Auteur Topic: Gereformeerd of Christen?  (gelezen 3114 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Gereformeerd of Christen?
« Reactie #50 Gepost op: januari 20, 2004, 09:16:03 pm »
Kort na de Reformatie noemden de gereformeerden zich (ter onderscheiding van wat zij beschouwden als afvalligen) Evangelisch Christen. Ik heb die term liever dan gereformeerd, omdat het inhoudelijk beter aangeeft waar het om gaat. Het is jammer, dat de naam "evangelisch" wordt gebruikt voor (en geclaimd door) christenen die belangrijke aspecten uit de gereformeerde traditie hebben opgegeven en negeren of ontkennen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 21, 2004, 08:37:18 am »

quote:

op 20 Jan 2004 21:16:03 schreef Qohelet:
Kort na de Reformatie noemden de gereformeerden zich (ter onderscheiding van wat zij beschouwden als afvalligen) Evangelisch Christen. Ik heb die term liever dan gereformeerd, omdat het inhoudelijk beter aangeeft waar het om gaat. Het is jammer, dat de naam "evangelisch" wordt gebruikt voor (en geclaimd door) christenen die belangrijke aspecten uit de gereformeerde traditie hebben opgegeven en negeren of ontkennen.

Je zou dus eigenlijk dolgraag evangelisch genoemd worden, maar absoluut niet in verband gebracht willen worden met de echte evangelischen.

Nou, ik ben van Christus, en jij? :?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 21, 2004, 11:28:56 am »
Ha. Zo noem ik me tegenwoordig ook wel es... evangelisch gereformeerd :)

Whoei, ik ben ook van Christus! En Wilhelmina, ik schaam me er niet voor dat je mijn geloofszus bent ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 21, 2004, 11:41:54 am »

quote:

op 21 Jan 2004 08:37:18 schreef Wilhelmina:
[...]

Je zou dus eigenlijk dolgraag evangelisch genoemd worden, maar absoluut niet in verband gebracht willen worden met de echte evangelischen.

Nou, ik ben van Christus, en jij? :?

Heb je evangelischen en echte evangelischen?
Wie zijn dat de echte evangelischen?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 21, 2004, 11:46:09 am »
Willen de echte evangelischen nu opstaan?

(Tijdens het zingen...  O-)  )
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 21, 2004, 12:47:03 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 11:46:09 schreef Bumblebee:
Willen de echte evangelischen nu opstaan?

(Tijdens het zingen...  O-)  )

?! Ik dacht dat je alleen enige ware gereformeerden had... blijkt nu dat evangelischen daar ook al last van hebben.  ;)

ontopic:
Volgens mij is het probleem dat je jezelf wel gereformeerd/christen/evangelisch kan noemen, maar dat er geen duidelijke definitie is van deze termen, althans niet een die door iedereen gedeelt wordt.
Als je jezelf gereformeerd noemt, en dat blijkt een blokkade naar niet-christenen toe omdat ze daar een verkeerde voorstelling bij hebben, wordt het dan niet tijd om eens te zoeken naar een eenduidige, heldere formulering? Is de omschrijving van onze gezindheid niet ook een stukje Tale Kanaäns?

't is maar een vraag...
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2004, 12:53:11 pm door arend »
...

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 21, 2004, 01:21:37 pm »
[Dit is eigenlijk een kleine uitweiding na mijn vorige bijdrage. Dit stukje tekst had ik gisteren eigenlijk al getypt, maar ik heb eerst even gewacht op de wijziging. Een beetje van het onderwerp af misschien, maar ik kon het even niet laten. Sorry.
Arendpleysier, ik heb die van mij op de vorige pagina ook gewijzigd. Dus kijk daar nog even. :) ]

Kort geleden las ik in Reformanda - niet dat ik er lid van ben, maar ik kreeg het onder ogen bij anderen op bezoek - dat de schriftkritiek DE oorzaak is van alle verval in de kerk. Dat schreef P. van Gurp. Die schriftkritiek ziet hij bij de Theologische Universiteit van Kampen.
Dat zie ik dus iets anders. Schriftkritiek is denk ik geen oorzaak van verval, maar eerder symptoom van al bestaand verval. Als het getuigenis van de Gods Geest uit de harten wijkt (Rom. 8:16), is dat het eerste begin van het verval.
Wel is duidelijk dat schriftkritiek het verdere verval bevordert. Zo is het inderdaad ook wel een oorzaak van verder verval. Maar het is zeker niet DE oorzaak, als ware het de enige. En het is ook niet de eerste oorzaak.
Hoe het met schriftkritiek zit aan de Theologische Universiteit kan ik niet beoordelen, dus daar doe ik geen uitspraak over. Wel constateer ik dat ik het niet eens ben met wat J.J.T. Doedens in Woord op Schrift stelt.
(Zie meer hierover op deze pagina van de discussie 'De Bijbel door God geïnspireerd? of...' onder 'Levensbeschouwing'.)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2004, 01:49:40 pm door Remco II »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 21, 2004, 01:32:01 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 11:41:54 schreef pola:
[...]

Heb je evangelischen en echte evangelischen?
Wie zijn dat de echte evangelischen?
Ja ik begreep van Quohelet dat daar dus verschil inzit. Heeft iets met de echte gereformeerde leer te maken of zo. ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 21, 2004, 01:37:39 pm »
Ho es even, JIJ introduceerde de term "echte evangelischen" Wilhelmina.

quote:

op 21 Jan 2004 08:37:18 schreef Wilhelmina:

Qohelet woont in Amerika en het woord "evangelical" heeft daar dezelfde lading als hier "orthodox" of "bijbelvast". De "echte" gereformeerden en de "echte" evangelischen vallen dus beide onder "evangelical".

"Protestant" betekent daar wat wij hier "vrijzinnig" zouden noemen.
Bombus terrestris Reginae

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 23, 2004, 06:38:54 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 13:37:39 schreef Bumblebee:
Ho es even, JIJ introduceerde de term "echte evangelischen" Wilhelmina.
[...]
Qohelet woont in Amerika en het woord "evangelical" heeft daar dezelfde lading als hier "orthodox" of "bijbelvast". De "echte" gereformeerden en de "echte" evangelischen vallen dus beide onder "evangelical".

"Protestant" betekent daar wat wij hier "vrijzinnig" zouden noemen.

Waar ik woon in de VS zetten de "Reformed" zich ook af tegen de "Evangelicals" en de kerk waarvan ik lid ben heet "Protestant Reformed"; bepaald niet vrijzinnig, zelfs hyper-orthodox.

Om maar eens wat kreten rond te strooien. Dat is natuurlijk het hele probleem: dat je etiketjes gebruikt om verschillen te benadrukken. Ik zou de term "evangelisch" graag in bredere zin willen gebruiken om drie redenen:
 - negatief: de naam "christen" wordt misbruikt door velen die Christus niet eens
                 serieus willen nemen
 - positief:  "evangelisch" werd in de tijd van de Reformatie uitgevonden om aan te
                 geven dat de reformatoren voor hun geloof afgingen op de bijbel als
                 het evangelie van verlossing
 - positief:  deze kreet is, afgezien van "christen" het meest inhoudelijke etiket,
                 meer dan "gereformeerd" of "protestant" enz.

Mijn klacht dat het etiket "evangelisch" al in gebruik is, was níet bedoeld, Wilhelmina, om aan te geven dat de evangelische gemeenten haar ten onrechte gebruiken. Ik heb heus wel de nodige kritiek op veel evangelicaal gedachte-goed, maar ik waardeer het zeer dat de evangelischen i.h.a. zo serieus willen leven voor de God van de Bijbel en Jezus als hun verlosser kennen. Dat maakt zowel jou als mij "evangelisch".
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: februari 10, 2004, 11:06:55 am »
Daar waar wij menen dat ons geloof ligt; in een kerkgenootschap, gebonden aan een menselijk persoon; Luther, Calvijn, Gereformeerd, Ned. Hervormd, Adventist, Baptist danwel een kerkelijke denominatie die gebaseerd is op een aspect van Jezus; daar eindigt de wet voor ons.
In Johannes 8 wijst Jezus op dat aspect. Hij deelt in dat "twistgesprek" mee aan de Joden dat niet Abraham hun Vader of Meester kan zijn, maar dat alleen in Hem het Koninkrijk bereikt kan worden. Zelfs direct tot de Hemelse Vader gaan, wijst Jezus AF. God de Vader leert ons op diverse plaatsen dat Jezus (of Zijn Plaatsvervanger de Heilige Geest) de aangewezen Meester is.

Laten we eens kijken hoe treffend Jezus dat zo mooi aangeeft:

Openbaring 1
1   In dit boek onthult Jezus Christus de geheimen die God Hem bekendgemaakt heeft. Hij zal Zijn dienaren laten zien wat binnenkort moet gebeuren. Daarom heeft Hij Zijn engel naar Zijn dienaar Johannes gestuurd om het hem allemaal te vertellen.

Is dit duidelijk m.b.t. ONZE taak? En is het duidelijk m.b.t. ONZE redding?

2   Johannes heeft opgeschreven wat hij van God gehoord heeft en wat Jezus Christus hem heeft bekendgemaakt.
3   Gelukkig is hij die deze profetie van de Here voorleest; en dat geldt ook voor de mensen die ernaar luisteren en het zullen onthouden. Want de tijd dat deze dingen werkelijkheid worden, komt steeds dichterbij.

Is het duidelijk dat dat ook voor ONS is weggelegd? Blijkbaar want we worden nog steeds als dienaren hezien van diezelfde boodschap!

4   Dit schrijft Johannes aan de zeven christengemeenten in Turkije (A): Ik wens u de genade en vrede toe van God, Die is en Die was en Die komt, van de zeven geesten die voor Zijn troon staan en

5   van Jezus Christus, Die ons trouw de hele waarheid bekendmaakt. Hij is de eerste, Die uit de dood terugkwam en niet meer stierf. Hij is de heerser van alle koningen van de wereld. Alle lof en eer is voor Hem, Die ons liefheeft en Die onze zonden heeft afgewassen door Zijn bloed voor ons te geven.
6   Hij heeft ons bijeengebracht in Zijn Koninkrijk en ons tot priesters van Zijn God en Vader gemaakt. Voor Hem is alle lof en eer! Hij regeert voor altijd en eeuwig! Amen.

Is het hier ook duidelijk dat Hij ONS heeft gered en dat wij dus opdezelfde wijze als Hij kunnen getuigen of eindigt onze wet bij de voorganger, de kerkdenominatie of een gemeende "profeet" in ons midden (tongetaal bijv)

7   Hij komt op de wolken terug en iedereen zal Hem zien; ook de mensen die de speer in Zijn lichaam staken. En alle volken van de wereld zullen om Hem treuren en jammeren. Ja, amen.
8   "Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde van alles", zegt de Here, de Almachtige God, Die is, Die was en Die komt.
9   Ik, Johannes, ben uw broeder en deel in uw lijden terwille van het Koninkrijk van Jezus. Net als u blijf ik Hem trouw, dwars door alles heen! Ik was naar het eiland Patmos verbannen omdat ik de mensen op God had gewezen en hun verteld had wat ik over Jezus Christus wist.

Is dit hierboven een bemoedigdende tekst of menen we dat we het niet kunnen of op zijn  minst proberen in ons leven gestalte te geven?

10   Door de Heilige Geest werd mijn geest meegenomen naar de dag van de Here. Ik hoorde een luide stem, die klonk als een bazuin, achter mij zeggen:
11   "Schrijf alles wat u ziet in een boek en stuur dat naar de zeven christengemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamum, Thyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea!"
12   Ik keerde mij om, want ik wilde zien wie dat zei en ik zag zeven gouden olielampen.
13   Tussen de lampen stond Iemand Die er uitzag als de Mensenzoon. Hij droeg een lang kleed, dat tot op Zijn voeten hing en had een gouden band om Zijn borst.
14   Zijn haar was zo wit als wol, zelfs zo wit als sneeuw en Zijn ogen schitterden als vuur.
15   Zijn voeten glansden als gesmolten brons en Hij had een stem als een donderende waterval.

Hoe zien wij ONS hierin beschermd en gedreven door de Heilige Geest om Hem waarlijk na te volgen?

16   In Zijn rechterhand hield Hij zeven sterren; uit Zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard en Zijn gezicht straalde en schitterde als de felle zon.
17   Toen ik Hem zag, viel ik als dood voor Hem neer. Maar Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei: "Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.
18   Ik ben de levende. Ik ben dood geweest, maar nu leef Ik voor altijd en eeuwig; Ik heb de dood en het dodenrijk overwonnen.

Alzo kunnen ook wij de dood overwinnen en in de slaap rusten als wij sterven. Wat kan ons dit leren m.b.t. Gereformeerd zijn of Jezus waarlijk volgen. Wie is onze gemeente; de Gereformeerde -menselijke- kerk of die welke ion Openbaring 12:17 wordt genoemd?

19   Schrijf op wat u ziet; niet alleen dit, maar ook wat hierna zal gebeuren.
20   Dit is de betekenis van de zeven sterren in mijn rechterhand en van de zeven olielampen: De zeven sterren zijn de boodschappers (B) van de zeven gemeenten en de zeven lampen zijn die gemeenten zelf."

Wat leert ions dit nu over de Gereformeerde kerk (of elke ander willikeurige kerk uiteraard) met betrekking tot een naamgeving die veelal de grenzen van de wet bepalen of Jezus wienst wet verder rijkt dat het Hemelse, maar het zondige nooit zal kunnen regeren, omdat de liefde in Hem alles overtreft! Zwlfs voorgangers en stenen gebouwen.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: februari 10, 2004, 11:43:38 am »

quote:

op 10 Feb 2004 11:06:55 schreef Baldur:

bladiebladiebla &

Alzo kunnen ook wij de dood overwinnen en in de slaap rusten als wij sterven. Wat kan ons dit leren m.b.t. Gereformeerd zijn of Jezus waarlijk volgen. Wie is onze gemeente; de Gereformeerde -menselijke- kerk of die welke ion Openbaring 12:17 wordt genoemd?

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Wat leert ions dit nu over de Gereformeerde kerk (of elke ander willikeurige kerk uiteraard) met betrekking tot een naamgeving die veelal de grenzen van de wet bepalen of Jezus wienst wet verder rijkt dat het Hemelse, maar het zondige nooit zal kunnen regeren, omdat de liefde in Hem alles overtreft! Zwlfs voorgangers en stenen gebouwen.
Al met al staat het bestaan de 'onzichtbare' kerk, de groep oprechte gelovigen die Christus om zich heen verzameld, niet ter discussie, maar de vraag hoe je jezelf benoemt. En dat is een andere. Het gaat hier niet zozeer om een belangenafweging tussen de onzichtbare kerk en de denominatie waarbinnen je verkeert, alswel de onduidelijkheid die de vele verschillende etiketjes met zich meebrengen.
Het is fijn, Baldur, dat je alle discussies in een profetisch (?) licht wilt plaatsen, maar kies ze dan met zorg. Daarnaast voegen ellenlange tekstplukkerijen niet veel toe aan de inhoud van de discussie. ergerlijk zijn ze wel.
Het gaat immers om de vraag welke vlag de lading beter dekt: Christen, gereformeerd of wellicht een andere benaming. vooral een vormkwestie, dus.
...

dienaar

• al sprak ik alle talen van de
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 24, 2004, 02:47:58 pm »
gereformeerd is een term die vooral je kerkelijke keuze weergeeft, en dus een kerkhistorische lading heeft.

christen is een term die vooral je levenshouding typeert, die aangeeft waar de bron van je bestaan ligt.

Afhankelijk van de situatie gebruik ik de ene of de andere term. Bij twijfel ga ik voor 'puur': christen.

Voor veel mensen wordt gereformeerd zijn niet geassocieerd met God, maar met wangedrag van mensen. De term christen wijst uitsluitend naar God, omdat het niet exclusief te koppelen is aan welke groep mensen dan ook.

yours truly,