Auteur Topic: Sporten op zondag?  (gelezen 8080 keer)

pjotter

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Gepost op: januari 08, 2003, 12:39:00 am »
Sporten op zondag?
Ze maken mij de pis niet lauw!

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2003, 09:13:54 am »
Waarom Niet?
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2003, 10:24:02 am »
Inderdaad waarom niet?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2003, 11:09:25 am »
Waarom niet? Wat flauw... :((

Waarom wel?
Kun je als je gesport hebt, of als je nog moet sporten, op die ene dag van rust in de week wel de aandacht aan je Messias geven die Hij van je vraagt? En van je vragen màg (Hij heeft je immers gemaakt en gered, je bent van Hem!).

Wat mij betreft:
De wetenschap dat Christus Zijn Leven voor jou heeft gegeven, en dat Hij je op zondag op visitie vraagt in Zijn Woning, waar je
- aan Hem je tijd en aanbidding kunt wijden
- kracht kunt opdoen om als kind van de Vader weer verder te leven
- waar Hij in Woorden laat weten hoe je je leven kunt inrichten
- Zijn zegen krijgt
- en zo nog veel meer zaken met Hem deelt,
sluit wat mij betreft in de praktijk uit dat je op zondag (georganiseerd) gaat sporten.

Want: sporten is niet slecht, sporten is goed voor je lijf en leden. Veel mensen, ook christenen, zouden veel meer moeten sporten.
Maar het leven is vol van keuzes maken en prioriteiten stellen. En op zondag heeft sporten geen prioriteit.

De zondag wijden aan God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest heeft de hoogste prioriteit. En da's  in de praktijk al moeilijk genoeg. Laten we het sporten dus maar laten.:|
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2003, 11:34:23 am door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

izzewizze

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2003, 11:14:18 am »
Wat doe jij dan buiten de diensten om? Er is toch nog genoeg tijd om te sporten op zondag? Volgens mij kan dat ook. Door Christus is het mogelijk dat je ook op zondag kan sporten lijkt me zo.  Alhoewel ik er geen dienst voor zou willen laten schieten.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2003, 11:27:11 am »

quote:

op 08 Jan 2003 11:14:18 schreef izzewizze:
Wat doe jij dan buiten de diensten om? Er is toch nog genoeg tijd om te sporten op zondag? Volgens mij kan dat ook. Door Christus is het mogelijk dat je ook op zondag kan sporten lijkt me zo.  Alhoewel ik er geen dienst voor zou willen laten schieten.

Buiten de diensten om?
Zoals ik al zei, sporten is niet slecht.
Maar ik moet de eerste sport nog vinden die ik tussen zeg 12.00 en 16.00 uur op zondag een georganiseerd (gegarandeerd) kan beoefenen.
Je zegt tenslotte dat je met je opmerking bedoelt dat je voor je sport geen dienst zou willen missen.
Een wedstrijd afzeggen voor een kerkdienst wordt denk ik niet al te snel geaccepteerd.
Uitwedstrijden: daar ben je bijvoorbeeld zo al een halve dag aan kwijt.

En als ik een pot serieus gesport heb, en om b.v. 16.30 uur weer naar een dienst ga, dan vraag ik me af hoeveel energie ik daarvoor nog heb.

Dus: ik doe vanalles tussen de diensten door...  maar ik wil me niet verplichten om de diensten te moeten missen. En ik probeer er rekening mee te houden dat ik 's middags nog energie moet/wil stoppen in een eredienst.

Dat brengt mij tot de slotsom dat georganiseerd sporten praktisch niet uitvoerbaar is.
Maar ik ga gerust een potje op het plein met mijn zoontje (of vrienden) ballen om een fijne tijd te hebben. (En dan dus op tijd stoppen... :| )
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2003, 11:37:02 am door DoubleUP »

izzewizze

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2003, 12:04:33 pm »
Misschien om 19.00 uur kerk? Wat dat betreft heb ik wel wat met die Fransen. 's morgens om 10.00 uur kerk en dan 's avonds om 19.00 uur weer. Dan hoef je ook niet zo te jakkeren voor je kerkdiensten want dat is soms ook een sport. ;)

Vraagje waar zou je Hem meer mee eren?

Met een lekkere sportwedstrijd ter ere van Hem of als je zit te chagerijnen omdat je op zondag niets mag.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

de dromer

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2003, 02:27:49 pm »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2003, 04:23:19 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 12:04:33 schreef izzewizze:
Misschien om 19.00 uur kerk? Wat dat betreft heb ik wel wat met die Fransen. 's morgens om 10.00 uur kerk en dan 's avonds om 19.00 uur weer. Dan hoef je ook niet zo te jakkeren voor je kerkdiensten want dat is soms ook een sport. ;)

Vraagje waar zou je Hem meer mee eren?

Met een lekkere sportwedstrijd ter ere van Hem of als je zit te chagerijnen omdat je op zondag niets mag.

Als je zit te chagerijnen omdat je niks zou mogen zit je volgens mij sowieso verkeeerd ;) Je hebt juist een mooie vrije dag om bij te komen en je op God te richten. Een sportwedstrijd past daar volgens mij niet echt heel goed in. Je bent dan meer op onderlinge prestaties gericht.

offtopic: En waar zou je God meer mee eren, met hem dienen op de manier zoals hij dat vraagt of op een manier die jij prettig vindt?

Deze vraag hoeft niet in deze discussie beantwoord te worden, ik wil alleen even aangeven dat de vraag gewoon altijd zo gesteld kan worden dat het jou het beste uitkomt. (En nee ik zeg niet dat dat in dit geval gebeurt is.)
Pinkeltjefan

DoubleUP

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2003, 04:28:23 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 16:23:19 schreef Alfredt:
Als je zit te chagerijnen omdat je niks zou mogen zit je volgens mij sowieso verkeeerd ;) Je hebt juist een mooie vrije dag om bij te komen en je op God te richten. Een sportwedstrijd past daar volgens mij niet echt heel goed in. Je bent dan meer op onderlinge prestaties gericht.

Ik zat net een dergelijke tekst te te bedenken...

En om 19.00 kerk, prima, er zijn al zat kerken waar dat gebeurt. Maar dan heb ik weer een keuze te maken over het meegaan van mijn kinderen... Die moeten maandag weer naar school en dus normale tijd naar bed.
Heeft dus ook zo zijn nadelen, en die keuze heb ik liever niet vanwege het sporten.

izzewizze

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2003, 06:04:33 pm »
Wat dan te denken van de predikant die tegen zijn cathechesanten zegt dat hij er geen moeite mee heeft als ze mee doen aan een tennistoernooi of een voetbalwedstrijd op zondag?

Hoe beoordelen we Erik Hulzebosch dan? Die rijdt ook nog wel eens op zondag.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2003, 07:01:24 pm »
Ik vind het meer een persoonlijke zaak dan een zaak van de kerkenraad. Ik zie de zondag niet als een absoluut gebod, mede gebasseerd op wat Paulus er over zegt. De mens moet dus goed bepalen of en waarom hij afwijkt van deze gift die we hebben gekregen.
Als jij gaat sporten om God daar mee te eren ben je in de lijn van het vierde gebod bezig. Doe je het echter gewoon omdat je het zelf leuk vindt dan zit je fout. Het is niet aan mij om te kijken of de intenties goed zijn, dat kan God alleen.

Ook voor wat je op de zondag doet geldt de samenvatting van de wet. "God liefhebben boven alles, en de naaste als je zelf." Als je hier naar handelt handel je goed. En dan kan de keuze allebei de kanten opvallen.
In de bijbel staan aanwijzingen over hoe God gediend wil worden. Die dienen als richtsnoer gebruikt te worden, maar zijn soms best wel voor meerdere interpretaties vatbaar.

Maar voor mij valt de keuze toch in handhaving van de zondag als dag die gericht is op God, het rusten en de sociale contacten (in gezin, vrienden etc) op een rustige wijze te onderhouden.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2003, 07:34:23 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

ALFA

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2003, 08:09:37 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 09:13:54 schreef Mack Raven:
Waarom Niet?

WAAROM WEL???

Waarschuwing van de beheerders:

Mijne heren kunnen we de discussie alstublieft inhoudelijk houden. Dit soort losse zinnen draagt niet bij aan een positieve sfeer in het topic. Geef gewoon argumenten waarom u een bepaalde mening heeft.

Ook het schreeuwen (dat is alleen hoofdletters gebruiken) zien we liever niet. Het komt erg agressief over en is daarom in strijd met de nettiquette.

veel succes met de verdere discussie,
Alfredt
Menig kans blijft onbenut door mensen die treuren om hun onbenutte kansen

DoubleUP

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2003, 09:07:07 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 19:01:24 schreef Alfredt:
Ik vind het meer een persoonlijke zaak dan een zaak van de kerkenraad. Ik zie de zondag niet als een absoluut gebod, mede gebasseerd op wat Paulus er over zegt. De mens moet dus goed bepalen of en waarom hij afwijkt van deze gift die we hebben gekregen.
Als jij gaat sporten om God daar mee te eren ben je in de lijn van het vierde gebod bezig. Doe je het echter gewoon omdat je het zelf leuk vindt dan zit je fout. Het is niet aan mij om te kijken of de intenties goed zijn, dat kan God alleen.

Ik kan/mag inderdaad geen oordeel vellen over iemands intenties, maar ik vind wel dat ik een broeder of zuster mag vragen naar zijn/haar intenties waarom hij/zij bepaalde dingen doet. En daarna eventueel mijn argumenten geven waarom ik vind dat iets anders zou moeten dan er gebeurt.
We horen toe te zien op elkaar en zo de onderlinge banden sterk te houden.
Dat wil overigens niet meteen zeggen dat ik gelijk zou hebben.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2003, 09:34:40 pm »
Dat lijkt mij ook volkomen terecht. Dan krijg je een eerlijk en open gesprek. Maar je moet wel kunnen accepteren dat de ander tot een ander inzicht kan komen denk ik.
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #15 Gepost op: januari 09, 2003, 02:01:10 am »
Wat een gezeur je sport gewoon niet omdat je aanstoot geeft aan mensen die zich er aan storen dat er gesport word op zondag. Zoek dan een sport waar je op zondag geen verplichtingen hebt.

Wat verstaat men onder sporten.....actief sporten zie ik als belediging van de zondagrust je gaat dan verplichtingen aan.
Beetje actief zijn om even een keer tegen een bal aan te schoppen, slaan, stoten daar is niets mis mee.

We gaan een zwart wit gebied lekker grijs maken en dan komen we er wel.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

izzewizze

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2003, 04:03:51 pm »
Ik denk dat onze beleving over hoe we de zondag wel of niet mogen invullen voor een groot deel cultureel bepaald is. Laten we elkaar dus maar inderdaad de christelijke vrijheid geven over hoe e.e.a. ingevuld kan worden.

Tja en ik mag geen aanstoot geven. Misschien dat mensen ook kunnen leren om niet zo snel aanstoot te nemen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2003, 10:13:45 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 16:03:51 schreef izzewizze:
Ik denk dat onze beleving over hoe we de zondag wel of niet mogen invullen voor een groot deel cultureel bepaald is. Laten we elkaar dus maar inderdaad de christelijke vrijheid geven over hoe e.e.a. ingevuld kan worden.

In dit kader vind ik de 'subscription' van Alfredt zeer aanbevelenswaardig! :|
En helaas is mijn Frans ver beneden peil! :((

Marnix

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #18 Gepost op: januari 10, 2003, 12:51:10 pm »
Ik sport wel eens op zondag... tussen de diensten door of 's avonds... zolang het niet ten koste van de kerk gaat zie ik niet in waarom het niet zou mogen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #19 Gepost op: januari 10, 2003, 01:13:53 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 20:09:37 schreef ALFA:
op 08 Jan 2003 09:13:54 schreef Mack Raven:
Waarom Niet?

WAAROM WEL???

Waarschuwing van de beheerders:

Mijne heren kunnen we de discussie alstublieft inhoudelijk houden. Dit soort losse zinnen draagt niet bij aan een positieve sfeer in het topic. Geef gewoon argumenten waarom u een bepaalde mening heeft.

Ook het schreeuwen (dat is alleen hoofdletters gebruiken) zien we liever niet. Het komt erg agressief over en is daarom in strijd met de nettiquette.

veel succes met de verdere discussie,
Alfredt

Als een gelovige niet-christen zie ik namelijk helemaal geen probleem om te sporten op zondag.
Als zondag een rustdag is, waarom zou je dan de moeite doen om naar de kerk te gaan.
Als je dat lukt waarom niet sporten.
ik weet het antwoord al maar toch.

voor sommige mensen geeft de sport zelfs rust, en dat op een rustdag
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Marnix

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #20 Gepost op: januari 10, 2003, 06:10:18 pm »
Sport is inderdaad een vorm van ontspanning. Net als een kerkbezoek dat ook kan zijn. Zolang het maar samengaat met de zondag en het niet ten koste van het oorspronkelijk doel gaat... ik heb ook heel vaak de keuze moeten maken tussen een trainingskamp of een toernooi of de zondag als dag van God....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

David

• 20 jr & vrijgem.
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #21 Gepost op: januari 12, 2003, 09:56:29 pm »
Volgens mijn visie is het geen probleem als je met vrienden een potje voetbalt op zondag alleen wil ik er niet een kerkdienst voor laten schieten, beoefen je de sport bij een sportvereniging dan is de kans groot dat dit wel gaat gebeuren, en je laat ook nog eens anderen voor je werken, denk aan die kantine die draaiende zijn en de kleedkamer die toch wel een schoonmaakbeurtje wil hebben.
Leef hoe je wilt leven, maar vergeet niet dat je er ooit verantwoording van moet afleggen!

nijntje

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2003, 09:01:35 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 18:04:33 schreef izzewizze:
Wat dan te denken van de predikant die tegen zijn cathechesanten zegt dat hij er geen moeite mee heeft als ze mee doen aan een tennistoernooi of een voetbalwedstrijd op zondag?

Hoe beoordelen we Erik Hulzebosch dan? Die rijdt ook nog wel eens op zondag.

Sorry hoor, maar moeten wij Erik H. beoordelen? Dan weet ik er nog wel een paar....
Ik dacht toch echt dat dat een ieders eigen inzicht en verantwoordelijkheid is.
het (be)oordelen laat ik aan Iemand anders over

Rocker

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2003, 11:51:11 am »
Ik mis hier in de discussie een beetje het Christen zijn. Als Paulus zegt dat we 'het/iets' om geen aanstoot te geven aan onze broeder moeten laten, zeggen wij dat de broeder maar niet zo snel aanstoot aan ons moet nemen.
Dat is hetzelfde als een roker die zegt dat de niet-roker zich niet zo aan moet stellen als hij last heeft van z'n rook.

Verder, in hoeverre zijn wij als Christenen nog 'anders', als wij in alles met 'de wereld' meedoen? Ik ben niet tegen een potje voetbal op het plein, of 's middags gaan schaatsen als het vriest (niet op een ijsbaan!), maar wel over voetballen voor de vereniging op zondag. Dan ga je inderdaad verplichtingen aan aan derden, die je snel belangrijker vindt dan je verplichtingen aan God. Want hoe ga je om met de beslissende wedstrijd om de kampioenschappen, die op zondagmiddag om 16.30 gespeeld wordt? Of met de derde helft die daarna zal komen?

Trouwens... Als een goeie vriend of vriendin gaat trouwen, jij bent uitgenodigd voor de hele dag, het is zijn of haar dag, net zoals de zondag Gods dag is, ga je dan 's middags om 15 uur even 3 uurtjes weg omdat je moet voetballen???
Have a nice day, and don't forget to smile... :)
Rutger Kars

"Unix is very user friendly, it's just picky about who its friends are..."

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2003, 12:03:16 pm »
Heb jij dan elke week een bruiloft of een feest waar jij bij moet zijn??? :o.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Rocker

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2003, 12:07:04 pm »

quote:

op 16 Jan 2003 12:03:16 schreef Mack Raven:
Heb jij dan elke week een bruiloft of een feest waar jij bij moet zijn??? :o.

Helaas (of eigenlijk: gelukkig...) niet, maar is de Gods dag minder belangrijk omdat hij wekelijks is?

Ik denk dat je God dan te laag neerzet, en we (mezelf incl.) niet doorhebben welke eer God verdient, en welke we hem geven!
Rutger Kars

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #26 Gepost op: januari 16, 2003, 12:51:18 pm »
Ik ben een gelovige niet-christen, ik eer hem op mijn manier.
elke dag van de week.
ik ben hem dankbaar elke dag van de week
Maar zondag is ook gewoon(in mijn visie) een dag van de week.
Dus sporten op zondag kan gewoon zonder dat jij(als christen) je verplichtigen in de wegstaan
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Rocker

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #27 Gepost op: januari 16, 2003, 02:02:11 pm »
Ik denk dat ons meningsverschil met name ontstaat door een verschillende visie op de zondag. Ik zie de zondag namelijk niet als een gewone dag in de week, maar als een speciale dag voor God.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig hoe ik me een 'gelovige niet christen' voor moet stellen.   Het lijkt me een beetje een contradictio in terminus, tenzij je hiermee aan wilt geven dat je Christus niet erkent.
Rutger Kars

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2003, 05:41:25 pm »
Ik erken jezus niet als de zoon van god.
mischien als historische belangerijk figuur.

ik zal het nog een keer uitleggen.
ik zie god als de kracht achter de evolutie, de ziel, de natuur, de krachten die in het helaal heersen en alles wat leeft.
God is voor mij niet wie maar wat.

God eer je door je zelf te zijn, om mens te wezen zonder dat je supereur te voelen over ander en andere wezens.

dus onze visie verschillen behoorlijk.
maar dat is goed in mijn ogen.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Marnix

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #29 Gepost op: januari 18, 2003, 02:47:41 pm »
En hoe moet het dan met de mensen? Moeten die zelf God's genade gaan verdienen? Of blijft het altijd zo'n zootje als het nu ook is? Geloof je in een hiernamaals?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #30 Gepost op: januari 19, 2003, 09:50:58 am »
[/ot]

quote:

op 18 Jan 2003 14:47:41 schreef Marnix:
En hoe moet het dan met de mensen? Moeten die zelf God's genade gaan verdienen? Of blijft het altijd zo'n zootje als het nu ook is? Geloof je in een hiernamaals?

Dit is een leuke discussie, maareh om die nou in "sporten op zondag?" te houden....
Misschien kan er beter even een ander topic over gestart worden. [/ot]
Pinkeltjefan

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #31 Gepost op: januari 19, 2003, 05:30:59 pm »
Ik zou zeggen discussieer hier niet verder Gelovige niet christen?

En ga hier weer vrolijk verder met sporten op zondag...
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

Miss_Kausalaya

• ***Punk WiLL NeVer Die***
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #32 Gepost op: augustus 29, 2003, 10:46:30 pm »
staat er in de bijbel dat je niet mag sporten op de zondag?

Dat dacht ik, net als winkelen..maaruuh niet dat ik sport hoor op de zondag.
***Punk WiLL NeVer Die***

cochise

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #33 Gepost op: augustus 30, 2003, 12:27:30 pm »

quote:

op 29 Aug 2003 22:46:30 schreef Miss_Kausalaya:
staat er in de bijbel dat je niet mag sporten op de zondag?

Dat dacht ik, net als winkelen..maaruuh niet dat ik sport hoor op de zondag.
ik wel het is toch een vorm van ontspanning of niet?
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #34 Gepost op: augustus 30, 2003, 01:43:21 pm »
Zelf sport ik wel op zondag. Ik zie zondag ook niet als de sabbat, maar als een rustdag. Eren van God is goed, maar beperkt zich niet tot de zondag.
Daarnaast mag de rustdag van mij net zo goed op maandag of woensdag vallen.
Aangezien ik veel werk door de week is de zondag voor mij ook echt een rustdag. Bij ontspanning hoort sport, en aangezien er geen volwassen zaterdaghockeycompetitie is, zie ik geen reden om met die sport te stoppen.
Ps. 111:10

bela

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #35 Gepost op: augustus 31, 2003, 02:16:56 pm »
vindt je dit nu niet een beetje kort door de bocht

AW

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #36 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:24:56 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 14:16:56 schreef bela:
vindt je dit nu niet een beetje kort door de bocht

Aan wie stel je die vraag?

Was het voor mij bedoelt dan vraag ik je om aan te geven wat je precies kort door de bocht vindt. Is dat het onderscheid sabbat/rustdag of iets anders?

In je huidige vraagstelling kan ik natuurlijk slechts antwoorden met neen.

joris

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #37 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:27:18 pm »
als onze dienst uit is en we koffiedrinken is er steevast een aantal (jonge)gemeenteleden wat gaat voetballen op het veld naast de school waar we kerken. Geweldig!

als je doordeweeks mag vloeken, mag het ook op zondag
als je doordeweeks naar porno mag kijken, mag het ook op zondag.
als je doordeweeks mag sporten, mag het ook op zondag
als je doordeweeks met God wilt leven, mag het ook op zondag.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #38 Gepost op: augustus 31, 2003, 06:13:58 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 16:27:18 schreef joris:
als onze dienst uit is en we koffiedrinken is er steevast een aantal (jonge)gemeenteleden wat gaat voetballen op het veld naast de school waar we kerken. Geweldig!

als je doordeweeks mag vloeken, mag het ook op zondag
als je doordeweeks naar porno mag kijken, mag het ook op zondag.
als je doordeweeks mag sporten, mag het ook op zondag
als je doordeweeks met God wilt leven, mag het ook op zondag.

Als je op zondag God aanbidt, doe dat dan ook op maandag
Als je op zondag "AMEN" zegt op de tien geboden, doe dat dan ook op maandag
Als je op zondag instemmend knikt, als er gepreekt wordt over het liefhebben van je vijanden, doe dat op maandag dan ook.
Als je op zondag zingt, dat je je hele leven aan Hem wilt wijden, doe dat dan ook op maandag.
Als je op zondag je geloof belijdt, als één heilige algememen christelijke kerk, belijd dat dan ook op maandag.

Kortom, wat heb je vandaag in de kerk gehoord, en waar heb je mee ingestemd? Mag men jou daar morgen aan houden?

AW

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #39 Gepost op: augustus 31, 2003, 07:33:18 pm »
Kortom: zit er voor een praktiserend christenleven verschil tussen de Zondag en de rest der weekdagen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #40 Gepost op: augustus 31, 2003, 08:05:28 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 19:33:18 schreef Wiering:
Kortom: zit er voor een praktiserend christenleven verschil tussen de Zondag en de rest der weekdagen?
Nee, lijkt me. En toch neemt de zondag een aparte plaats in voor de meeste christenen...

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #41 Gepost op: augustus 31, 2003, 08:13:48 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 19:33:18 schreef Wiering:

Ik hoor veel klachten over " hypocriete" christenen die zondags met hun handen in de lucht en hun streepjespak ( de kombinatie haha) zo heilige als de paus zijn, maar maandag de boel van eieren maken. En dát zien ongelovigen.
Ik denk dat we dus om het één en ander recht te trekken, zondags wat gewoner zouden moeten zijn, en 's maandags wat heiliger.
Gij geheel anders. Moet toch kunnen, wij met zijn allen wat geloofwaardiger?

joris

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #42 Gepost op: augustus 31, 2003, 11:50:13 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 20:13:48 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik hoor veel klachten over " hypocriete" christenen die zondags met hun handen in de lucht en hun streepjespak ( de kombinatie haha) zo heilige als de paus zijn, maar maandag de boel van eieren maken. En dát zien ongelovigen.
Ik denk dat we dus om het één en ander recht te trekken, zondags wat gewoner zouden moeten zijn, en 's maandags wat heiliger.
Gij geheel anders. Moet toch kunnen, wij met zijn allen wat geloofwaardiger?
amen!

bela

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #43 Gepost op: september 01, 2003, 08:54:30 am »
ik bedoel met kort door de bocht er is geen zaterdagcompetitie en ik wil graag hockyeën in de competitie. Mijn belang staat voorop.
God roept ons zondags in de kerk. Er is natuurlijk ruimte voor ontspanning maar op competitienivo gaan sporten is volgens mij net een stap te ver. Hoe zit je dan in de beide diensten?

joris

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #44 Gepost op: september 01, 2003, 05:57:51 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 08:54:30 schreef bela:
ik bedoel met kort door de bocht er is geen zaterdagcompetitie en ik wil graag hockyeën in de competitie. Mijn belang staat voorop.
God roept ons zondags in de kerk. Er is natuurlijk ruimte voor ontspanning maar op competitienivo gaan sporten is volgens mij net een stap te ver. Hoe zit je dan in de beide diensten?

eigen belang voorop? dat zou jammer zijn. maar ontspanning is ook belangrijk.

je bent toch inventief genoeg om een manier te verzinnen waarop je meer van God kan leren kennen op zondag ''en kan sporten? Heel simpel : er staat nergens in de bijbel dat je twee keer naar de kerk moet, dus kies gewoon een dienst uit op zondag lijkt mij. t zou jammer zijn denk ik als je niet naar een dienst zou kunnen, want dat komt je relatie met God niet ten goede.

bela

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #45 Gepost op: september 01, 2003, 08:03:55 pm »
Is het voor jou dan niet een vanzelfsprekendheid om 2 maal op zondag naar de dienst te gaan. Trouwens al ga je 1x hoe zit je er dan? Met je hoofd bij de komende wedstrijd of met de roes van de gespreelde wedstrijd
Kortom het lijkt me geen goed idee om competitiewedstrijden te spelen cq te trainen.
Je kunt toch ook uitstekend fietsen,wandelen of met met andere kerkgangers een balletje te trappen.
De kerkdiensten moeten niet in ons programma ingepast worden maar als eerste op onze doelijst voor de zondag te staan

joris

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #46 Gepost op: september 01, 2003, 08:08:29 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 20:03:55 schreef bela:
Is het voor jou dan niet een vanzelfsprekendheid om 2 maal op zondag naar de dienst te gaan. Trouwens al ga je 1x hoe zit je er dan? Met je hoofd bij de komende wedstrijd of met de roes van de gespreelde wedstrijd
Kortom het lijkt me geen goed idee om competitiewedstrijden te spelen cq te trainen.
Je kunt toch ook uitstekend fietsen,wandelen of met met andere kerkgangers een balletje te trappen.
De kerkdiensten moeten niet in ons programma ingepast worden maar als eerste op onze doelijst voor de zondag te staan
ik vind het altijd zo fijn dat we mogen LEVEN met God.

bela

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #47 Gepost op: september 01, 2003, 08:24:55 pm »
juist als je wilt leven met God ga je toch zondags vanzelfsprekend naar de kerk :)

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #48 Gepost op: september 07, 2003, 12:37:05 am »

quote:

op 01 Sep 2003 20:24:55 schreef bela:
juist als je wilt leven met God ga je toch zondags vanzelfsprekend naar de kerk :)

Nou, dat geldt niet voor iedereen. Ik vind niet dat je dat vanzelfsprekend moet vinden. Ik ken mensen die oprecht God in hun leven centraal stellen maar die heel weinig een gemeente bezoeken.
Natuurlijk is het goed om je aan te sluiten bij een gemeente, je hebt honger, je wordt gevoed, je werkt mee, er is een gemeenschap om je heen. Maar om te zeggen, zoals dat in een ingezonden stond gister in het ND, buiten de kerk is geen heil, (geciteerd uit de belijdenis), dat vind ik niet kunnen.

joris

• Bekijk profiel
Sporten op zondag?
« Reactie #49 Gepost op: september 07, 2003, 04:54:02 pm »
buiten de kerk geen heil? ik denk dat er buiten de Gemeente geen heil is. ik denk dat in e bibel duidelijk blijkt dat het geloof niet voor eenlingen is, maar voor broeders en zusters. GOd vergadert een gemeente. Een lichaam, gene rondslingerende lichaamsdelen.

maar wat heeft dit met sporten op zondag te maken?  Ik ga graag naar de gemeente. Maar als ik gek op sporten was, zocht ik een gemeente waarin ik beide kon kombineren.