Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Nederig en vol zelfverloochening

<< < (6/11) > >>

Carl:
quote:op 15 Dec 2003 14:01:47 schreef Bumblebee:
[...]

God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.

Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.
--- Einde van citaat ---

Dat lijkt me niet.
Ik ben Liefde in ontwikkeling, waar Hij de volmaakte Liefde is.
Ik ben Waarheid in onderzoek, waar Hij de uiteindelijke Waarheid is.
Ik ben Licht, waar Hij volledig Licht is
Ik ben Leven, waar in Hem geen dood is.
Ik ben de vorm, waarin Hij Zijn Ruach blaast.
Hoe bedoel je dan dat ik mezelf niet als Zijn kunstwerk zie?

Soms begrijp ik je niet, Bumblebee. De ene keer vind ik mijzelf niet zondig genoeg volgens jou, en de andere keer herken ik mezelf weer niet als Zijn kunstwerk.

je
Carl

Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.[/quote]

Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 14:12:50 schreef Carl:
Soms begrijp ik je niet, Bumblebee. De ene keer vind ik mijzelf niet zondig genoeg volgens jou, en de andere keer herken ik mezelf weer niet als Zijn kunstwerk.
--- Einde van citaat ---

Je weet best wat ik bedoel, Carl.
Jij ziet jezelf niet als schepsel, als kunstwerk, omdat jij jezelf per se als méér wil zien dan dat, en niet als minder.
Een volmaakt en schitterend geestelijk wezen.
Een Christus net als Jezus Christus.
God.

Nogmaals:
Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.

cyber:
quote:op 15 Dec 2003 01:06:38 schreef Carl:
Ik denk niet dat het mogelijk is om jezelf buiten spel te zetten.
Of is het mogelijk voor een mens om zichzelf te onttrekken aan de Wil van God?
Dan zou er toch een uitzondering mogelijk zijn.
En bovendien: God is alomtegenwoordig, dus wat is de plaats waar zulk menselijk leven zou kunnen bestaan?

Ik vermoed dat de conclusie eerder moet zijn dat niemand zich aan Gods Wil onttrekt, maar dat ons begrip vandie Wil niet altijd toereikend is, zoals je eerder ook al suggereerde, Cyber.

je
Carl
--- Einde van citaat ---

maar wat heeft Gods Alomtegenwoordigheid van doen met de
menselijke wil??

mensen die ervoor kiezen om God af te wijzen
of een eigenwillige godsdienst willen
die zetten zichzelf buitenspel

Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 01:06:38 schreef Carl:
Of is het mogelijk voor een mens om zichzelf te onttrekken aan de Wil van God?
Dan zou er toch een uitzondering mogelijk zijn.
En bovendien: God is alomtegenwoordig, dus wat is de plaats waar zulk menselijk leven zou kunnen bestaan?
--- Einde van citaat ---
De plaats waar menselijk leven terechtkomt dat zich aan Gods wil onttrekt, heet de hel.

Carl:
Goed gezegd, Bumblebee.
En omdat geen enkel mens ervoor kiest om eeuwig in vuur te branden,
(ieder mens kiest voor liefde, ook al is het maar die zwakke vorm die we zelfliefde (liefde voor het ego) noemen) is het dus ook niet logisch om te veronderstellen dat er zoiets is als een hel,
de eeuwige plaats zonder God.

Ook dat is een gevolg van het gewgeven dat God van ZichZelf in ons heeft geblazen.

Waarom toch dat hardnekkige geloof dat er een scheiding bestaat tussen God en ons?
Zegt zelfs het tamelijk oppervlakkige Genesisverhaal al niet, dat YHWH met ons mee ging, het paradijs uit?

je
Carl.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie