quote:
Amara
Reguliere medicijnen bijv. kampen nog altijd te vaak met veel bijwerkingen, waardoor die bijwerkingen allicht kwalijker zijn dan de oorspronkelijk kwaal of de medicijnen zelf.
Allicht?
Bijwerkingen kunnen inderdaad heel erg vervelend zijn. Dat bijwerkingen ontstaan is echter in veel gevallen onvermijdelijk. Medicijnen
werken namelijk. Omdat ze ingrijpen op een bepaald systeem, en systemen in het lichaam met elkaar samenhangen, kan een ander systeem dat ingrijpen ook merken. Soms merk je dat niet eens, soms is het alleen maar wat lastig, soms zijn bijwerkingen zelfs nuttig (hoewel je dan eerder van "tweede werking" spreekt dan van bijwerking) en soms zijn de bijwerkingen inderdaad zo vervelend dat je de therapie moet staken.
Maar roepen dat bijwerkingen
allicht kwalijker zijn dan de kwaal?
Bepaalde niermedicijnen geven bijvoorbeeld hoestbuien. Dat is heel erg vervelend. Maar als je ze niet neemt zijn de gevolgen nog veel vervelender (dialyse, transplantatie, dood?).
Soms is het kiezen tussen twee kwaden.
Soms kun je bijwerkingen bestrijden.
Soms gaan bijwerkingen na een tijdje gewoon over.
Ik ontken absoluut niet, dat bijwerkingen een groot nadeel van medicijnen kunnen zijn, en mijn motto als arts is dan ook "good medical care is to do as much nothing as possible". Alleen pillen als het nodig is. Helaas durven artsen tegenwoordig niet meer terughoudend te handelen omdat ze onmiddellijk worden aangeklaagd als het één keer misgaat.
quote:
Amara:
L. Mactaggert heeft er een boek over geschreven: 'Wat artsen je niet vertellen''. Mee bekend Bumbelbee?
Nee, niet mee bekend en het klinkt niet als een boek dat ik graag ga lezen.
(en dat zeg ik nu eens niet alleen omdat ik arts ben

)
De zin "wat artsen je niet vertellen" klinkt als boze opzet, bewust patiënten dom houden, kennis niet willen delen, dat soort dingen. Ik vind dat een slecht gekozen titel van een serieus boek, het riekt naar stemmingmakerij. Alsof artsen niet het beste voor hun patiënten willen maar erop uit zijn hen te vergiftigen!