quote:
door lonneke op 18 Dec 2003 23:10
quote:
op 18 Dec 2003 15:13:15 schreef Bumblebee:
[...]
Ja, ik wil dus weten of dat het is of andersom.
De leer van de Uitverkiezing is dat God aan sommigen het geloof schenkt en aan anderen niet, hen dus voorbij gaat.
Aan de ene kant heeft de mens een vrije wil gekregen en kan zelf keuze's maken anderzijds is het zo dat dit zijn beperkingen heeft want God kan ook een mensenhart verharden, dat maakt weer dat we voorzichtig moeten zijn om mensen te gaan veroordelen.
Ik geloof dat God met een ieder mens Zijn bestemming heeft. Want alle mensen zijn Zijn kinderen.
Beste Bumblebee,
Ik denk dat de meest bekende tekst in de bijbel wel is: Johannes 3: 16. Daar staat: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad,
(dus niet een select uitverkoren groepje) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat
een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe’.
Nu zeg je misschien, ja maar alleen een ieder waar God het geloof aan schenkt, gaat niet verloren.
Als je verder leest staat er in Johannes 3: 17-19: ‘Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar
opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat Hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en
de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht.’Dit staat ook in Johannes 1: 5 (toepasselijk in de kersttijd) ‘..het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.’ Vers 11: ‘Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.’
(Waarom zou Hij tot de zijnen=Israel komen als Hij niet zou willen dat zij Hem zouden aannemen? Vergl. Hierbij het moment waarop de Here Jezus dit uitspreekt in Matt. 23: 37: ‘Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen,
gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild’.
Pas nadat Jezus hen dikwijls de kans had gegeven zegt Hij in vers 38 en 39 dat zij Hem vanaf dat moment niet meer zullen zien tot een bepaalde tijd. Nu worden zij inderdaad verhard, maar zij hadden veel kansen gehad.)Vers 12 van Johannes 1: ‘Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden.’
Hier staat waar ik in eerste instantie op wilde reageren; nl. de opmerking van Lonneke dat alle mensen Gods kinderen zijn. Misschien is het een verschrijving van je, want hier staat toch duidelijk dat alleen diegenen die Hem aangenomen hebben kinderen van God kunnen worden/zijn. Dus niet alle mensen; God is wel de schepper van alle mensen, we zijn wel allemaal zijn schepselen. Maar dat is iets heel anders.
Een tijd geleden spraken we iemand die gewoonweg niet kon geloven dat er in de Bijbel stond dat God wil dat alle mensen behouden worden. Toen lazen we samen 2 Petr. 3:9: ‘maar de Hij is lankmoedig jegens u,
daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.’
Dat is Gods wil als ik goed lees. Helaas heeft de mens ook een wil waarmee hij ‘nee’ kan zeggen, want God wil geen marionetten, Hij zal nooit iemand dwingen.
Uitverkiezing is voor mij dus niet een kwestie van verkoren om behouden te worden en voorbestemd om verloren te gaan. Uitverkoren betekent wel dat je
uitgekozen bent om als gelovige een bepaalde bestemming te krijgen, maar dat
heeft niet te maken met wel of niet behouden zijn.Bv.-
Israel was het uitverkoren volk. God had hen uitverkoren
toen ze in Egypte waren (zie Ezechiel 20:5 en 6) om hen te brengen naar een land vloeiende van melk en honig. Ze zouden aardse zegeningen ontvangen als ze God gehoorzaam waren.
- De mensen die nu in deze tijd tot geloof komen behoren bij
de gemeente. Volgens Efeze 1 zijn wij
van voor de grondlegging der wereld uitverkoren in Christus, om speciaal het eigendom van de Here Jezus te zijn, (zie Joh.17:24 Ik wil dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, want Gij hebt Mij liefgehad voor de grondlegging der wereld) en geestelijke zegeningen te ontvangen in de hemel.
God heeft de mensen bestemd voor de aarde, maar voor de grondlegging der wereld heeft Hij een groep mensen uitverkoren, bestemd, voor de hemel.
Er zal een nieuwe hemel komen (bewoond door de gemeente)
en een nieuwe aarde (bewoond door gelovigen die niet tot de gemeente behoren, bv. die uit het oude testament)
Helaas is de zondeval gekomen en zijn er mensen die verloren zullen gaan
omdat zij niet gewild hebben. Maar de hel waar zij uiteindelijk in terecht komen (wat vreselijk om dit op te schrijven) was bestemd voor de duivel en zijn engelen. ‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur dat voor de duivel en zijn engelen bereid is’ Matt.25:41. Oorspronkelijk was de hel niet voor mensen bestemd.
Mensen zijn dus niet voorbestemd om verloren te gaan.