quote:
op 12 Dec 2003 15:29:36 schreef Bumblebee:
Ik geloof dat God de hemel en de aarde en de mens en de natuurwetten heeft geschapen. Hoe Hij dat heeft gedaan heb ik geen idee van. Heeft Hij het één geschapen door middel van het ander, wellicht evolutie? Kan. Is er leven ontstaan uit dode materie? Kan ook: God gaf het leven. Ik weet niet hoe het in elkaar zit maar God staat sowieso aan de basis en werkt door de hele schepping (ook nu nog) heen.
Hoewel ik het onbegrijpelijk vind dat je over dat laatste zo stellig bent (waar is dat in vredesnaam op gebaseerd?), denk ik toch dat we redelijk tot elkaar zijn gekomen.

quote:
Het valt mij op dat jij nogal vaak het woord "natuurlijk" gebruikt. Hoe weet jij al die dingen toch zo zeker? Niet alles is zo vanzelfsprekend als jij lijkt te denken.

Pardon?
Ik weet helemaal niks zeker. Ik ageer juist tegen het 'zeker weten' van gelovigen!
Eens even zien:
Koerok:
"Ik heb juist een voorbeeld gekozen waarvan iedereen zegt: "Nee,
natuurlijk is dat niet God, dat is gewoon oorzaak en gevolg." Chaos en toeval zogezegd."
Hier gebruik ik het omdat ik me niet kan indenken dat er mensen zijn die elke boom die omvalt toeschrijven aan het
direct ingrijpen van God. Maar in deze heb je gelijk, ik weet dat niet zeker.
"En dan ben je dus eigenlijk weer aanbeland bij optie (b), namelijk: Een God die direct iets doet. Je zou daar
natuurlijk echt in kunnen geloven".
Hier lijkt het me op z'n plaats. Mensen kunnen in principe toch alles geloven?
"Maar waar het
natuurlijk de hele tijd om gaat is wanneer we tot de conclusie komen dat God zijn eigen natuurwetten doorbreekt en dingen doet buiten de, door hemzelf ingestelde, natuurwetten om."
Hier heb ik het over hetgeen ik jou duidelijk probeer te maken en ik zal zelf toch wel weten wat dat is, of niet?
Maar ik had beter kunnen schrijven: "Waar het
me natuurlijk de hele tijd om gaat..."
"
Natuurlijk gaat het daarom."
Hier reageer ik wellicht iets te geïrriteerd, maar ook hier heeft het woord 'natuurlijk' betrekking op iets wat ik je duidelijk probeer te maken. Ik heb het niet over het waarheidsgehalte daarvan.
"Daar geloof ik
natuurlijk niet in."
En ook hier heeft het betrekking op mezelf. Ik ben geen christen en ik dacht op dat moment dat dat al wel duidelijk was. Vandaar het woord natuurlijk.
Ik zal proberen wat minder verontwaardigd te doen, goed?
Maar dan jij!

Bumblebee:
"Het grootste wonder is
natuurlijk Zijn menswording in Jezus, waarmee Hij de zonden van alle mensen op Zich nam en de relatie tussen God en mens herstelde."
Volgens mij ben jij hier juist heel erg stellig in wat je vindt.

quote:
En wat betreft de aard van Jezus: daar heeft Hij zélf aardig wat zinnige woorden over gezegd.

Deze kun je teruglezen in één van de evangeliën. Johannes bijvoorbeeld. Een echte aanrader.
Hoezo heeft jezus dat zélf gezegd? Heeft hij boeken geschreven dan? En sinds wanneer is Johannes een autoriteit op het gebied van Jezus? Waaraan ontleent hij die status? Kennen we die Johannes? Kan ik hem bellen? Kan ik controleren wat hij heeft gezegd? Hoe weet ik dat de woorden die hij Jezus in de mond legt, ook daadwerkelijk door Jezus gezegd zijn? Etc...