quote: op 01 Dec 2003 21:29:41 schreef gideon:
Qohellet, gebiedende wijs?? Wij gebieden God iets te doen?
Aanvoegende wijs is een manier om een sterk verlangen uit te spreken: ik wil heel graag dat gebeurt wat U wilt, dat Uw Naam wordt geheiligd en dat Uw rijk komt.
De volgende vormen : 'geef' e.d. heben dezelfde vorm als een imperatief, maar hier is m.i. sprake van een verzoek: geef alstublieft.
Wanneer zal Gods wil op aarde geschieden?
Als iedereen uit Liefde Gods geboden doet; zo leefde Jezus, maar nog temidden van zondaren, net als wij.
Gods wil is Gods verlangen: vrede op aarde, gebaseerd op Gods Torah, mogelijk gemaakt door de verzoening tussen God en mens, door het vrijwillig zelf-offer van onze hogepriester.
Het kwade is niet Gods wil maar onze zonde.
De duivel heeft op een verborgen manier een zekere heerschappij op aarde, maar zijn dagen zijn geteld sinds Jezus sterker was gebleken dan hij. Hoe verder de tijd vordert, hoe desperater hij te keer gaat. Hij gaat rond als een briesende leeuw. Kinderen van God hebben een schuilplaats en een wapenrusting.
Dus de Heere Jezus komt terug wanneer
iedereen uit Liefde Gods geboden doet? Hoewel een prachtig toekomstvisioen, lijkt me dit toch niet echt in overeenstemming met zaken die bijvoorbeeld in Openbaringen genoemd worden.
Pas wanneer zeg maar 'de maat vol is' denk ik dat de nieuwe hemel en aarde 'werkelijkheid' worden.
Ik zie juist een door golfbeweging: de mens is Gods medearbeider en neemt van de Boom, valt, en vervolgens gaat God het verbond weer aan. Daarna wordt het weer hommeles enz. enz., TOTdat Jezus komt.
Sinds Zijn komst staat de tijd in een bepaalde zin stil denk ik wel eens, al heeft het weinig zin je met dit soort ijdel-filosofische dingen bezig te houden.
Juist omdat die tijd in een bepaalde zin stilstaat: het is kiezen voor of tegen Jezus. En we hebben al gekozen.
In die zin geloof ik pas weer dat Jezus terugkomt wanneer de aarde een soort Doomworld is: de maan is rood als bloed en aardbevingen gaan aan Zijn komst vooraf. En Jezus is zelf ook niet echt karig wanneer het profetiën over dit onderwerp betreft: '..het zal in de dag des oordeels voor Sodom en Gomorra lichter zijn dan in deze steden' (vrij vert.).
Dit alles duidt juist op een totale
onwil, een totale zondigheidsmaat.
Juist niet het doen van Gods wil, helaas.