quote:
op 07 Jan 2004 11:41:35 schreef Bumblebee:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt ook een relatie hebben met een blinde of een stomme, of relaties aangaan wanneer je zélf blind of stom bent. Je kunt een relatie hebben met iemand die dement is, of verstandelijk gehandicapt, een baby, een dier, iemand die je alleen kent vanwege een chatcontact.
Ja, het is breder dan 'mens' alleen, dat klopt. Maar bij al de dingen die je noemt is er uiteindelijk toch sprake van interactie (hoe klein die ook kan zijn bij iemand die dement is). Ben je het met me eens dat interactie een vereiste is?
quote:
Ik "weet" bijvoorbeeld dat jij bestaat.
Nee, dat weet je niet, maar het is wel waarschijnlijk.
quote:
Ik heb je nog nooit gezien en de voorstelling die ik van jou heb kan best heel fout zijn. Eventueel zou "koerok" verschillende personen kunnen zijn die onder die naam inloggen. Toch zou je kunnen zeggen dat wij een soort relatie hebben.
Je zegt het zelf al, je voorsteling van mij kan fout zijn. Je kunt je dus afvragen in hoeverre de relatie tussen ons gebaseerd is op hoe we werkelijk zijn. Met iemand i.r.l. is dat al moeilijk.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je als individu bijv. heel sterk kunt voelen dat je met iemand een relatie hebt, maar dat dat niet altijd reeel is. De ander kan je bijv. besodemieteren. Het is dus al moeilijk genoeg is om gevoelens i.v.m. een relatie, met mensen die je ziet en spreekt, op waarde te schatten en dat je dus helemaal uit moet kijken met dat soort gevoelens als de 'persoon' in kwestie niet voor je staat.
Eigenlijk keer je het dus om. Jij baseert het bestaan van God en Jezus op het feit dat je een relationele band ervaart, terwijl dat andersom zou moeten zijn. Je zou eerst iemand moeten zien en spreken, en dan pas zou er sprake kunnen zijn van een relatie.
quote:
De relatie die een mens kan aangaan met een baby, een dier, of zelfs een personage uit een boek, is niet geheel ongelijk aan de relatie die God aangaat met óns, in verhouding tot Hem zijn WIJ namelijk de "babies". In feite zou je kunnen zeggen dat Jezus een relatie heeft met ons in plaats van andersom.
Jammer dat je God hier als gegeven opvoert. Volgens mij was dat juist onderwerp van discussie.
quote:
Dat voel ik vaak precies zo! In literair opzicht zijn we het tenminste eens.
Toen ik 8 was had ik het met Hasse Simonsdochter en ik had hetzelfde gevoel een jaar geleden bij Anna Karenina. De boeken waar je dat mee hebt zijn zeldzaam maar erg geweldig.
Precies, en wat is dat dan?
Juist, allemaal projectie.
quote:
Hoe dan ook, mijn relatie met God is bepaald iets heel anders. Daarin ligt ook heel veel liefde, ontzag, gevoelens van kleinheid en juist ook je geborgen weten.
Dat toont allemaal niet aan dat het niet om dezelfde soort projectie zou gaan als met romanfiguren. Kijk, jij gelooft echt in God en dat hij van je houdt en voor je zorgt, etc. Bij romanfiguren is dat toch anders. Daarvan weet je dat ze fictie zijn, en daardoor zullen je gevoelens dus minder sterk zijn. Zou je bijv. wel echt geloven in Mary Poppins, dan zouden je gevoelens voor haar ook sterker zijn (en dan zou je wellicht hopen dat ze nog een keer door de schoorsteen naar beneden zou komen).