Auteur Topic: occulte gaves, wonder of vloek??  (gelezen 1601 keer)

aidan

• religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
occulte gaves, wonder of vloek??
« Gepost op: december 17, 2003, 02:26:55 am »
wat nu als iemand na een blikseminslag of door iets anders een gave krijgt die uitvoerbaar is als diegene een occulte handeling uitvoert?? (bvb helen met een houten staf.. maakt niet uit wat de handeling is) betekend dat dat diegene voor altijd gedoemd is?? want volgens het christendom kom je niet in de hemel als je je inlaat met occultheid maar je hebt weinig keuze als het je overkomt en misschien al zelfs onbewust zulke handelingen uitvoert.. ben je dan voor altijd gedoemd zonder kans op een plek in de hemel??
if you don't look further you won't see more..

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2003, 10:01:56 am »

quote:

op 17 Dec 2003 02:26:55 schreef aidan:
wat nu als iemand na een blikseminslag of door iets anders een gave krijgt die uitvoerbaar is als diegene een occulte handeling uitvoert?? (bvb helen met een houten staf.. maakt niet uit wat de handeling is) betekend dat dat diegene voor altijd gedoemd is?? want volgens het christendom kom je niet in de hemel als je je inlaat met occultheid maar je hebt weinig keuze als het je overkomt en misschien al zelfs onbewust zulke handelingen uitvoert.. ben je dan voor altijd gedoemd zonder kans op een plek in de hemel??
je kunt niet stellen, dat volgens het christendom het okkulte verkeerd zou zijn, daar okkult eigenlijk gewoon een woord is voor verborgen en de bijbel staat vol van verborgenheden en als je het geestesgaven noemt is het juist zelfs nastrevenswaardig, dus het is maar net hoe het geinterpreteerd wordt en welke woorden er aan gegeven worden,
dat het okkulte toch zo verketterd blijkt te worden is omdat men het niet in z'n reine variant schijnt te kennen en omdat er ook mensen zijn die er stelselmatig angst voor op proberen te roepen

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het
thans niet dragen;
J o h a n n e s 1 6

als dit begrepen zou worden, was er dat probleem niet,
wat niet weg neemt dat er ook veel kaf onder het koren zit,
maar niet alles kan over een kam geschoren worden...
dus altijd opletten het kind niet met het badwater weg te gooien
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2003, 10:10:35 am »
Je moet daar dan bevrijd van worden omdat er achter die occulte gave een boze Geest zit en niet de Heilige Geest, Maar ja het kan ook een gave van de Heilige Geest zijn maar ik denk dat je dan wel zelf weet dat het van de Heilige Geest is want dat brengt je dichter bij God en die gave van een demon juist verder van God.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2003, 11:34:07 am »
Vind het ook een beetje vreemd dat occult per definitie als slecht wordt gezien.
En verder is het misschien net zoals bij homosexualiteit, je mag wel homo zijn, maar je mag het niet praktiseren. Dus hier: je mag wel die occulte gave bezitten, maar je mag er niets mee doen.
Het maakt niet uit of je de halve wereld geneest, het feit dat het occult is is doorslaggevend.
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

aidan

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2003, 05:39:22 pm »
dat is dus precies de reactie die ik verwachte, mensen mensen.. jezus heeft niet voor niks gedaan wat hij deed, zijn vervolgers beschuldigden hem van het beweren dat hij zoon van god is, iedereen is zoon van god, mensen beschuldigden hem van het genezen op zondag, terwijl hij het juiste deed, mensen vonden hem raar omdat hij gevangen bezocht, terwijl al wat hij gaf was medeleven aan de mens, waarom maken jullie dan nu dezelfde fout als de vervolgers van jezus toen?? wat jezus wou vertellen is dat het gaat om de essentie van de bijbel en niet om orthodoxe naleving van de complete inhoud ervan.. god oordeelt heus niet op woorden.. god oordeelt op hoe iemand heeft geleefd.. als een paganistische groep kruiden verstrekt voor natuurlijke genezing, dan zal god ze heus niet afstraffen wegens ketterij of hekserij.. want ze doen juiste dingen.. in tegenstelling tot veel mensen is god in staat tot meer denken dan zwart en wit, ik begrijp echt niet hoe sommigen van jullie zo gekluisterd kunnen zijn aan 1 boek dat jullie het grotere geheel niet kunnen bekijken.. en dat is erg jammer dat ik een oordeel als dit moet stellen in een tijdperk als dit..

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2003, 07:08:50 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:39:22 schreef aidan:
dat is dus precies de reactie die ik verwachte, mensen mensen.. jezus heeft niet voor niks gedaan wat hij deed, zijn vervolgers beschuldigden hem van het beweren dat hij zoon van god is, iedereen is zoon van god, mensen beschuldigden hem van het genezen op zondag, terwijl hij het juiste deed, mensen vonden hem raar omdat hij gevangen bezocht, terwijl al wat hij gaf was medeleven aan de mens, waarom maken jullie dan nu dezelfde fout als de vervolgers van jezus toen?? wat jezus wou vertellen is dat het gaat om de essentie van de bijbel en niet om orthodoxe naleving van de complete inhoud ervan.. god oordeelt heus niet op woorden.. god oordeelt op hoe iemand heeft geleefd.. als een paganistische groep kruiden verstrekt voor natuurlijke genezing, dan zal god ze heus niet afstraffen wegens ketterij of hekserij.. want ze doen juiste dingen.. in tegenstelling tot veel mensen is god in staat tot meer denken dan zwart en wit, ik begrijp echt niet hoe sommigen van jullie zo gekluisterd kunnen zijn aan 1 boek dat jullie het grotere geheel niet kunnen bekijken.. en dat is erg jammer dat ik een oordeel als dit moet stellen in een tijdperk als dit..
hmmm ja sorry alles beter weeter, ik houdt me liever aan het woord van God want zo zie ik het en weet je hoeveel boeken daar wel niet uit voort zijn gekomen? nou hardstikke veel, ook veel mensenlevens, veel muziekgroepen etc ga zo maar door ;) maar ja jij hebt de bijbel zeker ook niet helemaal gelezen want God waarschuwt op meerdere plaatsen voor deze dingen, ja en niet alleen tegen de joden maar ook tegen ons Christenen lees de brieven maar hoevaak paulus niet waarschuwd tegen zulke dingen. Vertrouw op Jezus dat is het belangrijkste.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2003, 07:24:01 pm »
Aidan.
Pas op het moment dat je je 'gave' aanwendt,kan er sprake zijn van al dan niet een zonde.
Dus dat 'overkomen' an sich zal niet zoon probleem zijn,op misschien wat blaren na...
Maar bezijdens dat,verontrust het me dat je het woord 'occult' en de werken van
de Heilige Geest in een zin weet te gebruiken (jaja,ik weet..).Als je daar geen
verschil inziet,dan zou je weleens een probleem kunnen krijgen (behalve dat men-
sen je niet zullen snappen).
Kort:het zal vaker een vloek dan een (genade-)gave blijken te zijn.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2003, 07:29:53 pm »
Ongelooflijk,Cheese!
God geeft je persoonlijk de opdracht je niet met deze zaken ('het verborgene') in
te laten.Verwar alsjeblieft niet het occulte met geestesgaven,laat daar niet eens
een kans toe bestaan!

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2003, 09:56:46 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 19:29:53 schreef vaneccles:
Ongelooflijk,Cheese!
God geeft je persoonlijk de opdracht je niet met deze zaken ('het verborgene') in
te laten.Verwar alsjeblieft niet het occulte met geestesgaven,laat daar niet eens
een kans toe bestaan!

beste Van,

22 Want er is niets verborgen, dan om geopenbaard
te worden, of aan het oog onttrokken, dan om in
het openbaar te komen.
M a r c u s 4

en onderzoekt alles en behoudt het goede

voor mezelf ben ik aardig zeker, dat ik dat wat jij warschijnlijk bedoeld uit elkaar kan houden,
ik weet ook wat er op okkult gebied ook allemaal voor een humbug is, maar daarmee is niet alles wat men zo noemt goed geklassificeerd,
het woord okkult schijnt bij kerkchristenen aardig beladen te zijn,
voor mij heeft het de betekenis van verborgen in de zin van mark. 4:22,
maar bedankt voor je bezorgdheid hoor :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2003, 10:13:46 pm »
Ik geloof niet in occulte gaven. Al die vage shit op dit forum... wat schiet je ermee op?  :|
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2003, 10:31:56 pm »
een hoop mensen hebben er blijkbaar in hun leven mee te maken. Dan is het begrijpelijk dat daar over gepraat wordt toch?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2003, 10:37:03 pm »
In dit topic staan ook nog wat mogelijke antwoorden: helderziendheid, help!

(off-topic posts gedelete)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2003, 10:37:18 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 22:13:46 schreef Pleun:
Ik geloof niet in occulte gaven. Al die vage shit op dit forum... wat schiet je ermee op?  :|
En ik geloof niet dat jij dit met droge ogen kon opschrijven. :(

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 17, 2003, 11:13:53 pm »
De bijbel zegt dat tovenarij en alles wat daarmee te maken heeft slecht is. Dit is ook slecht, en is heel gevaarlijk.

Ik denk dat je als je gave hebt (die niet van God komen) dan moet je daarmee breken, en mogelijk zit er dan een "demon" aan je te trekken of zelfs in je. Je kunt hier gelukkig van bevrijdt worden. Maar als je een Gave van God krijgt is dat niet slecht, dat is ook niet occult want het kan het licht verdragen (dus niet verborgen). De gave van de Geest moet je ook niet klakkeloos gebruiken, maar met wijsheid en verantwoordelijkheid.

Je kunt proberen om een slechte gave voor het goed te gebruiken, maar dit zal niet werken want het zal je beetje bij beetje aanvallen, en beetje bij beetje je leven overnemen, en tussen God en jouw instaan. En hiermee moet gebroken worden, doe je dit niet dan vraag ik me af of je ECHT bekeerd ben. Of je echt voor God wil leven.

aidan

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2003, 01:00:58 am »
maar wat is volgens jullie magie?? hoe beoefenen mensen magie.. weten jullie wat het is?? ik had vorig berichtje wat meer respectvol moeten schrijven en meer overdenken, maar ik word er stil aan redelijk ziek van dat mensen dezelfde fout maken als de mensen die jezus vervolgden terwijl ik alleen maar wil dat al die mensen dichter bij elkaar komen.. het kan best wezen dat in de bijbel staat dat men van magie moet wegblijven, er staat ook in dat god oordeelt en niet de mens, het is aan de mens om de harmonie te bewaren.. daar staan genoeg teksten over in de bijbel, als ik of jij niet aan magie doet dan is het toch goed?? dan hoeven er geen hedendaagse vervolgingen te komen waarin het soms bijna oploopt tot een mini oorlog tussen christenen en magie beoefenaars?? dat is hun eigen keuze, dan zullen ze ook hun verantwoordelijkheid moeten dragen.. en die zullen ze ook heus wel krijgen, dan hoeven wij mensen toch niet een extra steen erop te gooien door er heel lastig over te doen?? ikzelf als persoon die geinteresseerd is in meerdere religies heb me ook ingelaten met de studie van hekserij en ik heb tal mail gekregen van mensen die magie willen kunnen, en tot mijn spijt moet ik erbij zeggen dat die mensen een heel vertekend beeld van hebben en dat er heel veel zijn die denken dat je er satan voor moet aanbidden, toch mailen ze me omdat ze zoiets cool vinden.. wie is er dan de oorzaak van?? van zwarte magie?? want de enige mensen die ik ken die zoiets veroorzaken zijn de christelijke mensen die roddels (het is eigelijk niks meer dan roddels) verspreiden over wat magie volgens hun is in hun pure onwetendheid, als er dan mensen komen die zwaar in satan geloven en zwarte magie beoefenen dan is dat niks anders dan een negatief voortbrengsel van het christendom!! want zonder verhaaltjes over magie zou er nooit zo'n beeld van magie zijn in de eerste plaats, denk hier is over na eer jullie me gaan tegenspreken.. ik wil best in discussie gaan met iemand die meedenkt, niet met iemand die zich al aangevallen voelt voor diegene mijn hele berichtje goed heeft gelezen en begrijpt dat ik niks verkeerd wil doen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 30, 2003, 10:28:11 am »
Occultisme is contact maken met demonen. Dat is iets anders dan dingen die jij noemt. In het verhaal van Saul bij Endor zie je dat bijvoorbeeld, daar roept de waarzegster geesten op om Sauls toekomst te voorspellen.

Magie is iets ongrijpbaars, het is onverklaarbaar... Maar wanneer is het goed en wanneer niet? Hangt dat af van wat je doet of waarom je het doet, en wie je er mee eert? Er zijn mensen met de gave van genezing. Jomanda doet dat maar Jan Zijlstra ook. De een gebruikt die gave voor eigen eer, de ander voor die van God. In beide gevallen is het iets magisch, onverklaarbaar, onnatuurlijk. Maar in het ene geval komt het van satan, in het andere geval van God.

In het ene geval is het fout, in het andere geval niet. Als je dus een gave hebt is het niet zo dat je van tevoren al gedoemd bent. Je kunt er namelijk 3 kanten mee op. Je kunt het voor jezelf (en daarmee eigenlijk voor satan) gebruiken, je kunt God er mee dienen en je kunt er geen gebruik van maken.

Kortom, je bent niet verloren als je bepaalde mogelijkheden hebt. Je hebt namelijk ook een wil waarmee je kunt beslissen wat je met die dingen doet. Lees bijvoorbeeld maar eens Handelingen 8, waar een tovenaar tot geloof komt. Bij God zijn alle dingen mogelijk :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Huk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 30, 2003, 02:50:54 pm »
Oke dus als ik bepaalde genezende krachten heb en ik ben niet christelijk, dan zijn het duivelse krachten en wordt ik verguisd, maar als ik dan later opeens gelovig word en in in God ga geloven, dan worden die krachten opeens "goddelijk"????

Yeah right, beetje vaag hoor....

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 30, 2003, 03:06:08 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 14:50:54 schreef Huk:
Oke dus als ik bepaalde genezende krachten heb en ik ben niet christelijk, dan zijn het duivelse krachten en wordt ik verguisd, maar als ik dan later opeens gelovig word en in in God ga geloven, dan worden die krachten opeens "goddelijk"????

Yeah right, beetje vaag hoor....

met een bijl kun je iemand vermoorden.... en er een boom mee omhakken om er een tafel van te maken

met geneesmiddelen kun je een ziek mens helpen zichzelf te genezen
met dezelfde geneesmiddelen kun je een gezond iemand juist ziek maken

wie echte liefde verspreid is veel christelijker (ook al gebruikt hij dat woord nooit) dan al degenen, die het wel op de lippen hebben, maar niet in daden tonen

een bekende vraag door een lichtende gestalte aan mensen , die een bijna dood ervaring gehad hebben is:
heb je de liefde geleefd?

http://217.115.197.218:50012/showtopic.asp?tID=1027

aidan

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2004, 02:04:58 pm »
applausje voor cheese^_^ dat is dus ook wat ik erover denk..

Huk

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2004, 03:58:46 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 15:06:08 schreef cheese:
met een bijl kun je iemand vermoorden.... en er een boom mee omhakken om er een tafel van te maken

met geneesmiddelen kun je een ziek mens helpen zichzelf te genezen
met dezelfde geneesmiddelen kun je een gezond iemand juist ziek maken
Oke, maar iemand vermoorden doe je alleen als je slechte bedoelingen hebt, als ik genezende krachten zou hebben dan zou ik die gebruiken om er goed mee te doen, niet om iemand te vermoorden of ziek te maken. Ongeacht of die van God komen of niet.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2004, 07:01:05 pm »
Op de 1 of andere occulte manier is mijn ondertitel gewijzigd..  :(
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised