40 pm »
De zondag allereerst een dag waarop in alle vrijheid en rust de mogelijkheid geboden wordt door God (en gezegend zijn wij ook met een overheid die dit respecteert...) om hem te eren en stil te staan bij de dingen van de afgelopen week.
Tegelijk vind ik het voor mijzelf erg belangrijk om de zondag te hebben als 'uitzonderingsdag' op de andere dagen. Even geen school, werk, TV, computerspelletjes etc.
Even 1 dag de sleur doorbreken, ik kijk bijvoorbeeld elke dag wel tv, op zondag doe ik dat bewust niet; maar het is onzin om te zeggen dat God dat niet wil.
Evenals huiswerk; ik vind dat je vrij ben om dat te doen, maar het moet niet zo zijn dat je je huiswerk op zondag doet omdat je er zaterdag geen zin in had en het toch nog moet gebeuren voor maandagochtend, dan hou je simpelweg geen rekening met de dag van God.
"Al wat ik wens is Christus te kennen en de kracht te ondervinden van zijn opstanding..."

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 15, 2003, 11:28:32 pm »
Ik ziet het net zo. De zondag is voor mij een dag waarop niks hoeft. Dus een andere dag dan door de week. Geen TV, maar lekker muziek luisteren, een goed boek, spelletjes doen met de kinderen.
Heerlijk dat God dit ritme in de schepping heeft gelegd. Dus de zondag is geen dag waarop van alles niet mag, maar waarop je juist mag: uitrusten, samenkomen met de gemeente, enz.

Ik kies er dus ook voor om niet op zondagavond naar de bijbelstudieclub te gaan, want dan moet er weer van alles gebeuren: voorstudie maken (jaja, ik weet het, dat kan ook op zaterdag, maar het vlees is zwak), oppas regelen, enz.

Dat is trouwens wel een tendens, die je ziet: steeds meer gaan de 'geloofszaken' naar de zondag. Verenigingswerk, contact/wijkavonden, zondagavondzang.

Daarom even een nieuwe stelling:
Als alle geloofszaken naar de zondag worden geschoven - vanwege gebrek aan (priori)tijd door de week - wordt die niet meer geheiligd.

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 16, 2003, 10:48:00 am »

quote:

op 20 Apr 2003 16:11:06 schreef Joesoef:
Stofzuigen: wel
Ramenlappen: niet
Afwassen: wel
Tuin werken: niet
Schilderen e.d. : niet

Dat is mijn mening...
Niet dat ik er echt op tegen ben als het wel gebeurd, maar ik vind dat je die dingen ook best op een andere dag kunt doen...

Waarom volgens jouw wel stofzuigen en niet ramenlappen het is toch beide het reinigen van het huis.
Ik persoonlijk denk niet dat je het zo scherp moet stellen met wellen en nieten, het is een geval van willen.

Stel dat je buurjongens op zondag per ongeluk een bal door je raam trappen, het lijkt me sterk dat je dan niet het glas opruimt en er voor zorgt dat er iets voor het raam komt zodat er geen inbrekers in je huis komen.

Het ligt daarom juist aan de situatie waarin je verkeert of je iets wel of niet doet, wat mij betreft is alles wat hierboven staat ongewenst op zondag, zolang het op een andere dag gedaan kan worden. Afwassen is dan zo'n geval dat je wel op zondag zal moeten doen omdat je anders servies en bestek tekort zal komen.

Maar omdat ik christen ben en mijn heil van God alleen verwacht heb ik de wens om zo min mogelijk tegen Hem in te gaan, en wil ik de wet Gods onderhouden. Daarom zal ik dus op de zondag zo min mogelijk arbeid verrichten, want die dag is speciaal aan de Here gewijd.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 16, 2003, 11:07:46 am »
Op zondag neemt het naar de dienst gaan veel tijd in beslag door het heen en weer reizen, en als ik thuis ben spring ik eigenlijk vaak meteen achter de computer... (of ik ga mee met de jeugd als ze iets gaan doen) Lekker forummen of veel surfen en lezen met muziekje erbij (het gaat haast altijd over geloof) 'S avonds lekker eten en soms filmpje kijken. (ik moet denken aan een topic waar het ging over het gevaar van individualisme en over alleen God ervaren.. )

Als het echt een puinhoop is ruim ik weleens wat op, ik vind het soms vervelend om in de troep te zitten.

Het enige waar ik echt rekening hou met de zondagsheiliging is niet willen werken op zondag. Laatst moest ik weer solliciteren en dan moest ik er echt bijzeggen dat ik niet werk op zondag (zorg) Maar ik haal soms weleens een broodje als ik geen eten bij heb, bij een broodjesbar waar ze altijd hard aan het werk zijn...

Het ligt aan de situatie enzo he :D
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

FirstRule

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 16, 2003, 01:39:24 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 23:28:32 schreef Peter:
Daarom even een nieuwe stelling:
Als alle geloofszaken naar de zondag worden geschoven - vanwege gebrek aan (priori)tijd door de week - wordt die niet meer geheiligd.
Inderdaad, ook een reden waarom ik het zo jammer vind dat ik geen catechisatie meer heb, vereniging gebeurt bij mij ook op zondagavond en al met al lijkt het er soms wel op alsof ik alleen geloof op zondag... simpelweg omdat ik doordeweeks er weinig bij stilsta. :|
"Al wat ik wens is Christus te kennen en de kracht te ondervinden van zijn opstanding..."

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 16, 2003, 03:57:30 pm »
En nog maar een poging dan (heb nog geen antwoord op mijn vraag):

quote:

op 15 Jun 2003 18:59:35 schreef Mezzamorpheus:
Roos, ik kan een eind in je 'ontspan-verhaal' meegaan, maar vraag me toch af: heeft het vierde gebod ons helemaal niets meer te zeggen? Het is/was wel Gods gebod!

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 16, 2003, 05:30:39 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 13:39:24 schreef FirstRule:
[...]

Inderdaad, ook een reden waarom ik het zo jammer vind dat ik geen catechisatie meer heb, vereniging gebeurt bij mij ook op zondagavond en al met al lijkt het er soms wel op alsof ik alleen geloof op zondag... simpelweg omdat ik doordeweeks er weinig bij stilsta. :|

Ik kan me er wel iets bij voorstellen........voor mij is die situatie vergelijkbaar.......... Het is net alsof jer er geen tijd meer voor hebt en de zondag wordt ook steeds voller........
Daarom MOET je prioriteiten gaan stellen..............

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 16, 2003, 07:02:16 pm »
De sabbat is geen zondag, laten we ophouden met het vergelijken van die twee. Als wij de wet (de 10 geboden) erbij halen en we vinden dat we die na moeten leven dan moeten we de zaterdag in ere gaan herstellen en dan de erediensten beleggen.
Ik denk dat we op moeten passen met de term zondagsheiliging, kan iemand mij aanwijzen waar over die term in de bijbel gesproken wordt ?
We kennen volgens mij het houden van de sabbat (zaterdag, de laatse dag van de week) en onze levensheiliging. Maar die laatse heeft weer niets met een bepaalde dag te maken.  
Er is een levensgroot verschil tussen het oude verbond (de Wet) en het nieuwe verbond  (die uit genade -  met de Heilige Geest als onderpand).
De wet is door het grote offer van Jezus vervuld, zie o.a. Math 27:51:  het gordijn tussen het heilige en het heilige der heiligen scheurde toen Jezus aan het kruis stierf.  
Het verschil tussen het oude verbond en  het nieuwe verbond zit hem hierin dat God aangeeft niet meer alleen tussen de mensen (in de tempel) te wonen, maar dat Hij in ons zelf is komen wonen. Daarom zeggen we, ons lichaam is een tempel van God. De Heilige Geest heeft bezit genomen van ons leven. De Heilige Geest is gegeven en wijst ons de weg.  We zijn niet meer onder de wet, zie maar Rom 6:15  (zullen wij dan zondigen omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn?).  Dat is geen vraag, het is een constatering van Paulus :  we zijn niet meer onder de wet.
Heel de Romeinen brief gaat over de verhouding tussen de wet en de genade, en er staat duidelijk dat wij door Jezus vrijgekocht zijn.  
Vanuit die vrijheid mogen we leven en vrucht dragen. God vraagt een levende relatie met Hem, dat is mogelijk gemaakt door de Heilige Geest, daarin past geen slaafs navolgen van opgelegde regels. Het is net als in een aardse relatie, natuurlijk doe en laat je binnen bijvoorbeeld het huwelijk dingen voor elkaar. Maar als dat alleen is omdat  dat nou eenmaal regel is dan schiet het zijn doel voorbij.
Het verbond onder de Wet is in die zin makkelijker dan het verbond onder de genade, onder de Wet weet je precies waar je aan toe bent, onder de genade word je aangesproken op je eigen verantwoording, daarentegen is het verbond onder de genade veel en veel rijker.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 16, 2003, 08:04:23 pm »
Citaat
op 16 Jun 2003 19:02:16 schreef Roos:
Roos: De sabbat is geen zondag, laten we ophouden met het vergelijken van die twee. Als wij de wet (de 10 geboden) erbij halen en we vinden dat we die na moeten leven dan moeten we de zaterdag in ere gaan herstellen en dan de erediensten beleggen.
Ik denk dat we op moeten passen met de term zondagsheiliging, kan iemand mij aanwijzen waar over die term in de bijbel gesproken wordt ?

JFW: Waarom oppassen met die Term??? Als je de eer van God met zo'n term op het oog hebt, dan kan het absoluut geen kwaad, sterker nog dat is die term aan te raden.

Roos: er is een levensgroot verschil tussen het oude verbond (de Wet) en het nieuwe verbond  (die uit genade -  met de Heilige Geest als onderpand).
De wet is door het grote offer van Jezus vervuld, zie o.a. Math 27:51:  het gordijn tussen het heilige en het heilige der heiligen scheurde toen Jezus aan het kruis stierf.  
Het verschil tussen het oude verbond en  het nieuwe verbond zit hem hierin dat God aangeeft niet meer alleen tussen de mensen (in de tempel) te wonen, maar dat Hij in ons zelf is komen wonen. Daarom zeggen we, ons lichaam is een tempel van God. De Heilige Geest heeft bezit genomen van ons leven. De Heilige Geest is gegeven en wijst ons de weg

JFW: Daarnaast staat er inderdaad dat het lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Dat heeft er mee te maken dat wij de kroon op de schepping zijn en dat wij zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. God zelf is niet in alle mensen komen wonen, daar ben ik het niet mee eens .Alleen in de mensen die door Zijn genade Zijn kind zijn geworden, en dat zijn NIET alle mensen.

Roos: Heel de Romeinen brief gaat over de verhouding tussen de wet en de genade, en er staat duidelijk dat wij door Jezus vrijgekocht zijn.  
Vanuit die vrijheid mogen we leven en vrucht dragen. God vraagt een levende relatie met Hem, dat is mogelijk gemaakt door de Heilige Geest, daarin past geen slaafs navolgen van opgelegde regels. Het is net als in een aardse relatie, natuurlijk doe en laat je binnen bijvoorbeeld het huwelijk dingen voor elkaar. Maar als dat alleen is omdat  dat nou eenmaal regel is dan schiet het zijn doel voorbij.
Het verbond onder de Wet is in die zin makkelijker dan het verbond onder de genade, onder de Wet weet je precies waar je aan toe bent, onder de genade word je aangesproken op je eigen verantwoording, daarentegen is het verbond onder de genade veel en veel rijker.

JFW: Als ik dit zo lees krijg ik het gevoel dat het niet meer om de regeltjes gaat. Je kunt je eigen gang gaan, en je wordt aangesproken op je eigen verantwoording.
De verantwoording heb je altijd, die was er ook onder het verbond van de Wet. Het is niet doen en laten van dingen voor elkaar. Je moet je hele leven in afhankelijk van God weten. Daarnaast moet je beseffen dat je niet in staat bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.  En in biddend opzien naar hem moet je constateren dat je je NIET aan zijn regels kunt houden, ook al doe je nog zo je best. Pas na dit

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 16, 2003, 08:43:55 pm »
JFW: Als ik dit zo lees krijg ik het gevoel dat het niet meer om de regeltjes gaat. Je kunt je eigen gang gaan, en je wordt aangesproken op je eigen verantwoording.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2003, 11:47:06 pm door Roos »

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 16, 2003, 09:19:18 pm »
Hier is dus iets fout gegaan.......... :?

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2003, 11:58:53 pm »
JFW : ik krijg het idee dat het niet meer om de regeltjes gaat

Het gaat toch niet meer om regeltjes ?  In Galaten 3 vs 19 staat : De wet zou alleen maar gelden zolang de Messias er nog niet was, die God beloofd had.

We verdienen Gods genade en liefde niet door ons aan regels te houden.

Gerrit

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 20, 2003, 11:07:47 am »
Beste Roos,

Ik kan met de beste wil in Gal. 3 niet lezen dat de wet sinds de komst van de Messias niet meer geldt. Er staat wel dat wij sinds zijn komst niet meer gevangen zijn door de wet die wij niet kunnen houden. We zijn vrijgemaakt. Maar dat betekent niet dat wij nu maar alles mogen doen waar we zin in hebben. We worden niet meer veroordeeld om onze zonden. Maar toch willen (en moeten) we ons best doen om niet te zondigen.

En hoe weten we dan wat zonde is? Nog steeds uit de wet!

Wat betreft zondagsheiliging: de zondag is bij uitstek de dag waarop we God eren en waarop we ons in zijn Woord verdiepen. In ons jachtige bestaan hebben we zo'n dag meer dan ooit nodig. Alles wat ons daarvan af kan trekken (huishouden, tv-kijken, sport, uitgaan ed) kunnen we op zondag dus beter nalaten. Zo niet, dan zal dat volgens mij op den duur hoe dan ook ten koste gaan van ons geloof. Misschien nog niet eens bij ons zelf, maar dan wel bij onze kinderen en kleinkinderen.

Heeft iedereen hierin een eigen verantwoordelijkheid? Ja, maar die verantwoordelijkheid geldt niet allen voor jezelf. Je bent ook verantwoordelijk voor de broeders en zusters in de kerk. Dus zelfs al zou je zelf sterk genoeg zijn om op zondag van alles te doen, dan nog moet je die dingen volgens mij nalaten omdat er anderen zijn die je voorbeeld wel eens zouden kunnen gaan volgen en die niet sterk genoeg zijn en er wel binnen een aantal jaren hun geloof door verliezen.

We hebben regels en gewoonten als zondagsheiliging nodig als een dam tegen indivualisme.

PS -  ik begrijp totaal niet hoe iemand als christen op zondag kan 'profiteren' van het feit dat anderen hun hele zondag zo besteden dat ze aan kerkgang en dergelijke niet toekomen. Op zondag bij een marathon gaan kijken of op tv voetbalwedstrijden volgen lijkt bij dan ook buitengewoon schijnheilig...
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 20, 2003, 01:29:39 pm »
Nogmaals Galaten 3 :

vs 19 om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd (bij de belofte die enkele honderden jaren eerder was gedaan door God)  totdat het zaad zou komen waarop de belofte sloeg (Jezus).  Vs 23 Doch voordat dit geloof kwam werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof dat geopenbaard zou worden.
Door zo krampachtig met de wet te blijven omgaan stel je de Heilige Geest buiten werking of anders : je doet de werking van de Heilige Geest in jouw leven tekort. De opmerking dat we nu maar alles mogen doen waar we zin aan hebben heb je mij niet zien maken, dat is nl onzin, zie ook Rom. o.a. hfst 5 t/m 8.  Wij kunnen ons er nu in volmaakte vrijheid op toeleggen Christus te gehoorzamen. Daar moet je je op richten, niet op de strijd tegen de zonde, die heeft Jezus n.l. al voor ons overwonnen. Dat we vanuit dat nieuwe leven (wedergeboren christen zijn) geen dingen doen die onder de Wet besloten waren mag duidelijk zijn. Jezus diept de wet zelfs nog uit als Hem ernaar gevraagd wordt. Als we twijfelen kunnen we de wet wel gebruiken als spiegel maar niet meer als tuchtmeester.

Regeltjes over wat wel of niet kan op zondag is verloren energie.  Elke dag met God leven wordt er van ons gevraagd. Zolang we nog een dag hebben waarop we veelal vrijgemaakt zijn van aardse verplichtingen moeten we de zondag koesteren en er dankbaar gebruik van maken, maar dat is wat anders dan een dag waarop we onze Godsdienst moeten gaan beleven omdat we er dan pas tijd voor hebben. Ik neem ook niet maar één dag in de week tijd voor mijn man of kinderen.
Daarom nogmaals geen zondagsheiliging maar levensheiliging, ook op zondag.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 20, 2003, 02:33:37 pm »

quote:

En hoe weten we dan wat zonde is? Nog steeds uit de wet!
Dus jij eet ook geen onreine dieren?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 20, 2003, 02:37:18 pm »

quote:

op 20 Jun 2003 11:07:47 schreef Gerrit:
Heeft iedereen hierin een eigen verantwoordelijkheid? Ja, maar die verantwoordelijkheid geldt niet allen voor jezelf. Je bent ook verantwoordelijk voor de broeders en zusters in de kerk. Dus zelfs al zou je zelf sterk genoeg zijn om op zondag van alles te doen, dan nog moet je die dingen volgens mij nalaten omdat er anderen zijn die je voorbeeld wel eens zouden kunnen gaan volgen en die niet sterk genoeg zijn en er wel binnen een aantal jaren hun geloof door verliezen.

Helemaal mee eens!
Het is zó jammer dat dat 'mede-verantwoordelijkheidsgevoel' verdwenen lijkt te zijn nu ook in de kerk het individualisme hoogtij viert. Dit blijkt niet alleen op het terrein van de zondagsheiliging, maar ook bijvoorbeeld als het gaat om vrijetijds- en geldbesteding en de omgang met elkaar in de verkeringstijd enz.
We kunnen onszélf misschien dan sterk genoeg wanen om allerlei verleidingen aan te kunnen, onze omgeving is dat misschien niet. En onze kinderen gaan vanzelf een of twee stapjes verder.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Gerrit

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 20, 2003, 10:59:31 pm »

quote:

op 20 Jun 2003 14:33:37 schreef Zwever:
[...]

Dus jij eet ook geen onreine dieren?

Het oude testament kent drie soorten wetten.

1. Het burgerlijk wetboek. Rechtsregels e.d. Die golden alleen voor het volk Israel.
2. De regels voor de tempeldienst en andere rituele regels. Die zijn opgeheven toen het voorhangsel scheurde. Wat betreft de spijswetten: die heeft Christus expliciet opgeheven in een visioen aan Petrus.
3. Algemene regels over hoe je als mens moet leven. Levensheiliging. Samengevat in de tien geboden en in het God liefhebben met heel je hart en je naaste liefhebben als jezelf. Deze derde 'soort' is voor eeuwig. Niet meer als een tuchtmeester, wel als een leefregel voor de christelijke vrijheid. En het vierde gebod hoort daar ook bij!
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Gerrit

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 20, 2003, 11:11:36 pm »

quote:

op 20 Jun 2003 13:29:39 schreef Roos:
Nogmaals Galaten 3 :

vs 19 om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd (bij de belofte die enkele honderden jaren eerder was gedaan door God)  totdat het zaad zou komen waarop de belofte sloeg (Jezus).  Vs 23 Doch voordat dit geloof kwam werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof dat geopenbaard zou worden.
Staat hier dat de wet met Christus' komst is afgeschaft? Nee, er staat de functie van de wet als gevangenbewaarder is opgeheven.

quote:

Door zo krampachtig met de wet te blijven omgaan stel je de Heilige Geest buiten werking of anders : je doet de werking van de Heilige Geest in jouw leven tekort. De opmerking dat we nu maar alles mogen doen waar we zin aan hebben heb je mij niet zien maken, dat is nl onzin, zie ook Rom. o.a. hfst 5 t/m 8.  Wij kunnen ons er nu in volmaakte vrijheid op toeleggen Christus te gehoorzamen. Daar moet je je op richten, niet op de strijd tegen de zonde, die heeft Jezus n.l. al voor ons overwonnen.
Wat is het verschil tussen Christus gehoorzamen en tegen de zonde strijden? Dat komt toch op hetzelfde neer?

quote:

Dat we vanuit dat nieuwe leven (wedergeboren christen zijn) geen dingen doen die onder de Wet besloten waren mag duidelijk zijn. Jezus diept de wet zelfs nog uit als Hem ernaar gevraagd wordt. Als we twijfelen kunnen we de wet wel gebruiken als spiegel maar niet meer als tuchtmeester.

Alleen als we twijfelen? Moet je dan eerst proberen in jezelf te vinden wat goed is? De Geest vertelt het ons, zeg je misschien. Ja, maar door het Woord. Dat Woord bestaat uit twee onderdelen: wet en evangelie. Wet = wat is goed en wat is kwaad? Evangelie = hoe wordt ik vrijgesproken van mijn fouten en kan ik toch doen wat goed is. De wet als tuchtmeester brengt je naar het evangelie. En die drijft je vervolgens weer terug naar de wet als richtsnoer. Of wel: van ellende via verlossing naar dankbaarheid.

quote:

Regeltjes over wat wel of niet kan op zondag is verloren energie.  Elke dag met God leven wordt er van ons gevraagd. Zolang we nog een dag hebben waarop we veelal vrijgemaakt zijn van aardse verplichtingen moeten we de zondag koesteren en er dankbaar gebruik van maken, maar dat is wat anders dan een dag waarop we onze Godsdienst moeten gaan beleven omdat we er dan pas tijd voor hebben. Ik neem ook niet maar één dag in de week tijd voor mijn man of kinderen.
Daarom nogmaals geen zondagsheiliging maar levensheiliging, ook op zondag.
Zondagheiliging is een baken in de week die je de mogelijkheid geeft tot levensheiling in de hele week. Laat je de zondagsheiliging los, dan is het al snel zover dat ook op de andere dagen de levensheiliging er aan gaat. Zondagsheiliging is geen vervanging voor levensheiliging. Het is als het ware de grote wekelijkse geestelijke opfrisbeurt, die er voor zorgt dat je de rest van de week toekunt met een paar uur geestelijk voedsel per dag om toch 7x24 uur je leven te heiligen (met alle tekortkomingen natuurlijk).

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2003, 11:53:38 pm »

quote:

Zondagheiliging is een baken in de week die je de mogelijkheid geeft tot levensheiling in de hele week. Laat je de zondagsheiliging los, dan is het al snel zover dat ook op de andere dagen de levensheiliging er aan gaat. Zondagsheiliging is geen vervanging voor levensheiliging. Het is als het ware de grote wekelijkse geestelijke opfrisbeurt, die er voor zorgt dat je de rest van de week toekunt met een paar uur geestelijk voedsel per dag om toch 7x24 uur je leven te heiligen (met alle tekortkomingen natuurlijk).
Dit geldt voor jou waarschijnlijk, maar ik zie en ervaar dit toch anders. Mijn relatie met God is er 24 uur per dag, 7 dagen in de week. En natuurlijk heb ik als christen mijn gemeente nodig, daar word ik gevoed en bemoedigd, maar als ik es een dienst op zondag mis, dan is mijn relatie met God niet anders.
Zondagheiliging geeft de mogelijkheid tot levensheiliging ? Dit begrijp ik niet helemaal, ik wil niks liever dan de Here Jezus volgen in mijn leven, ik ben dus elke dag bezig om mijn leven te heiligen. En dat doe ik omdat ik zielsveel  van Hem houd. Ik houd niet meer van Hem op maandag (omdat ik net een geestelijk opfrisbeurt heb gehad) dan op vrijdag (ik zou er weer aan toe zijn).

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 24, 2003, 11:06:13 pm »

quote:

op 20 Jun 2003 22:59:31 schreef Gerrit:
Het oude testament kent drie soorten wetten.

1. Het burgerlijk wetboek. Rechtsregels e.d. Die golden alleen voor het volk Israel.

Waarom?

quote:

2. De regels voor de tempeldienst en andere rituele regels. Die zijn opgeheven toen het voorhangsel scheurde. Wat betreft de spijswetten: die heeft Christus expliciet opgeheven in een visioen aan Petrus.

Waarom zijn die wel opgeheven, en de wet over de sabbat niet? Die spijswetten zijn inderdaad expliciet opgeheven door Christus, maar de reinheidswetten niet voor zover ik weet, terwijl we die met voeten treden.

Waar trek je de grens?

quote:

3. Algemene regels over hoe je als mens moet leven. Levensheiliging. Samengevat in de tien geboden en in het God liefhebben met heel je hart en je naaste liefhebben als jezelf. Deze derde 'soort' is voor eeuwig. Niet meer als een tuchtmeester, wel als een leefregel voor de christelijke vrijheid. En het vierde gebod hoort daar ook bij!

Waarom hoort het vierde gebod daar ook bij? Ik ben het met je eens dat er eeuwige leefregels zijn, maar deze hebben eigenlijk veel minder te maken met 'wetten', maar veel meer met een hartsgesteldheid.

"Heb God lief" is iets van je hart, niet iets wat je zonder emotie kan doen (zoals het houden aan de sabbat, om maar eens iets te noemen :) ).

Ofwel, als je mij wilt overtuigen, moet je mij maar eens uitleggen waarom het sabbatsgebod onder algemene leefregels valt, terwijl Paulus zegt dat je je er niet zo druk over moet maken. (kijk maar eens naar het woord 'sabbat' in het NT)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 01, 2003, 11:43:21 pm »
Citaat
op 20 Jun 2003 23:11:36 schreef Gerrit:

quote: (van Roos, Berean)
--------------------------------------------------------------------------------
Dat we vanuit dat nieuwe leven (wedergeboren christen zijn) geen dingen doen die onder de Wet besloten waren mag duidelijk zijn. Jezus diept de wet zelfs nog uit als Hem ernaar gevraagd wordt. Als we twijfelen kunnen we de wet wel gebruiken als spiegel maar niet meer als tuchtmeester.
--------------------------------------------------------------------------------

Alleen als we twijfelen? Moet je dan eerst proberen in jezelf te vinden wat goed is? De Geest vertelt het ons, zeg je misschien. Ja, maar door het Woord. Dat Woord bestaat uit twee onderdelen: wet en evangelie. Wet = wat is goed en wat is kwaad? Evangelie = hoe wordt ik vrijgesproken van mijn fouten en kan ik toch doen wat goed is. De wet als tuchtmeester brengt je naar het evangelie. En die drijft je vervolgens weer terug naar de wet als richtsnoer. Of wel: van ellende via verlossing naar dankbaarheid.{/quote]

---
Interessant punt, of je nog van een "tuchtmeester" kunt spreken. Misschien zit de term ons een beetje in de weg!? Ik ben het met Gerrit eens dat de wet ons bij het Evangelie brengt. Zonder inzicht in onze zonde hebben we geen 'behoefte' aan de genade in de Here Jezus. Vervolgens, na onze vervlossing, willen we ook graag dankbaar leven. Dat is volgens Jacobus één op één verbonden met ons geloof. Maar hoe moeten we leven zoals God dat graag ziet? Dat vertelt de wet ons weer. Vandaar ook dat de apostelen in het NT rustig de Tien Geboden aanhalen.

Specifiek in verband met de rustdag en het vierde gebod vond ik nog een mooie stelling op www.95stellingen.nl. Ik zet 'm hier even onder met de 'toelichting' erbij:

Wie speelt met de wet, verspeelt het Evangelie.

Dit is waarschijnlijk de oudste stelling die je op deze pagina vindt. Hij komt van prof. K. Schilder. Je kunt de stelling alleen begrijpen en beamen als je het verband ziet tussen de wet en de blijde boodschap. Vaak zien wij dat verband niet. De wet lijkt zwaar en donker en het Evangelie blij en licht. Maar toch kan het Evangelie niet zonder de wet. Andersom kan de wet trouwens ook niet zonder het Evangelie.

Door de wet weten wij hoe geweldig wij de Here Jezus nodig hebben. Door de wet zijn we blij met Zijn genade. Maar als we niet weten hoe zondig we zijn - voor wie is Christus dan gestorven? Voor mij?

Op deze pagina betrekken we de stelling van prof. Schilder op het vierde gebod. We lopen het gevaar om alleen naar het gebod en naar de wet zelf te kijken, als we het over de rustdag hebben. Mag je nou wel onnodig werk doen op zondag of niet? Maar zet het eens in het kader van het Evangelie. Als we morrelen aan de wet van de Here, dan verbleekt ook Gods goede boodschap. Allemaal hebben we - de een meer, de ander minder - te maken met de verleiding de zondag in te vullen met onze eigen bezigheden. Dat hangt nu eenmaal in de lucht. Hoe meer mensen aan die verleiding toegeven, hoe groter de verleiding voor anderen wordt.

Maar dan komt de keuze. Bekennen we schuld aan de HERE - voor onszelf en samen? Dat we het vierde gebod overtreden en Zijn dag steeds weer ontheiligen? Of zetten we het vierde gebod opzij en beweren we dat we - wat het overtreden van dat gebod betreft - niet zondigen? In het eerste geval zullen we de genade van onze Heiland duidelijk zien. Hij stierf voor onze zonden. Ook voor onze zonden tegen het vierde gebod. Maar als we beweren dat wij geen zonde hebben als we onnodig werk doen op de dag van de Here, dan verbleekt het Evangelie. Want dan hebben we Christus voor een deel niet meer nodig.
Dood door schuld
Levend door genade

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 01, 2003, 11:59:27 pm »
Voor mij geldt:

1. op zondag moet niets moeten.

Dus als het onspannend is om in de tuin te werken: ga je gang. Als je tuinieren HAAT, dan zul je je tuin toch moeten bijhouden, maar kun je het beter op een andere dag doen.

2. Geen (betaald) werk, behalve het noodzakelijke

Dit is vrij helder lijkt me.

3. Anderen niet stimuleren om (betaald) werk te doen, behalve het noodzakelijke

Geen ijsje op zondag, niet uit eten... maar eigenlijk ook geen televisie, radio, telefoon, internet. Elektriciteit zou je ook nog een discussie over kunnen starten.

(zelf kijk ik wel TV en luister soms radio, telefoneer en internet op zondag)

Verder zou het beter zijn om de dag te verschuiven naar Sabbath.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 23, 2003, 06:00:33 pm »
Zondag is het teken van onze Autoriteit, de Kerk en de Bisschop van Rome. de kerk die boven de Bijbel staat en voor de Sabbat de Zondag heeft ingesteld. Catholic Records September 1 1923 (vrij vertaald)

Wie bewijst nu aan de hand van de Bijbel en de kennis der profetie, dat Jezus dit ooit ergens heeft verordend of Satan de ruimte heeft gegeven, door deze menselijke organisatie het Kwaad boven de Allerhoogste te laten prefeleren!

Kijk maar eens, noe vele Christenen SATAN volgen; zoals de Bisschop van Rome hier bewijst en Zichzelf boven de Allerhoogste plaatst:

Hier vindt u de weergave van de wijze waarop het 1e Beest omgaat met de geboden en waar Daniël er al op wijst dat een aardse-menselijke-macht de wetten en geboden van een Hemelse Verlosser misbruikt om Satans Rijk er voor in de plats te stellen, voorstellende dat van Jezus:

Precies zoals de Kerk van Rome zegt:

U kiest voor ons (de stad=Het Grote Babylon)
U kiest voor de Hemel (de stad= Hemels en Heilig Jeruzalem)

juni 2005 zal Rome kenbaar maken hoe zij die twee keuzes aan de mens zal voorhouden!

Misschien wel interessant op grond van wie de meeste Christenen (van jullie) de "opstandingsdag" vieren in plaats van de Sabbat des Heeren. En kijk eens wiens "Sabbatsdag; als 3e gebod" de meeste Christenen nu vieren! Die van onze Hemelse Vader of die van de Duivel! Ik weet zeker die van Satan!

Day of Worship--Roman Catholic

Roman Catholics observe Sunday as the day of worship because they changed the day of worship from Saturday to Sunday. Their explanation follows below:

The quotation listed below comes from: The Convert's Catechism of Catholic Doctrine by Rev. Peter Geirmann, C.SS.R., Imprimatur Joseph E. Ritter S.T.D. Archbishop of St. Lois, B. Herder Book Co., St. Lois, MO.

Q. What is the Third Commandment?*

A. The Third Commandment is: Remember that thou keep holy the Sabbath day.

Q. Which is the Sabbath day?

A. Saturday is the Sabbath day.

Q. Why do we observe Sunday instead of Saturday?

A. We observe Sunday because the Catholic Church transferred the solemnity from Saturday to Sunday.

Q. Why did the Catholic Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday, because Christ rose from the dead on a Sunday, and the Holy Ghost descended upon the Apostles on a Sunday.

Q. By what authority did the Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday by the plenitude of that divine power which Jesus Christ bestowed upon her.

Q. What does the Third Commandment command?

A. The Third Commandment commands us to sanctify Sunday as the Lord's Day.

Q. What does the Third Commandment forbid?

A. The Third Commandment forbids (1) The omission of prayer and divine worship; (2) All unnecessary servile work; (3) Whatever hinders the keeping of the Lord's Day holy.

Q. Is the desecration of the Lord's Day a grievous matter?

A. The desecration of the Lord's Day is a grievous matter in itself, though it admits of light matter.

En zie, de Rooms Katholieke Staat, daar waar haar wereldse troon is geplaatst, zegt het heel oprecht en heel overtuigend zelf
Een profetie in vervulling gegaan; het Beest dat van zijn wonde genezen werd in 1798!  En tevens het bewijs dat in 1844 (2300 avonden en morgens nadat het bevel uitging om Jeruzalem te herbouwen) de eindtijd

Daniël 7

24 Zijn tien horens zijn tien koningen, die in dat rijk zullen opstaan. Dan zal er nog een koning opstaan, die verschilt van de anderen en drie van hen ten val zal brengen.
25 Hij zal tekeer gaan tegen de Allerhoogste God en Zijn heiligen achtervolgen. Hij zal proberen alle wetten, regels en gebruiken en te veranderen. Drie en een half jaar lang zullen de heiligen aan zijn grillen worden overgeleverd. 26 Maar dan zal de Oude van Dagen komen en voor altijd met hem afrekenen.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 11:33:08 am door Baldur »