Auteur Topic: Protestantse Kerk in Nederland vanaf 1 juni 2004 een feit  (gelezen 2043 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Protestantse Kerk in Nederland vanaf 1 juni 2004 een feit
« Gepost op: december 12, 2003, 06:33:09 pm »

quote:

De Nederlandse Hervormde Kerk gaat fuseren met de Gereformeerden en Lutheranen. Van de 75 synodeleden van de Nederlandse Hervormde kerk stemden vandaag 51 voor en 24 tegen de fusie. De uitslag betekent dat de synode nipt met de nieuwe kerk heeft ingestemd. Als er 26 tegenstemmen waren geweest, had de fusie het niet gehaald.

"De Protestantse Kerk in Nederland is een feit", zei algemeen secretaris dr. B. Plaisier van de Samen-op-Wegkerken vrijdag na het voorlezen van de resultaten van de stemmingen in de drie synodes. "Goddank", was zijn commentaar.

De drie kerken betrokken in deze fusie zijn de Hervormde, Gereformeerde en de Evangelisch lutherse kerk. Deze kerken zijn al sinds Pinkstern 1961 bezig met de fusie van de drie kerken onder de noemer 'samen op weg'. 18 predikanten waren van mening dat het tijd was om samen te werken. Vaak was plaatselijk de samenwerking al stappen verder dan de landelijke synodale samenwerking. Hoewel er nog een smeekbede van 13000 kerkleden was tegen deze fusie was er om 16:45 uur toch witte rook.

De "persoonlijke" invulling blijft wel vrij per kerk maar de kerkorde gaat wel regels opstellen over de praktische invullingen (zoals aantal kerkgangers per predikant).

Hoewel het proces zo lang heeft geduurt om scheuringen te voorkomen, wordt verwacht dat nu wel scheuringen ontstaan. Binnen de hervormde en gereformeerde enlutherse kerk wordt hier en daar met scheve ogen gekeken naar de andere genootschappen. Zowel op hoogtheologisch vlak als in de straat. Ook wordt verwacht dat er een scheuring tussen Orthodox en vrijzinnig zal ontstaan.

De lutheranen, de kleinste partij in de fusie, hebben het idee ondergesneeuwd te worden door de twee "grote jongens" die veel dogmatischer (hangend op geloofsregels) zijn dan de op het evangelie gerichte Lutherse kerk.

De nieuwe kerk gaat ongeveer 2,5 miljoen leden tellen en wordt dan de tweede kerk van het land, achter de Rooms-Katholieken. Veertig jaar geleden telden ze samen nog ruim vier miljoen leden.

Vanaf 1 juni is de fusie een feit.
Bron: FOK!

En wat vinden wij hiervan? Is dit een vooruitgang of juist een achteruitgang? Moeten andere kerken dit voorbeeld gaan volgen?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2003, 06:57:49 pm »
"Fusie" van kerken is natuurlijk een vooruitgang.

Onderbouwing:

1 kerk, 1 God. Al die afscheidingen, ik krijg er kippenvel van namenlijk. We moeten gewoon 1 kerk worden!

Maar er zal wel weer een hoop gezeur en gerommel komen binnen die gemeentes en er zal vast wel weer een extra scheuring komen of meer. Ik geef het weinig hoop.

Toch jammer. Goed initiatief dit.
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2003, 07:00:39 pm »

quote:

Hoewel het proces zo lang heeft geduurt om scheuringen te voorkomen, wordt verwacht dat nu wel scheuringen ontstaan. Binnen de hervormde en gereformeerde enlutherse kerk wordt hier en daar met scheve ogen gekeken naar de andere genootschappen. Zowel op hoogtheologisch vlak als in de straat. Ook wordt verwacht dat er een scheuring tussen Orthodox en vrijzinnig zal ontstaan.
Wat nou met scheven ogen kijken!? Waar zijn we dan mee bezig!? Dat geloof je toch niet? We zijn allen Christen!! Maar dat snappen die mensen echt niet, komt wel beetje overeen met farizeergedrag, vind ik. Die wisten het ook allemaal zo goed en zaten ook iedereen op de vingers te tikken enz. Maar we moeten allemaal geloven in 1 God!

Het zal wel nooit goedkomen, jammer.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2003, 07:32:46 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 18:57:49 schreef Does:
"Fusie" van kerken is natuurlijk een vooruitgang.

Onderbouwing:

1 kerk, 1 God. Al die afscheidingen, ik krijg er kippenvel van namenlijk. We moeten gewoon 1 kerk worden!

Maar er zal wel weer een hoop gezeur en gerommel komen binnen die gemeentes en er zal vast wel weer een extra scheuring komen of meer. Ik geef het weinig hoop.

Toch jammer. Goed initiatief dit.

Natuurlijk gaat het om 1 Kerk en voornamelijk de God van die Kerk.
Maar.....het moet niet ten koste gaan van bijbelse normen en waarden. En zoals ik er nu tegenaan kijk, staan er een aantal zaken in de nieuwe kerkorde waar ik het absoluut niet mee eens ben.
En ik juich eenheid toe, zolang het niet ten koste gaat van de waarheid!!!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2003, 07:35:30 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 19:32:46 schreef jfwolf:
[...]

En ik juich eenheid toe, zolang het niet ten koste gaat van de waarheid!!!
Dat doet het nu toch niet?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2003, 07:38:38 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 19:35:30 schreef Does:
[...]

Dat doet het nu toch niet?

Vind je dat. Ik kan er mee leven, omdat alle gemeenten hun eigen identiteit mogen behouden. Maar ik kan bijvoorbeeld niet leven met:
Inzegening van andere samenwoningsvormen dan huwelijken.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2003, 08:07:12 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 19:38:38 schreef jfwolf:
[...]

Vind je dat. Ik kan er mee leven, omdat alle gemeenten hun eigen identiteit mogen behouden. Maar ik kan bijvoorbeeld niet leven met:
Inzegening van andere samenwoningsvormen dan huwelijken.
Het was een vraag. Ik vroeg er even naar. Heb niet veel verstand van die kerken maar samenkomen en fuseren is niet slecht.

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2003, 09:30:37 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 20:07:12 schreef Does:
[...]
Het was een vraag. Ik vroeg er even naar. Heb niet veel verstand van die kerken maar samenkomen en fuseren is niet slecht.

Mja das dus een beetje kort door de bocht, hoewel het in z'n eenvoud wel waar is. Toch kleven daar een aantal haken en ogen aan. Aan het eind van de 19e eeuw heeft de kerkscheuring onder leiding van Abraham Kuiper (bekend als de Doleantie) plaats gevonden. Een groot aantal dominees verlieten (veelal samen met hun gemeentes) het Hervormde kerkverband uit onvrede over de samenstelling en wijze van besluiten van de Hervormde Synode. In 1892 was deze scheuring een feit en gingen deze gemeentes zelfstandig verder als "De Gereformeerde Kerken". Deze gemeentes hadden een groot probleem met de kerkelijke goederen, en veelal moesten de gemeenteleden zelf de kwartjes bij elkaar sprokkelen om een eigen kerkje neer te kunnen zetten.
Hoezeer Kuiper ook de nadruk legde op de innerlijke drang die ten grondslag zou liggen aan deze scheuring, en hoezeer hij ook een houding aannam die te vergelijken is met het "Hier sta ik, ik kan niet anders" van Luther, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de scheuring toentertijd geforceerd is. De redenen die aan de basis ervan hebben gestaan waren lang niet zo rechtmatig en verheven als die van de Afgescheidenen in 1834 (nu bekend als de Christelijk Gereformeerden).

De geschiedenis van de Doleantie is echter iets waar verder nu niet meer over getwist hoeft te worden. Dat het een betreurenswaardige gebeurtenis is, zal iedereen het over eens zijn. Feit is dat de Hervormde Synode sindsdien een grote organisatorische verandering heeft ondergaan. In plaats van benoemd worden de leden nu gekozen. Het is een vrij democratisch orgaan. De Nederlands Hervormde Kerk heeft zich sinds de reformatie steeds gebaseerd op dezelfde belijdenisgeschriften.

Inmiddels, na veertig jaar Samen op Weg-proces, hebben de onderscheiden synodes gemeend dat nú de tijd rijp is om tot hereniging over te gaan. (De opmerkzame lezer zal opvallen dat ik voor de eenvoud de relatief kleine groep van de Lutherse Kerk even buiten beschouwing laat, ook omdat dat kerkgenootschap niet van aanvang af bij het proces betrokken is geweest.) Na jarenlang gesteggel en vergaderen zijn er over een weer concessies gedaan om te bereiken dat vandaag tot oprichting van de Protestantse Kerk in Nederland besloten kon worden.

Een deel van dat gesteggel bestond enerzijds uit het feit dat vooral de Gereformeerde Kerken zochten naar een lichtere opvatting van bepaalde belijdenisgeschriften, waar anderzijds de rechterflank van de Hervormde Kerk (bekend als de Gereformeerde Bond) zich fel tegen verzette. In 2000 is een notitie verschenen onder de naam "Om de heelheid van de Kerk" waarin ondubbelzinnig werd gesteld dat indien individuele gemeentes zich niet konden vinden in de fusie, zij geen aanspraak konden maken op de kerkelijke goederen. Dat is dus eigenlijk het oude verhaal dat ook in 1892 al speelde.

Onder druk van de Gereformeerde Bond leek men even terug te komen van deze harde formulering, maar dat is toch later weer van tafel geveegd. Al sinds de nieuwe Kerkorde namelijk in ontwerp was, hebben de leden van de Gereformeerde Bond steeds aangegeven niet aankoord te zullen gaan met concessies ten aanzien van de klassieke belijdenisgeschriften. Dat is logisch en begrijpelijk voor dogmatici. Toch echter heeft de Hervormde Synode zich niet sterk gemaakt om de klassieke dogmatiek door te drukken, mede uit angst dat de Gereformeerde Kerken dan weer terug zouden krabbelen. Dát was natuurlijk een scenario dat na 35 jaar vergaderen  uiterst onwenselijk zou zijn voor de deelnemers, omdat daarmee het hele proces ten einde zou zijn.

Vorig jaar kwamen de hoofdbesturen van de Gereformeerde Bond en de Confessionele Vereniging (de middengeleding in de Hervormde Kerk) met een nota genaamd "Opdat zij allen één zijn", waarin werd voorgesteld om het proces enigszins af te laten koelen. De beide hoofdbesturen spraken de angst uit dat het herenigingsproces meer schade zou toebrengen dan dat het goed zou doen. Men stelde dat samenwerking op plaatselijk niveau als dat mogelijk was vaak al heel ver gevorderd was, maar dat in gevallen dat dat lastiger lag vanwege onoverkomelijke principiële bezwaren, deze samenwerking in geval van een gedwongen samengaan tot zeer onwenselijke uitkomsten zou leiden.

Kortgezegd kwam het hier op neer: óf we doen even rustiger aan en duwen de onwilligen de hereniging niet door de strot zodat we op een later tijdstip wellicht tot constructievere oplossingen kunnen komen, óf we gaan met de huidge snelheid door en nemen het risico dat we de rechterflank van de Hervormde Kerk schofferen, waarbij we de kans lopen dat deze het schip der Kerk verlaten. Er is veel te doen geweest over deze 'vertragingspoging' maar dat heeft zoals wel blijkt niet geleid tot de door de schrijvers beoogde resultaten.

[einde reply 1]
« Laatst bewerkt op: december 13, 2003, 01:32:54 am door Superdeboer »
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2003, 09:31:17 pm »
[begin reply 2 - omdat de forumsoftware het bericht te lang vond voor één post]

De huidige stand van zaken zoals ik hem zie is alsvolgt:

De Gereformeerde Kerken zijn nu weer herenigd en als het ware teruggekeerd in het oude nest. Om dat te bewerkstelligen heeft de Hervormde Synode vergaande concessies moeten doen. Deze concessies gaan (ik zou haast zeggen 'logischerwijs') te ver voor de behoudende geledingen in de eigen Hervormde Kerk. Mijns inziens zijn de zorgen van de Bonders begrijpelijk. De nieuwe kerkorde laat teveel mogelijkheden open voor eigen interpretaties en spreekt de essentiële Waarheden te weinig expliciet uit. Hoezeer de bestaande organisatorische scheiding tussen de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk te betreuren was, nog veel betreurenswaardiger is mijns inziens het feit dat door herstel van deze oude scheuring bij vol bewustzijn een nieuwe en onvermijdelijke scheuring op de koop wordt toegenomen.

De Hervormde Synode heeft naar mijn idee de Gereformeerde Bond in de uitverkoop gezet om veertig jaar vergaderen te rechtvaardigen en om het teniet doen van de oude scheiding te bekostigen. En dat terwijl de Gereformeerde Bond een zeer stabiele en Waarheidsgetrouwe geleding in de NHK is.

Uiteraard ben ik mij bewust van het feit dat een gescheurde kerk een zeer trieste zaak is, zeker als je de Kerk ziet als het lichaam van Christus. In de Apostolische Geloofsbelijdenis belijden wij zondag aan zondag dat wij geloven in Eén kerk, ofwel een kerk van Enigheid. Een ongedeelde kerk. Theoretisch is dat natuurlijk het mooiste wat bestaat. Het is ook het enige juiste. Dat argument kan dus zeer goed dienen als rechtvaardiging voor de hereniging. Maar niet, als je ondertussen willens en wetens ervoor zorgt dat door dat streven een ander deel van de kerk in gewetensnood komt!

De Gereformeerde Kerken zijn bij de Doleantie vrijwillig uit het verband van de Hervormde Kerk gegaan. Over de motieven van Abraham Kuiper wil ik geen suggestieve uitspraken doen, maar de vraag is of de toenmalige problemen zo groot waren dat een scheuring te rechtvaardigen viel. De Gereformeerde Bond komt mijns inziens door de nieuwe Kerkorde in een veel grotere gewetensnood dan met de Dolerenden aan het eind van de 19e eeuw het geval was. De hang naar de Waarheid (die ik zeer respecteer in deze mensen) stelt hen voor een veel klemmender situatie dan destijds bij de Dolerenden het geval was.

Met dit alles wil ik niet zeggen dat de Geformeerde Kerken kwalijk te nemen is dat zij toen uit de kerk zijn gegaan. Ik neem het de Hervormde Synode kwalijk dat men in de Triosynode niet voldoende zijn nek uit heeft gestoken om de belangen van een zeer belangrijke geleding in het eigen lichaam te waarborgen. De toezeggingen die nu zijn gedaan, waarbij het de Bonders 'vrijstaat' om de klassieke belijdenisgeschriften als enige juiste aan te nemen is natuurlijk volstrekt niet genoeg. In dat geval zou de Kerkorde meerdere waarheden of interpretaties tolereren en dat lijkt mij geen juiste uitgangspunt in geloofszaken. Dat dat op lokaal niveau waarschijnlijk altijd het geval zal zijn is een andere zaak, de Synode dient een eenduidige lijn te volgen.

Hoezeer het dan vanuit theoretisch oogpunt ook toe te juichen is dat de gescheidenen vanaf heden ook formeel weer samenkomen, het is wat mij betreft een schande dat men de behoudende gelovigen geen ruimte biedt. Ook het feit dat de Hervormde Synode met een zo kleine meerderheid heeft besloten tot de fusie is voor mij een teken dat de Hervormde Kerk nog niet aan de fusie toe was. Het spijt mij dan ook van harte dat de notitie "Opdat zij allen een zijn" van de hoofdbesturen van de Bonders en de Confessionelen geen weerklank heeft gevonden. De inspanningen van onder andere dominee J.D.Th. Wassenaar uit Workum ten spijt is het proces in volle vaart doorgezet en inderdaad door de strot van de rechterflank geduwd.

De Hervormde Synode had het risico van het verlies van de misschien wel meest Bijbelvaste en rechtzinnige denominatie in de Hervormde Kerk nooit voor zijn rekening mogen nemen, juist vanwege de gedachte van de Eenheid van de Kerk. Waar de Dolerenden de Kerk hebben verlaten, worden de Bonders nu de Kerk uitgejaagd.

Ikzelf ben confessioneel, dus bevind mij in de middengeleding van de Hervormde Kerk. Ik heb zeer veel respect en sympathie voor de vasthoudendheid en vastberadenheid van de Bonders. Voor mij is het vandaag dus enerzijds een mooie dag vanwege verwezenlijking van de theoretische (formele) Eenheid der Kerk. Anderzijds werpt de aanstaande toekomst van een nieuwe schisma een grote schaduw over deze blijheid. De hereniging is geforceerd en maakt nieuwe wonden. Wat baat het de zieke als een oud litteken hersteld wordt, maar daarbij een nieuwe en welllicht onherstelbare wond wordt aangericht? Herstel kost tijd, een tijd die niet genomen is.

Al deze overdenkingen mogen de buitenstaander futiel toeschijnen, voor de gelovige die met hart en ziel vasthoudt aan de Ene Waarheid zoals die uit de Bijbel tot ons komt, is dit alles van levensbelang. Het gaat om essentiële zaken. Dat hadden de Synodes dienen te beseffen toen zij vandaag hun stem uitbrachten. Hoewel de verschillende persberichten anders doen geloven is vandaag geen dag om 'eindelijk weer bezig te gaan met waar we mee bezig horen te zijn.' Vandaag is het begin van een nieuw en veel pijnlijker proces. Hopelijk zullen de leden van de Gereformeerde Bond ervoor kiezen om binnen het verband van de Kerk tot verbetering van het lichaam te komen.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2003, 01:35:59 am door Superdeboer »
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 12, 2003, 10:53:44 pm »
Zag het op RTL-Z vandaag. Was wel grappig dat ze een "Gereformeerde Gemeente" lieten zien in het filmpje :P. Vast niet gemaakt door iemand die er iets mee heeft, denk je dan (maar weten doe je het nooit...).

Maar ik weet niet precies wat de Lutherse kerk belijdt. Ik hoorde namelijk dat een aantal Hervormde dominee's het niet eens waren met de Lutheraansche belijdenisgeschriften ofzo?

Vooral naar buiten toe lijkt het een goed signaal. 1 Protestantse kerk.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 12, 2003, 11:24:36 pm »
Ik snap werkelijk niet wat het probleem is voor de Gereformeerde Bonders. Wat verandert er in de praktijk van de kerk? Helemaal niets toch? De vrijzinnigheid is nu ook al in al zijn toonaarden mogelijk in de Hervormde Kerk. Beetje hypocriet om er dan moeilijk over te doen in de nieuwe Protestantse kerk, lijkt me... O-)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 12, 2003, 11:49:17 pm »
Nu wij nog ....

Opdat zij allen één zijn !

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2003, 01:39:48 am »

quote:

op 12 Dec 2003 23:49:17 schreef Doarseveld:
Nu wij nog ....

Opdat zij allen één zijn !

Een mooi motto, dat (voor de volledigheid) afkomstig is uit Johannes 17:

quote:

20 En ik bid niet alleen voor hen, maar ook voor degenen, die door hun woord in mij geloven zullen,
21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader in mij, en ik in U; opdat ook zij in ons één zijn, opdat de wereld gelove, dat Gij mij gezonden hebt.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2003, 11:03:01 am »

quote:

op 12 Dec 2003 23:24:36 schreef Mezzamorpheus:
Ik snap werkelijk niet wat het probleem is voor de Gereformeerde Bonders. Wat verandert er in de praktijk van de kerk? Helemaal niets toch? De vrijzinnigheid is nu ook al in al zijn toonaarden mogelijk in de Hervormde Kerk. Beetje hypocriet om er dan moeilijk over te doen in de nieuwe Protestantse kerk, lijkt me... O-)
Mijn probleem is dat er nu 3 kerken verder gaan onder 1 naam..... Iedere kerk mag zijn eigen identiteit (lees waarheid) houden. Dus 1 kerk, met 3 waarheden. Ik vind het echt niet kunnen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2003, 11:09:01 am »
Probleem? Beetje groot woord.

Zolang je in God gelooft en Zijn Woord als het enige ware Woord aanvaardt!

Maar zo zullen we nooit ergens komen, iedereen ziet weer "problemen". Wat is nu het probleem? In liefde voor God moeten we elkaar juist zoeken en wat roept iedereen opeens? Dat ze problemen zien! :|

Ik kan daar echt niet bij, komt misschien wel omdat ik jong ben en er gewoon luchtiger tegen aankijk en dat voor mij God centraal staat, niet in welke kerk ik zit.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 13, 2003, 11:14:30 am »

quote:

op 13 Dec 2003 11:09:01 schreef Does:
Probleem? Beetje groot woord.

Zolang je in God gelooft en Zijn Woord als het enige ware Woord aanvaardt!

Maar zo zullen we nooit ergens komen, iedereen ziet weer "problemen". Wat is nu het probleem? In liefde voor God moeten we elkaar juist zoeken en wat roept iedereen opeens? Dat ze problemen zien! :|

Ik kan daar echt niet bij, komt misschien wel omdat ik jong ben en er gewoon luchtiger tegen aankijk en dat voor mij God centraal staat, niet in welke kerk ik zit.

Het kan toch niet zo zijn dat er binnen een gedeelte van een kerk dingen gebeuren die niet conform Gods woord zijn: inzegenen homohuwelijk en zo......
Dat mag je toch niet accepteren??

Natuurlijk ben ik met  je eens dat God centraal moet staan. Maar in alle zaken moet je de vraag stellen: hoe wil God dat iker mee omga. En daar hebben wij de bijbel voor. En als er dan opeens dingen kunnen, die niet conform de bijbel zijn... vind ik dat erg.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 13, 2003, 11:24:52 am »

quote:

op 13 Dec 2003 11:14:30 schreef jfwolf:
[...]

Het kan toch niet zo zijn dat er binnen een gedeelte van een kerk dingen gebeuren die niet conform Gods woord zijn: inzegenen homohuwelijk en zo......

Dat doe ik ook niet. Maar als een kerk dat doet mag het zich dan nog wel een kerk Gods noemen? Nee lijkt me. Maar het gaat om die mensen hun geloof, het kan zo zijn dat ze het accepteren van homo's (want dat zijn ook mensen) iets te ver doordrijven maar voor hun kan het zo zijn dat zij dat verstaan onder accepteren. Snap je? Ik ben trouwens tegen het homohuwelijk omdat er duidelijk een man en vrouw voor elkaar geschapen zijn en God ook zegt tegen Abraham uit u zal een groot volk komen en een nageslacht creer je niet door met het zelfde geslacht naar bed te gaan.

quote:

Natuurlijk ben ik met  je eens dat God centraal moet staan. Maar in alle zaken moet je de vraag stellen: hoe wil God dat ik er mee omga. En daar hebben wij de bijbel voor. En als er dan opeens dingen kunnen, die niet conform de bijbel zijn... vind ik dat erg.
De Bijbel is op vele manieren te interpreteren.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 13, 2003, 01:26:12 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 11:24:52 schreef Does:
[...]

Dat doe ik ook niet. Maar als een kerk dat doet mag het zich dan nog wel een kerk Gods noemen? Nee lijkt me. Maar het gaat om die mensen hun geloof, het kan zo zijn dat ze het accepteren van homo's (want dat zijn ook mensen) iets te ver doordrijven maar voor hun kan het zo zijn dat zij dat verstaan onder accepteren. Snap je? Ik ben trouwens tegen het homohuwelijk omdat er duidelijk een man en vrouw voor elkaar geschapen zijn en God ook zegt tegen Abraham uit u zal een groot volk komen en een nageslacht creer je niet door met het zelfde geslacht naar bed te gaan.

[...]
Ik weet niet of het gaat om het geloof te veel doordrijven. Het wordt gewoon afgekeurd in de bijbel, dus een kerk mag dit zeker NIET inzegenen. En wie zijn wij dan om anno 2002 te zeggen: we moeten het accepteren, het is niet anders, het is van deze tijd.
En een kerk mag dit zeker NIET accepteren, dit is grote dwaling in al die kerken die dit accepteren.

De Bijbel is op vele manieren te interpreteren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 13, 2003, 03:40:13 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 11:14:30 schreef jfwolf:
[...]
Precies. Maar je wou toch niet zeggen dat dat tot op dit moment in de Hervormde kerk niet gebeurde...?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 13, 2003, 03:41:02 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 11:03:01 schreef jfwolf:
[...]

Mijn probleem is dat er nu 3 kerken verder gaan onder 1 naam..... Iedere kerk mag zijn eigen identiteit (lees waarheid) houden. Dus 1 kerk, met 3 waarheden. Ik vind het echt niet kunnen.
Ik snap jouw gelijkschakeling tussen identiteit en waarheid niet helemaal...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 13, 2003, 04:42:43 pm »
Enfin,
Ze kunnen nu heel wat overbodige kerken sluiten.
Stel je woont in een dorp waar 3 kerken staan. Herv, geref, en ev. Luth.
Het aantal leden past in één kerk.Welke 2 moeten nu gesloten worden?

Is dit het volgende punt van discussie (scheuring)?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 13, 2003, 05:14:45 pm »

quote:

Ik weet niet of het gaat om het geloof te veel doordrijven. Het wordt gewoon afgekeurd in de bijbel, dus een kerk mag dit zeker NIET inzegenen. En wie zijn wij dan om anno 2002 te zeggen: we moeten het accepteren, het is niet anders, het is van deze tijd.
En een kerk mag dit zeker NIET accepteren, dit is grote dwaling in al die kerken die dit accepteren.

Ik rechtvaardig het ook niet. Ik denk dat die mensen het te ver doordrijven. Ze hebben een geheel andere interpretatie van het accepteren van homo's.

En een scheuring komt er nu toch wel weer.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 13, 2003, 06:23:10 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 15:40:13 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Precies. Maar je wou toch niet zeggen dat dat tot op dit moment in de Hervormde kerk niet gebeurde...?
Nee, dat wou ik niet zeggen

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 13, 2003, 07:42:23 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 18:23:10 schreef jfwolf:
[...]
Nee, dat wou ik niet zeggen
Dat dacht ik ook. Je wou dus niet zeggen dat dat niet gebeurde in de Hervormde Kerk. Nou, dan is het toch vreselijk hypocriet om erover te klagen dat zoiets in de PKN 'ook' mag?

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 13, 2003, 07:49:31 pm »
zie door al die bomen het bos niet meer
word een beetje gek van al die fusies en scheuringen van die kerken  :(
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 13, 2003, 10:01:04 pm »
quote:
op 13 Dec 2003 19:42:23 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dat dacht ik ook. Je wou dus niet zeggen dat dat niet gebeurde in de Hervormde Kerk. Nou, dan is het toch vreselijk hypocriet om erover te klagen dat zoiets in de PKN 'ook' mag?

Dit heeft er mee te maken dat je het beste zoekt voor  je kerk en je kerkelijke gemeenschap. En in elke huidige kerk is  wel iets  te vinden wat niet correct is. Maar..... op het moment dat je ziet dat je kerk deelt overgaat in een nieuwe kerk waarvan je ziet dat er een kerkorde ligt met aanwijsbare zaken die tegen Gods woord indruisen, dan heb je het recht om dat kenbaar te maken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 13, 2003, 11:20:10 pm »
quote:
op 13 Dec 2003 22:01:04 schreef jfwolf:
[...]
Dit heeft er mee te maken dat je het beste zoekt voor  je kerk en je kerkelijke gemeenschap. En in elke huidige kerk is  wel iets  te vinden wat niet correct is. Maar..... op het moment dat je ziet dat je kerk deelt overgaat in een nieuwe kerk waarvan je ziet dat er een kerkorde ligt met aanwijsbare zaken die tegen Gods woord indruisen, dan heb je het recht om dat kenbaar te maken.

Dus de kerkorde van de PKN is wezenlijk anders dan die van de Hervormde kerk tot nu toe?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 14, 2003, 11:30:43 am »
quote:
op 13 Dec 2003 23:20:10 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dus de kerkorde van de PKN is wezenlijk anders dan die van de Hervormde kerk tot nu toe?

inderdaad

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 14, 2003, 11:43:00 am »
Kan je ook nog meer dan zakelijk antwoorden op vragen?  
OK, maar wat meer open vragen dan:
-op wat voor punten is de kerkorde van de PKN wezenlijk anders dan die van de Hervormde Kerk?

-is het minder erg dat bepaalde 'onorthodoxe' dingen in een kerk gebeuren, terwijl de KO theoretisch wel 'OK' is, dan als de mogelijkheid daartoe 'officieel' in een KO opengelaten wordt?

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 14, 2003, 12:18:02 pm »
Wat doen we eigenlijk met de 79 bezwaarde Gereformeerde Kerken? Kunnen die niet gewoon vrijgemaakt worden? Of sluiten wij ons bij hen aan en dragen niet meer de naam "vrijgemaakt" maar gewoon weer GKN? Het lijkt me echt een goed plan; qua belijdenis en kerkzijn liggen wij het dichtste bij hen.

Zie ook mijn nieuwe topic over de GKv.
Ps. 111:10

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 29, 2004, 02:53:39 pm »
Hervormde tegenstanders kerkfusie bijeen

Uitgegeven: 29 januari 2004 13:15

KATWIJK - Vertegenwoordigers van hervormde kerkenraden die buiten de fusiekerk van hervormden, gereformeerden en lutheranen willen blijven, komen zaterdag in Elspeet bijeen om hun koers te bepalen. De betrokken gemeenten willen zelfstandig verder gaan als de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) op 1 mei een feit wordt.

De besloten bijeenkomst is georganiseerd door het Convent van Hervormde Kerkenraden, een initiatief van het Comité tot Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk. Het Comité bundelt het verzet tegen de kerkfusie op de uiterste rechterflank van de NHK. Secretaris ds. W. van Vlastuin van het Comité wilde donderdag niet zeggen hoeveel kerkenraden zich voor de bijeenkomst hebben aangemeld. Het gaat naar verwachting om tientallen.

Bron: nu.nl
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.