Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Nederig en vol zelfverloochening

<< < (5/11) > >>

Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 11:26:29 schreef Carl:
kun jij dan volhouden dat er iets buiten God bestaat?
--- Einde van citaat ---

Als ik een verhaal schrijf, dan ben ik in zekere zin de schepper van dat verhaal.
Dat personages in dat verhaal zijn afhankelijk van mij: zonder mij hadden ze niet bestaan.
Waarschijnlijk heb ik veel van mezelf in hen gelegd en zijn ze in die zin mijn beeld.

Maar ze zijn NIET MIJ!

Ik zie ook wel dat zo'n vergelijking erg mank gaat, dus ga me hierop niet pakken, maar zo zijn wij wel schepselen van God, en afhankelijk van Hem, beelden van Hem, maar wij zijn niet God!

Carl:
Dezelfde vergelijking gaat perfect op voor de relatie tussen ons en God, Bumblebee, dus ik ga je helemaal niet pakken.
Ik wil je alleen vragen om je eigen vergelijking door te trekken naar het nivo van God, de Absolute Kunstenaar.

Iedere kunstenaar maakt kunst door iets van zichzelf in zijn kunstwerk te leggen. Lukt hem dat niet, dan accepteert hij dat niet als zijn kunstwerk.
God slaagt erin om alles van ZichZelf in Zijn kunstwerk te leggen.

Wie zijn wij dan om te ontkennen dat er dingen in ons, Zijn schepping, zijn, die niet van Hem afkomstig zouden zijn?
Weten wij het weer eens beter??

je
Carl

Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 11:57:58 schreef Carl:
Wie zijn wij dan om te ontkennen dat er dingen in ons, Zijn schepping, zijn, die niet van Hem afkomstig zouden zijn?
Weten wij het weer eens beter??

--- Einde van citaat ---

Wij zijn Gods schepping en alles in ons (ook onze wil om tégen God te kiezen) hebben wij van Hem gekregen.
Dat wil niet zeggen dat wij God ZIJN, maar dat wij VAN God zijn.

Carl:
Waarom zou er een scheiding moeten zijn, die gesuggereerd wordt door dat woordje 'van'?

Is het zo moeilijk om te geloven dat God de volmakte Kunstenaar is?

je
Carl

Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 13:50:40 schreef Carl:
Is het zo moeilijk om te geloven dat God de volmaakte Kunstenaar is?

--- Einde van citaat ---

God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.

Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.

Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie