Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Nederig en vol zelfverloochening
Carl:
Beste Cyber,
lees dan nog eens de profetie van Paulus na in Colossenzen waarin hij -in navolging van Zacharia- de dag voorspelt dat God alles in allen zal zijn.
Het bereiken van deze staat kan niet dan nadat God alles ervaren heeft wat ervaren kan worden. Om in menselijke termen te spreken:
Het begin en het einde.
Het hoogste, en het laagste.
Het subliem-goddelijkste, en het meest verminkte.
Het eenzame afgescheidene, en het volmaakt-complete
Liefde, maar ook de angst.
Vrede, maar ook de haat.
Omdat je het ene niet kunt zijn, zonder het tegendeel te kennen.
je
Carl
Doarsie:
quote:op 14 Dec 2003 23:31:10 schreef Carl:
Beste Cyber,
lees dan nog eens de profetie van Paulus na in Colossenzen waarin hij -in navolging van Zacharia- de dag voorspelt dat God alles in allen zal zijn.
Het bereiken van deze staat kan niet dan nadat God alles ervaren heeft wat ervaren kan worden. Om in menselijke termen te spreken:
Het begin en het einde.
Vrede, maar ook de haat.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Het probleem van jou rationele kijk op God is dat je God als mens ziet die door schade en schande wijs moet worden, maar God is geen mens God is God.
God is niet te vangen in ratio.
Carl:
Beste Doarseveld,
Ik probeer te begrijpen wat ik vroeger vanuit de orthodoxe visie maar niet kon begrijpen.
Waarom God de mens met een vrije wil heeft geschapen, maar toch boos is, en straft als de mens die ook vrij gebruikt.
Waarom God maar niet leek te begrijpen dat ik, wat ik doe, niet doe om Hem te kwetsen, en vervolgens van mij verwacht dat ik Hem wel begrijp.
Waarom God mij schiep, maar vervolgens zich terugtrok in Zijn verre hemel.
Waarom God mij liefheeft, maar mij niet accepteert als iemand die zichzelf wil zijn.
Waarom God niet is als mijn moeder die altijd direct contact met mij wil, en geen ouder broertje tussen haar en mij wenste.
Toen ik mezelf veroorloofde om termen als schuld en straf uit mijn relatie met God te schrappen -Jesus heeft het immers ook nooit over schuld en straf gehad-
en probeerde al die dingen in een betekenisvol perspectief te zien,
begreep ik wat God werkelijk wenste, en dat dit ver uitging boven gehoorzaamheid en vrees.
je
Carl
cyber:
quote:op 14 Dec 2003 23:31:10 schreef Carl:
Beste Cyber,
Het begin en het einde.
Vrede, maar ook de haat.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Colosenzen 2:16-17, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem
Carl:
En als Paulus het over alle dingen heeft, dan sluit hij daarbij dus niets uit.
je
Carl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie