Auteur Topic: Apocriefe boeken, waar kan ik die vinden-mening erover  (gelezen 2390 keer)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Apocriefe boeken, waar kan ik die vinden-mening erover
« Gepost op: april 08, 2004, 12:18:48 pm »
Ik heb 2 bijbels, een oude die moeilijk te lezen is, en een kleintje die alleen het ot bevat.
nu wil ik een zo volledig mogelijke bijbel. dus ook de zogenaamde apocriefe boeken.
kan iemand mij een lijst geven van die boeken en zeggen welke bijbel het meest volledig is wat dat betreft?
wat denken jullie van de apocriefe boeken?
   Groetjes Joeri
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2004, 12:23:26 pm »
de bijbels van de KBS bevatten ook de apocriefe boeken, en vanaf oktober is ook de NBV met apocriefe boeken te koop. En een bijbel bevat ze of bevat ze niet.... dus je hebt geen veschil in bijbels met enkele of met veel apocriefe geschriften.

Wat ik ervan vind?
Nou Jesus Sirach, de makabeeën en nog enkele andere vind ik zeer nuttig, enkele andere(zoals de extra hoofdstukken bij daniël bijvoorbeeld) vind ik niks toevoegen en gewoon detective verhaaltjes :)
Maar ik raad iedereen aan om de apocriefe boeken minstens eenmaal te lezen.
Pinkeltjefan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2004, 12:28:58 pm »
waar staan die afkortingen voor? staat daar echt alle apocriefe boeken in?
ik vraag het maar voor de zekerheid, ik wil graag een zo volledig mogelijke bijbel.
het verschil met bijbels met veel of weinig apocriefe boeken erin, is dat de ene bijbel meer boeken heeft (duh :D) ja ik heb al een stuk jezus sirach gelezen. ik akn me een deel herrineren over uithuwelijking en behandelen van je kinderen, die ik niet zo fijn vind. je mag je dochter niet eens vriendelijk aankijken.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 12:29:08 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2004, 12:31:58 pm »
KBS =katholieke Bijbel Stichting
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling

Ga gewoon naar een christelijke boekwinkel en vraag het daar, en ja daar staan alle apocriefe boeken gewoon in ja :)

btw, ik raad jou ook aan om eens op zoek te gaan naar bijbelverklaringen, want ik heb soms een beetje het gevoel alsof je vanuit jezelf probeert om de bijbel te verstaan. En ik heb het gevoel dat je dan nog wel eens de bedoelingen van de schrijver over het hoofd ziet.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 12:33:51 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2004, 12:36:37 pm »
Iemand een idee wat de precieze reden was dat ze er uit gelaten zijn ?
Heb het wel eens gehoord maar is niet blijven hangen.. :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2004, 12:40:07 pm »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocrief

btw de nieuwtestamentische apocriefe boeken staan in geen enkele bijbel, omdat ze afgekeurd werden/worden. Als zijnde vals dus*. De oudtestamentische apocriefe boeken worden niet als vals maar als 'tweederangs' gezien.

Verder volgen wij de Joden geloof ik gewoon met de oudtestamentische apocriefe boeken. Ook daar hebben ze een 'mindere' plaats dus.

*Ik snap dan ook niet hoe de schrijver van het stukje op wikipedia erbij komt om ze apocrief te noemen.... maar ja dat is zijn mening dan maar.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 12:42:03 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2004, 01:06:12 pm »

quote:

Joesoef schreef op 08 april 2004 om 12:36:
Iemand een idee wat de precieze reden was dat ze er uit gelaten zijn ?
Heb het wel eens gehoord maar is niet blijven hangen.. :)
Ze zijn erin gekomen toen de Alexandrijnse Joden (Joden in Alexandrië) de Torah in het Grieks  wilden hebben (ze konden geen hebreeuws lezen). Behalve de normale Torah zijn er toen ook dus die deuterocanonieke boeken bij gekomen. De Alexandrijnse Torah is in eerste instantie gebruikt voor de Vulgaatvertaling, dus zo kwamen die boeken in de Bijbel terecht.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2004, 01:51:30 pm »
Er is nog wel een verschil tussen apocrief en deuterocanoniek volgens mij. De apocriefen zijn meer boeken, en niet alle daarvan zijn deuterocanoniek, dat zijn alleen de boeken die door de RKK erkend worden.

Lillith is bijvoorbeeld wel apocrief, maar niet deuterocanoniek. De protestantse kerk vindt alle deuterocanonieke boeken ook apocrief.
Bombus terrestris Reginae

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 08, 2004, 02:48:18 pm »
zie dit topic over apocriefe boeken voor meer informatie. Je vindt er o.a. een opsomming van de boeken en waar je ze on-line kunt vinden.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 02:49:09 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.