quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik zal gelijk met de deur in huis vallen. Via de zoekmachine met zoekwoord 'baptisten' kwam ik op dit forum terecht.
--------------------------------------------------------------------------------
Welkom Marinus
Dank je voor het welkom
quote:
Ik las hier het een en ander over de gkv en baptisten. Ik moet zeggen dat ik hier erg van schrok. Ik wist niet dat er mede-christenen waren die zo praten over andere christenen.
Mede-christenen hebben allemaal een eigen mening, en juist via een forum
kunnen we leren van elkaar, en toetsen
quote: Helemaal mee eens
Waarschijnlijk denken deze mensen dus dat de gkv de ware kerk is, ook al zeggen ze van niet. Ze zien namelijk baptisten aan voor de valse kerk. Het zou net zo goed een ander genootschap kunnen zijn dus. Wat een arrogantie straalt hier vanaf.
kun je dit staven met bewijzen ??
quote: Ja, kijk maar eens op de vorige 2 pagina's van dit debat.
Jammer dat dit soort mensen praten over andere kerken zonder dat ze daar ook maar enige stap binnen hebben gezet, zonder dat ze daar ook maar een infoboekje over hebben gelezen. En dat voor een kerkgenootschap met een paar duizend leden. (zeker 144.000???)
nee hoor, ik weet niet waarom je op dat idee komt
quote: Als je je echt verdiept in de leer van een andere kerk dan zal naar mijn mening niet zulke onzin verspreiden zoals er nu verspreid wordt. Ik las verschillende dingen over de RKK en de paus en de Mariaverering. Ok, ik geef toe dat het ook niet mijn vorm van geloofsbeleving is, maar ik vind wel dat deze mensen net zo goed geloven als een gkv-er, of baptist, of hervormde, die volgens zijn leer probeert goed te doen. De volledige leer van de Baptisten, gkv, of RKK staat nergens in de bijbel beschreven.
Ik weet dat de baptisten 70 miljoen aanhangers hebben. Toch wel een verschil.
ook tussen baptisten zit een verscheidenheid aan meningen
quote: zeker wel, je hebt Northern en Soutern baptisten, europa en Amerika, allerlei verschillen, maar ze zullen elkaar (of andere kerk) nooit verwijten een valse kerk te zijn.
En deze mensen hebben het dus allemaal bij het verkeerde eind? Evenals de miljoenen katholieken?
dit vind ik een vrij boude bewering
quote: Maar als ik de stukken lees op de vorige pagina's en ook in andere discussie's dan kan ik dat toch niet anders opvatten?

Als de gemiddelde gkv-er zo denkt, waar ik overigens geen lid van ben maar ze wel zie als medechristenen, dan ga ik erg twijfelen over de correcte inhoud en leer van de gkv.
met de meningen hier op dit forum geuit, is zeker niet zo dat je alle GKVers
over een kam kunt scheren
quote: daar heb je gelijk in, maar ik schrijf ook 'als.....'
Want als je nou echt zo bijbelgetrouw denkt te zijn, houd dan diensten in de synagoge op zaterdag enz enz.
ik zie de connectie niet zo waar jij op doelt
quote: Ik bedoel hiermee dat er mensen zijn die op dit forum met allerlei teksten uit belijdenissen, bijbel, enz lopen te gooien, met als bewering dat een ieder die zlef interpretaties maakt van de bijbel, niet bijbelgetrouw is dus, op de valse weg is. Dan zeg ik op mijn beurt, als je dit vindt doe het dan echt volgens de bijbel, en dan moet je ook volledig joods leven, want Jezus was een volledige jood.
Je hoort als christenen, die dezelfde belijdenis hebben en dezelfde Christus en dien gekruisigd preken, een te zijn.
is hier op aarde een utopie lijkt mij
quote: maar ik heb het idee dat als het aan een groot deel van de GKV ligt het er helemaal nooit van zal komen.
De dienst is niet op zondag tussen 10.00 en 12.00 uur, maar begint vanaf zondag 12.00 uur in de wereld. Dat is pas dienstbaarheid. En dat kan met vele christenen samen.
Waarom pas vanaf 12.00, dit begrijp ik niet helemaal
De eredienst is er om aan de Eeuwige te geven en om van de Eeuwige te ontvangen. Dit geven doe je op verschillende manieren, het ontvangen doe je door de zegen en het Woord. Dat woord houdt niet op te spreken om 12.00 uur, maar wordt daad om 12.00. Je DIENSTbaarheid aan de wereld. Jezus heeft gezegd: 'ga de wereld in en maak alle volken tot mijn discipelen.' Je geloof moet herkenbaar zijn in de wereld en niet alleen aan uiterlijke kenmerken of regeltjes, maar aan de manier hoe je met mensen omgaat, en al helemaal met medechristenen. We moeten, en ik blijf erbij, MET ELKAAR ALS CHRISTENEN een levend woord zijn voor de wereld met DAADwerkelijke acties, en dat hoeft niet een massale bekering te zijn op een marktplein, maar dat kan ook in het klein. Want het trekt niet aan voor een buitenstaander om naar een moddergooiende kerk te gaan.
ik hoop op antwoord
Ik hoop ook dat ik hier weer antwoord op krijg!