Dingo schreef:
quote:
Ik weet uit eigen ervaring dat er grote verschillen tussen evangelische groepen zijn en ik heb geen idee tot welke groep jij jezelf rekent.
Dat vind ik veel bedachtzamer en verantwoordelijker dan:
......
quote:
"Nee, je zit niet in een ware kerk. Waarmee nog niet gezegd is dat je geen ware gelovige kunt zijn."
en.....
quote:
"Ik snap niet de moeite om Wilhelmina's vraag te beantwoorden. Natuurlijk zit je in een valse kerk. Immers, artikel 29 omschrijft de kenmerken van ware en valse kerk. Een daarvan betreft de bediening van de sacramenten.
Nu, dezelfde NGB + de HC geven aan hoe deze in de lijn met Bijbel bediend moeten worden. En dat gebeurt bij jullie dus anders".
(Punt uit: yana).
Ik kan wel waardering hebben voor een opsomming als:
quote:
"de' evangelische kerk ? Wel ik vind ze over het algemeen (Emph yana) teveel de nadruk leggen op 'ervaren van God', hetgeen verdacht veel lijkt op het 19e eeuws subjectivisme. Daarnaast ben ik voorstander van kinderdoop, ken ik geen doop met de H. Geest, en ben ik niet zo'n voorstander van dat extroverte vieren, hoewel ik erken dat dat laatste geen theologisch, maar een cultuurverschil is."
maar vind het dan niet fijn als dan hard op de hielen komt:
"
quote:
Zo, nu kun je gaan hakken, je hebt je doel bereikt. Die zure reactie is geen slaapgebrek maar helaas mijn 'echte' mening."
Hoort dat dan bij "je naaste liefhebben?" ( En dit gebod hebben wij van Hem: Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben. 1Joh4:21).
Kan Wilhelmina niet je zuster in geloof zijn?
Ik ken de gemeente niet waar Wilhelmina bij hoort. Jullie wel?
Van haar meeleven op deze forum krijg ik de indruk te doen hebben met iemand die probeert.......
" zich (te) richt(en) naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt.
(1 Tim 6:12 Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen. 13 Ik beveel voor God, die alle leven wekt, en voor Christus Jezus, die de goede belijdenis voor Pontius Pilatus betuigd heeft, 14 dat gij dit gebod onbevlekt en onberispelijk handhaaft tot de verschijning van onze Here Jezus Christus, 15 welke te zijner tijd de zalige en enige Heerser zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Here der Heren, 16 die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen.) en die .....
Jezus Christus erkent als het enige Hoofd (Kol. 1:18... en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is.." (Dit zijn dan texten die genoemd worden in NGB art 29).
Ik zal de kerk daar Wilhelmina bijhoort niet een valse kerk durven te noemen.
Zover als ik kan uitmaken van dit topic is de GKV dan de enige
"mogelijkheid genoemd" tot ware kerk (en haar zuster kerken).
Dat is niet de bedoeling van de Belijdenis. De Belijdenis wil dat wij ons toetsten aan de waarheid, maar er worden geen namen van kerken genoemd. Het is mogelijk dat er afval en deformatie komt in kerken. Daarom is de Belijdenis er meer voor ons eigen onderzoek, dat wij ons aan de waarheid houden, dan dat wij andere kerken veroordelen.
Wij hoeven slechts te denken aan de gemeenten in het Nieuwe Testament (bv Openbaring 1&2) om te zien hoe ruim Christus is in het vergadering van Zijn Kerk.
Ik ben het ook niet eens met aspecten van evangelische kerken, maar omdat er zoveel verschil is durf ik ze niet met vals te betitelen (en blijf ik graag in gesprek).
Dat is mijns inziens ook niet nodig ( met vals te betitelen). Ik heb te zorgen dat ik naar de kerk ga waar ik van kan zeggen "
dit is voor mij de ware kerk volgens de Schrift en de Belijdenis." Daar moet ik steeds weer de kenmerken van kunnen zien. Daar zal ik dan ook van moeten getuigen. Maar dat is langzamerhand (volgens mij) alleen maar
gemeentes in een Kerkverband omdat er al zoveel verschil is in de Gereformeerde kerken.