Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Gods Wil
Carl:
Mij is vroeger geleerd dat de wil van God geschiedt. Altijd.
Tot mijn verbazing is volgens sommige forumdeelnemers dit een misverstand.
Bijvoorbeeld: (alweer een willekeurige selectie)
*God wenste niet dat de mens van de boom der kennis zou eten.....maar het gebeurde toch.
*God wenste dat de mens volgens de thorah zou leven.....maar het gebeurde niet.
*God wil dat iedereen behouden wordt door te geloven in de dood van Jesus als verzoening met een tekort-gedane God..... maar het gebeurt niet
Een aantal keren is Gods wil wél uitgekomen. Het gekke is echter, dat de uitkomst van Gods (bijbelse) wil vrijwel steeds ellende met zich mee bracht.
Denk aan: (een willekeurige selectie)
*de plagen over Egypte.
*de genocide op vele Kanaänitische volken
*de wegvoering van Israël en Juda.
*de terugkomst van Israel en Juda.
*de dood van rabbi Jesus, de Onschuldige
Er rijzen dan bij mij een paar vragen:
*als God zijn wilsbesluit vormt, hoe schat Hij de gevolgen in?
*is het voor God belangrijk, dat zijn wil gerealiseerd wordt?
*zijn er ‘vuistregels’ bekend die God hanteert bij het vormen van Zijn wil?
*wie garandeert mij dat wat Paulus zegt over de wil van God in Colossenzen 1:19b” Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.” ook werkelijk vervuld zal worden? Volgens de bijbelse geschiedenis lijkt dat niet gegarandeerd.
(Noot: er is een midrash (joodse uitleg) bekend, waarin gesteld wordt dat God boven de tijd staat. Er is in de tijd gesproken geen verschil tussen Gods contemplatie over Zijn wil, en het zichtbaar worden daarvan.)
jullie
Carl
grompie:
eh lees Jeremia
Bumblebee:
quote:op 05 Jan 2004 12:46:07 schreef Carl:
Mij is vroeger geleerd dat de wil van God geschiedt. Altijd.
Tot mijn verbazing is volgens sommige forumdeelnemers dit een misverstand.
--- Einde van citaat ---
Waar heb je dat dan geleerd? Christenen geloven dat God een relatie wilde met mensen en dat Hij de mensen daarom een vrije wil heeft gegeven om echte liefde mogelijk te maken. Dit houdt uiteraard in dat mensen ook tégen God kunnen kiezen ook al is dat tegen Zijn wil.
Dus, de christelijke visie is niet dat Gods wil altijd geschiedt.
Je draagt zelf al een paar mooie Bijbelse voorbeelden aan:
quote:Bijvoorbeeld: (alweer een willekeurige selectie)
*God wenste niet dat de mens van de boom der kennis zou eten.....maar het gebeurde toch.
*God wenste dat de mens volgens de thorah zou leven.....maar het gebeurde niet.
*God wil dat iedereen behouden wordt door te geloven in de dood van Jesus als verzoening met God, die ze zelf hebben verlaten (red) ..... maar het gebeurt niet.
--- Einde van citaat ---
Carl:
Dag Bumblebee,
ik herinner me dat in de liturgie van de plaatselijke geref. kerk -ik meen in de zegenbede- ook de regel '...en die niet laat varen het werk Zijner handen'.... voor kwam.
Ik heb geprobeerd dit in een bijbelpassage te kunnen plaatsen, maar kan de brontekst daarvan niet terug vinden. Wel meen ik dat er ook minstens één gezang is waarin iets dergelijks voor kwam; iets als 'voleindigt wat Zijn hand begon...' of zo.
Los daarvan, lijkt het mij toch erg voor de hand liggend dat de wil van God altijd doorgang vindt. Hoe kan immers uiteindelijk het Colossenzencitaat realiteit worden? Of het sanctus uit Jesaja 6:3 ("En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol.)?
In de bijbel is Gods antipool: de duivel.
Datgene wat God wil, wil de duivel niet en werkt het tegen. Datgene wat God niet wil, wil de duivel wel, en zet zich daar volledige voor in.
Daaruit konkludeer ik dat datgene waarin God gedwarsboomd wordt, bijbels gesproken uiteindelijk het werk van de duivel is. Het vernietigen (volgens de openbaring aan Johannes de poel des vuurs) houdt in gewoon nederlands in dat alles wat dit smerige wezen heeft aangericht eens ofwel vernietigd wordt, ofwel wordt hersteld. M.a.w.: de Wil van God overwint uiteindelijk.
Anders gesteld: zelfs al zou er maar één enkele ziel verloren gaan, dan zou de openbaring niet kloppen, God verloren hebben en de duivel overwinnaar zijn.
Konklusie: het kan niet anders of Gods Wil zal 100% gerealiseerd worden.
Overigens: ik zou niet graag onzeker zijn over de vraag of Gods Wil uitkomt. Het zou een fundamentele onzekerheid over Zijn relatie met mij inhouden, en me veroordelen tot eeuwige angst en onzekerheid.
Hoe kan het dan dat je zoveel ellende om je heen ziet?
Dat lijkt me iets om later uit te werken....laten we het voorlopig eerst over bovenstaande eens zien te worden
je
Carl
Baldur:
Beste Bumblebee,
Het is precies zoals je weergeeft n.a.v. je voorganger, in deze topic. Ook ik ben vreselijk gepikeerd als iemand meent dat "het Gods wil is". Hiermede is al veel schade aangericht, want WIE bepaalt of "iets" Gods wil is. Heeft God het gezegd of aangekondigd? Als mensen zelf moeilijk in staat zijn om volgens de geboden te leven of Zijn wet tot verlossing te aanvaarden in het licht van de genade en de verlossing; hoe is dan het resultaat, straks als Jezus wederkeert. Immers dan zal de waarheid aangaande onze verlossing pas duidelijk zijn. Jezus leert ons dat Hij niet oordeelt, omdat Hij dat -nog- niet kan en mag van Zijn Vader. Dus hoe en in welke relatie kunnen (inderdaad) mede Christenen menen dat "het" Gods wil is.
We kunnen evangeliseren wat we willen en we kunnen profetische kennis hebben (zoals ik zelf ervaar) Pas aan het einde van alles zal ons elk duidelijk zijn of we ook in dat Koninkrijk zullen zijn. Lees de Bijbel er op na; geen enkele profeet of Leraar was onfeilbaar noch zonder zonden. Dus uiteindelijk betekent dat gewoon dat we allemaal onder hetzelfde gezag en oordeel vallen; de profetieën gaan in vervulling, exact op Zijn tijd en plaats, zoals de Bijbel ons leert en dat is denk ik gewoon Gods wil!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie