Auteur Topic: architectonisch ontwerp voor nieuwe kerk PKN  (gelezen 1400 keer)

crz

• Bekijk profiel
architectonisch ontwerp voor nieuwe kerk PKN
« Gepost op: januari 04, 2004, 04:32:34 pm »
voor mijn afstudeer opdracht (architectuur TU Delft) heb ik besloten een kerk te ontwerpen naar aanleiding van de start van de PKN. (en het feit dat onze joods-christelijke cultuur in toenemende mate wordt aangevallen, ondermijnd, bespot en beledigd, en ik daar graag als tegenreactie op wil gegven).

Mijn vraag is de volgende: kan je vertellen aan welke eisen, volgens jou persoonlijke emotionele gevoelens, deze kerk moet voldoen.

Daarnaast zou ik graag wilen weten aan welke regels het ontwerp voor een "PKN kerk" moeten voldoen. (of m.a.w. wat maakt een kerk een kerk, en meer specifiek een PKN kerk) Of zijn er volgens jou geen regels waaraan een kerk aan moet voldoen.

dank crz

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2004, 07:14:57 pm »
Bij PKN denk ik aan:

- Een fusie van 3 kerken.

- Een pluriforme kerk.

- Veel verschillende stromingen in 1 kerk.

Dat zou je in jouw ontwerp kunnen verwerken.

Ik ben zelf van mening dat een kerkgebouw niet zonder (klokke) toren kan.
Alleen bij piramidevormige zijn ze overbodig, het hele gebouw wijst dan naar de hemel.

Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2004, 08:23:15 pm »
Ik zou er veel vluchtdeuren in doen zodat mensen die niet binnen willen blijven (de bezwaarden) hun eigen weg kunnen gaan.
HEt zou een hoog gebouw moeten worden, de kosten van PKN zijn ook aardig hoog.
Mischien wel een flatgebouw met hokjes voor elke stroming.

Nu even zonder gekheid:
informeer eens bij een aantal fusiekerken (in het ND van vorige week stond een artikel over SOW Ameland)
Ik doe niet meer mee.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2004, 10:07:27 pm »
Alleen een koepel. Daaronder behort alles te gebeuren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2004, 11:45:05 pm »
Het is meer terug naar het verleden in mijn idee. Wat dacht van je het klassieke idee van een kruis. Waarbij de uitsteeksels van het kruis gestyleerd zijn naar halve cirkels met in elke halve cirkel/nis iets kenmerkends van de drie fuserenden kerken. Met uiteraard in het midden van de halve cirkels het liturgisch centrum met een ronde vide. En ook al heb ik mijn twijfels over de plaats die de bijbel inneemt in de PKN, of juist daarom,ook een duidelijke plaats voor de verkondiging van het Woord.

Mocht je serieus overwegen hier wat mee te doen kan je me natuurlijk ook gewoon mailen.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2004, 11:50:30 pm »
Ik vraag me tussendoor even af of de TS er toevallig van uitgaat dat hij zijn vraag stelt op het forum van de Gereformeerde Kerken in Nederland die bezig zijn te verdwijnen in de PKN....

De meest passende vorm voor een kerkgebouw van de PKN lijkt mij overigens de vijfhoek. Voor echte kerken een onmogelijke en verboden vorm en daarom hier passend.
shoot me again, I ain't dead yet

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2004, 07:43:43 pm »
Het idee van 1 protestantse kerk is natuurlijk geweldig leuk, de uitvoering is echter tot het belabberde aan toe.

Dus je kunt ook wel zo'n ontwerp doen. Dus een ontwerp met een mooi, leuk idee (bijv. koepel met 3 kruizen erop, net golgotha), maar dan een belabberde uitvoering (half in elkaar gestort en bijna niet als zodanig te herkennen).

Oke, sorry, jij probeert serieus je opdracht te doen, maar ik heb niet zo'n verstand van architectuur van gebouwen. (wel van software-architectuur, maar da's weer wat anders).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2004, 08:10:19 pm »
quote:
op 05 Jan 2004 23:50:30 schreef dsWim:
De meest passende vorm voor een kerkgebouw van de PKN lijkt mij overigens de vijfhoek. Voor echte kerken een onmogelijke en verboden vorm en daarom hier passend.

Explain thyself please. Waarom een vijfhoek?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2004, 08:24:57 pm »
Zou dsWim soms hier aan denken?

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2004, 09:05:41 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 20:24:57 schreef Pulpeet:

Wel dit plaatje is wel erg duidelijk. Ik kan me eigelijk niet voorstellen dat hij hier aan dacht. Zelf zijnde een gkv'er wil ik niet zeggen dat alles wat in de drie betrokken kerken gebeurd volkomen de wil van God is, maar dat geldt ook in de GKV. Maar om er dit symbool aan te plakken doet onrecht aan veel mensen, waarvan ik er ook een aantal ken, die zover ik het kan zien een naar Gods wil willen en proberen te leven.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2004, 10:10:29 pm »
Nee, ik heb inderdaad niet meteen aan een expliciet satanistisch pentagram gedacht, wel aan de vijfhoek als symbool van de leugen en de vader van de leugen, omdat de PKN een organisatie is waar de leugen van de schriftkritiek en het ongeloof een zeker zo legitieme plaats heeft als de waarheid van het evangelie. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle PKN-ners leugenaars zijn, en zo.
Overigens heb ik wel eens gehoord dat er ergens in Nederland een vrijgemaakte kerk is in de vorm van een vijfhoek. Barbaren.
shoot me again, I ain't dead yet

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2004, 10:52:08 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 22:10:29 schreef dsWim:
Nee, ik heb inderdaad niet meteen aan een expliciet satanistisch pentagram gedacht, wel aan de vijfhoek als symbool van de leugen en de vader van de leugen, omdat de PKN een organisatie is waar de leugen van de schriftkritiek en het ongeloof een zeker zo legitieme plaats heeft als de waarheid van het evangelie. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle PKN-ners leugenaars zijn, en zo.
Overigens heb ik wel eens gehoord dat er ergens in Nederland een vrijgemaakte kerk is in de vorm van een vijfhoek. Barbaren.

Enig zoeken in google leerde mij dat er in Deventer een GVK is met de naam "Vijfhoek". Misschien kan iemand uit die buurt daar wat over zeggen?

http://gkv-deventer.nl/

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2004, 11:03:58 pm »
Is het niet de nieuwbouwwijk in Deventer die zo heet?
[Prediker 7:29]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2004, 11:05:00 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 22:52:08 schreef Merwekade:
[...]
Enig zoeken in google leerde mij dat er in Deventer een GVK is met de naam "Vijfhoek". Misschien kan iemand uit die buurt daar wat over zeggen?

http://gkv-deventer.nl/

Moet je toch beter zoeken. Er is in Deventer een GKv, er is in Deventer ook een wijk "de vijfhoek" (ontstaan rond een vijfsprong). Behalve dat deze vinex-wijk vast allerlei jonge gezinnetjes aan de GKv levert, is er verder nauwelijks verband.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2004, 11:55:55 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 22:10:29 schreef dsWim:
Nee, ik heb inderdaad niet meteen aan een expliciet satanistisch pentagram gedacht...

Ik vind dit ontwerp ook wel wat hebben...

Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 07, 2004, 01:18:04 am »
Daar pasten wel 10 kerken in
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2004, 11:59:37 am »
quote:
op 06 Jan 2004 20:24:57 schreef Pulpeet:

Jakkes Pulpeet, wat is dat voor een enge site??
Moeten we daar wel een link naartoe hebben als christelijk forum?  
Bombus terrestris Reginae

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2004, 01:23:25 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 23:55:55 schreef Pleun:
[...]Ik vind dit ontwerp ook wel wat hebben...

Doe maar niet...trekt vliegtuigen aan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2004, 04:01:32 pm »
*Modbreak*
Enige off-topics verwijderd en verplaatst naar Grand Café.
Back on trail.
HarmW

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2004, 11:17:22 pm »
quote:
op 06 Jan 2004 23:05:00 schreef Pooh:
[...]

Moet je toch beter zoeken. Er is in Deventer een GKv, er is in Deventer ook een wijk "de vijfhoek" (ontstaan rond een vijfsprong). Behalve dat deze vinex-wijk vast allerlei jonge gezinnetjes aan de GKv levert, is er verder nauwelijks verband.

Sorry,
ik las op de site dat er een activiteit werd gehouden in "de Vijfhoek" en ging er vanuit dat dit de naam van de kerk was.