Auteur Topic: Katholieke gebruiken  (gelezen 13881 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Gepost op: januari 06, 2004, 10:06:39 am »

quote:

op 06 Jan 2004 09:42:59 schreef John Barry in een ander topic:
Er bestaan inderdaad de nodige verschillen tussen protestanten en katholieken ,maar als je gaat kijken naar daadwerkelijk inhoudelijke verschillen zijn de mogelijke verschillen tussen de verschillende protestantse stromingen misschien wel net zo groot. Je moeite met persoonsverheerlijking begrijp ik volkomen. Zelf heb ik de nodige tijd nodig gehad om dit een beetje te bevatten ( Ik ben zelf protestants opgevoed en later getrouwd met een katholiek meisje). Je komt er naar mijn ervaring niet uit als je een katholieke opvatting probeer uit te leggen op een protestantse manier. (net zoals je een lange siesta in Mexico probeert uit te leggen volgens de Nederlandse norm van werken van pakweg 8 tot 5). Protestanten nemen zaken nu eenmaal wat absoluter. Heilig en heilig zijn dan ook in dit verband twee verschillende zaken. Het is allemaal iets minder "erg" dan je wellicht nu denkt. Gaat wat ver om dit hier nu helemaal uit te leggen (overigens best bereid een poging te doen.)

quote:

en Bumblebee schreef daarop:
Nou, persoonlijk vind ik dat wel erg interessant. Zullen we er een nieuw topic over openen?
Ik ben erg benieuwd hoe we bijvoorbeeld de Maria-verering, de Heiligen en de Paus op een andere manier kunnen gaan zien. Ik heb een katholiek meisje in "mijn" alpha-groepje en wil haar graag beter begrijpen en overeenkomsten vinden tussen onze denominaties.
Bombus terrestris Reginae

John Barry

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2004, 04:18:17 pm »
Op zich geen slecht idee Bumblebee, ( ik loop maar even mee met je het vorige forum uit) maar hoe krijgen we in dit forum een paar katholieke broeders en zusters die hun mening hierover willen ventileren. Met alleen mijn ervaring lijkt met het opzetten van een nieuw topicje wat ambitieus.
Maar omdat je het onderwerp aanspreekt geef ik je mijn visie;

Je kunt een heilige (zonder hoofdletter) ook zien als iemand waarvan je vindt dat hij/zij een goed Christen geweest is, en dingen heeft gedaan die het navolgen waard zijn. Van mensen die erg goed gevonden werden werd ook verwacht dat de in de hemel kwamen / zijn. Met dit in gedachten zijn er mensen die met hun "alledaagse" dingen niet tot God bidden maar tot iemand die ook in de hemel wordt geacht te zijn. Daar wil men God niet mee lastig vallen. Die vraag je alleen dingen die heel belangrijk zijn. De heilige wordt dan gezien als tussenpersoon die je vraagt je verzoek bij God neer te leggen. Dit is een andere benadering. Je bidt dus tot een heilige, maar je AANbidt deze niet. Da's tenslotte iets anders.

Je kunt overigens zonder probleem mensen/stromingen vinden die dat wel doen, maar over deze mensen heb ik het hier niet. Een "gemiddelde" protestant zou het ook niet terecht vinden als zijn/haar geloof gekoppeld zou worden aan gewoonten van meer extreme stromingen binnen het protestantisme.

Je hebt echter het geluk dat je een katholiek meisje in je groep hebt zitten. Die kun je dit gewoon voorleggen. Het moeilijke is misschien dat je haar visie op een protestantse manier wilt uitleggen.  Dat gaat heel, heel lastig worden. Probeer afstand te nemen en naar haar HELE verhaal te luisteren. Ik weet met mijn protestantse achtergrond hoe moeilijk dat kan zijn. Maar volg het gebod van de liefde, neem tijd en luister. Neem tijd en denk. Neem tijd en bid. Neem tijd en luister weer. Neem tijd en denk weer. En dan..........ken je misschien een verstandig antwoord geven op je eigen vragen. Want van een open en eerlijk gesprek is nog niemand armer geworden.

John Barry  :) :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2004, 12:55:29 am »
Ik heb grofweg 12 jaar geleden enige tijd verkering gehad met een katholiek meisje. De paus en de heiligen deed ze niets mee maar ze aanbad wel Maria.
Ik heb haar wel eens gevraagd waarom. Het bleek dat ze diverse teksten uit de evangelien over Maria nogal anders uitlegde. Dit heb ik er van onthouden. Mogelijk ben je er al mee bekend;
Luc. 1:28. Gabriel begroet Maria met begenadigde. Maria op ereplaats gesteld.
Joh 2: 2-5 Maria verteld Jezus dat hij moet beginnen met zijn heilswerk en beveelt de dienaren naar Jezus te luisteren. Maria leidt Gods Zoon tot aan de start.
Joh 19:26 en 27. Jezus aan het kruis zegt tegen Johannes (kerk) zie uw moeder (Maria). Maria als moeder van de kerk aangesteld.
Daarnaast de verschillen in de opvatting over onbevlekte ontvangenis en het hebben van meer kinderen bij Maria.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Does

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2004, 10:41:21 am »
We mogen toch geen mensen gaan vereren? Althans dat vind ik. Daarom keur in de maria-verering niet goed. En Begenadigde zoals Gabriel heeft gezegd tegen haar wil niet zeggen dat ze daar vereert word, toch?
Live vanuit de luie stoel

Zijnkind

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2004, 02:53:17 pm »

quote:

op 09 Jan 2004 10:41:21 schreef Does:
We mogen toch geen mensen gaan vereren? Althans dat vind ik. Daarom keur in de maria-verering niet goed. En Begenadigde zoals Gabriel heeft gezegd tegen haar wil niet zeggen dat ze daar vereert word, toch?
Mee eens. Ik gaf slechts de visie van dit rooms-katholieke meisje. Niet de mijne.

Marloes

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2004, 03:49:21 pm »
Artikel in het ND van vandaag: Maria.
[Prediker 7:29]

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2004, 01:21:07 pm »
Ik ben een katholiek opgevoed meisje die hier naartoeverwezen is nav een discussie op een ander forum.

Inmiddels ben ik ook een zijstraat ingegaan om al wat er nog meer is over Christendom te gaan onderzoeken en wat mij past van mij te maken en daar naar te leven.

Ik ben het eens met deze tekst :
Citaat
Je komt er naar mijn ervaring niet uit als je een katholieke opvatting probeer uit te leggen op een protestantse manier
Citaat

Verder over Maria het volgende :voor mij is zij de persoon waardoor Jezus het leven heeft gekregen.Dat is niet niks!Als ik tot haar bid is dat ook tot haar en niet dat die bede ahw doorgegeven dient te worden.
MIjn kinderen hebben allemaal bij de doop ook haar naam in de doopnamen gekregen zodat ook zij symbolisch de moeder de moeders in hun naam meedragen.

Nog meer over Maria:

De bijbel is een prachtig verhalenboek,het staat vol symbolen,die de hedendaagse mens zonder uitleg niet snapt.
Door het letterlijk nemen van die verhalen krijgt de bijbel een andere betekenis dan de schrijvers er oorspronkelijk mee bedoelden.

In de Hellinistische cultuur van die dagen worden helden niet zelden uit maagen geboren.Dus Lucas beeldt dit uit door Jezus uit de maagd Maria geboren te laten worden.Bij Lucas is het geen gyneacologie maar theologie.

(bron Nico Ter Linden.)
Our only purpose in life is to Love one another.....
and if we can't do that try not to hurt each other.
Dalai Lama

Zijnkind

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2004, 04:35:11 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 13:21:07 schreef Korinthe:
Ik ben een katholiek opgevoed meisje die hier naartoeverwezen is nav een discussie op een ander forum.

Welkom...kom vaker!

Citaat
Inmiddels ben ik ook een zijstraat ingegaan om al wat er nog meer is over Christendom te gaan onderzoeken en wat mij past van mij te maken en daar naar te leven.Ik ben het eens met deze tekst :

quote:

Je komt er naar mijn ervaring niet uit als je een katholieke opvatting probeer uit te leggen op een protestantse manier

Waarom is wat bij jou past bepalend? Niet vervelend bedoelt hoor maar moet niet Gods wil bepalend zijn? Dat de relatie met God ook een stukje eigen invulling kent zal ik niet ontkennen. Wat betreft die andere quote...het is moeilijk voor iemand die protestants is om zijn/haar mening op andere manier weertegeven. Zou ook niet betrouwbaar overkomen. Wel moet je altijd open staan voor de (onderbouwde) mening van een ander en verder dan je eigen kerk kunnen kijken. Blij dat jij dat ook wilt.

quote:

Verder over Maria het volgende :voor mij is zij de persoon waardoor Jezus het leven heeft gekregen.Dat is niet niks!Als ik tot haar bid is dat ook tot haar en niet dat die bede ahw doorgegeven dient te worden.
MIjn kinderen hebben allemaal bij de doop ook haar naam in de doopnamen gekregen zodat ook zij symbolisch de moeder de moeders in hun naam meedragen.

Maria wordt bij ons wel eens ondergewaardeerd. Maar haar aanbidden? Nee. Mensen en engelen of welk schepsel dan ook verdienen die eer niet. Ook niet de meest begenadigde vrouw ooit. God alleen mag aanbeden worden.

quote:

Nog meer over Maria:
De bijbel is een prachtig verhalenboek,het staat vol symbolen,die de hedendaagse mens zonder uitleg niet snapt.
Door het letterlijk nemen van die verhalen krijgt de bijbel een andere betekenis dan de schrijvers er oorspronkelijk mee bedoelden.
In de Hellinistische cultuur van die dagen worden helden niet zelden uit maagen geboren.Dus Lucas beeldt dit uit door Jezus uit de maagd Maria geboren te laten worden.Bij Lucas is het geen gyneacologie maar theologie.
Wat moet je dan wel en wat niet letterlijk nemen? En waarom wordt vermeld dat Maria zwanger is van de Heilige Geest ipv Jozef? Lijkt me niet zonder reden.

rolandroland

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2004, 07:50:06 pm »
Jezus zegt: Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid
en het leven; niemand komt tot de Vader dan door
Mij.

Dus niet via Maria zoals Katholieken dat doen!

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2004, 12:17:25 am »

quote:

op 11 Jan 2004 16:35:11 schreef Zijnkind:
[...]

Welkom...kom vaker!

[...]

Waarom is wat bij jou past bepalend? Niet vervelend bedoelt hoor maar moet niet Gods wil bepalend zijn? Dat de relatie met God ook een stukje eigen invulling kent zal ik niet ontkennen. Wat betreft die andere quote...het is moeilijk voor iemand die protestants is om zijn/haar mening op andere manier weertegeven. Zou ook niet betrouwbaar overkomen. Wel moet je altijd open staan voor de (onderbouwde) mening van een ander en verder dan je eigen kerk kunnen kijken. Blij dat jij dat ook wilt.

[...]

Maria wordt bij ons wel eens ondergewaardeerd. Maar haar aanbidden? Nee. Mensen en engelen of welk schepsel dan ook verdienen die eer niet. Ook niet de meest begenadigde vrouw ooit. God alleen mag aanbeden worden.

[...]

Wat moet je dan wel en wat niet letterlijk nemen? En waarom wordt vermeld dat Maria zwanger is van de Heilige Geest ipv Jozef? Lijkt me niet zonder reden.

Bedankt voor je welkomstgroet.Ik zal zo vaak komen als ik kan.

Wat mij past is uiteindelijk waar ik mij het best bij voel.Waar ik geen twijfels bij voel en me zeker niet ongemakkelijk bij voel.
Mijn Katholieke roots blijven altijd door mij heen werken,ook al ben ik het niet overal mee het instituut Kerk eens.

De traditie zoals ik die beleefd heb die zal ik hier weergeven.
Dus ook de plaats die Maria inneemt.Daar zie ik nog steeds niets verkeerds in.
Het blijven altijd hele mooie ceremonies,met veel devotie.
En wat te denken van de Meimaand die geheel in het teken staat van Maria!Ik ben de componisten die al die mooie muziek voor haar gemaakt hebben dankbaar.

Zoals je (misschien ) weet is Maria aan mensen verschenen en heeft ook boodschappen doorgegeven.Lourdes en Fatima zijn de bekendste.
En ja er zijn ook nog heiligen en engelen die we in onze gebeden herdenken.

Tot God bidden is het ultieme gebed zo te noemen.

Over het zwanger zijn van de Heilige Geest heb ik mijn gedachten weleens laten gaan.Kwam er nooit uit.Er werd thuis ook niet over gesproken/gelezen het was gewoon zo..
Tot ik deze verklaring van Nico ter Linden las.En nu kan ik met deze tekst verder.Natuurlijk was zij zwanger van Jozef,maar het kind dat zij droeg was de uitverkorene..

Wie weet wat er nog meer aan verborgen boodschappen staan die voor de gewone sterveling(zoals ik) niet te herkennen zijn?
Dat is wat mijn aandacht nu heeft.
Dalai Lama

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2004, 12:21:00 am »

quote:

op 11 Jan 2004 19:50:06 schreef rolandroland:
Mij.

Jij weet blijkbaar beter dan ikzelf hoe er gebeden wordt.

Nogmaals,wij bidden tot Maria en tot God,rechtstreeks!
Dalai Lama

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2004, 01:30:46 am »

quote:

op 12 Jan 2004 00:17:25 schreef Korinthe:
Zoals je (misschien ) weet is Maria aan mensen verschenen en heeft ook boodschappen doorgegeven.Lourdes en Fatima zijn de bekendste.
En ja er zijn ook nog heiligen en engelen die we in onze gebeden herdenken.
Er zijn ook verklaringen denkbaar dat dit niet Maria is die verschenen is maar dat het een verschijning is die zich voordoet als Maria en in feite van de duivel komt. Zeer wel te begrijpen wanneer bezien wordt dat de samenleving steeds meer op het vrouwelijke is gericht en de duivel daar zeker weten bij aansluit. Ik geloof dus niet dat het Maria is/was die daar is geweest; ondanks dat de Paus anders zegt.

quote:

op 12 Jan 2004 00:17:25 schreef Korinthe:
Over het zwanger zijn van de Heilige Geest heb ik mijn gedachten weleens laten gaan.Kwam er nooit uit.Er werd thuis ook niet over gesproken/gelezen het was gewoon zo..
Tot ik deze verklaring van Nico ter Linden las.En nu kan ik met deze tekst verder.Natuurlijk was zij zwanger van Jozef,maar het kind dat zij droeg was de uitverkorene..
Mag ik vragen wat er mis is het met volgende stukje uit je eigen Katechismus als verklaring voor het zwanger worden van Maria?

quote:

The Immaculate Conception

490 To become the mother of the Saviour, Mary "was enriched by God with gifts appropriate to such a role." The angel Gabriel at the moment of the annunciation salutes her as "full of grace". In fact, in order for Mary to be able to give the free assent of her faith to the announcement of her vocation, it was necessary that she be wholly borne by God's grace.

491 Through the centuries the Church has become ever more aware that Mary, "full of grace" through God, was redeemed from the moment of her conception. That is what the dogma of the Immaculate Conception confesses, as Pope Pius IX proclaimed in 1854:

"The most Blessed Virgin Mary was, from the first moment of her conception, by a singular grace and privilege of almighty God and by virtue of the merits of Jesus Christ, Saviour of the human race, preserved immune from all stain of original sin."
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: januari 12, 2004, 11:25:53 am »

quote:

op 12 Jan 2004 01:30:46 schreef Harm:
[...]

Er zijn ook verklaringen denkbaar dat dit niet Maria is die verschenen is maar dat het een verschijning is die zich voordoet als Maria en in feite van de duivel komt. Zeer wel te begrijpen wanneer bezien wordt dat de samenleving steeds meer op het vrouwelijke is gericht en de duivel daar zeker weten bij aansluit. Ik geloof dus niet dat het Maria is/was die daar is geweest; ondanks dat de Paus anders zegt.
[...]

Mag ik vragen wat er mis is het met volgende stukje uit je eigen Katechismus als verklaring voor het zwanger worden van Maria?[...]

http://www.derde-geheim-fatima.nl/

Ik kan het ook niet helpen dat  mensen er meningen op na houden die alles dat afwijkt van het hun bekende afdoen als duivels.

Wat is er mis met een samenleving die meer op het vrouwelijke is gericht?
Voor JC zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig.
Dalai Lama

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: januari 12, 2004, 12:00:54 pm »

quote:

op 12 Jan 2004 11:25:53 schreef Korinthe:
[...]

http://www.derde-geheim-fatima.nl/

Ik kan het ook niet helpen dat  mensen er meningen op na houden die alles dat afwijkt van het hun bekende afdoen als duivels.

Wat is er mis met een samenleving die meer op het vrouwelijke is gericht?
Voor JC zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig.

Het is misschien kort door de bocht, maar ik vind het meer een beantwoording van de vraag om tekenen. De grap is dat men vervolgens de boodschappers ook gaat vereren in de RK kerk.
Het vaticaan moet leven van deze wonderen om de kerk meer swung te geven, men koppelt geloof aan angst. Men probeert deze angst te onderdruken door het gebruik van rituelen, terwijl het protestants christelijk geloof het meer moet hebben van vertrouwen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

MIR

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: januari 12, 2004, 06:35:58 pm »
Over het bidden tot Maria. Kan je zeggen dat 'bidden' het zelfde is als 'vereren'? Dan ben ik wel benieuwd hoe men in de Katholieke kerk het 1e (en 2e) gebod opvat. En bijvoorbeeld deze tekst: "Vereer daarom alleen mij (mij = God), maak geen beelden van zilver of goud." Exodus 20:23 (GNB).

Zijnkind

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: januari 12, 2004, 07:13:37 pm »
Wat betreft het aanbidden van mensen en engelen staan er genoeg voorbeelden in de bijbel om dat juist niet te doen. dan 8:17, Daniel valt neer voor Gabriel om hem te eren. Gabriel maakt duidelijk dat dit niet de bedoeling is. Ook Johannes aanbidt de verkeerde in openbaringen 19:10. Het is blijkbaar een fout die zelfst de sterksten in het geloof makkelijk maken. Alleen werden zij direct gecorrigeerd.

Het in gedachtenis houden van de gelovigen (heiligen) van voor onze tijd vindt ik niet fout. De kerk is van alle tijden. Niet alleen nu. Iets anders wordt het als je hen gaat ver-eren. Boven jezelf plaatsen dus. Die eer komt alleen God toe. Bij engelen is het evenmin gepast. Zij zijn net als wij dienaren van God.  Jezus leert ons niet voor niets om tot de Vader te bidden. En ook de gebeden in openbaringen en elders in de bijbel zijn uitsluitend aan God gericht.

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: januari 12, 2004, 10:24:12 pm »

quote:

op 12 Jan 2004 12:00:54 schreef Picardijn:
[...]

Het is misschien kort door de bocht, maar ik vind het meer een beantwoording van de vraag om tekenen. De grap is dat men vervolgens de boodschappers ook gaat vereren in de RK kerk.
Het vaticaan moet leven van deze wonderen om de kerk meer swung te geven, men koppelt geloof aan angst. Men probeert deze angst te onderdruken door het gebruik van rituelen, terwijl het protestants christelijk geloof het meer moet hebben van vertrouwen.

Met de laatste alinea ben ik het niet met je eens.
Vanuit mijn katholiek beleving rilde ik altijd bij het idee dat in protestantse kerken veel over hel en verdoemenis werd gepreekt.
Niet voor niets is mij al vele male ter ore gekomen van protestanse zijde,dat ze weleens jaloers op ons waren.Wij konden nog boete doen en vergeven worden!

De tijd dat geloof gekoppeld werd aan angst is in de Katholieke kerk van ver voor mijn tijd!
Dalai Lama

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2004, 02:14:23 am »

quote:

op 12 Jan 2004 22:24:12 schreef Korinthe:
[...]

Met de laatste alinea ben ik het niet met je eens.
Vanuit mijn katholiek beleving rilde ik altijd bij het idee dat in protestantse kerken veel over hel en verdoemenis werd gepreekt.
Niet voor niets is mij al vele male ter ore gekomen van protestanse zijde,dat ze weleens jaloers op ons waren.Wij konden nog boete doen en vergeven worden!

De tijd dat geloof gekoppeld werd aan angst is in de Katholieke kerk van ver voor mijn tijd!

Mijn periode dat ik in aanraking kwam met de oud geref gem in Ned en Geref. Gem. Dat was inderdaad hel en verdoemenis (al duurde de dienst meestal 1 uur de overige 2uur sliep ik).

Maar je zegt het zelf al, boete doen en vergeven worden.
Dan heb je meer aan het vertrouwen dat je vergeven word, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

cyber

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: januari 13, 2004, 10:16:50 am »

quote:

op 12 Jan 2004 22:24:12 schreef Korinthe:
[...]

.Wij konden nog boete doen en vergeven worden!

Wat is voor jou boete doen en hoe voel jij vergeving op je boete doen

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2004, 10:55:03 am »

quote:

op 13 Jan 2004 10:16:50 schreef cyber:
[...]

Wat is voor jou boete doen en hoe voel jij vergeving op je boete doen

Ik heb nooit in de biechtstoel gezeten....In mijn tijd waren dat gemeenschappelijke diensten waarin je bij jezelf afvroeg wat je volgens de regels van de kerk verkeerd had gedaan.
Vervolgens ging je de liturgie door en aan het eind werden je zonden je  vergeven.
Op zich is het een prettig gevoel,je kunt nl weer verder!
Dalai Lama

John Barry

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2004, 10:17:54 pm »
Tja...

het lijkt er op dat we er weer op terugvallen; Katholieke standpunten op een Protestantse manier uitleggen. En andersom. Maar als je het mij vraagt geloof ik dat we IN DE KERN in het zelfde geloven. Beide stromingen hebben hun sterke en minder sterke punten, misschien kunnen we iets van elkaar leren zonder ons te laten afleiden door uiterlijkheden, gewoonten en ceremonien. Ik vind het prachtig dat een katholiek meisje dit forum aandurft. Respect meid!. Het zal lastig voor je zijn onze absolute manier van denken te begrijpen. En andersom is ook niet gemakkelijk. Maar geef nooit op. Een stapje dichter bij elkaar en dit forum is alle moeite waard geweest.
Het ga jullie allen goed, moge jullie God jullie nooit verlaten.

John Barry

Korinthe

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: januari 15, 2004, 11:01:14 pm »

quote:

op 13 Jan 2004 22:17:54 schreef John Barry:
Tja...

het lijkt er op dat we er weer op terugvallen; Katholieke standpunten op een Protestantse manier uitleggen. En andersom. Maar als je het mij vraagt geloof ik dat we IN DE KERN in het zelfde geloven. Beide stromingen hebben hun sterke en minder sterke punten, misschien kunnen we iets van elkaar leren zonder ons te laten afleiden door uiterlijkheden, gewoonten en ceremonien. Ik vind het prachtig dat een katholiek meisje dit forum aandurft. Respect meid!. Het zal lastig voor je zijn onze absolute manier van denken te begrijpen. En andersom is ook niet gemakkelijk. Maar geef nooit op. Een stapje dichter bij elkaar en dit forum is alle moeite waard geweest.
Het ga jullie allen goed, moge jullie God jullie nooit verlaten.

John Barry

beste Barry,
je hebt het heel treffend gezegd.
In de kern geloven we hetzelfde!
Dus laten we met respect met elkaar blijven omgaan.
De inhoud telt,niet de vorm waarin het gegoten is.
Dalai Lama

stekeltje

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2005, 08:34:14 pm »
Het schijnt dat heiligenverering door de officiële leer van de Rooms-Katholieke Kerk nooit gepropageerd is, maar dat dit onderdeel is van volksdevotie. Wie weet daar meer over?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2005, 08:49:39 pm »
Over de begrijpelijkheid van rooms-katholieke gebruiken:

Paus: als je een betrouwbaar iemand hebt, een groot gelovige, een christen die zich bewezen heeft als christen, een wijs iemand, kun je veel problemen oplossen. Dan heb je tenminste iemand die een niet-functioneren predikant ergens neer kan zetten. En je voorkomt dat iedereen zijn eigen weg kiest, je kunt samenwerking organiseren. En je kunt het hermeneutische probleem een beetje oplossen - we kiezen de uitleg van de paus. En als iets op 40 verschillende manieren kan maar ook op een manier, kun je wat duidelijkheid creëren door te zeggen: we doen het net zo als de paus.

Maria: zij is de moeder van God (zeiden orthodoxe christenen in de oude kerk al). Zij verdient een bijzondere plaats.

Heiligen: gedenk uw voorgangers. Je broers en zussen blijven je broers en zussen ook na hun dood.
Anglicanen hebben een mooie tussenvorm: God danken voor alles wat hij in de heilige gegeven heeft, sterker nog dat hij de heilige heeft gegeven aan de kerk.

Mis: Jezus is niet meer op aarde. Het tegenwoordig stellen van Jezus Christus in het brood van het avondmaal heeft echt effect, maakt hem en zijn offer toegankelijk voor ons. Joh 6: hij is het levende brood. Kun jij het brood eten zonder daarbij aan Joh 6 te denken? Betekent dat brood dan niet het levende brood, 'is' het eigenlijk niet Jezus Christus - in een nieuwe context, met een nieuwe betekenis?

Doop: doop is inlijving in Christus. Door de doop wordt je lid van het lichaam van Christus. Doop is dus hetzelfde als wedergeboorte.

Samengevat:
Belang van de kerk: niemand gelooft op zichzelf, je kunt niet op je eentje geloven. Geloven leer je in de kerk, waar de boodschap van Jezus Christus klinkt, waar de traditie van bijbellezen en bijbeluitleg levendgehouden wordt, waar gedoopt wordt en avondmaal gevierd. Wordt eigenljik niet in de kerk het heil uitgedeeld?
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 08:53:07 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2005, 08:55:27 pm »
Is dat niet een zuiver protestantse visie op katholieke gebruiken? Is er hier ook iemand katholiek die de katholieke visie kan geven?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2005, 08:55:56 pm »

quote:

John Barry schreef op 13 januari 2004 om 22:17:
Maar als je het mij vraagt geloof ik dat we IN DE KERN in het zelfde geloven. Beide stromingen hebben hun sterke en minder sterke punten, misschien kunnen we iets van elkaar leren zonder ons te laten afleiden door uiterlijkheden, gewoonten en ceremonien.

Klopt, orthodoxe protestanten en orthodoxe roomsen staan dicht bij elkaar, dichter bij elkaar dan een vrijzinnige protestant en een orthodoxe roomse of andersom.

Grote verschil is wel de plaats van de kerk, en daarmee de plaats die de mens krijgt in het verkrijgen van het heil. Bij Rome is de plaats van de mens als middelaar naast Jezus (in de persoon van Maria, de heiligen, de kerk) een stuk groter dan bij de protestanten.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Oogje

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #26 Gepost op: januari 19, 2005, 08:56:24 pm »
Ik zelf ben geen katholiek, maar heb er wel veel over geleerd van andere katholieken. Hopelijk leg ik enkele katholieken zaken op de juiste manier uit, anders hoor ik het wel van eventuele katholieken hier. :)

Wat Maria en de heiligen betreft: katholieken aanbidden geen heiligen, maar geloven dat zij een bijzondere positie in de hemel hebben en Maria als "koningin des hemels" een bijzonderder plek. Ze geloven dat je aan een heilige kunt vragen of deze voor jou tot God wil bidden. Immers, zo geloven zij, in de hemel kunnen de doden aldaar tot God bidden en is hun gebed veel zuiverder en dus krachtiger. Daarbij is Maria volgens hen de Moeder van de kerk en kan zij mensen tot Jezus leiden.

De mensen in de hemel zijn dan ook niet dood, maar zijn springlevend. Zodoende doe je dus hetzelfde als dat je een een hier levende broeder of zuster vraagt of deze voor je wil bidden. Alleen is het gebed van een heilige in de hemel dus veel zuiverder en krachtiger. Heiligen zijn verder mensen die tijdens hun aardse leven zeer veel hebben betekent voor de kerk en enkele wonderen hebben verricht.

De paus. De katholieken geloven dat de paus de opvolger is van de apostel Petrus. Ze geloven dat Petrus een bijzondere leidende positie heeft gekregen van Jezus, het zgn. Petrusambt, want hij heeft de sleutels van het dodenrijk en op hem zou immers de gemeente gebouwd worden, aldus de katholieken. De paus volgt hem dus op. Met dat de paus onfeilbaar is, wordt bedoeld dat de geloofswaarheden waar de paus voor staat, dus de katholieke leer, onfeilbaar zijn. Het is dus niet zo dat de paus nooit iets fout kan zeggen - hij kan worden afgezet als hij tegen de leer ingaat - maar dat hetgene waar hij voor staat onfeilbaar is.

Als je met katholieken in discussie gaat, dan moet je niet vergeten dat zij teneerste meer boeken in hun bijbel hebben en ten tweede geloven dat God ook buiten de bijbel nog steeds dingen openbaart. Zij erkennen hun traditie en door het Vaticaan erkende openbaringen en overleveringen dus ook als gezaghebbend.

Mocht een rasechte katholiek dit nu met gefronste wenkbrauwen lezen, laat me dan weten waar ik het bij het verkeerde eind heb. Dit is wat ik van andere katholieken heb meegekregen en begrepen heb.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #27 Gepost op: januari 20, 2005, 11:34:25 am »
wellicht is een kijkje in de RK-catechismus handig?
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?documentid=1 of http://www.stvitus.nl/kkk/home_fr_kkk.asp?
of http://www.christusrex.org/www1/CDHN/ccc.html (engelstalig, maar iets overzichtelijkere inhoudsopgave)

een stukje over de paus:

quote:

KATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK
DEEL 1 -  DE GELOOFSBELIJDENIS
TWEEDE SECTIE -  DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF - DE GELOOFSBELIJDENISSEN
DERDE HOOFDSTUK -  Ik geloof in de heilige Geest
ARTIKEL 9 -  "Ik geloof in de heilige, katholieke kerk"
PARAGRAAF 4 -  De christengelovigen - Hiërarchie, leken, gewijd leven

Het college van bisschoppen en zijn hoofd, de paus  

880       Toen Christus de Twaalf aanstelde "maakte Hij van hen een college of vaste groep en stelde hij Petrus, uit hun midden gekozen, aan hun hoofd".cit. "Zoals Petrus en de andere apostelen één apostolisch college vormen door de instelling van de Heer, zo zijn op gelijke wijze de paus van Rome, de opvolger van Petrus, en de bisschoppen, de opvolgers van de apostelen, met elkaar verbonden".cit.    

881    De Heer heeft alleen van Simon, aan wie Hij de naam Petrus ("rots") gaf, de rots van zijn kerk gemaakt. Hij heeft hem de sleutels ervan overhandigd; cit. Hij heeft hem aangesteld tot herder van heel de kudde. cit. "Maar het staat vast dat deze taak om te binden en te ontbinden, die aan Petrus is gegeven, ook aan het college van apostelen, verbonden met hun hoofd, gegeven is".cit. Deze pastorale taak van Petrus en de andere apostelen behoort tot de fundamenten van de kerk, Zij wordt voortgezet door de bisschoppen onder het primaatschap van de paus.    

882     De paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, "is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid, zowel van de bisschoppen als van de menigte van de gelovigen".cit. "De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen".cit.    

883     "Het college of corps van bisschoppen heeft echter geen gezag, als men het niet beschouwt als verenigd met de paus, de opvolger van Petrus, als zijn hoofd".cit. Als zodanig is dit college "ook subject van de hoogste en volledige macht over de hele kerk, een macht die echter niet zonder toestemming van de paus van Rome uitgeoefend kan worden".cit.    

884      "De macht over de gehele kerk oefent het bisschoppencollege op plechtige wijze uit in een oecumenisch concilie".cit. "Een oecumenisch concilie is nooit mogelijk, als het niet door de opvolger van Petrus als zodanig is bekrachtigd of tenminste aanvaard".cit.  
dat verschilt nogal in toon met:

quote:

Hans B

Paus: als je een betrouwbaar iemand hebt, een groot gelovige, een christen die zich bewezen heeft als christen, een wijs iemand, kun je veel problemen oplossen. Dan heb je tenminste iemand die een niet-functioneren predikant ergens neer kan zetten. En je voorkomt dat iedereen zijn eigen weg kiest, je kunt samenwerking organiseren. En je kunt het hermeneutische probleem een beetje oplossen - we kiezen de uitleg van de paus. En als iets op 40 verschillende manieren kan maar ook op een manier, kun je wat duidelijkheid creëren door te zeggen: we doen het net zo als de paus.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #28 Gepost op: februari 27, 2005, 08:49:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 19 januari 2005 om 20:55:
Is dat niet een zuiver protestantse visie op katholieke gebruiken? Is er hier ook iemand katholiek die de katholieke visie kan geven?
Eh, ja hoor. Als dank voor bewezen diensten toen ik vragen had over het Avondmaal, zullen we maar zeggen. Aan de data te zien wat mosterd na de maaltijd, maar ik zal eens zien of ik her en der wat commentaar kan geven.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #29 Gepost op: februari 27, 2005, 09:06:20 pm »

quote:

Oogje schreef op 19 januari 2005 om 20:56:
Ik zelf ben geen katholiek, maar heb er wel veel over geleerd van andere katholieken. Hopelijk leg ik enkele katholieken zaken op de juiste manier uit, anders hoor ik het wel van eventuele katholieken hier. :)
Eventuele katholiek meldt zich :)

quote:

Wat Maria en de heiligen betreft: katholieken aanbidden geen heiligen, maar geloven dat zij een bijzondere positie in de hemel hebben en Maria als "koningin des hemels" een bijzonderder plek. Ze geloven dat je aan een heilige kunt vragen of deze voor jou tot God wil bidden. Immers, zo geloven zij, in de hemel kunnen de doden aldaar tot God bidden en is hun gebed veel zuiverder en dus krachtiger. Daarbij is Maria volgens hen de Moeder van de kerk en kan zij mensen tot Jezus leiden.
Jep, klopt wel zo ongeveer. We aanbidden inderdaad niet, dat is slechts voor God, we vereren wel. Een beetje zoals je ook een goede voetballer kan vereren, of een politicus, ofwel, je betoont iemand eer omdat hij/zij in jouw ogen iets bijzonders gedaan heeft. Mede op grond van het Schriftwoord van Lucas, betonen we Maria nog wat extra eer.

quote:

De mensen in de hemel zijn dan ook niet dood, maar zijn springlevend.
Ik zou zo denken ja. Zou een beroerde situatie zijn als iedereen in de hemel dood zat te wezen.

quote:

Zodoende doe je dus hetzelfde als dat je een een hier levende broeder of zuster vraagt of deze voor je wil bidden. Alleen is het gebed van een heilige in de hemel dus veel zuiverder en krachtiger. Heiligen zijn verder mensen die tijdens hun aardse leven zeer veel hebben betekent voor de kerk en enkele wonderen hebben verricht.
Bijna. Om heilig verklaard te worden is met name nodig dat je voor of na je dood, een wonderbaarlijke genezing hebt bewerkstelligd, een schriftuurlijk kenmerk van christenen, nietwaar?

quote:

De paus. De katholieken geloven dat de paus de opvolger is van de apostel Petrus. Ze geloven dat Petrus een bijzondere leidende positie heeft gekregen van Jezus, het zgn. Petrusambt, want hij heeft de sleutels van het dodenrijk en op hem zou immers de gemeente gebouwd worden, aldus de katholieken.
De sleutels tot de hemel dacht ik altijd, maar je moet dat hoe dan ook niet al te letterlijk zien. Zoals je in het OT kan terugvinden verwijst dat geven van de sleutels met name naar een stadhouderschap. Petrus, de eerste paus, en de pausen na hem, vervullen de stadhoudersfunctie voor de Koning.

quote:

De paus volgt hem dus op. Met dat de paus onfeilbaar is, wordt bedoeld dat de geloofswaarheden waar de paus voor staat, dus de katholieke leer, onfeilbaar zijn. Het is dus niet zo dat de paus nooit iets fout kan zeggen - hij kan worden afgezet als hij tegen de leer ingaat - maar dat hetgene waar hij voor staat onfeilbaar is.
Pausen afzetten? Joh, dat meen je niet? De geschiedenis leert dat pausen in dergelijke situaties beter vermoord kunnen worden, maar dat is geen officiele kerkelijke leer, wees gerust. Het afzetten van een paus lijkt me kerkrechterlijk erg lastig. Ik heb daar in de codex niets over kunnen vinden. Wel staat in de codex, Boek II, deel II, Artikel 1, canon 332, paragraaf 2: "Als het voorkomt dat de Paus afstand doet van zijn ambt, is voor de geldigheid vereist dat de afstand vrij geschiedt [...]" Dus dat afzetten zou ik maar niet al te serieus nemen.

quote:

Als je met katholieken in discussie gaat, dan moet je niet vergeten dat zij teneerste meer boeken in hun bijbel hebben en ten tweede geloven dat God ook buiten de bijbel nog steeds dingen openbaart.
Ho Ho Ho! Niks daarvan! De algemene openbaring is voltooid in Jezus Christus. Na Pinksteren zullen geen nieuwe algemene openbaringen volgen. Wel is het mogelijk dat iemand een particuliere openbaring ontvangt (zoals onder protestanten ook bekend, als ik me niet vergis: het idee dat God je iets te vertellen heeft) maar deze kan nooit aanvullend of uitbreidend zijn op de reeds geopenbaarde algemene openbaring, en kan daarmee ook nooit strijdig zijn. Een particuliere openbaring wordt hooguit door de kerk "toegelaten", maar nooit als verplicht te geloven waarheid voor allen. Als, ik noem maar wat, een jongedame te Lourdes denkt dat ze Maria gezien heeft, en de kerk erkent dat, dan wil dat zeggen dat dat meisje niet naar de psychiater moet, maar dat iedere katholiek die er geen steek van gelooft toch braaf is.

quote:

Zij erkennen hun traditie en door het Vaticaan erkende openbaringen en overleveringen dus ook als gezaghebbend.
Nee, we erkennen dat de leer van Christus is gegeven aan Zijn leerlingen, de apostelen, en dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie. We erkennen dat de Schrift is samengesteld en deels (NT) geschreven op basis van die leer, en we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditio: de leer van Christus zelf. Niet meer, niet minder.

quote:

Mocht een rasechte katholiek dit nu met gefronste wenkbrauwen lezen, laat me dan weten waar ik het bij het verkeerde eind heb. Dit is wat ik van andere katholieken heb meegekregen en begrepen heb.
Ach, rasecht, ik ben maar een leek die ook zijn best doet.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #30 Gepost op: februari 27, 2005, 09:17:38 pm »

quote:

Hans B schreef op 19 januari 2005 om 20:49:

Paus: als je een betrouwbaar iemand hebt, een groot gelovige, een christen die zich bewezen heeft als christen, een wijs iemand, kun je veel problemen oplossen.
Dat is waar, maar aangezien we er toch redelijkerwijs op mogen vertrouwen dat een aantal pausen in de hel zitten, zou ik dat soort uitspraken niet al te algemeen maken. Laat ik het zo zeggen, die pausen uit de tijd van Luther bijvoorbeeld, waren dat nou groot gelovigen? wijze mannen? dacht het niet. Het oordeel is aan God, maar ik zou minstens wat verrast zijn als alle pausen weg zouden komen met hun misdaden.

quote:

Dan heb je tenminste iemand die een niet-functioneren predikant ergens neer kan zetten. En je voorkomt dat iedereen zijn eigen weg kiest, je kunt samenwerking organiseren. En je kunt het hermeneutische probleem een beetje oplossen - we kiezen de uitleg van de paus. En als iets op 40 verschillende manieren kan maar ook op een manier, kun je wat duidelijkheid creëren door te zeggen: we doen het net zo als de paus.
Je kent de paus toch iets te veel betekenis toe. De paus zal best een goed theoloog zijn, als je geluk hebt, maar als de paus dogma's afkondigd, dan kondigt hij af wat de kerk gelooft, niet wat paus x of y toevallig gelooft.

quote:

Maria: zij is de moeder van God (zeiden orthodoxe christenen in de oude kerk al). Zij verdient een bijzondere plaats.
Zei de Schrift al.

quote:

Heiligen: gedenk uw voorgangers. Je broers en zussen blijven je broers en zussen ook na hun dood.
Niet iedere dode is een heilige overigens.

quote:

Mis: Jezus is niet meer op aarde. Het tegenwoordig stellen van Jezus Christus in het brood van het avondmaal heeft echt effect, maakt hem en zijn offer toegankelijk voor ons. Joh 6: hij is het levende brood. Kun jij het brood eten zonder daarbij aan Joh 6 te denken? Betekent dat brood dan niet het levende brood, 'is' het eigenlijk niet Jezus Christus - in een nieuwe context, met een nieuwe betekenis?
De term "tegenwoordig stellen" is hierin essentieel. Het is geen herhaling van Golgotha, het is Golgotha.

quote:

Doop: doop is inlijving in Christus. Door de doop wordt je lid van het lichaam van Christus. Doop is dus hetzelfde als wedergeboorte.
Nog iets preciezer: met de doop sterf je in Christus, en herrijst in Christus. Je herrijst dan ook vrij van zonde, en van erfzonde. Om het even principieel te maken: dood gaan direct na je dood is handig, betekent direct door naar de hemel.

quote:

Wordt eigenljik niet in de kerk het heil uitgedeeld?
Dat is de hoofdtaak van de Kerk ja.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #31 Gepost op: februari 27, 2005, 09:19:37 pm »

quote:

stekeltje schreef op 19 januari 2005 om 20:34:
Het schijnt dat heiligenverering door de officiële leer van de Rooms-Katholieke Kerk nooit gepropageerd is, maar dat dit onderdeel is van volksdevotie. Wie weet daar meer over?
Klopt. Sterker nog, de Kerk zit nogal eens in haar maag met de wat al te heftige vormen van heiligenverering, en vooral van Maria-devotie. Het is in het verleden niet zelden voorgekomen dat al te devote Maria-vereerders als ketters moesten worden aangemerkt. Zodra vereren aanbidden wordt is het regelrechte ketterij.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #32 Gepost op: februari 27, 2005, 09:29:32 pm »

quote:

Korinthe schreef op 15 januari 2004 om 23:01:
[...]

beste Barry,
je hebt het heel treffend gezegd.
In de kern geloven we hetzelfde!
Dus laten we met respect met elkaar blijven omgaan.
De inhoud telt,niet de vorm waarin het gegoten is.

Ik waag dat te betwijfelen. Zolang een protestant zegt dat alleen geloof, en geloof alleen, genoeg zijn om in de hemel te komen, zal een katholiek moeten wijzen op de woorden van de Heer, die toch echt zegt

Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom11) brengt voort kwade vruchten.  
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.  
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.  
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.  
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12) Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13) Die in de hemelen is.  
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14) Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15) en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16)  
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17) Ik heb u nooit gekend;18) gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!  
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;  
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.20)  
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;21)  
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.  

En ja, daar staat toch echt "doet" en niet "gelooft". Dat protestanten dat anders verstaan is prima natuurlijk, maar het is wel tamelijk wezenlijk om te onderkennen dat we elkaar hier zo te zien toch niet als "gelijk gelovend" kunnen zien.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 09:30:39 pm door Arnout »

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #33 Gepost op: februari 27, 2005, 09:33:11 pm »

quote:

MIR schreef op 12 januari 2004 om 18:35:
Over het bidden tot Maria. Kan je zeggen dat 'bidden' het zelfde is als 'vereren'? Dan ben ik wel benieuwd hoe men in de Katholieke kerk het 1e (en 2e) gebod opvat. En bijvoorbeeld deze tekst: "Vereer daarom alleen mij (mij = God), maak geen beelden van zilver of goud." Exodus 20:23 (GNB).
Dat kan je dan ook niet zeggen. Aanbidden is uitsluitend voor God. Vereren kan met vrij veel.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #34 Gepost op: februari 27, 2005, 09:37:25 pm »

quote:

Korinthe schreef op 12 januari 2004 om 00:17:
[...]

Waarbij het goed is op te merken dat geen katholiek geacht wordt dat te geloven. Je mag het geloven, maar de Kerk schrijft dat zeker niet voor.

quote:

Mooi dat je voor jezelf een verklaring hebt waar je mee overweg kan. Het is alleen volstrekt niet katholiek.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #35 Gepost op: februari 27, 2005, 09:38:16 pm »

quote:

rolandroland schreef op 11 januari 2004 om 19:50:
Mij.

Oh, is Jezus niet via Maria in de wereld gekomen? Tsss, zal ik Lucas dan maar uit mijn Bijbel scheuren?

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #36 Gepost op: februari 27, 2005, 09:40:08 pm »
Citaat
Korinthe schreef op 11 januari 2004 om 13:21:

Inmiddels ben ik ook een zijstraat ingegaan om al wat er nog meer is over Christendom te gaan onderzoeken en wat mij past van mij te maken en daar naar te leven.

Ik ben het eens met deze tekst :
Citaat

quote:

Nog meer over Maria:

(bron Nico Ter Linden.)

gelukkig is Nico ter Linden géén RK theoloog :) Wat je zegt is herkenbaar, maar niet erg in overeenstemming met de leer van de Kerk.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #37 Gepost op: februari 27, 2005, 09:42:54 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 11 januari 2004 om 16:35:
Inderdaad. Heel katholiek standpunt :)

quote:

Als je katholiek gelooft, dan is een korte samenvatting van dat geloof te vinden in het credo van Nicea, nog steeds in gebruik bij enkele protestante kerken trouwens. Als je graag orthodoxe katholieken op de kast wil jagen, moet je vooral vertellen dat Maria zwanger was van Jozef.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #38 Gepost op: februari 27, 2005, 11:47:57 pm »

quote:

Arnout schreef op 27 februari 2005 om 21:06:

Jep, klopt wel zo ongeveer. We aanbidden inderdaad niet, dat is slechts voor God, we vereren wel. Een beetje zoals je ook een goede voetballer kan vereren, of een politicus, ofwel, je betoont iemand eer omdat hij/zij in jouw ogen iets bijzonders gedaan heeft. Mede op grond van het Schriftwoord van Lucas, betonen we Maria nog wat extra eer.

Je bidt toch wel tot haar? En hoe zie je de 'onbevlekte ontvangenis' van Maria (dan is zij ook zonder zonde) en haar 'ten hemelopneming'? Het lijkt toch een beetje naar het niveau van de Here Jezus gebracht te worden.

quote:

Ik zou zo denken ja. Zou een beroerde situatie zijn als iedereen in de hemel dood zat te wezen.

Maar hier op aarde noemen we die persoon toch overleden, en hoort diegene bij de 'doden die in de Here sterven'. Als het een gelovige is. En denk ik dat het toch zo is dat je niet tot deze overledenen mag bidden.
Wat betreft 'de andere kant' wat niet bij dit aardse leven hoort, is God de enige die wij mogen aanroepen. (En dan bedoel ik God de Vader en God de Zoon-door de  Heilige Geest kunnen wij tot de Vader en de Zoon bidden)

quote:

Bijna. Om heilig verklaard te worden is met name nodig dat je voor of na je dood, een wonderbaarlijke genezing hebt bewerkstelligd, een schriftuurlijk kenmerk van christenen, nietwaar?

Volgens de bijbel Zijn alle gelovigen heiligen. En is alleen God zelf in de positie om de 'beloning'/de status van een gelovige te regelen na zijn dood.

quote:

De sleutels tot de hemel dacht ik altijd, maar je moet dat hoe dan ook niet al te letterlijk zien. Zoals je in het OT kan terugvinden verwijst dat geven van de sleutels met name naar een stadhouderschap. Petrus, de eerste paus, en de pausen na hem, vervullen de stadhoudersfunctie voor de Koning.

De plaatsvervanger op aarde van Christus lijkt mij de Heilige Geest (zie Johannes 14 en 16)
En Nunc gaf een citaat uit de katholieke cathechismus waar toch wel een soort onfeilbare status aan de paus wordt gegeven.

quote:

Nee, we erkennen dat de leer van Christus is gegeven aan Zijn leerlingen, de apostelen, en dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie. We erkennen dat de Schrift is samengesteld en deels (NT) geschreven op basis van die leer, en we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditio: de leer van Christus zelf. Niet meer, niet minder.

Dit kan ik niet helemaal volgen. Hoe zit het dan met het leergezag en de uitspraken gedaan op concilies?
Wat bedoel je met het zinnetje:....dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie.....en: we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditio: de leer van Christus zelf.

quote:

Ach, rasecht, ik ben maar een leek die ook zijn best doet.

Zijn er ook niet veel variaties in hoe katholieken deze dingen uitleggen? Kan bijv. een andere willekeurige katholiek heel anders tegen de paus aankijken of tegen de positie van Maria?
(Maar leuk dat je voor ons je best doet wat antwoorden te geven :) )
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #39 Gepost op: februari 28, 2005, 01:31:04 am »

quote:

hetgeen géén aanbidden is.

quote:

En hoe zie je de 'onbevlekte ontvangenis' van Maria (dan is zij ook zonder zonde)
Nee, zonder erfzonde, klein, maar wezenlijk verschil.

quote:

en haar 'ten hemelopneming'?
Niet zo heel anders dan die van Elia, als ik me niet vergis.

quote:

Het lijkt toch een beetje naar het niveau van de Here Jezus gebracht te worden.
Met wat het lijkt heb ik niet zo veel te maken, is het wel? Er werd hier gevraagd "hoe zit dat, qua katholiek, volgens katholieken"? Als jij graag een protestante interpretatie wil mag dat natuurlijk, maar dan moet je niet bij mij zijn. Ik kan je vertellen hoe het, naar mijn beste weten, is in de leer van de RK Kerk, wat het jou of wie dan ook vervolgens "lijkt" is aan jezelf. Niet rot bedoeld hoor, maar ik kan er niks mee.

quote:

Maar hier op aarde noemen we die persoon toch overleden, en hoort diegene bij de 'doden die in de Here sterven'. Als het een gelovige is. En denk ik dat het toch zo is dat je niet tot deze overledenen mag bidden.
Gedachten zijn vrij, maar met de vraag heeft het niets te maken. Die was namelijk naar de katholieke uitleg van de katholieke leer. Dat moslims, hindoes en protestanten andere dingen geloven zal best natuurlijk, maar waarom leg je dat aan mij voor?

quote:

Wat betreft 'de andere kant' wat niet bij dit aardse leven hoort, is God de enige die wij mogen aanroepen. (En dan bedoel ik God de Vader en God de Zoon-door de  Heilige Geest kunnen wij tot de Vader en de Zoon bidden)
Je stelt het als een feit, maar meer dan een "ik vind.." of "X of Y leert..." is het niet. Opnieuw: er werd hier een vraag gesteld, en uit dank voor bewezen diensten vanaf dit forum heb ik getracht die naar vermogen te beantwoorden. Wat anderen geloven moeten anderen weten.

quote:

Volgens de bijbel Zijn alle gelovigen heiligen.
En wederom, het zou je sieren als je wat correcter formuleerde: volgens jouw interpretatie van de Bijbel... En nogmaals, wat schiet je hier mee op? Er werd een vraag gesteld en die heb ik naar vermogen beantwoord.

quote:

En is alleen God zelf in de positie om de 'beloning'/de status van een gelovige te regelen na zijn dood.
Wat niemand ontkende, dacht ik zo.

quote:

De plaatsvervanger op aarde van Christus lijkt mij de Heilige Geest (zie Johannes 14 en 16)
En Nunc gaf een citaat uit de katholieke cathechismus waar toch wel een soort onfeilbare status aan de paus wordt gegeven.
Ja, een protestant citeert voor een andere protestant uit een boek met een samenvatting van de katholieke leer, nadrukkelijk geschreven voor bisschoppen, niet voor leken, en al helemaal niet voor ongelovigen. En dan moet ik reageren op "toch wel een soort onfeilbare status"? Als je iets wil weten of niet begrijpt, wil ik met alle plezier naar vermogen proberen antwoorden te formuleren. Dat protestanten een meer dan gemiddelde neiging aan de dag leggen hun intepretaties over de katholieke leer te ventileren weet ik ook wel, maar ik kan daar verder niks mee. Nogmaals, ik bedoel het niet rot, maar wat wil je van me? Dat ik een geloof voor iemand met een ander geloof ga zitten verdedigen naar de maatstaven van dat andere geloof? Dat kan je toch niet menen?

quote:

Dit kan ik niet helemaal volgen.
Dat is jammer, ik hoopte duidelijk te zijn. Kan je aangeven wat je niet kan volgen?

quote:

Hoe zit het dan met het leergezag en de uitspraken gedaan op concilies?
Wat is daarmee?

quote:

Wat bedoel je met het zinnetje:....dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie.....en: we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditio: de leer van Christus zelf.
Eigenlijk gewoon wat er staat. Kan je aangeven wat je onduidelijk is?

quote:

Zijn er ook niet veel variaties in hoe katholieken deze dingen uitleggen?
Ongetwijfeld. Met ruim een miljard levende katholieken, en 2000 jaar geschiedenis, zal dat wel he.

quote:

Kan bijv. een andere willekeurige katholiek heel anders tegen de paus aankijken of tegen de positie van Maria?
Ik zou geneigd zijn de tegenvraag te stellen: hoe zou dat ooit niet kunnen? Maar hoe verschillend katholieken ook kunnen denken, er zijn grenzen aan wat nog katholiek is, en wat niet meer. Die grenzen kan je best over gaan, maar als je een katholiek die over die grens gaat dingen hoort beweren, geloof dan niet dat je de katholieke leer hoort. Een katholiek die iets beweert over de katholieke leer, zou alles wat hij/zij zegt deugdelijk moeten kunnen onderbouwen vanuit de leer. Bij twijfel is het altijd raadzaam daar even naar te vragen.

quote:

(Maar leuk dat je voor ons je best doet wat antwoorden te geven :) )
Ik hoop dat je me enige eerlijkheid niet kwalijk neemt: je hebt geen idee hoeveel moeite dat kost, en dat is niet omdat het moeilijk is de antwoorden te vinden. Ik vind de toon van de reacties en opinies uit protestante hoek over de RKK vaak van een bijzonder onaangenaam niveau. Maar goed, vertrouwende op wederzijdse goede bedoelingen moet het mogelijk zijn elkaar te verstaan naar de intenties van de ander, niet naar de percepties van onszelf.

Liudger

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #40 Gepost op: maart 26, 2005, 01:42:31 pm »
Arnout,

Allereerst, wat ons ook scheidt, dat wat wij delen is veel groter.

Over heiligenverering :  het lijkt me dat heiligenverering wel degelijk het risico meebrengt dat ze zo'n beetje God's plaats (of een deel daarvan) gaan aannemen, wat de theorie ook moge zijn. Ik ben de katholieke kerk dankbaar dat ze de herinnering aan zovele uitzonderlijke christenen levendig heeft gehouden. 'Heiligen' kunnen mensen helpen tot God te komen, maar ze kunnen ook een struikelblok worden, als mensen zich er blind op gaan staren. Waarom niet direct tot God bidden? Waarom het risico van misverstanden lopen? We worden toch duidelijk geacht 'geen gesneden beeld'en te maken.

Ik ben dankbaar voor de ruimte die de katholiek kerk heeft weten te bieden aan de mystiek. Na 20 jaar in Gereformeerde kring had ik nog nooit van mystiek gehoord.

quote:

van Arnout:

Ik kan me best voorstellen dat men dat wat de eerste apostelen in de eerste eeuw direct persoonlijk overdroegen, hogere waarde toekent dan wat er in het Evangelie staat. De eerste apostelen was duidelijk iets aparts gegeven:

quote:

uit Handelingen 8:
12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. ...

14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.

In dit verband is ook het bestaan van een referentie aan een Geheim Evangelie van Markus zeer boeiend. Maar de huidige Paus heeft de leer niet direct van de eerste apostelen, daar zitten honderd generaties tussen. Het lijkt me nauwelijks houdbaar dat Chinese whispers over honderd generaties (waaronder zoals je al zei een aantal minder ideale figuren) betrouwbaarder zijn dan het Evangelie zeer waarschijnlijk geschreven door mensen die de Apostelen zelf kenden, en van wie de schrijvers zelf de leer van Christus hadden ontvangen. Jij zult zeggen, ja maar dat is de werking van Heilige Geest. Was de Heilige Geest niet werkzaam toen het Evangelie werd opgeschreven? Ik denk dat de Heilige Geest, "wie weet waarheen Hij waait". Ik persoonlijk denk niet dat de ervaring die Paulus onderging (dus niet direct via menselijke bemiddeling), noodzakelijkerwijs voor altijd tot hem beperkt is.

Gezegend Pasen toegewenst
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #41 Gepost op: maart 27, 2005, 11:17:14 pm »
Reageren loopt niet helemaal goed, dus het quoten zal er niet helemaal goed uitzien, maar ik doe een poging:

Quote: Allereerst, wat ons ook scheidt, dat wat wij delen is veel groter.

Absoluut.

Quote: Over heiligenverering : het lijkt me dat heiligenverering wel degelijk het risico meebrengt dat ze zo'n beetje God's plaats (of een deel daarvan) gaan aannemen, wat de theorie ook moge zijn. Ik ben de katholieke kerk dankbaar dat ze de herinnering aan zovele uitzonderlijke christenen levendig heeft gehouden. 'Heiligen' kunnen mensen helpen tot God te komen, maar ze kunnen ook een struikelblok worden, als mensen zich er blind op gaan staren. Waarom niet direct tot God bidden? Waarom het risico van misverstanden lopen? We worden toch duidelijk geacht 'geen gesneden beeld'en te maken.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat er een risico is. Dat is er, en de geschiedenis van de RKK leert dat dat risico ook regelmatig manifest wordt. De RKK heeft daartegen gelukkig altijd gestreden, maar dat neemt niet weg dat er tijden zijn geweest dat mensen die zich katholiek noemden op een zeer onkatholieke manier met hun geloof omgingen. Op dit moment kan je dat bijvoorbeeld ook goed zien gebeuren met sommige excessen in de Maria-devotie.

Waarom niet direct tot God bidden? Wie zegt dat je dat niet zou moeten doen? Je moet alleen niet vergeten dat de RKK niet het Sola Fide leert: als katholiek mag je er niet op vertrouwen dat als je nou maar braaf gelooft, alles wel goed zit. Een katholiek weet dat er meer nodig is (ja, ik weet dat niet-katholieken daar anders over denken, ik vraag je slechts de katholieke logica te volgen, niet haar te onderschrijven) en gaat er van uit dat alle hulp welkom is. De hulp van de voorspraak van hen van wie we met zekerheid weten dat ze al voor de troon van onze Heer staan is dan gewoon goed meegenomen.

Quote: Ik ben dankbaar voor de ruimte die de katholiek kerk heeft weten te bieden aan de mystiek. Na 20 jaar in Gereformeerde kring had ik nog nooit van mystiek gehoord.

En wat nog erger is: veel protestanten die denken er van gehoord te hebben, hebben iets heel anders gehoord, en verwarren daardoor een bende ongezonde flauwekul met dat wat mystiek echt is.

Quote: Ik kan me best voorstellen dat men dat wat de eerste apostelen in de eerste eeuw direct persoonlijk overdroegen, hogere waarde toekent dan wat er in het Evangelie staat. De eerste apostelen was duidelijk iets aparts gegeven:

Inderdaad: de leer van Christus zelf, het vermogen te binden, de sleutels van het Koninkrijk, het bijzonder priesterschap van de Kerk, de leiding van de Heilige Geest waardoor de Kerk die zij moesten leiden niet kan falen, de bevoegdheid zonden te vergeven of blijvend aan te rekenen, en zo nog waat aparts. En oh ja, de mogelijkheid dat wat ze ontvangen hadden door te geven aan hen die in de apostolische successie staan.

Quote: In dit verband is ook het bestaan van een referentie aan een Geheim Evangelie van Markus zeer boeiend. Maar de huidige Paus heeft de leer niet direct van de eerste apostelen, daar zitten honderd generaties tussen. Het lijkt me nauwelijks houdbaar dat Chinese whispers over honderd generaties (waaronder zoals je al zei een aantal minder ideale figuren) betrouwbaarder zijn dan het Evangelie zeer waarschijnlijk geschreven door mensen die de Apostelen zelf kenden, en van wie de schrijvers zelf de leer van Christus hadden ontvangen. Jij zult zeggen, ja maar dat is de werking van Heilige Geest. Was de Heilige Geest niet werkzaam toen het Evangelie werd opgeschreven? Ik denk dat de Heilige Geest, "wie weet waarheen Hij waait". Ik persoonlijk denk niet dat de ervaring die Paulus onderging (dus niet direct via menselijke bemiddeling), noodzakelijkerwijs voor altijd tot hem beperkt is.

mmm, geheime evangelies? Sorry, maar met de Kerk ben ik persoonlijk ook geen liefhebber van het apocriefe werk dat helaas maar al te vaak voort komt uit de gnostische ketterij. De Heilige Schrift is me genoeg, alles wat daar bij komt kan boeiend zijn, maar heeft geen ander gezag dan het gezag van de (bewezen) auteur.

En dan is er zo te zien nog iets dat verheldering behoeft: de Kerk, en als de paus ex cathedra spreekt de Kerk bij monde van de paus dus, voegt géén leer toe aan het evangelie. Wat ze wel doet, is het verschaffen van inzicht. En daar kan voortgaand inzicht bij zijn. Maar het "amen" van de Apokalyps is het laatste algemene openbaringswoord.

Gezegend Pasen toegewenst

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #42 Gepost op: maart 28, 2005, 11:21:06 am »
Beste Arnout.

Het gaat hier over katholieke gebruiken/leerstellingen. Nu wordt daarover gepraat om te snappen wat er precies onder verstaan wordt. OK. :)
Het ene moment zeg jij dan wij. m.a.w. jij sluit je erbij in, hoe de katholieken dingen zie (want je bent katholiek) en aan het einde van de post zeg je dat je ook alleen maar de katholieke leer uitlegt. En neem je me een beetje kwalijk dat ik doe alsof jij het ook overal mee eens zou zijn wat er wordt geleerd.
Als er dingen zijn die jij anders ziet dan de officiële leer (die is er nl. wel al doe je even of er honderden meningen kunnen zijn die allemaal 'katholiek' zijn) kun je dat toch gewoon zeggen?

Bij ieder waar ik mee in discussie ben, wil ik alles toetsen aan wat er in de bijbel staat.
Of het nu Protestanten - evangelisch, gereformeerden etc - of katholieken of moslims of geheel ongelovigen zijn.
Dus voel je niet persoonlijk aangevallen omdat je alleen maar reageerde op Roodkapje ' als echte katholiek' op bepaalde zaken in te gaan. :)
En dat zou iedereen moeten doen die gelooft met als bepaalde basis de bijbel. Toets de leer in jouw kerk aan wat het woord van God zegt.
Dat is het enige wat ik wil, en het woord van God is ook het enige waaraan ik wil gehoorzamen. Dus als er iets gereformeerds is, wat ik niet kan terugvinden in de bijbel, wijs ik het af. Als er iets evangelisch is, wat ik niet kan terugvinden, wijs ik het ook af.
En op die manier probeer ik ook te toetsen wat de katholieke leer is. Wat zegt de bijbel en soms kun je idd nagaan vanuit welke bijbeltekst men tot bepaalde ideeën komt. Maar dan moet je nog vragen: Is het een juiste gevolgtrekking?

quote:

Arnout schreef op 28 februari 2005 om 01:31:

hetgeen géén aanbidden is.

Bidden en vereren, als op de letter kijkt misschien niet. Maar bidden mag je alleen tot God; en ben je dus al mis ermee zonder dat het aanbidden is.

quote:

Nee, zonder erfzonde, klein, maar wezenlijk verschil.
Erfzonde is ook zonde. Dus je gaat er vanuit dat zij niet onder vloek van de zondeval ligt. Zij heeft dan geen zondige natuur? Maar wel een zondig mens die zonden doet? Waar komen die dan vandaan? Maria was begenadigd onder de vrouwen. Dat is het enige wat ik ervan lees.
Dus ik bedoel dat zonder erfzonde je wel in de bijbel moet kunnen terugvinden dat dat zo is.

quote:

Niet zo heel anders dan die van Elia, als ik me niet vergis.

Maar wederom: Elia 's hemelvaart staat beschreven in de bijbel. Van Maria lees ik wat dat betreft niets.

quote:

Met wat het lijkt heb ik niet zo veel te maken, is het wel? Er werd hier gevraagd "hoe zit dat, qua katholiek, volgens katholieken"? Als jij graag een protestante interpretatie wil mag dat natuurlijk, maar dan moet je niet bij mij zijn. Ik kan je vertellen hoe het, naar mijn beste weten, is in de leer van de RK Kerk, wat het jou of wie dan ook vervolgens "lijkt" is aan jezelf. Niet rot bedoeld hoor, maar ik kan er niks mee.

Zie het begin van mijn post. :) Ik bedoel het ook niet rot of persoonlijk naar jou toe.
Ik heb geen behoefte aan een protestantse kijk, maar vraag me af hoe (jij als katholiek bv) met de leer van de kerk omgaat. Pas je dat aan als je met de catechismus bv niet eens bent? Check je überhaupt over bepaalde dingen wat er precies in de bijbel staat?
En dan is het vreemd dat van Jezus staat dat Hij verwekt is uit de Heilige Geest en dat Maria dan ook ineens onbevlekt ontvangen zou zijn. Staat nergens. En ten hemel opgenomen is Jezus ook. En Maria dan ook? Net of ze met het gewone aardse begin en einde van mensen, niets te maken heeft.

quote:

Gedachten zijn vrij, maar met de vraag heeft het niets te maken. Die was namelijk naar de katholieke uitleg van de katholieke leer. Dat moslims, Hindoes en protestanten andere dingen geloven zal best natuurlijk, maar waarom leg je dat aan mij voor?
Omdat op een forum het de bedoeling is dat je over het onderwerp van het topic discussieert. En op een orthodox christelijk forum,. kun je toch verwachten dat er dan vragen komen waarom het zo is bij katholieken. Jij bent katholiek en geeft deze dingen aan,. Dus. :) En vraag ik me af wat de grond is van de katholieke leer.

quote:

Je stelt het als een feit, maar meer dan een "ik vind.." of "X of Y leert..." is het niet. Opnieuw: er werd hier een vraag gesteld, en uit dank voor bewezen diensten vanaf dit forum heb ik getracht die naar vermogen te beantwoorden. Wat anderen geloven moeten anderen weten.

Lev 19,31
Raadpleeg geen geesten en schimmen van doden. Wie zich tot hen wendt, verontreinigt zichzelf. Ik ben de HEER, jullie God.

Met overledenen in gesprek gaan (ook bidden tot Maria) is toch in wezen hetzelfde.
En natuurlijk leven gelovigen in de hemel, maar zijn wat het leven op aarde betreft voor de wederopstanding toch mensen die tot de 'doden' behoren. En verder weet je als mens niet zeker of degene tot wie je bid ook zeker in de hemel is. Het kan ook anders zijn.

quote:

En wederom, het zou je sieren als je wat correcter formuleerde: volgens jouw interpretatie van de Bijbel... En nogmaals, wat schiet je hier mee op? Er werd een vraag gesteld en die heb ik naar vermogen beantwoord.
Rom 1,7
aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Fil 1,1
Paulus en Timoteüs, dienstknechten van Christus Jezus, aan al de heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn, tezamen met hun opzieners en diakenen;

Wat schiet ik hier mee op? Te checken wat er bijbels van klopt. Dan niet voor mijzelf, maar om anderen tot nadenken te zetten.
En hier in deze teksten en er zijn er nog meer, is het duidelijk dat alle ware christenen heiligen zijn. Apart gezet voor God.
En zonder altijd eerst daarvoor een bijzondere genezing te hebben bewerkstelligd.

quote:

Wat niemand ontkende, dacht ik zo.

Duidelijk was toch dat de paus bepaalde mensen heilig verklaard. (Of de kerk) En dat is toch niet God Zelf. De paus beloont dus bepaalde gelovigen met een bepaalde status.

quote:

Ja, een protestant citeert voor een andere protestant uit een boek met een samenvatting van de katholieke leer, nadrukkelijk geschreven voor bisschoppen, niet voor leken, en al helemaal niet voor ongelovigen. En dan moet ik reageren op "toch wel een soort onfeilbare status"?

Alleen maar lezen wat er staat. Dat is toch niet moeilijk? Je kunt gewoon het woord onfeilbaar uitleggen. Andere dingen leg je ook uit naar vermogen. En daarvoor dank. :)
Verder is het zo dat voor God iedere gelovige gelijk is. En maakt het me dus niet uit of het voor bisschoppen is geschreven. Ik kan het wel lezen.

quote:

Als je iets wil weten of niet begrijpt, wil ik met alle plezier naar vermogen proberen antwoorden te formuleren. Dat protestanten een meer dan gemiddelde neiging aan de dag leggen hun interpretaties over de katholieke leer te ventileren weet ik ook wel, maar ik kan daar verder niks mee. Nogmaals, ik bedoel het niet rot, maar wat wil je van me? Dat ik een geloof voor iemand met een ander geloof ga zitten verdedigen naar de maatstaven van dat andere geloof? Dat kan je toch niet menen?

Zie wat ik eerder zei: Ga na wat er in de bijbel sta en zo of het juist is. Wat protestant of evangelisch is, maakt me niet uit. Het gaat me om de bijbel. En hoe komen katholieken dan aan hun overtuigen vanuit (bijna) diezelfde bijbel die we allemaal hebben.

quote:

Dat is jammer, ik hoopte duidelijk te zijn. Kan je aangeven wat je niet kan volgen?

Wat bedoel je met het zinnetje:....dat die wordt doorgegeven aan de bisschoppen, de zogeheten apostolische successie.....en: we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditie: de leer van Christus zelf.

Dat wat de bisschoppen leren rechtstreeks met apostolisch gezag van Christus komt en daarom onfeilbaar? gezag heeft? Dat gaat wel zeer ver. Je moet dan zeker weten dat die Bisschoppen een persoonlijk relatie met Jezus hebben, en vervuld zijn van de heilige Geest. En wat dan met pausen waarvan je aangaf dat die wel in de hel zouden zitten?
Hoe kun je die bisschoppen checken?
(Los van de vraag OF er tegenwoordig nog gelovigen met apostolisch gezag ZIJN)
En wat die bisschoppen zeggen in concilies etc heeft daar onfeilbaar gezag?
- Ik denk dat ik het al een beetje snap :) - Geef maar aan of ik het juist heb.

quote:

Ik zou geneigd zijn de tegenvraag te stellen: hoe zou dat ooit niet kunnen? Maar hoe verschillend katholieken ook kunnen denken, er zijn grenzen aan wat nog katholiek is, en wat niet meer. Die grenzen kan je best over gaan, maar als je een katholiek die over die grens gaat dingen hoort beweren, geloof dan niet dat je de katholieke leer hoort. Een katholiek die iets beweert over de katholieke leer, zou alles wat hij/zij zegt deugdelijk moeten kunnen onderbouwen vanuit de leer. Bij twijfel is het altijd raadzaam daar even naar te vragen.

En dan bevraag ik de leer ook omdat ik daar nieuwsgierig naar ben.

quote:

Ik hoop dat je me enige eerlijkheid niet kwalijk neemt: je hebt geen idee hoeveel moeite dat kost, en dat is niet omdat het moeilijk is de antwoorden te vinden. Ik vind de toon van de reacties en opinies uit protestante hoek over de RKK vaak van een bijzonder onaangenaam niveau. Maar goed, vertrouwende op wederzijdse goede bedoelingen moet het mogelijk zijn elkaar te verstaan naar de intenties van de ander, niet naar de percepties van onszelf.

Ik waardeer je openheid zeer. :)
Zoals ik ook al aangaf.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 06:07:05 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #43 Gepost op: maart 28, 2005, 11:39:31 am »
Ik denk dat Arnout met het 'nare toontje' bedoelt dat de katholieke uitleg van bepaalde katholieke leerstellingen vooraf al niet serieus genomen wordt en dat protestanten er een beetje het handje van hebben om de katholiek te laten in te stemmen met de protestantse visie door vragen op een bepaalde manier te stellen. Een beetje gesloten vragen.

"Is het is niet zo dat (en dan volgt er een protestantse uitleg van de katholieke leer)"

Dat vind ik zelf ook geen prettige manier om te discussiëren.

Neem nou de kwestie van het aanbidden van heiligen. Dat 'aanbidden' leggen protestanten op een protestantse manier uit, omdat ze het katholieke begrip 'aanbidden' niet kennen. Ik heb er zelf veel minder moeite mee sinds ik weet hoe katholieken dat benaderen. Ik zal het zelf idd niet doen omdat de Bijbel het aanbidden van heiligen niet promoot.
Je moet als protestant vaak eerst checken of jij en je gesprekspartner met dezelfde woorden ook hetzelfde begrip voor ogen hebben. Vaak zit het probleem daar al, los van theologische verschillen.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 01:49:37 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #44 Gepost op: maart 28, 2005, 01:30:16 pm »
Hoi Arnout,

Kan me voorstellen dat je moeite met de situatie hier heeft - je neemt deel aan het topic  om feitelijke antwoorden op feitelijke vragen te geven. Als je dan vervolgens uitgedaagd wordt om stellingen te verdedigen dan komt dat neer op verzetten van doelpalen. Je wordt van 'expert witness' opeens aangeklaagde.

Aan de andere kant, het lijkt me op zich wel binnen de perken om wat dieper - feitelijk - door te vragen, indien iets niet duidelijk is.

Liudger

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #45 Gepost op: maart 28, 2005, 01:56:38 pm »
Arnout,

quote:

En wat nog erger is: veel protestanten die denken er van gehoord te hebben, hebben iets heel anders gehoord, en verwarren daardoor een bende ongezonde flauwekul met dat wat mystiek echt is.

Kun je links geven over of anderszins toelichten het soort valkuilen waar je op doelt? Ik hoop maar dat de trappisten  in Zundert me niet de verkeerde kant op hebben gestuurd!
Aan de andere kant, ik wil ze ook niet verantwoordelijk stellen voor geheel mijn gedachtengoed op dat gebied.

quote:

we ontkennen dat de leer dus uit de Schrift volgt. Dat is de traditio: de leer van Christus zelf.
....... En dan is er zo te zien nog iets dat verheldering behoeft: de Kerk, en als de paus ex cathedra spreekt de Kerk bij monde van de paus dus, voegt géén leer toe aan het evangelie. Wat ze wel doet, is het verschaffen van inzicht. En daar kan voortgaand inzicht bij zijn. Maar het "amen" van de Apokalyps is het laatste algemene openbaringswoord.
Dit is me toch niet duidelijk : op het ene moment ontken je dat de leer uit de schrift volgt, op het andere lijk je te zeggen dat de leer wel uit de schrift volgt, namelijk niets anders is dan inzicht in de schrift.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #46 Gepost op: maart 28, 2005, 02:15:13 pm »

quote:

Het gaat hier over katholieke gebruike/leerstellingen. Nu wordt daarover gepraat om te snappen wat er precies onder verstaan wordt. OK. :)
OK

quote:

Het ene moment zeg jij dan wij. m.a.w. jij sluit je erbij in, hoe de katholieken dingen zie (want je bent katholiek) en aan het einde van de post zeg je dat je ook alleen maar de katholieke leer uitlegt. En neem je me een beetje kwalijk dat ik doe alsof jij het ook overal mee eens zou zijn wat er wordt geleerd.
Is dat zo? Ik had niet de indruk dat ik je iets kwalijk neem eigenlijk, maar misschien lijden we een beetje aan wederzijds misverstaan. Komt vaker voor :)

quote:

Als er dingen zijn die jij anders ziet dan de officiele leer (die is er nl wel al doe je even of er honderden meningen kunnen zijn die allemaal 'kartholiek' zijn) kun je dat toch gewoon zeggen?
Ik pleeg niet te doen alsof.

Er is één katholieke leer, natuurlijk. Maar denk je dat je die zo goed kent dat je kan beweren dat die maar op één manier valt te interpreteren? Ik denk het niet. De katholieke leer is uitermate omvangrijk, en uitermate complex. Het is een levende leer, die constant in ontwikkeling is. Binnen de grenzen van die leer zijn honderden, zo niet miljoenen, meningen mogelijk, die allemaal katholiek zijn. Natuurlijk, als dat niet zo zou zijn, zou ik dat gewoon kunnen zeggen. Maar het is wel zo.

quote:

Bij ieder waar ik mee in discussie ben, wil ik alles toetsen aan wat er in de bijbel staat.
Dat mag je willen. En je mag ook alles aan de Koran of aan het Gilgamesj-epos willen toetsen. Maar als je een islamiet wil begrijpen, in plaats van hem te toetsen, dan kan je beter proberen hem te begrijpen, en dus ook de Koran te begrijpen. Als je een katholiek wil begrijpen, dan zal je je moeten verdiepen in de katholieke leer, cultuur en traditie, en niet te vergeten, liturgie. Maar als je wil toetsen, dan kan dat vanzelfsprekend ook. Maar laat me je dan de moeite besparen: naar jouw normen, en jouw idee van wat de Bijbel is, zal de RKK niet slagen voor je toets. En dan?

quote:

Dus voel je niet persoonlijk aangevallen omdat je alleen maar reageerde op Roodkapje ' als echte katholiek' op bepaalde zaken in tegaan. :)
Ik voel me zelden persoonlijk aangevallen. Ik constateer wel dat sommige zaken zinloos zijn. Het toetsen van systeem A aan de normen van systeem B, is bijvoorbeeld zinloos. Stel nu eens voor dat je tegen een chinees zegt: ik ga jouw taal, chinees, toetsen aan de normen van Van Dale en het groene boekje. Zie je zelf de onzin daar niet van in? En als je nu een vlaming, die west-vlaams spreekt wil toetsen naar de normen van ABN, wat schiet je daar mee op? Ga je hem dan beter verstaan, begrijpen? Welk nut heeft dat toetsen aan een irrelevante norm?

quote:

En dat zou iedereen moeten doen die gelooft met als bepaalde basis de bijbel.
Dat mag je vinden. Ik vind dat je je dan met volstrekte onzin bezig houdt.

quote:

Toets de leer in jouw kerk aan wat het woord van God zegt.
Aangezien je helemaal niet weet wat het woord van God zegt, en alleen maar gelooft dat jouw interpretatie van een door jouw kerk uitgekozen set boeken, in een door jouw kerk geaccepteerde vertaling en dus interpretatie, het woord van God is, ben ik niet enorm onder de indruk van je opdracht.

quote:

Dat is het enige wat ik wil,
Prima, dat mag natuurlijk. Maar pretendeer dan geen interesse, als je slechts wil toetsen aan je eigen normen. Een toets die dan ook niets oplevert, behalve misschien ego-strelende zelfbevestiging "ik heb lekker gelijk en hullie niet"

quote:

en het woord van God is ook het enige waaraan ik wil gehoorzamen.
Prima toch? Maar dat was niet het onderwerp van deze draad.

quote:

Bidden en vereren, als op de letter kijkt misschien niet. Maar bidden mag je alleen tot God; en ben je dus al mis ermee zonder dat het aanbidden is.
Tsja, dus als het uitkomt kijken we op de letter, en als het helpt iets onbegrepens te veroordelen, dan niet?

quote:

Erfzonde is ook zonde.
Jij zegt het.

quote:

Dus ik bedoel dat zonder erfzonde je wel in de bijbel moet kunnen terugvinden dat dat zo is.
Je mist iedere neiging tot begrip, je wil alleen toetsen aan jouw normen. Prima. En nogmaals: dan voldoet de RKK niet. En dan?

quote:

Zie het begin van mijn post. :) Ik bedoel het ook niet rot
Ik vind al dat getoets zonder enige interesse in begrip en verstaan behoorlijk rot. En dat is wat je beschreef als je enige doel.

quote:

Ik heb geen behoefte aan een protestamtse kijk, maar vraag me af hoe (jij als katholiek bv) met de leer van de kerk omgaat.
Met als enige doel te toetsen, vertel je. Ik heb niet zo veel behoefte aan jouw toets.

quote:

Omdat op een forum het de bedoeling is dat je over het onderwerp van het topic discussieerd. En op een orthodox christelijk forum,. kun je toch verwachten dat er dan vragen komern waarom het zo is bij katholieken.
En daar wil ik met alle plezier antwoord op geven. Op vragen, op blijk van interesse. Niet op pretentieuze toetsen van iemand die alleen maar het eigen gelijk wil bevestigen. Dat laatste is namelijk geen discussie of gesprek. Het mag natuurlijk best, maar niet met mij. Dit forum is natuurlijk "gereformeerd" en ik ben er slechts een, dankbare, gast. Maar vergeet niet dat ik als kind van de enige ware Kerk niet de minste behoefte voel me te verantwoorden aan een ketter.

Zo, irriteerde dat laatste? Dan snap je misschien, of voel je misschien, hoe jouw woorden klinken. Dat getoets van je, dat irriteert precies zo.

Overigens, ik meende die laatste zin niet, maar het illustreert wellicht in voor jou verstaanbare woorden wat ik ervaar uit wat je zegt.

quote:

Jij bent katholiek en geeft deze dingen aan,. Dus. :) En vraag ik me af wat de grond is van de katholieke leer.
Je vertelde net dat je je dat helemaal niet afvraagt. Je wenst slechts te toetsen aan jouw leer.

quote:

Wat schiet ik hier mee op? Te checken wat er bijbels van klopt. Dan niet voor mijzelf, maar om anderen tot nadenken te zetten.
Ik vermoed dat je een heel aardig persoon bent, die zichzelf nooit arrogant zou noemen. Maar heb je enig vermoeden hoeveel pretentieuze arrogantie van deze zin afdruipt? Jij weet het allemaal wel, ja, want jij wenst te toetsen, aan jou is blijkbaar het oordeel gegeven. Maar je wil anderen tot nadenken zetten. Hoor jezelf spreken, en schrik.

quote:

Duidelijk was toch dat de paus bepaalde mensen heilig verklaard. (Of de kerk) En dat is toch niet God Zelf. De paus beloont dus bepaalde gelovigen met een bepaalde status.
Dan heb je er weinig van begrepen.

quote:

Alleen maar lezen wat er staat. Dat is toch niet moeilijk? Je kunt gewoon het woord onfeilbaar uitleggen. Andere dingen leg je ook uit naar vermogen. En daarvoor dank. :)
Verder is het zo dat voor God iedere gelovige gelijk is. En maakt het me dus niet uit of het voor bischoppen is geschreven. Ik kan het wel lezen.
Als je dat graag denkt, vooral denken dan. Het begint me wat moeite te kosten nog serieus te reageren.

quote:

Ik waardeer je openheid zeer. :)
Zoals ik ook al aangaf.
Helaas vindt die openheid een einde waar ik slechts arrogantie, betweterigheid en toetsen ontmoet. Je weet het allemaal zo goed, want je kan tenslotte lezen he? Welnu, dan heb je mij ook niet nodig.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #47 Gepost op: maart 28, 2005, 02:21:41 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 maart 2005 om 11:39:
Ik denk dat Arnout met het 'nare toontje' bedoelt dat de katholieke uitleg van bepaalde katholieke leerstellingen vooraf al niet serieus genomen wordt en dat protestanten er een beetje het handje van hebben om de katholiek te laten in te stemmen met de protestantse visie door vragen op een bepaalde manier te stellen. Een beetje gesloten vragen.
Dat is inderdaad soms wat vermoeiend, maar niet zo'n ramp. Wat me echter wel stoort is als interesse wordt geacteerd, waar slechts behoefte bestaat te toetsen en te oordelen. Als je mijn woorden wil toetsen, dan kan je ze alleen zinvol toetsen aan de katholieke leer.

quote:

Neem nou de kwestie van het aanbidden van heiligen. Dat 'aanbidden' leggen protestanten op een protestantse manier uit, omdat ze het katholieke begrip 'aanbidden' niet kennen. Ik heb er zelf veel minder moeite mee sinds ik weet hoe katholieken dat benaderen. Ik zal het zelf idd niet doen omdat de Bijbel het aanbidden van heiligen niet promoot.
Je moet als protestant vaak eerst checken of jij en je gesprekspartner met dezelfde woorden ook hetzelfde begrip voor ogen hebben. Vaak zit het probleem daar al, los van theologische verschillen.
Inderdaad. Het probleem is vaak net als tussen vlamingen en hollanders. Ze denken dezelfde taal te spreken, en negeren daardoor de evidente taalverschillen, met als resultaat onnodige verwarring en irritatie. Zeker als één van beiden de ander gaat vertellen dat wat hij zegt "fout" is.

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #48 Gepost op: maart 28, 2005, 02:24:12 pm »

quote:

Liudger schreef op 28 maart 2005 om 13:30:
Hoi Arnout,

Kan me voorstellen dat je moeite met de situatie hier heeft - je neemt deel aan het topic  om feitelijke antwoorden op feitelijke vragen te geven. Als je dan vervolgens uitgedaagd wordt om stellingen te verdedigen dan komt dat neer op verzetten van doelpalen. Je wordt van 'expert witness' opeens aangeklaagde.

Aan de andere kant, het lijkt me op zich wel binnen de perken om wat dieper - feitelijk - door te vragen, indien iets niet duidelijk is.
Zeker. En daar ga ik met alle vormen van plezier op in. En ja, ik ben ook bereid uitgedaagd te worden, waarom niet. Natuurlijk wil ik rekenschap afleggen van mijn geloof. Maar als een moslim me vraagt "hoe kan je nu A beweren, terwijl de Koran toch overduidelijk B zegt", dan heeft de moslim het niet begrepen. Evenzo de protestant die meent me in de verdediging te kunnen zetten op basis van een calvinistische interpretatie van een calvinistische vertaling van een calvinistische canon van de Schrift.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 02:24:25 pm door Arnout »

Arnout

• Bekijk profiel
Katholieke gebruiken
« Reactie #49 Gepost op: maart 28, 2005, 02:29:46 pm »

quote:

Kun je links geven over of anderszins toelichten het soort valkuilen waar je op doelt? Ik hoop maar dat de trappisten  in Zundert me niet de verkeerde kant op hebben gestuurd!
Aan de andere kant, ik wil ze ook niet verantwoordelijk stellen voor geheel mijn gedachtengoed op dat gebied.
De trappisten in Zundert, is dat de OLV abdij? Hoe dan ook, van trappsiten verwacht ik niet dat ze je de verkeerde kant op sturen. Probleem dat me bij protestanten al vaak is opgevallen, is dat ze een nogal negatief beeld hebben bij wat mystiek is, en dan vooral aan Jomanda-achtige clubjes lijken te denken. Mystiek is "hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel" volgens Van Dale, en dat lijkt me vrij correct.

quote:

Dit is me toch niet duidelijk : op het ene moment ontken je dat de leer uit de schrift volgt, op het andere lijk je te zeggen dat de leer wel uit de schrift volgt, namelijk niets anders is dan inzicht in de schrift.
Dan had ik zuiverder moeten formuleren, excuses. De leer omvat de Schrift en de Traditio. En dat uitleggen van de Schrift moet je wel met enige breedte zien. Niet iedere leerstelling, niet ieder dogma, is het resultaat van bestudering van een Schrifttekst. De RKK is geen clubje wetsgeleerden en farizeeërs.