Offtopic in:
Hoe kom je tot geloof? IS dat God? Ben je dat zelf? Of samen?:
--------------
door Zwever op 29 Jan 2004 16:29 edit: 29 Jan 2004 16:35Ik kom zonet achter een grote merkwaardigheid in de DL, naar aanleiding van mijn eerdere post over de algemene liefde van God voor de wereld...
DL, hoofdstuk 1, art. 2:
"Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld1, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft2."
Dit is een combinatie van 1 Joh 4:9 en Joh 3:16.
Maar, wat is Joh 3:16
"Want alzo lief had God de wereld, dat Hij zijn enniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft".
Hier wordt dus exact het begrip dat God
de wereld lief had, uit de Bijbel geknipt!
Dat is vast en zeker geen toeval! Geloofden de makers van de DL niet dat God óók de ongelovigen lief heeft? Ik lees er namelijk 0, niks van in dat geschrift.
Echt héél vreemd dat ze op déze manier de Bijbel citeren. Gewoon 2 versen achter elkaar plakken, en de reden achter de 'opdat' van Joh 3:16 op een ander bijbelstuk laten slaan!

-----------------------------------------
door grompie op 29 Jan 2004 16:33quote:
op 29 Jan 2004 16:29:52 schreef Zwever:
...
I'm shocked.
Dan zijn de dl veel minder met zichzelf in tegenspraak dan dat ik dacht.
------------------------------------------
door Zwever op 29 Jan 2004 16:45quote:
op 29 Jan 2004 16:33:11 schreef grompie:
I'm shocked.
Dan zijn de dl veel minder met zichzelf in tegenspraak dan dat ik dacht.
Als je maar genoeg knipt en plakt in de Bijbel kun je elke theorie inderdaad sluitend krijgen...
Tjonge ik ben echt verbaasd dat er zo en public een tekst wordt geknipt omdat 'ie anders niet zegt wat ze graag wilden dat 'ie zou zeggen.
----------------------------------------------
door KeesvE op 29 Jan 2004 16:48Ik weet niet of Zwever weleens van buikspreken heeft gehoord, maar hij verstaat in ieder geval wel de kunst!
In Joh. 3 : 16 wordt gesproken over Gods liefde voor de wereld, inderdaad, maar het gaat erom waar die liefde in tot uiting komt: in het geven van Zijn eniggeboren Zoon. En dat is exact datgene wat de DL ook zeggen:
"....hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft...." Daarbij wil ik opmerken dat "de wereld" in Joh. 3 : 16 het geheel van God's schepping omvat. De schepping is door de zonde aan de vruchteloosheid onderworpen, maar daarmee is God's liefde voor wat Hij gemaakt heeft niet weg.
----------------------------------------------
door grompie op 29 Jan 2004 16:57quote:
op 29 Jan 2004 16:45:49 schreef Zwever:
[...]
Als je maar genoeg knipt en plakt in de Bijbel kun je elke theorie inderdaad sluitend krijgen...
Tjonge ik ben echt verbaasd dat er zo en public een tekst wordt geknipt omdat 'ie anders niet zegt wat ze graag wilden dat 'ie zou zeggen.
Wat mij betreft het laatste hierover(want we zijn of topic!!!) Artikel 2 van de dl is een stelling die onderbouwt word door die bijbel tekst.(niet cursief gedrukt). Dus ik wil dit niet als knipwerk zien.
Maar dat het voorkomt is wel duidelijk kijk maar naar de cursiven(?) in de ngb. en ook natuurlijk de tekst uit hand 15:18 zoals in artikel 6 gebruikt word.
-------------------------------------------------
door Zwever op 29 Jan 2004 17:17 Als de moderators het off-topic vinden, mag het naar een ander topic, maar ik wilde toch nog even reageren.
Natuurlijk klopt het wat er staat in DL h1, artikel 2. Dat is het punt niet.
Het gaat mij erom, dat dit een behoorlijk officieel document is, waar ze echt wel nagedacht hebben over elke zin. Zo'n document is niet zoals dit forum, waar iemand zich wel eens verspreekt o.i.d.
Hieruit kun je dus zien dat de opstellers donders goed wisten dat ze een bijbeltekst letterlijk citeerden, maar ze kennelijk met het eerste deel van Joh 3:16 een beetje in de knoop zaten en dat doelbewust hebben weggelaten. Je maakt mij niet wijs dat dit per ongeluk is gegaan (of het origineel moet anders geweest zijn of er moeten bijzondere omstandigheden zijn geweest).
En aangezien het feit dat God
de wereld lief had, en hun heil zoekt, nergens zo in zijn geheel terug komt in de DL, vind ik het erg opmerkelijk. Nogmaals, als je nagaat dat dit een behoorlijk zorgvuldig document is, vind ik het bepaald geen buiksprekerij om dit zo op te merken. Dát God de wereld lief heeft, is namelijk een heel belangrijk principe in de kwestie hoe je tot geloof komt! (om even on-topic te blijven). De DL zijn wat dat betreft ook incompleet, denk ik.
Dit is hetzelfde als wanneer een remonstrant de bijbel zou citeren, maar dan eventjes weg zou laten dat "God het willen en het werken in ons werkt". Dán zou je iedereen eens moeten horen.

-------------------