Volgens mij gaat dit topic over praten over je geloof binnen de kerk. Het is een beetje uitgewaaierd naar praten over je geloof met niet-gelovigen, zeg maar op straat. Dat is ook wel interessant, maar ik denk dat de topic-starter bedoelde te zeggen dat praten over je geloof in een natuurlijke omgeving (dwz in de kerk, met medechristenen) soms moeilijk is.
Daar heb ik ook moeite mee. Ik ben net terug van een verblijf in Costa Rica. Daar, en waarschijnlijk in heel Latijns-Amerika, is geloven en het bestaan van God verweven met het dagelijks leven, zeker als je dat vergelijkt met de Nederlands/westerse situatie. Bijna iedereen (98%) zegt in God te geloven in Costa Rica.
Uitspraken als Gracias a Dios, dank(zij) God, Si Dios quiere, zo God wil of Que Dios le acompañe, lett: dat God met je meegaat zijn heel gewoon in de spreektaal en zijn ook gemeend, dus niet oppervlakkig of als vloek (in de USA is Thank God niet gemeend). In de kerk begroet je elkaar met een zegenwens: Que Dios le bendiga.
Zo niet in Nederland, ook niet in de kerk. Dus bij terugkomst miste ik de vanzelfsprekendheid van deze manier van geloven meteen. In de omgang en ook in de kerkdienst. Vergeleken met de (gereformeerde!) kerk in Costa Rica zitten de mensen hier als een zak zout in de kerk. God staat hier achter plexiglas met een inbraakalarm erop, lijkt het wel. Maar serieus, mensen praten niet graag over hun geloof in de kerk of met medechristenen, ikzelf ook niet. Elkaar Gods zegen toewensen doen we alleen in formele situaties, nooit spontaan.
Ik denk dat iig het vele geruzie en de harde taal naar elkaar toe in de kerk bijdraagt aan het dichtklappen van mensen. Denk eens om elkaar en richt je op elkaars behoeften en noden, ipv het uitvergroten van andermans fouten en het berijden van je eigen stokpaardjes...
Ook het theologisch-theoretisch benaderen van het geloof draagt bij aan een kil klimaat, lijkt me. De jacht op details heeft een kloof gecreeerd tussen theorie en praktijk: in theorie vinden we dat iets niet mag of juist moet, maar in de praktijk komt daar niet veel van terecht.
Is de God van de theorie nog wel hetzelfde als de God van de praktijk? M.a.w. kunnen we God nog kennen als onze God die naast ons staat, zonder ingewikkelde omwegen en gedoe? Zo ja, dan zouden we ook 'zomaar' over God moeten kunnen spreken...