@Fever :
Zou jij je kind ook niet de meest reeele kijk op het leven proberen mee te geven? Hoevaak ze ook zonder kijken de weg oversteken, je blijft ze proberen bij te brengen dat ze eerst links en rechts moeten kijken. Christenen menen dat een levensvisie waarin God ontbreekt het essentiele mist, logisch dat ze hun kinderen bewust proberen te maken van God.
Je stelling dat geloof voor meer doden verantwoordelijk is dan wat dan ook geeft blijk van weinig historisch besef. Moet ik het rijtje nog een keer opnoemen? Hitler, Stalin, Pol Pot, Idi Amin, Mao, Djengiz Khan, Attilla. Allemaal (feitelijke) atheisten.
Ons geloof doet ons niets afschuiven op God, integendeel, het drukt ons met onze neus op onze verantwoordelijkheden. Als je je wat meer verdiept in het Christelijk geloof, zul je beseffen dat wat er mis is in de wereld zeker niet aan God wordt verweten.
Jouw aanname dat Christenen het leven niet aankunnen zonder het vooruitzicht van de hemel gaat mank aan twee benen. Ten eerste, je brengt er geen enkel bewijs voor aan. Ik snap wel dat het helemaal niet in jouw straatje past om te erkennen dat mensen objectief de alternatieven afwegen en tot de conclusie komen dat God wel bestaat, maar dat gebeurt dus wel. Ten tweede, we hoeven helemaal niet tot het hiernamaals te wachten om God's liefhebbende aanwezigheid te ervaren. Je kan je er nu al open voor stellen.
Christenen hebben door de eeuwen heen bewezen dat ze met God's hulp heel wat meer aan kunnen dan het dagelijks leven - inclusief marteling en dood.
Als je denkt dat de voorschriften uit het Oude Testament onverkort gelden voor Christenen, dan sluit ik me bij Dingo aan en suggereer dat je nog wat meer leest.
Als je denkt dat door af te zien van bepaalde zaken, wij minder plezier zouden hebben, dan valt er nog een hoop te leren voor je. De vreugde komt gewoon uit een andere Bron.
Het feit dat jij een belangrijke principes begrepen hebt, is niet noodzakelijkerwijs alleen jouw verdienste, en staat niet zomaar open voor iedereen. Jij bent het produkt van een samenleving die 1150 jaar in grote meerderheid Christelijk was. Je zult niet ver terug hoeven te gaan in je familiegeschiedenis om op een Christelijk fundament te stuiten. Niet onlogisch dat het effect daarvan nog wat na ebt.