Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles.
j@f@:
quote:op 02 Jan 2004 21:38:20 schreef Carl:
Da's een moeilijke vraag.
1. De bijbel is voor mij niet het onfeilbare woord van God.
God heeft nooit iets opgeschreven (of het moeten de stenen tafelen zijn geweest die Mozes kapot gooide toen hij van de Sinai af kwam), en zeker de bijbel niet. De vele innerlijke tegenstellingen in de 66 boeken indiceert dit al.
2. God aprak, spreekt ook nu nog, en zal altijd en tot ieder blijven spreken. Het punt echter is niet wie God uitkiest om tot te spreken, maar wie er naar Hem luistert. Wie Gods spreken beperkt tot een bepaalde tijd en onder bepaalde omstandigheden doet Hem onrecht.
3. Veel in de thorah, de evangeliƫn, de brieven, en de andere geschriften van de bijbel zijn waar. Veel ademt echter ook meer de opvattingen van een bepaalde cultuur of zijn ingekleurd door bepaalde menselijke 'filters' dan dat ze kunnen gelden als het voor altijd geldende Woord van God.
We zullen een discussie dus niet kunnen voeren enkel en alleen op basis van de bijbel.
We kunnen echter wel afspreken wat weuit de bijbel wel kunnen delen.
Wat mij betreft is dit bijvoorbeeld de noodzaak om onze naaste Lief te hebben, om een ander te vergeven, en om te ontvangen door te geven.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Carl,
Ik hoop dat je je standpunt ooit nog een keer verandert, want volgens jou
- is de bijbel niet onfeilbaar
- is het een kwestie van luisteren en niet van wie God uitkiest
Ik denk dat je op deze manier de Heilige God ontzettend veel te kort doet.
Mijns inziens is geloven gebaseerd op:
Sola Scriptura - Alleen door het Woord (de onfeilbare bijbel)
Sola Gratia - Alleen door Genade (God schenkt genade aan wie Hij wil)
Sola Fide - Alleen door het Geloof
En alleen door deze 3 zaken wordt een zondaar bekeerd!!
lonneke:
quote:op 02 Jan 2004 18:28:40 schreef Carl:
Dag Lonneke,
ben jij zo vrij van angsten en verboden naar jezelf, dat je jezelf in alles het leven gunt?
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Nee, je wordt vrij van angsten en verboden van jezelf wanneer je ook je verantwoordelijkheden kent. En voordat je die allemaal kent moet je talloze malen je hoofd hebben gestoten. Dat is trouwens heel iets anders dan er maar vanuit gaan dat je toch een slecht mens bent en het niet kunt. Maar voordat je werkelijk bevrijd bent heb je toch een bepaalde harmonie nodig w.b.t. je wilskracht, je verstand en je gevoel.
gitaariste:
Carl: vraagje aan jou: wat wil je?
Carl:
quote:op 04 Jan 2004 22:05:18 schreef lonneke:
[...]
Nee, je wordt vrij van angsten en verboden van jezelf wanneer je ook je verantwoordelijkheden kent. En voordat je die allemaal kent moet je talloze malen je hoofd hebben gestoten.
--- Einde van citaat ---
Het is andersom Lonneke. Je stoot je hoofd niet meer op het moment dat je besluit om vrij te zijn van angsten.quote:Dat is trouwens heel iets anders dan er maar vanuit gaan dat je toch een slecht mens bent en het niet kunt. Maar voordat je werkelijk bevrijd bent heb je toch een bepaalde harmonie nodig w.b.t. je wilskracht, je verstand en je gevoel.
--- Einde van citaat ---
Vandaar dat ik ook stel dat voor onze God het gunnen van Leven aan jezelf en aan de ander, al een voldoen is aan zijn raad om de naaste lief te hebben als onszelf.
je
Carl
lonneke:
quote:op 04 Jan 2004 22:51:23 schreef Carl:
[...]
Het is andersom Lonneke. Je stoot je hoofd niet meer op het moment dat je besluit om vrij te zijn van angsten.[...]
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Ok, je kunt daar voor besluiten maar, ik praat nu even over mijzelf, is een groeiproces. Ik heb me bijv. talloze malen voorgenomen om voor bepaalde aspecten in het leven niet meer bang te zijn en toch merk ik dat ik steeds weer in "herhaling" val. Een aangeleerde gewoonte die ik van huis uit mee heb gekregen die voor mij zo vertrouwd is en tegelijk onterecht is. Leg dat maar eens af: En verstandelijk weet ik het wel maar toch gaat mijn gevoel er niet in mee.
Dat bedoel ik ook met je hoofd steeds weer opnieuw stoten.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie