Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Nederig en vol zelfverloochening
Carl:
Ik bedoel geen van beiden.
Gewoon alleen dat het woord uit het jodendom komt.
C.
Els:
quote:op 15 Dec 2003 20:06:28 schreef Carl:
Dag Els,
het is een hele lange weg geweest, met veel omwegen, die kennelijk nodig waren.
maar laat het me zo vertellen.
Naar aanleiding van een persoonlijke gebeurtenis voelde ik me op zeker moment als Job op de puinhopen van mijn bestaan. En dat terwijl ik innig had gerekend op de bescherming van God.
Mooi niet dus.
Dat vormde de trigger.
Het idee dat God en de duivel achter en over mijn rug heen een spelletje speelden met van alles wat mij dierbaar was gaf me een gevoel van: ik heb niets te verliezen, als God een God is, die op deze manier met mensen omgaat, dan ga ik maar liever verloren.
En achter alles wat naar mijn gevoel/verstand/intuitie niet klopte met het idee dat God Liefde is, ben ik vraagtekens gaan zetten...... en doe dat nog steeds.
Zodoende heb ik over gehouden wat werkelijk de moeite waard is.
Zeker in het begin was ik erg bang dat ik, door het juiste geloof te verliezen, verloren zou gaan. Wat dat betreft heb ik moeten leren er werkelik op te vertrouwen, dat niet mijn ego, maar Hijzelf wérkelijk de touwtjes in handen heeft.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Carl,
Dankjewel.
Nu kan ik je beter begrijpen. Je zit vast niet te wachten op de geijkte antwoorden. Die ken je zelf ook wel. Ik hoop voor jou, eigenlijk voor ons allemaal, dat er een dag komt dat we net als Job zullen kunnen zeggen: Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd.
Els
cyber:
quote:op 15 Dec 2003 21:42:21 schreef Carl:
Ik bedoel geen van beiden.
Gewoon alleen dat het woord uit het jodendom komt.
C.
--- Einde van citaat ---
aha, okee
ik dacht dat je ergen op doelde om het zo neer te zetten
Bumblebee:
quote:op 15 Dec 2003 17:22:13 schreef Carl:
Ik ben helemaal niet van God gescheiden.
Maar toch knap van mij..... dat ik, klein mensje, Gods alvermogen opzij kan schuiven. Hoe kom je er overigens bij dat God iets van Zijn almacht aan ons afstaat? Een als Hij dat doet, waarom worden we dan verdoemd als we die macht gebruiken? Dan had God dat toch beter niet kunnen doen?
En dan nog iets..... als God iets niet meer heeft van wat Hij eerst nog wel had..... hoe kunnen we Hem dan nog als Volmaakt zien? Hij heeft nu toch iets niet wat wij wel hebben?
--- Einde van citaat ---
Dat is helemaal niet knap van jou, dat is genade van God. Het heet "keuze". Als ik een dochtertje van twee heb, dan heb ik over haar een bepaalde vorm van macht, bijvoorbeeld door te beslissen wat zij moet eten. Als ik haar laat kiezen tussen boontjes en erwtjes sta ik een deel van die macht af aan haar.
quote:Oh......nu begrijp ik dat hele conflict tussen God en ons!
We kregen iets kado waarom we niet vroegen.
We zijn het vervolgens verkeerd gaan gebruiken, dus wil God het terug.
Dat lukt ons niet; dus moest Jesus de Onschuldige eraan geloven,
En als wij niet geloven dat dit offer ons van de terugeisende God redt, dan worden we alsnog verdoemd (zal Jesus niet prettig vinden).
--- Einde van citaat ---
Hier ga ik helemaal niet op in. als jij niet op een normale manier kunt praten, zeg er dan niets over.
quote:Wat ik om me heen zie, is mensen die voortdurend uit Liefde handelen.
Veel mensen begrijpen echter niet hoe erg gevolgen uit kunnen pakken als je Liefde verkeerd richt (egoïsme, geldzucht, etc.).
Ze begrijpen niet dat wie geeft, ontvangt,
en dat wie vergeeft, zelf vergeving ontvangt,
en dat wie Licht geeft, zelf Licht is.
--- Einde van citaat ---
Inderdaad, niemand snapt dat en niemand kan of wil het snappen. Dat is het gevolg van de zondeval. Daarom kwam Jezus.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij hier nog blijft posten/topics starten terwijl allerlei stijfkoppige dogmatische zwart-wit denkers jou maar blijven tegenspreken.
Wil je de boodschap van Gods genade door Jezus niet aannemen, doe het dan niet. De gevolgen zijn voor jezelf. Geloof me, ik zou 100.000 keer liever zien dat je het wél deed maar jij bent de enige die dat kan.
In elk geval roept het bij mij alleen maar irritatie op, maar dat is mijn fout en het spijt me als het al te duidelijk in onze "gesprekken" naar voren komt.
(Jij zult het wel zien als een gebrek aan "Liefde" van mijn kant)
Ik zal dus mijn best doen om gewoon niet meer te reageren.
NewMillennium:
quote:op 15 Dec 2003 14:01:47 schreef Bumblebee:
[...]
God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.
Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.
Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.
--- Einde van citaat ---
Face it Bumblebee, jouw gedachten gaan volgens het geëikte patroon dat ons eeuwenlang is aangepraat en door jou wordt nagepraat, maar dat niet bestand is tegen gezond denken. Heb je er echt zelf lang over nagedacht?
God is de volmaakte kunstenaar - zeg maar de volmaakte componist. En dan zeg je dat de uitvoering van de muziek volledig de mist in gaat omdat de muzieknoten -let wel: niet één uitgezonderd!- opeens besluiten iets anders laten klinken dan de componist bedoelde. Dit behoort tot de meest ongelooflijke onzin die het christendom (Paulus) ooit bedacht heeft.
Dan vertel je opeens een verhaal dat het weer mogelijk is de goede keuze te maken. Stel je dus voor, blijkbaar is de muziek van het christendom waarlijk de mooiste die we in de geschiedenis kunnen aantreffen! Heb je trouwens wat geschiedenis gelezen? Of is jouw leven zo volmaakt? Hoe kom je erbij zoiets uit te roepen?
Zowel de diagnose van de problemen als de oplossing is onbegrijpelijk en nietszeggend.
Jij hebt er geen moeite mee om God als volmaakt te zien omdat je niet lang genoeg erover denkt.
Heb je wel eens over de volgende dingen nagedacht?
1. Waarom heeft de meerderheid van de mensheid (op welk tijdstip van de geschiedenis dan ook) nooit van 'Gods oplossing' gehoord, terwijl je Hem toch als volmaakt ziet?
2. Hoe is het mogelijk dat in de hemel ook al alles mis ging (als je de verhalen in de bijbel moet geloven)? En om welke reden geloof je dat 'het hiernamaals' geen zondeval meer kent, maar een 'uiteindelijk oplossing'? (Is het dan afgelopen met onze vrije wil?)
3. Waarom heeft God die Satan en zijn handlangers 'op aarde geworpen'? Had Hij zin in een spelletje dat net als monopolie altijd maar doorgaat? Hadden ze zuurstof of warmte nodig dat ze niet op Pluto gedumpt konden worden?
4. Waarom houdt Hij de mens verantwoordelijk, terwijl de mens volgens het verhaal geen flauw idee had van goed en kwaad?
5. Hoe kan een kunstenaar die volmaakte muziek maakt uiteindelijk een hoop van zijn noten maar in de open haard gooien? En volgens de traditionele opvattingen ze daar maar eeuwig hun wanklanken laten uitkermen? Dus God blijft voor eeuwig met het mislukken van zijn schepping zitten?
Het is moeilijk een godsdienst te vinden die zo weinig eer doet aan God en ons eigen denken dan deze denkbeelden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie