Auteur Topic: Wat is de waarde van films?  (gelezen 1149 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Wat is de waarde van films?
« Gepost op: december 15, 2003, 06:30:02 pm »
Al een tijdje loop ik met het idee voor dit topic. Naast muziek en literatuur zijn films mijn favoriete 'stukje' cultuur. Maar wat is eigenlijk de waarde die films voor ons hebben? Zijn ze voornamelijk bedoeld om even aan de werkelijkheid te ontsnappen (escapisme), of hebben ze ook een diepere betekenis? Leren films ons iets? Vertellen films ons iets over de werkelijkheid?

Het belang van muziek is voor iedereen duidelijk. Al vroeg in de bijbelse geschiedenis is er sprake van muziek. Ook de waarde van het geschreven woord zal iedereen onderkennen. Maar hoe zit het met films? De filmkunst is pas ruim een eeuw oud en is in het christelijke wereldje lange tijd taboe geweest. Films waren iets van de 'wereld' en daar moest je je als degelijk gereformeerde afzijdig van houden.

Tegenwoordig zijn films bij christenen wat meer geaccepteerd, maar wat nu precies het belang van films is, is me nog niet helemaal duidelijk. Zelf vind ik muziek en literatuur belangrijker, maar (goede) films vind ik ook erg boeiend. Een goede film kan een onuitwisbare indruk maken.

Hoe denken jullie over films? Zijn films in jullie ogen erg waardevol of zouden jullie best zonder kunnen?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2003, 10:15:03 pm »
Films ontnemen veel en beperken de vrijheid om een keuze te maken. Daarnaast kunnen veronderstellingen om zeep worden geholpen.
Film kan cultuur zijn, maar het komt meestal op entertaiment neer.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2003, 10:21:45 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 22:15:03 schreef Picardijn:
Films ontnemen veel en beperken de vrijheid om een keuze te maken. Daarnaast kunnen veronderstellingen om zeep worden geholpen.
Kun je dit toelichten met concrete voorbeelden van films?
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 16, 2003, 12:52:11 am »

quote:

op 15 Dec 2003 22:15:03 schreef Picardijn:

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. De doorsnee Hollywoodfilm is puur bedoeld om te entertainen en geld aan te verdienen. Deze films reken ik tot de popcultuur, en popcultuur is ook cultuur. Maar er zijn ook veel niet-commerciele, kunstzinnige films. Deze films trekken logischerwijs een veel kleiner publiek, maar hebben misschien wel meer waarde dan de blockbusters van Hollywood. Maar hoe groot is die waarde? Behoort dit soort filmkunst tot de hogere cultuur? Daar gaat het me om.

De reden dat ik zelf films lager inschat dan muziek en literatuur, is dat er bij films veel minder wordt overgelaten aan de verbeelding. Je krijgt iets voorgeschoteld waar je van kunt genieten en wat (eventueel) stof tot nadenken geeft, en that's it. Films kunnen een groot visueel spektakel zijn (zoals 'Gladiator') en een mooi verhaal bevatten, maar wat is de blijvende waarde ervan? Behoren ze tot de 'eeuwige onderstroom' van een beschaving, waarvan ook (klassieke) muziek, schilderkunst en literatuur deel van uitmaken?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 16, 2003, 01:51:26 am »

quote:

op 16 Dec 2003 00:52:11 schreef Pleun:

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. De doorsnee Hollywoodfilm is puur bedoeld om te entertainen en geld aan te verdienen. Deze films reken ik tot de popcultuur, en popcultuur is ook cultuur. Maar er zijn ook veel niet-commerciele, kunstzinnige films. Deze films trekken logischerwijs een veel kleiner publiek, maar hebben misschien wel meer waarde dan de blockbusters van Hollywood. Maar hoe groot is die waarde? Behoort dit soort filmkunst tot de hogere cultuur? Daar gaat het me om.
Een kenmerk van 'hoge cultuur' is dat de uitingen een enorm netwerk van verwijzingen vormen. Ze verwijzen naar elkaar, naar de geschiedenis, naar filosofie en religie. Ik zie niet in waarom films daar geen deel van kunnen uitmaken. Je moet alleen wel ontwikkeld zijn om daar wijs uit te worden. De meeste mensen zijn dat niet, dus de meeste films zullen dat ook niet zijn. En naar de films die niet voor het grote publiek gemaakt zijn, zul je moeten zoeken. Die liggen niet in de videotheek om de hoek. Dat zal altijd wel zo blijven.

quote:

De reden dat ik zelf films lager inschat dan muziek en literatuur, is dat er bij films veel minder wordt overgelaten aan de verbeelding. Je krijgt iets voorgeschoteld waar je van kunt genieten en wat (eventueel) stof tot nadenken geeft, en that's it. Films kunnen een groot visueel spektakel zijn (zoals 'Gladiator') en een mooi verhaal bevatten, maar wat is de blijvende waarde ervan? Behoren ze tot de 'eeuwige onderstroom' van een beschaving, waarvan ook (klassieke) muziek, schilderkunst en literatuur deel van uitmaken?

Ik weet niet of het de onderstroom is. Ik zou het eerder de ruggengraat willen noemen.

Een problematisch aspect van films is de vergankelijkheid van de materiële dragers van de film. Een schilderij kan een paar honderd jaar oud worden. In sommige gevallen zelfs een paar duizend jaar. Beeldhouwkunst en architectuur maken ook wel een kans. Boeken ook wel. Bij muziek wordt het lastig. Het enige dat overgeleverd is uit oude tijden zijn afbeeldingen van instrumenten en musici, en uit de recente geschiedenis partituren. Die muziek moet steeds opnieuw uitgevoerd worden en zal dus altijd weer anders zijn. Maar toch zal een werk uit (bijv) de vijftiende eeuw dat nu opnieuw uitgevoerd wordt, gelijkenis vertonen met de muziek zoals die toen klonk, zodat we er wel kennis van kunnen nemen.
Maar hoelang is een film houdbaar? Honderd jaar? Er zijn natuurlijk wel manieren om films te conserveren. Maar dat kan onmogelijk met alle films. En ik weet niet of de juiste keuzes gemaakt zullen worden als nu gekozen zou moeten worden welke films voor het nageslacht bewaard moeten blijven. Het lijkt me dus moeilijk voor films om een blijvende betekenis in de cultuurgeschiedenis te verwerven. (En dat geldt trouwens ook voor veel hedendaagse muziek. Een album wordt één keer gemaakt door bepaalde artisten, maar is niet reproduceerbaar door anderen. Ook veel hedendaagse kunstmuziek is niet reproduceerbaar.)
Ik heb begrepen dat de filmkunst van de jaren 1920 al voor een groot deel vergaan is (ooit een documentaire over gezien). De filmkunst schijnt toen op zeer hoog niveau gestaan te hebben. Men is al bezig e.e.a. te restaureren.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 16, 2003, 03:32:08 am »
Ik kijk films voor vermaak.. Om iets te leren kijk ik discovery..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2003, 02:14:24 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 03:32:08 schreef Joesoef:
Ik kijk films voor vermaak.. Om iets te leren kijk ik discovery..

Films zijn ook bedoeld om te vermaken, maar van veel films kan je wel degelijk iets opsteken, direct of indirect. Dan denk ik aan verfilmingen van boeken, films gebaseerd op waargebeurde/historische gebeurtenissen, films die iets vertellen over de tijd waarin we leven, psychologische films, etc. etc. En als je geinteresseerd bent in de filmkunst op zich, en je speciaal op dingen let (zoals de dialogen, editing, acteerwerk, muziek, etc.), steek je op die manier weer veel op van het bekijken van die films.

Mij gaat het in eerste instantie om het ervaren van een film, de gevoelens die een film bij je losmaken. Daarna komt (soms) pas het nadenken over die film. Donnie Darko is een goed voorbeeld. Geweldige film, maar echt helemaal snappen doe ik hem nog steeds niet eigenlijk. Dat maakt me niet uit, het gaat me om de ervaring en die was mooi.

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2003, 02:31:23 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 18:30:02 schreef Pleun:
Hoe denken jullie over films?
Ik kan hier niet echt een antwoord op te geven. Het is net als met boeken; het ene is leerzaam, het andere lees je om te ontspannen, weer een ander boek laat je op een relaxte manier een totaal andere werkelijkheid zien waardoor je misschien ook wel verandert..

quote:

Zijn films in jullie ogen erg waardevol of zouden jullie best zonder kunnen?
Veel doelen die ik kan hebben als ik een film kijkt (dit hoeft niet bewust te zijn, kan van willen ontspannen tot iets willen leren) kunnen bij mij ook wel op een andere manier bereikt worden.
Waarom ik het jammer zou vinden dat 'de film' verdwijnt is dat daarmee dan ook een heel mooie kunstvorm weg is. Soms vind ik het leuk om naar een film te kijken vanuit het idee dat ik op de opnamelocatie aanwezig ben en zie wat er nu écht allemaal gebeurt. Alle techniek die wordt gebruikt ed. Ik ga vrijdag naar the return of the king, niet om te ontspannen, maar om te genieten van het kunstwerk dat dan in de bioscoop op het doek gaat verschijnen...
Onderzoek alles..

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2003, 02:16:43 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 14:31:23 schreef emmy:
[...]
Waarom ik het jammer zou vinden dat 'de film' verdwijnt is dat daarmee dan ook een heel mooie kunstvorm weg is.

Zo denk ik er ook wel over. Maar toch vind ik films minder belangrijk dan muziek en literatuur. Bij films wordt er nauwelijks iets overgelaten aan de eigen verbeelding. What you see is what you get. Het maken van een film vind ik heel knap, ik heb bewondering voor goede scenaristen, regisseurs en acteurs, maar muziek en literatuur hebben op mij veel meer invloed gehad dan films. Er zijn enkele films die voor mij dezelfde waarde hebben als muziek die ik goed vind, maar die films zijn op de vingers van 1 hand te tellen (o.a. Black Hawk Down, Gladiator, Heat) en het zijn dan meestal ook losse scenes die eruit springen. Die scenes bekijk ik telkens opnieuw. Voor het overige vind ik het meestal voldoende om een film 1 keer te zien.

Het telkens opnieuw bekijken van bepaalde scenes van films werd in een boek dat ik pas las (geen idee meer van wie en waarover het ging) getypeerd als 'postmodernistisch': we grazen in de culturele weide en pikken hier en daar een stukje van een kunstwerk eruit waar we ons toe beperken, zonder dat het volledige kunstwerk en de betekenis ervan er toe doen.

Mijn vraag wat nu precies het belang is van films is nog steeds niet beantwoord. MOET je sommige films gezien hebben, bijvoorbeeld in het kader van de algemene ontwikkeling? Zelf vind ik films dus best boeiend, ik heb er het afgelopen jaar veel gezien, heb een abonnementje op de Filmkrant en lees de culturele pagina's in kranten altijd met belangstelling. Maar soms bekruipt me tijdens het kijken naar een film het gevoel dat ik vreselijk mijn tijd zit te verdoen. Bij lezen heb ik dat bijna nooit.

Ach, misschien doe ik er wel te moeilijk over.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2003, 05:09:09 pm »
Wordt weinig gereageerd. Gereformeerden zijn kennelijk nog steeds de cultuurbarbaren die ze altijd zijn geweest. Jammer.  ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2003, 05:20:20 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:09:09 schreef Pleun:
Wordt weinig gereageerd. Gereformeerden zijn kennelijk nog steeds de cultuurbarbaren die ze altijd zijn geweest. Jammer.  ;)

hehe Ik kijk beide, dus de vermaak en de betere films. Maar heb niet echt het gevoel dat ik hier nou echt een heel nuttige inbreng in kan hebben. Dat is het zelfde als met boeken. Ik las (op dit moment door omstandigheden een stuk minder) ook altijd best goede boeken. Ik heb menig topwerk gelezen, maar ik vind het ontzettend moeilijk om er vervolgens iets verstandigs of zo over te zeggen.
Dus om zwijgzaamheid nu als barbarisme af te doen gaat erg ver :)
Pinkeltjefan

creatie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2003, 05:27:57 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 14:16:43 schreef Pleun:
[...]

Mijn vraag wat nu precies het belang is van films is nog steeds niet beantwoord. MOET je sommige films gezien hebben, bijvoorbeeld in het kader van de algemene ontwikkeling? Zelf vind ik films dus best boeiend, ik heb er het afgelopen jaar veel gezien, heb een abonnementje op de Filmkrant en lees de culturele pagina's in kranten altijd met belangstelling. Maar soms bekruipt me tijdens het kijken naar een film het gevoel dat ik vreselijk mijn tijd zit te verdoen. Bij lezen heb ik dat bijna nooit.

Ach, misschien doe ik er wel te moeilijk over.

Ik denk dat je wel een punt hebt. Bij films word je denk ik op de een of andere manier toch behoorlijk geïndoctrineerd. Als er iets diepzinnigs wordt gezegd heb je heel weinig tijd om erover na te denken, omdat je anders dingen in de film mist. Als je daarentegen een boek leest kun je zelf bepalen wanneer en hoe lang je over bepaalde dingen nadenkt.
Ik vind films ook best boeiend alhoewel ik de laatste toch wel minder films kijk. Dat je af en toe het gevoel hebt dat je vreselijk je tijd zit te verdoen kan ik wel begrijpen. Soms heb ik dat ook wel. Bijvoorbeeld als een film veel te traag 'op gang' komt. Je zit er toch meestal zo'n 1.5 tot 3 uur aan vast, tenzij je natuurlijk op een bepaald punt beslist om niet verder te kijken, maar dat doe je dan vaak weer niet.
Ik denk dat het beter voor je is als je in plaats van veel naar films kijkt veel tijd met God doorbrengt. Bijvoorbeeld door in de Bijbel te lezen, te bidden, etc.
Klinkt best vroom al zeg ik het zelf, maar het is denk ik wel waar  O-)

creatie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2003, 05:29:44 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:20:20 schreef Alfredt:
[...]

hehe Ik kijk beide, dus de vermaak en de betere films. Maar heb niet echt het gevoel dat ik hier nou echt een heel nuttige inbreng in kan hebben. Dat is het zelfde als met boeken. Ik las (op dit moment door omstandigheden een stuk minder) ook altijd best goede boeken. Ik heb menig topwerk gelezen, maar ik vind het ontzettend moeilijk om er vervolgens iets verstandigs of zo over te zeggen.
Dus om zwijgzaamheid nu als barbarisme af te doen gaat erg ver :)
Zeg gewoon wat je denkt. Het hoeft niet per se verstandig te zijn.  :P

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 17, 2003, 05:57:10 pm »
Films kunnen tegenwoordig geconserveerd worden door deze over te zetten op de dvd-drager.
Films uit andere tijden zeggen veel over die tijd. In eerste instantie de technische mogelijkheden die men toen tot beschikkking had. En, de onderwerpen die werden gefilmd speelde toen m.n. een belangrijke rol in het maatschappelijke leven. En over rollen gesproken. De rol van de vrouw is bijv. duidelijk op te maken uit een film. Films uit de jaren 50 bijv. geven vaak het beeld weer van een fragiele vrouw, die bij de minste of geringste spanning gilt en flauwvalt. Heel wat anders dan bijv. een Lara Croft van nu. Op die manier kun je dus ook naar films kijken; als dragers van cultuurhistorisch materiaal.
Voor heel veel mensen is sinds de komst van de tv, dit medium de meest verkozen informatiedrager en brenger. Met dat gegeven kun je met films wel een groter publiek bereiken dan met bijv. met een boek. Op die manier komen mensen dan toch in aanraking met onderwerpen waarmee ze anders wellicht niet mee in aanraking zouden komen. Daarmee niet gezegd dat dit een betere vorm van informatie-overdracht is. Het is zo dat bij het lezen van een boek je hersenen meer worden aangesproken dan bij het kijken naar een film. Dit omdat je zelf de beelden bedenkt. Je doet dus twee denken tegelijk; lezen en visualiseren.
Een aantal films zoals bijv. ' Lost Higway' hebben een open eind. Op die manier wordt je naar mijn idee dan toch behoorlijk aan het denken gezet bij het kijken naar een film i.t.t. tot 'what you see is what you get'.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 17, 2003, 08:03:13 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:09:09 schreef Pleun:

Misschien zegt dat meer iets over de gemiddelde gkv-forumnerd ;)
Ik vraag me ook telkens weer af waarom ik me telkens weer tot dit forum laat verleiden  O-)
Onderzoek alles..

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 17, 2003, 09:16:17 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 20:03:13 schreef emmy:
[...]
Misschien zegt dat meer iets over de gemiddelde gkv-forumnerd ;)  
Hoe bedoel je? Dat GKV-forumbezoekers niet representatief zijn voor de GKV?