Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles.
j@f@:
quote:op 02 Jan 2004 18:50:30 schreef Carl:
Maar JFWolf,
Jesus zegt toch, dat als je je aan het dubbel'gebod' van de Liefde houdt, de als het ware de thorah houdt?
En waarom zouden jij en iok een hekel aan onszelf krijgen? Zijn we niet een schepsel van God de Vader zelf? Naar mijn mening heeft Hij nooit iets verachtelijks geschapen.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Met betrekking tot het houden van de wet zie ik het als volgt: De tien geboden vormen in kort bestek de grondwet van de Godsstaat. Maar ook de christelijke kerk heeft ze overgenomen en erkend. Het liefhebben van God boven alles en je naaste als jezelf, is niet meer dan een plicht die je hebt t.o.v. God. Daarnaast ligt het feit, dat men gezondigd heeft en dat die zonden vergeven moeten worden. Het vergeven van de zonde is geen gevolg van het houden aan Gods Wet, integendeel, het houden van Gods wet is het gevolg van de vergeving van de zonden.
Met betrekking tot de schepping, God heeft ons naar Zijn beeld en gelijkenis geschapen?? En ziet, het was zeer goed. Maar... de mens heeft gezondigd en de straf op die zonde is alle ellende die we nu hebben.
Daarnaast staat er vermeld in de bijbel dat de mens van nature geneigd is God en zijn naaste te haten??? En als je dat van jezelf weet, kun je jezelf onmogelijk liefhebben.
Carl:
quote:op 02 Jan 2004 19:27:23 schreef jfwolf:
[...]
Met betrekking tot het houden van de wet zie ik het als volgt: De tien geboden vormen in kort bestek de grondwet van de Godsstaat.
--- Einde van citaat ---
Alsjeblieft.......geen theocratie.....daar hebben we in de geschiedenis al zo e.e.a. aan ellende door meegemaakt.
Bovendien: werkelijk christendom is een zaak die van binnenuit naar buiten moet komen, en kan niet opgelegd worden.quote:Maar ook de christelijke kerk heeft ze overgenomen en erkend. Het liefhebben van God boven alles en je naaste als jezelf, is niet meer dan een plicht die je hebt t.o.v. God.
--- Einde van citaat ---
Dat bedoel ik dus.
God vraagt niets van je, en verplicht je tot niets.
Ware dat zo geweest, dan hadden we Hem nooit als volmaakte en onvoorwaardelijke Liefde kunnen zien.quote:Met betrekking tot de schepping, God heeft ons naar Zijn beeld en gelijkenis geschapen?? En ziet, het was zeer goed. Maar... de mens heeft gezondigd en de straf op die zonde is alle ellende die we nu hebben.
--- Einde van citaat ---
God straft niet.
God heeft Lief. Onvoorwaardelijk en volkomen.
Is er van de Liefde niet geschreven dat zij alles bedekt? Nou dan.quote:Daarnaast staat er vermeld in de bijbel dat de mens van nature geneigd is God en zijn naaste te haten??? En als je dat van jezelf weet, kun je jezelf onmogelijk liefhebben.
--- Einde van citaat ---
En dat weet ik dus zo net nog niet.
Ik merk van mezelf dat ik van nature geneigd ben om God en mijn naaste lief te hebben. Alleen door factoren buiten mij om ben ik gaan denken dat het ego-isme het belangrijkste is. Gelukkig ben ik later gaan zien dat dit toch anders ligt.
je
Carl
j@f@:
quote:op 02 Jan 2004 19:51:53 schreef Carl:
[...]
Alsjeblieft.......geen theocratie.....daar hebben we in de geschiedenis al zo e.e.a. aan ellende door meegemaakt.
Bovendien: werkelijk christendom is een zaak die van binnenuit naar buiten moet komen, en kan niet opgelegd worden.[...]
Die van binnen naar buiten moeten komen?? DIe van God aan de mens gegeven wordt!!!
Dat bedoel ik dus.
God vraagt niets van je, en verplicht je tot niets.
Ware dat zo geweest, dan hadden we Hem nooit als volmaakte en onvoorwaardelijke Liefde kunnen zien.[...]
God vraagt en verplicht tot niets??? God vraagt wel degelijk iets van en verplicht de mens wel degelijk tot iets.
God straft niet.
God heeft Lief. Onvoorwaardelijk en volkomen.
Is er van de Liefde niet geschreven dat zij alles bedekt? Nou dan.[...]
God straft niet??............
En dat weet ik dus zo net nog niet.
Ik merk van mezelf dat ik van nature geneigd ben om God en mijn naaste lief te hebben. Alleen door factoren buiten mij om ben ik gaan denken dat het ego-isme het belangrijkste is. Gelukkig ben ik later gaan zien dat dit toch anders ligt.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
graag wil ik je toch eens vragen de bijbel grondig door te lezen. ..............
dit zijn zinloze discussies.
infodoos:
Hey Carl,
ff vraagje.. kben nog niet zolang op dit forum dus ik ken je nog niet (dus t zou kunnen dat je dit allemaal al n keertje verteld hebt) maar eh voor ik aan een discussie begin wil ik eerst weten of het zin heeft... Dus vroeg ik me af of je de Bijbel als het woord van God ziet en dus ook helemaal aanneemt? Als dit niet het geval is is een discussie inderdaad zinloos want tsja dan zijn we t al niet eens over de basics en zijn we dus snel uitgepraat..
groetjes..
Carl:
Da's een moeilijke vraag.
1. De bijbel is voor mij niet het onfeilbare woord van God.
God heeft nooit iets opgeschreven (of het moeten de stenen tafelen zijn geweest die Mozes kapot gooide toen hij van de Sinai af kwam), en zeker de bijbel niet. De vele innerlijke tegenstellingen in de 66 boeken indiceert dit al.
2. God aprak, spreekt ook nu nog, en zal altijd en tot ieder blijven spreken. Het punt echter is niet wie God uitkiest om tot te spreken, maar wie er naar Hem luistert. Wie Gods spreken beperkt tot een bepaalde tijd en onder bepaalde omstandigheden doet Hem onrecht.
3. Veel in de thorah, de evangeliƫn, de brieven, en de andere geschriften van de bijbel zijn waar. Veel ademt echter ook meer de opvattingen van een bepaalde cultuur of zijn ingekleurd door bepaalde menselijke 'filters' dan dat ze kunnen gelden als het voor altijd geldende Woord van God.
We zullen een discussie dus niet kunnen voeren enkel en alleen op basis van de bijbel.
We kunnen echter wel afspreken wat weuit de bijbel wel kunnen delen.
Wat mij betreft is dit bijvoorbeeld de noodzaak om onze naaste Lief te hebben, om een ander te vergeven, en om te ontvangen door te geven.
je
Carl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie