Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Christen-zijn en vervloeken, een waarschuwing.
Carl:
Eerder heb ik in een post al eens mijn verbazing geuit over het anathema van Paulus in Galaten 1:9.
Brengt iemand het evangelie anders dan hij, Paulus dat doet: vervloekt is die man!
Op een ander forum las ik echter een bericht waaruit blijkt dat St. Paulus zoiets wel vaker doet. Hij gooit er alweer een vervloeking uit in 1 Corinthiërs 16:22.
Zoiets vind ik afschuwelijk. Heb de Heer lief, met het mes op de keel, en anders ben je vervloekt.
Iemand vervloeken betekent enerzijds dat je iemand alle mogelijke ongeluk toewenst,
en anderzijds dat je je vast voorneemt om zoiemand dan ook alle hulp te weigeren.
Zoiets kán niet voorkomen onder christenen.
Het leven van een Christen behoort in het teken van de Liefde te staan. Niet omdat het zo'n goed gevoel geeft, of dat je er zulke lekker zwijmelende deuntjes bij kunt zingn; nee....gewoon omdat het je natuur is.
En omdat je beséft dat dat zo is.
Iemand bij voorbaat vervloeken is exact het tegendeel. Reden dus om voorzichtig te zijn met wat Paulus allemaal te melden heeft.
Als Jesus ons waarschuwt om niet te (ver)oordelen opdat wij zelf niet (ver)oordeeld zullen worden, is het dus sowieso erg aan te raden om het vervloeken te laten.
Vervloeken kan er gewoon niet bij zijn.
We zijn in deze wereld gekomen om lief te hebben, niet om te haten.
jullie
Carl
chara:
is het geen waarschuwing...
bedoelt hij niet dat iedereen die tegen beter weten een onwaarheid verkondigt vervloekt is?
Dat is toch de zonde tegen de heilige geest?
Doarsie:
Volgens mij zegt Paulus als iemand een ANDER evangelie brengt, en niet als iemand het evangelie ANDERS brengt.
Overigens proef ik de liefde die jij predikt niet erg terug in je kruistocht tegen Paulus.
Carl:
Wees gerust, Doarseveld; uit mijn mond zal geen vervloeking komen.
Nooit.
Gewoon....omdat het tegen de natuur is waarmee mijn Vader ons heeft geschapen.
je
Carl
Carl:
quote: op 12 Dec 2003 22:36:31 schreef chara:
is het geen waarschuwing...
bedoelt hij niet dat iedereen die tegen beter weten een onwaarheid verkondigt vervloekt is?
Dat is toch de zonde tegen de heilige geest?
--- Einde van citaat ---
Dag Chara.
Uiteraard kan het vertellen van onwaarheid vergeven worden. Anders zou er zeer weinig meer te vergeven zijn.
Alleen de 'zonde tegen de heilige geest'kan niet vergeven worden.
Het vertellen van onwaarheid tegen beter weten in valt daar niet onder.
je
Carl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie